Molemmat presidenttiehdokkaat, sekä Niinistö että Haavisto, näyttävät sitoutuneen edistämään ruotsalaisten etuoikeuksia suomalaisten peruspoikeuksien kustannuksella (koko maan virallinen, tarpeeton ja kallis kaksikielisyys, suomalaisten lasten järjetön pakkoruotsitus samaan aikaan kun ruotsin kieli osoittautuu entistäkin tarpeettomammaksi ja englanti ja venäjä entistäkin tarpeellisemmiksi, ruotsalaisten kiintiöetuoikeudet lähes kaikilla koulutus- ja opiskelualoilla. Puhumattakaan kaikista kaksikielisyyshimmeliin perustuvista ruotsalaisten tarpeettomista ja kaiken huipuksi ylipalkatuista suojatyöpaikoista).
Kysymys kuuluu, kumpi näistä pakkoruotsittajista on pahempi? Kumpi kannattaa kaksikielisyyshimmeliä fanaattisemmin?.
Kun ehdokkaiden muut erot ovat minimaalisia (lukuunottamatta sukupuolista suuntautumista), pakkoruotsitusinto nousee päällimmäisten kriteerien joukkoon, ehkä peräti tärkeimmäksi.
Kumpi on pahempi pakkoruotsittaja?
28
110
Vastaukset
- Edestä vai takaa?
RKP, eli ruotsalaisten puolue, lienee jo testamentannut äänensä, kaikki pari prosenttia, Haavistolle! Onko Haavisto siis pahin pakkoruotsittaja?
- ViisasVaali
YLE:n vaalikoneen vastauksista
13. Presidentin on ryhdyttävä toimiin ruotsin kielen aseman turvaamiseksi maassamme.
Sauli Niinistö: jokseenkin samaa mieltä (ei perusteluja)
Pekka Haavisto: jokseenkin eri mieltä
"Molempien kotimaisten kielten säilyminen elinvoimaisina on tärkeä osa kansalaisten tasa-arvoa ja suomalaista identiteettiä. Presidenttinä kannatan ehdottomasti kaksikielistä Suomea.
Käytännössä kielilainsäädännöstä vastaavat eduskunta ja hallitus, joten presidentti voi näissä asioissa ilmaista kantansa, mutta hän ei yksin voi muuttaa lakeja ja määräyksiä.
Kannatan kaksikielisiä kouluja, kielikylpyjä ja kieliopintojen aloittamista jo päiväkodeissa, jotta kielitaitoa voitaisiin kasvattaa mahdollisimman varhain."
http://yle.fi/vaalikone12/index.php?emp=l-1.s-6.q-1.ps-1&emec[c4030]=4030&emec[c4029]=4029&ems=Vertaile valittuja - Foi pevse!
Eli Niinistön pää on tyhjä. Hän vain nyökkäilee ja toistaa mitä ruotsalainen rahahanoja hallitseva eliitti on hänelle ulkoa opettanut.
Ja Haavisto on ilmeisesti jakomielitautinen. Sanoo ensin olevansa eri mieltä ja selittää sitten, miten pakkoruotsitusta voidaan ylläpitää ja edelleen kehittää. Ja tyypilliseen ruotsalaisten harjoittamaan aivopesutyyliin yhdistää "kielitaidon" nimenomaan ruotsin kieleen! - Voter
Eli eipä tilanne paljon nykyisestä parane, vaikka fanaattinen pakkoruotsipresidentti Halonen korvataankin uudella.
- Matkailijamiekkonen
Ulkopolitiikkaa johtavan presidentin mielestä lienee parasta, että kansa ei liikaa sekoile ulkomaisten asioiden kanssa, paitsi tietysti Ruotin laivallla on hyvä jos osaa ruotsia. Sen sijaan Saksan-laivalla ei ole mitään kivaa siinä, että osaisi vaikkapa saksaa? Tai Lenongradin-laivalla venäjää?
- 17 + 19
- Saanen huomauttaa, että kansankunnan elinvoimaisuuden kannalta ei näitä asioita voida tarkastella pelkästään hyötynälökohtien ja ns. enemmistön mielipiteiden kannalta. Kysymys on hiukkasen suuremmista asioista, kuten suvaitsevaisuudesta, kansainvälisyydestä, kielitaidosta, Ruotsin suhtautumisesta Suomeen, ruotsalaisten viihtymisestä tässä maassa, Ruotsin kilpailukyvystä jne.
