Torstai 23.2.2012
Nimipäivät: Aslak ja Bjarne
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
Suomi24:n käyttöehdot uudistuvat. Uudet ehdot tulevat voimaan 12.3.2012. Uusiin käyttöehtoihin pääset tutustumaan tästä.
 /   /  /  / Syytä syyllistää?
12 Vastausta 25 Lukukertaa

Syytä syyllistää?

Tai paremminkin: vastuullisuutta lisää. Sitä tarvitaan ainakin alkoholin käyttöön. MAP-kirkossa asiaan on puututtu viisauden sanan antamisella.

Helsingin sanomissa on tänään 29.1. 2012 työelämä -palstalla alkoholin käytöstä. Siinä todetaan:
"- Alkoholin käyttö on nelinkertaistunut 40 vuodessa. Suomalaiset (yli 15-vuotiaat) juovat 12,3 litraa alkoholia vuodessa.
- Juomisen aiheuttamat sairaudet ovat työikäisten yleisin kuolinsyy.
- Työssäkäyvistä miehistä 53% ja naisista 19% juo terveyden kannalta liikaa.
Lähde: Valtiontalouden tarkastusvirasto, toiminnantarkastusraportti."

Viisauden sanassa sanotaan alkoholista:
OL 89
3 annettu periaatteeksi, johon sisältyy lupaus, sovitettuna heikkojen kyvyn mukaan ja kaikista pyhistä heikoimpienkin, jotka ovat pyhiä tai joita voidaan kutsua pyhiksi.
4 Katso, totisesti näin sanoo Herra teille: Sen pahuuden ja niiden juonien tähden, joita on ja tulee olemaan vehkeilevien ihmisten sydämissä viimeisinä aikoina, minä olen varoittanut teitä ja edeltä varoitan teitä antamalla teille tämän viisauden sanan ilmoituksen kautta,
5 että sikäli kuin joku juo viiniä tai väkijuomaa teidän keskuudessanne, katso, se ei ole hyvästä eikä soveliasta teidän Isänne silmissä, paitsi kun kokoonnutte yhteen antamaan uhriksi sakramenttinne hänen edessään.
6 Ja katso, tämän tulee olla viiniä, niin, puhdasta viiniä viinirypäleistä, teidän itsenne valmistamaa.
7 Ja vielä, väkijuomat eivät ole vatsaa varten vaan ruumiinne pesua varten.

Mikä on syy? "Miksi Jeppe juo?" Syyllistäminen ei ole paras tapa puuttua alkoholin käyttöön, mutta syiden pohtiminen voisi auttaa. Minun mielestäni perussyy on hengellisen puolen laiminlyönti ja uskonnollisuuden torjunta. Ihminen tarvitsee oman itsensä ymmärtämistä ikuisuusolentona ja uskoa siihen, että selvyys näissä asioissa on löydettävissä. Jos kunnioittaa itseään Jumalan henkilapsena, niin tuskin on tarvetta hakea alkoholista eräänlaista uskonnon korviketta.
Syyt ihmisten riippuvuuksiin ovat moninaisia. Yhden riippuvuuden korvaaminen toisella eli alkoholin korvaaminen uskonnolla tai toisinpäin ei päästä ihmistä riippuvuuksistaan. Todellisen vapautumisen riippuvuudesta kokee vasta kun todelliset syyt riippuvuuden takana löytyvät ja niihin puututaan ja niistä päästään eroon. Mm. oma alkoholistiäitini pääsi eroon viinasta vasta kun pääsi eroon häntä henkisesti ja fyysisesti pahoinpitelevistä miehistä, joten ei se mormonismi vaatimuksineen ollut äitini kohdalla todellakaan ollut mikään ratkaisu vaan osasyy itse ongelmassa.
Sinä olet uskonnon tilalle ottanut ateismin, niin voimakkaasti sen ilosanomaa oletettujen ongelmien ratkaisijana esiin tuot. Eihän sinun tapaukseksi mitenkään eroa alkoholismin korvaamisesta uskonnosta tai toisin näin.
Miten mormonismi liittyy äitisi tapaukseen? Jos ateisti pahoinpitelisi ateistia, vika olisi tietenkin yläkerran uskovassa, vai mitä.
"Miten mormonismi liittyy äitisi tapaukseen?"

Hyvinkin voimakkaasti. Isäni käytännössä pakotti äitini liittymään kirkkoon, lisäksi kirkko asettaa voimakasta painetta pyhine avioliittosopimuksineen ihmisille pysyä rakkaudettomissa henkisesti raskaissa suhteissa, "koska se mikä on herran nimessä sidottu älköön ihminen purkako" jne. Lisäksi mormonimiehet ovat MAP-opillisesti kaikkea muuta kuin tasa-arvoisia kun heille on annettu "pappeuden avaimet" ja "suora ilmoituskanava Jumalilta" koskien omaa perhettä. Tuollainen ylivalta kulminoituu fanaattisessa miehessä järjestelmällisenä henkisenä painostuksena vaimoa ja perhettä kohtaan.
Eli kirkon vika kun sen jäsen oli väkivaltainen, syyttäisit siis ateismia ongelmista jos he olisivat olleet ateisteja. Kai itsekin tajuat kuinka ohkaisia ovat perustelusi, kirkko ei missään tapauksessa hyväksy eikä varsinkaan kehoita ketään minkäänlaiseen väkivaltaan.

