karenssi kestänyt 4 vuotta

työtön mies

mun karenssi on kestänyt jo 4 vuotta. Olen ollut muutamassa työpaikassa joissa olin yli 2 vuotta mut siltin karenssi on vielä voimassa. Nyt olen ollut työtön vajaa 2 vuotta ja saan vaan toimeentulutukee. Teen kuitenkin pimeetäkin homma välillä ja tienaan niistä hyvin. kelasta en saa siis penniäkään koska työkkärin ämmät ei lähetä lausuntoa kelaan. karenssin sain aikoinaan kun en mennyt orjatöihin josta olis saanut 8 euroo päiväs. on tää pas..ka maa tää suomi. Mitää järjellistä selitystä karenssille en ole saanut.

20

1547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön mies

sanottiin vaan joskus et mun pitää mennä puoleks vuodeks töihin tai johonkin kurssille niin karenssi loppuu. vaan eipäs loppunutkaan. Eipä ole uuttakaan työtä löynyt sen jälkeen kun edellinen loppus.

• Hannemaija

Karenssin purkua pitää itse pyytää työttömyysturvaa hoitavalta te-toimiston yksiköltä , mikäli olet ollut työssä tai te-toimiston järjestämässä toimenpiteessä yli 5 kk. Ei se itsekseen purkaudu. -Edellytyksenä tietysti on, että olet työtön työnhakija ja työkykyinen. Työkyvytön henkilö on oikeutettu saamaan sairauspäivärahaa tai kuntoutustukea ja ellei niihinkään ole oikeutta, sosiaalitoimisto maksaa toimeentuloturvaa.

• Mitäs läksit

Mitäs äänestit Filatovia...

• Syrjintää suomessa

Minulla on ollu päättymätön 5kk rangaistuskarenssi jo 5,5 v.
      Ja ei poispääsyä. En pääse koulutuksiin, en töihin, harjoittelupaikkaa ei löydy.
      Apua en saa tyovoimatoimistosta. Olen ulkona systeemistä. Olen kuin ilmaa.......

• fhfgjhghhjfhj

Mikset mene johonkin kouluun? En tarkoita työkkärin "koulutuksia" vaan meet vaikka (aikuis)lukioon, ammattikouluun/ammattikorkeeseen tms, riippuen siitä mitä olet suorittanut viimeksi... kelalta saat opintotukea siinä vaiheessa. Työn saaminen taas on verrattavissa vähän lottovoittoon... kokemusta on.

• patteritulta

Jos tulee karenssia, niin minä ainakin alkaisin aktivistiksi. Niin, ettei ne uskalla olla palkkaamatta. Jokainen, jolle on joskus lähettänyt hakemuksen, on siinä vaiheessa tulilinjalla..

• ???
        fhfgjhghhjfhj kirjoitti:

Mikset mene johonkin kouluun? En tarkoita työkkärin "koulutuksia" vaan meet vaikka (aikuis)lukioon, ammattikouluun/ammattikorkeeseen tms, riippuen siitä mitä olet suorittanut viimeksi... kelalta saat opintotukea siinä vaiheessa. Työn saaminen taas on verrattavissa vähän lottovoittoon... kokemusta on.

Ei muuten saa.

• työtön mies
        fhfgjhghhjfhj kirjoitti:

paras juttu oli se et työkkäri ehdotti mulle et menen puusepän peruskurssille vaikka olen amiksessa kyseisen kurssin puutekiniikan perus ja erikoistumis kurssin suorittanut v 1992-1994. lisäksi raksapuolen kävin amiksessa myöhemmin. ihan pokkana ehdotti et käyn saman koulutuksen uuudestaan. meinasin vetää turpaan sitä akkaa mut toinen työntekijä ehti väliin.

• fhjdhgjgh
        ??? kirjoitti:

Ei muuten saa.

No miksei muka saa? Jos opiskelu on kokoaikaista ja tähtää tutkintoon, niin tietenkin opiskelija saa opintotukea. Yhteishaku alkaa ihan justiinsa.

• Lakiseppä

Marssipa kuule lakimiehen puheille. Tilanteesi on selvästikin laiton!

• dkshnshj89706

no on erikoista ! Ota yhteyttä johonkin vaikka oikeusaputoimistoon , jokuhan sinun työkkärissä mättää

• Verokirjalla töihin

"Marssipa kuule lakimiehen puheille. Tilanteesi on selvästikin laiton!"

Niin on, pimeitä töitä ei saa tehdä.

Taitaa muuten olla samaa sarjaa, jotka aina kirjoittavat maksavansa tonnin päivärahastaan 25 % veroa.

• ilman oikeuksia

-- ""l aiton """"
        --- taidat olla hieman ulkona koko "hyvinvointiyhteiskunnan" käytännön menosta 2012.

Peruslähtökohta on se että Työttömällä ei ole oikeusturvaa.
        esim. karenssista voi valittaa lautakuntaan, joka hylkää 100 % työttömien valitukset. Ja niiden korjaamis vaatimukset !
        - siinä on paikallinen työvoimalautakunta
        - ja sitten valtakunnallinen vakuutus-turva-lautakunta, tms.