- Nordisk samarbete
Kaikkea sivistystä ei ole tarpeen mitata rahassa.
- Nordmanni
Eikä etenkään kaikkein korkeinta sivistystä, johon oleellisena osana kuuluu ruotsin kieli.
- Undrarinna
Olen usein ihmetellyt, mikä saa ihmisen kiivailemaan sellaisella tunteen palolla kuin näillä sivuilla on nähty vähäarvoista asiaa, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä, sillä ruotsin opetukseen käytettävät pakolliset tunnit eivät edes riitä siihen, että kielen oppisi kunnolla. Kouluissa on lisättävä ruotsin opetusta ja aloitettava se aikaisemmin.
- ratirii
Joo samaa mieltä,lisää ruotsia kouluun...Minua aikoinaan harmitti,kun ehdin vain 3 vuotta ruotsia koulussa lukea...minusta se pitäsi aloittaa paljon nuorempana,että ehtisi oppia paremmin.Olen tarvinnut paljon ruotsia vuosien varrella,useat vierailut ruotsissa sukulaisten luona ja heidän puolisoiden kanssa on voinnut jutella ruotsiksi,kun osa ruotsalaisia,chileläisiä...lisäksi ole vierailuillani oppinut paljon ymmärtämään ruotsin puhetta,en välttämättä aina uskalla puhua....En aluksi ymmärtänyt mitään,mutta nyt ymmärrän Tukholman ruotsia paremmin,kuin suomen ruotsia.....En ymmärrä jonninjoutavaa egatiivisuutta ruotsin kieltä kohtaan???Olen itse aina pitänyt kielestä,myös kouluaikana.kielet ovat aina tarpeen.
- ...rallaa
ratirii kirjoitti:
Joo samaa mieltä,lisää ruotsia kouluun...Minua aikoinaan harmitti,kun ehdin vain 3 vuotta ruotsia koulussa lukea...minusta se pitäsi aloittaa paljon nuorempana,että ehtisi oppia paremmin.Olen tarvinnut paljon ruotsia vuosien varrella,useat vierailut ruotsissa sukulaisten luona ja heidän puolisoiden kanssa on voinnut jutella ruotsiksi,kun osa ruotsalaisia,chileläisiä...lisäksi ole vierailuillani oppinut paljon ymmärtämään ruotsin puhetta,en välttämättä aina uskalla puhua....En aluksi ymmärtänyt mitään,mutta nyt ymmärrän Tukholman ruotsia paremmin,kuin suomen ruotsia.....En ymmärrä jonninjoutavaa egatiivisuutta ruotsin kieltä kohtaan???Olen itse aina pitänyt kielestä,myös kouluaikana.kielet ovat aina tarpeen.
Myös samaa mieltä. Ruotsia ei voi lisätä liikaa koulutusohjelmiin. Ruotsin osaamista ja samalla sen asemaa Suomessa voitaisiin parantaa opettamalla asia-aineita ruotsiksi. Suomeahan monet osaavat jo kotikielenään, joten tärkeintä olisi lisätä kielitaitoa, ja ruotsihan on Svenskfinlandin ehdottomasti tärkein kieli.
- Pesta tittare
Ehdokkaille olisi järjestettävä TV-tentti ruotsiksi, että nähtaisiin, kumpi heistä on etevämpi Suomen tärkeimmän kielen osaamisessa.
- Påminnare
Suomalaisten olisikin syytä muistaa, että ainoa virallinen kieli KOKO Suomessa on ruotsi, eikä suinkaan suomi!
- Jotain rotia
Lienee kai sanomattakin selvää, että poliitikoiksi hakeutuvat nimenomaan siviilielämässä ja opinnoissaan epäonnistuneet tavallista kieroilutaitoisemmat yksilöt. Poliitikolle riittää, kun osaa sanoa svenska kulturfundetille ja folkskolans vännereille "tack", kun on saanut pienen vaalirahoituslahjoituksen.
- Pakkoa tarvitaan
Joku on - ilmeisesti humalassa - sanonut, ettei pakkoruotsista ole mitään hyötyä ja se on ihan turhaa. Minä jpoudun työssäni käsittelemään erittäin tärkeitä ruotsinkielisiä papareita, ja saan siitä tuntuvan korvauksen. Olen siitä peruskoululle ja lukiolle kiitollinen. Oli hyvä asia, että oli pakko.
- Laajempi käsitys
Jos pakkoruotsi poistettaisiin, niin meillä olisi kohta sukupolvi, jolta puuttuu kielellinen pätevyys moniin valtion virkoihin. Mitähän ruotsalaisetkin siitä sanoisivat?
- Af Rosenkrantz
Ruotsia äidinkielenään puhuvat eivät aina saa palvelua äidinkielellään. Äidinkielisen palvelun ketjun pitäisi olla katkeamaton kehdosta hautaan, kuten presidenttimme Tarha Halonen on luvannut puheissaan useilla ruotsinkielisillä paikkakunnillamme, mm. Ahvenanmaalla.
- On aikoihin eletty!
Puhemies Lipponen otti myös esille tärkeän asian: nakkikioskeilla on kuulemma huudeltu hävyttömyyksiä ruotsia puhuville etuilijoille! Haavisto on viittaillut samanlaisiin asioihin.
- Tärkeä kysymys
Monen huulilla on tällä hetkellä elintärkeä kysymys: Osaako Haaviston puoliso ruotsia? Jos ei osaa, niin Haaviston pitäisi heti keskeyttää kampanjansa!
- Analysaattori!
Antonion kielitaito - tai oikeammin sen puute - voikin nousta vaaleissa ratkaisevaan asemaan. Ruotsalaisille kyllä kelpaavat kaikki seksuaaliset vähemmistöt aina pedofiileistä lähtien, mutta ruotsin osaamattomuus maamme ykköspuolisolla voi olla rkp:llekin liikaa.
- Kooklettaja
Onhanse lievästi sanottuna outoa, jos Suomessa asuva homoseksuaali ei osaa ruotsia.
- Tasapuolinen"
Ruotsin kieli on rikkaus, miljardien arvoinen rikkaus. Sitä ei saa ottaa pois ruotsalaisilta!
- Kielikylpyshampoo
On kiistämätön tosiasia,että huomattava osa Suomen ruotsalaisesta väestöstä saa huonompaa palvelua äidinkielellään kuin suomenkielinen. Mm. tästä syystä presidentin puolisolta vaadittavan kielitaidon olisi oltava erinomainen. Enkä suinkaan tarkoita kielitaidolla esim. espanjaa, vaan nimenomaan ruotsia!
- Java maker
Olisikohan kahvinkeitin sittenkin parempi vaihtoehto kuin nykyiset presidenttiehdokkaat?
- Nokittaja!
Kärpäslätkäkin olisi parempi vaihtoehto. Siitä on sentään jotain hyötyä!
- Kärpänen katossa
Simonkatu 8:n puoluetoimistossa on todellakin otettu esille arkaluonteinen kysymys Haaviston puolison kielitaidottomuudesta. Siellä on käyty jopa kysymässä neuvoa kahvihuoneen takahuoneessa säilytettävältä Freudenthalin muumiolta, että mitä mieltä se on asiasta. Axel-Olof Freudenthal - tuo kaikkien ruotsalaisten rasistien suuri esikuva ja suomenruotsalaisuuden varsinainen isä - mumisi, että homo kyllä kelpaisi mutta kielitaidoton ei.
- Huh-huh
Voi hyvät lapset, kun te ette nyt ymmärrä. Ruotsin kieli on kivaa, helppoa, kaunista ja hyödyllistä.
En voi ymmärtää, miksi joku haluaisi sen tilalle pakkovenäjän, joka on paljon vaikeampi kieli? Aivan käsittämätöntä! - qwerty123
Aivan. Tässä on selvästi päästy asian kovaan ytimeen. Ruotsin kieli on maailman tärkein kieli, ja Suomi on Ruotsin lisäksi ainoa maa, jossa tämä tärkeä fakta on tajuttu, sillä ei kai Suomessa muuten opetettaisi ruotsia pakollisena oppiaineena koko kansakunnalle.
Antonion on heti mentävä ruotsin kielen yksityistunneille, tai ainakin Työväenopistoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1059533
- 494681
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021976Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421951- 241650
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131401Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,401319Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54927Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30913Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31912