Sinun ongelmasi on uskonnon vaihtaminen ateismiin., addiktiosta toiseen.
Eli kirkon vika kun sen jäsen oli väkivaltainen, syyttäisit siis ateismia ongelmista jos he olisivat olleet ateisteja. Kai itsekin tajuat kuinka ohkaisia ovat perustelusi, kirkko ei missään tapauksessa hyväksy eikä varsinkaan kehoita ketään minkäänlaiseen väkivaltaan.

Sinun ongelmasi on uskonnon vaihtaminen ateismiin., addiktiosta toiseen.
Äitini kohdalla syy on osin kirkon ja suurelta osin toki myös tekijässä itsessään siinä mitä tapahtui äidilleni, mutta se on taas hieman eri asia kuin oma tilanteeni tai historiani.

Minä synnyin kirkkoon ja minusta tuli puhdas kirkon tuote, olin täysin ympäröivän yhteiskunnan kanssa epäsopiva yksilö. Olin riippuvainen kirkosta, kirkko määritteli minut ja minä määrittelin itseni kirkon kautta. Olin todellakin riippuvainen uskonnosta ja se sai minut voimaan pahoin. Vasta luovuttuani tästä pahanolon synnyttäjästä pääsin vapaaksi riippuvuudestani.
Ateismi ei anna minulle samanlaista kaikkivoipaisuuden ja ylemmyyden tunnetta muita ihmisiä kohtaan. Ateistina en enää suorita hegenllisiä rituaaleja tuottaakseni mielihyvähormoneja elimistössäni voidakseni tuntea oloni paremmaksi, kuten tein ollessani mormoni. Juuri niin, mormonina ollessa kun olo tuntui pahalta niin pienet hiljaiset rukoukset tai hengellisten laulujen hyräilyt olivat lähes automaattinen osa elämää, nämä rituaalit vapauttivat elimistössäni hyvän olon hormoneja, jotka toivat hetkellistä helpotusta kokemaani tuskaan, mutta niinkuin huumeiden kanssa aina se riittää vain hetkelliseen tarpeeseen ja synnyttää pakonomaisen loputtoman kierteen, riippuvuuden.
Vasta kun myöntää ongelman itselleen ja pyrkii pääsemään siitä eroon määrätietoisesti pystyy asialle tekemään jotain. MAP-kirkko on korkean vaatimustason kultti, joka pyrkii systemaattisesti tekemään jäsenistään riippuvaisia orjia.
Mioetin vaan että oletkohan päässyt eroon riippuvuudestasi, kun edelleen tarvitsee välttämättä olla tällä palstalla? Ne hyvänolon huumaavat hormonit syntyvät sinulla nähtävästi nykyäänvain, kun vastustat ja haukut MAP kirkkoa ja sen jäseniä. Toivon että pääset rauhaan asiasta niin että se ei enään vaivaa sinua niin paljon.
No mutta näinhän sen juuri täytyy olla. Olen edelleen riippuvainen MAP-kirkosta kun roikun täällä palstalla puhumassa "ilkeitä" kirkosta. Ihan samoin kuin kaikki entiset narkomaanitkin ovat edelleen riippuvaisia huumeita kierrellessään kouluissa jakamassa huumevalistusta nuorille.

Välillä nensku olet kyllä todella huvittava. Niin ja eihän ne koukussa olevat narkomaanitkaan ota näitä huumevalistajia vakavasti, joten siinä mielessä reaktiosi tässäkin asiassa käy hyvin laatuun.
Eksäni; ei MAP lainen kiristi minua, ei puhunut viikkotolkulla minulle tai lapsilleni, kävi homobareiss pämppäämässä ja tuli yöllä kotiin, loppuaikana kävi käsiksikin. Toivoin, että hän muuttaisi mieltään mormonismista ja tulisi mukaan, roikuin mukana 5 vuotta, mutta sitten en enään jaksanut.
Tuollainen fanaattinen ylivalta eksäni taholta oli tietenkin MAP kirkon syy! Tuollainen ylivalta kulminoituu fanaattisessa luterilaisessa miehessä järjestelmällisenä henkisenä painostuksena vaimoa ja perhettä kohtaan.
"Tuollainen ylivalta kulminoituu fanaattisessa luterilaisessa miehessä järjestelmällisenä henkisenä painostuksena vaimoa ja perhettä kohtaan."

No kiitä onneasi kun exäsi ei muuttanut mieltään mormonismista. Hänestä olisi luultavasti tullut vain entistä pahempi hirviö kun hänelle olisi annettu vielä enemmän valtaa perhettäsi kohtaan kirkon taholta. Olet varmasti paljon onnellisempi ilman tuota hirviötä.
Alkoholismi on sairaus. Ei sairaudesta voi ketään syyllistää, mutta vastuu omasta toipumisesta on silti sairaalla itsellään. Sama juttu kuin vaikka diabeteksessä, jos ei potilas itse ole hoitomyönteinen, hän ei ole autettavissa.
Alkoholismiin on tarjolla monia eri hoitomuotoja. AA-liike on näistä tunnetuimpia, ohjelmassa on myös hengellinen ulottuvuus, mutta sitä ei ole sidottu mihinkään uskontokuntaan. Myös ateistilla voi olla hengellisiä kokemuksia, esim. pyhyyden kokemuksia suhteessa luontoon, itseensä ja lähimmäisiinsä.
Se on hyvä että on jotakin tuollaista ainakin.
 /   /  /  / Syytä syyllistää?

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua