Nuorempana ei koulu kiinnostanut yksinkertaisesti ja nyt siitä tyhmyydestä kärsin. Lähdin duuniin ja jätin aikuislukioni kesken (en päässyt arvosanoillani edes normaali lukioon). Nyt olen ollut terminaalityöntekijänä päälle vuoden ja olen henkisesti uupunut siitä työstä. Työ on stressaavaa, täysin sekalaista, vuoroni pääsääntöinen työjohtaja tuntuu vihaavan minua (ja monta muuta), eikä edes ole tehnyt koskaan meidän työtä. Siitä huolimatta päättää kaikesta.
Päätin, ettei tämä ole tulevaisuus jonka haluan itselleni suoda.
Nyt haluan siispä takaisin aikuislukioon opiskelemaan. Siellä ei itseasiassa alunperinkään mennyt huonosti muuta kuin pakkoruotsin kanssa. Nyt kuitenkin vaihdan äidinkieleni englantiin ja ongelma on ratkaistu.
Mutta missä pystyn asumaan? Opintolainalla ei voi maksaa vuokraa kokonaan ja haluaisin ottaa opintolainan vasta lukion jälkeen. Tai välttää sen ottamisen kokonaan.
Millaisia vaihtoehtoja minulla on siispä? Missä voisin asua? Vai pitäisikö etsiä jostain töitä missä olisi 5h työvuoro? Viikonlopputöitä?
Mitä tehdä nyt, kun koulu alkoi kiinnostaa sittenkin?
5
169
Vastaukset
- ++insssi++
Hankala tilanne, jos ei lainaa halua ottaa, mieti nyt sitä vielä
Muuten; Tulet kyllä jatkossakin kohtaamaan johtajia/pomoja jotka eivät osaa sinun työtäsi ja eivät ole sitä tehneet, miksipä pitäisikään.
Heidän ammattinsa on johtaa töitä..
Opiskelulla sinäkin voit päästä siihen, toivon;-)
Vaikka tuo asenteesi ruotsinkieleen viittaa siihen ettet luultavasti mitään korkeampaa koulutusta onnistu hankkimaan - ttwrher
Osaan venäjää, englantia ja suomea. Eiköhän niillä pärjäile ihan hyvin tässä maailmassa :) Mikäli lukion on käynyt ja vapautunut siellä ruotsista, niin sitä ei tarvitse opiskella enään jatko-opinnoissa. Mikäli on käynyt lukiossa ruotsin, sitten ei enään voi vapautua.
Ja en suinkaan halua opiskella terminaalin työnjohtajaksi. Mieluiten pitää vaikkapa filosofian luentoja, ehkä psykologiksi (ja sitä myötä neuropsykologiksi), tai vaikkapa kokeilla mahdollisuuksiani teknilliseen korkeakouluun. Ehkä musiikki?
Ja näitä riittää.
Hauskinta vissiinkin se, että kaikki kiinnostaisi minua ja itsenäisesti tähän mennessä "opiskellut" kaikkia näistä aineista, joitain käytännössä ja toisia lukemalla. Musiikkia molemminpuolin.
Nyt kun vielä tietää, mitä tuollainen työelämä on, niin ei tarvitse edes pakottaa itseäni opiskelemaan. Teen sen mielelläni. - 12+17
Sinun kohdallasi paras vaihtoehto olisi opiskella ja käydä samalla osa-aikatöissä, viikonloppuisin tai päivisin/iltaisin (riippuen opiskelun ajankohdasta). Oletettavasti työhistoriaa löytyy sen verran, ettei osa-aikatyön saaminen ole mikään ongelma.
- amis tympii
Mäkin haluaisin aikuislukioon... Vain siten voisin päästä opiskelemaan aloja joita TODELLA haluan! Tällä hetkellää on ammattikoulussa enkä viihdy yhtään :( Olis pitäny mennä lukioon mutta ajattelin etten viitsi... ja peruskoulun keskiarvokin oli aika huono joten pidin itsestään selvänä että meen amikseen. Mut nyt haluan ilta/aikuislukioon todella!
Tsemppiä sulle ja muillekin jotka haluavat kääntää elämänsä suunnan :) Ei kai se ole koskaan liian myöhäistä. - JKK2012
Olin itse melkein vastaavassa tilanteessa. Opiskelu ei peruskoulussa eikä ylä-asteella kiinnostanut ja halusin ammattikoulusta äkkiä ammatin. No pari vuotta sitä kesti tehdä ja intissä aloin miettimään meinaanko tosissaan tehdä näitä hommia koko ikäni: ei ollut suunnitelmissa. Ja niinpä päädyin aikuislukioon ja nyt luen pääsykokeisiin loppujen aikuislukion aineiden luvun ohessa. Ulkomaatkin on varteenotettava vaihtoehto.
Osa-aikatyö on erinomainen vaihtoehto opiskeluun.Suosittelen sellaisen tavoittelemista. Mutta muutoin esimerkiksi muutto voi olla erittäin vaikeaa sillä kokemuksesta aikuislukiossa opiskelu on kuin tavallinen harrastus eikä sitä huomioida mitenkään muuton syynä, opintotukena tai muunakaan etuna. Ainut jos mainitset asiasta vähänkin työkkärille niin he pyytävät melko isot ja viralliset selvitykset siitä onko opiskelu kokopäiväistä. Eli ei kannata hiiskua sanaakaan, jos siis työttömänä/osa-aikaisena opiskelet ja haluat työttömyys korvausta ta sovellettua korvausta. Jos he nimittäin omissa päätöksissään toteavat opiskelusi olevan kokopäiväistä et saa minkäänlaista tukea mistään.
Mutta opiskeluun: Suosittelisin ehdottomasti verkko-opiskelua etänä jos sellainen mahdollisuus on. Ainakin Eiran aikuislukiossa Helsingissä on. Opiskelu onnistuu hyvin ja opettaja on aina tavoitettavissa. Lähiopetuksessa on toki hyvät puolensa, mutta siellä kuitenkin mennään niin kovaa vauhtia eteenpäin, että asioita on jälkeenpäin kuitenkin opiskeltava itsenäisesti kotona tai kirjastolla. Mielestäni osa-aikaisen työn sovittaminen ja verkkokurssit ovat erinomainen yhdistelmä, vaikka se itsekuria vaatiikin. Kokeita matkustetaan sitten tekemään koululle, mutta mielestäni aika vähän se vaatii kustannuksia siihen verrattuna että sinne pitäisi joka päivä mennä. Jos kokeelle onnistuu saamaan valvojan ja paikan missä tehdä koe, niin sen voi tehdä siten ikään kuin etänä omalla paikkakunnalla. Mutta monet tietääkseni asuu ulkomaillakin ja opiskelee aikuislukion etänä Suomessa. Sitten he vain matkustavat kokeisiin.
Toivottavasti oli apua :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462