- Molempiin olen asiallisesti valittanut - ja pyytänyt korjaamaan virheet. Mutta bumerangina tulee takaisin valitukset.
        Työttömällä ei ole oikeusturvaa !! - ei siis ole !!

Systeemi on suojattu ja suojaa itseään ja päätöksiään.
        Lisäksi olen saanut täysin ala-arvoista, asiatonta vttuilua johtavalta työvoimavirkilijalta. Näitä asioita hoidetaan jopa koston mielialalla......
        Ja kun asut pinellä paikkaunnalla, niin ei ole kolutusta ei töitä, ei poispääsyä karensista....

- kun sinull aon 5kk päättymätön rangasituskaresnssi, niin siitä et pääes irti vaikkaolsit san saanut vääryydellä.
        - ja kun tlitä tai koutusta ei löydy, niinminkäs teet ???

• pexi pekoni

työvoimatmstosta ei koskaan saa työtä,vaan itse pitäää kaartaen kiertäen jotenkin päästä johonkin töihin .sinulla pitää olla suhteita jaettä joku sut tuntee lipomalla japerseen nuolemisella tässä maassa saa töitä,työvoimatmsto henkilökunta tuntuu nauttivan ihmisen nöyryyttämisestä,pitävät kynsin hampain kiinni omasta ylimielisestä duunistaan .näin suomen turussa .ettäpöö

• TE ON PASKAKESKUS

Sama PASKAA SAA MYÖS JYVÄSKYLÄSSÄ,ON OMA KOHTAISTA KOKEMUSTA

• max 128

Jep, näinhän se menee tässä armaassa synnyinmaassamme.
      Kävinpä työkkärissä kyselemässä oikeuksiani saada soviteltua päivärahaa, no sitten alkoi virkailijan taholta kyselytulva johon mina vastasin vastaustulvalla .
      Seuraus tästä oli se,että itseltäni paloi päreet ja luin madonluvut virkailijalle.
      Virkailijan narskuteltua aikansa hampaitaan, totesi mulle,että mulla on asennevamma.
      Voihan se olla, että tuota asennevammaa jonkinverran löytyy.... ja ehkäpä se on oikeutettuakin.
      En tiedä minkä lausunnon// lausunnot tämä k.o. virkailija kirjoitti KELAAN, mutta tällähetkellä kelan hanat on mulle päin kiinni,
      Tapetit alkaa seiniltä loppumaan,eikä meinaa jääkaapista loytyä kun valo, jos kohta sitäkään(sähkölaitos on alkanut uhkailunsa).
      Ikäni oon duunia tehnyteikä ole käsi vapissu tilipäivinä, verot olen maksanut rankemman mukaan. vaan eipä auta. Kylläpä rahaa löytyy joillekkin kansanryhmille, .....n1200 elämiseen verottomana, asunto kustannuksitta
      , iömainen terveydenhoito ja ties mitä .

Että näin pedataan täällä ihanassa kotosuomessa..

• älä tule tänne

Tämä palsta ei ole hyvä paika tulla kun täällä nämä hyvin toimeen tulevat lyö kuin vierasta sikaa päähän

• 128/2=64>/2=32>/2=16

Entä kansalaispalkka? Kuulostaako se paremmalta? Olisiko kapa ratkaisu työttömyyden ja karenssikierteen ongelmaan? Tarkoitan järjestelmää, jossa: suomalaiselle annetaan vapaus ja 500 euroa per kk tilille.

Vai onko sellainen jo käytännössä olemassa?

Asumistuki säilyisi, sossu ja työkkäri muuttuisivat. Neuvonta ja ilmoitusmenettelyt koskisivat nuoria, kouluttamattomia ja maahanmuuttajia. Jos ei työllisty vielä 25-vuotiaanakaan, jää vastuu itselleen. Tarjolla on työnhakukurssit ja aikuisopiskelu kuin nytkin, mutta idean pohjalla on kannustaminen, vapaus valita ja oma aktiivisuus. Tuskin kukaan haluaa elää loppuelämäänsä 500 eurolla. Mikäli ei löydy palkkatyötä (tai koulutusta), voi aloittaa yrittäjänä ilman suurempia tukihakuruljansseja. Tietysti tarvitaan koulutusta yritystoiminnan hoitamisesta.

Työssä oleva voisi vähentää kapan verotuksessa. Työsuhteen päätyttyä tulisi kapa tilille ilman sossua - ruokarahat turvattu. Palkkatyössä voi kerryttää säästöjä. Päivärahajärjestelmä tuskin tarvitsee muutoksia. Jos rahojen tuleminen kestää, saa kuitenkin kapan, joka vähennetään päivärahoista...

Aloittava yrittäjä saisi kapan, ja se jatkuisi 1-2 vuotta. Ensimmäinen vuosi "starttirahana" ja toinen takaisin veroina tuloista. Yritystoiminnan jatkuessa yli 2 vuotta, ei tilille tipu kapaa automaattisesti vaan yrittäjä itse kerää vastaavan tulon eli käytännössä saa verovähennysoikeuden.

Toistuva yritystoiminnan lopetus ja aloitus estetään kieltämällä samoista töistä uusi "starttiraha". Lisäksi parin kerran jälkeen saa 5-10 vuoden karenssin, jolloin on turha aloittaa avustettua yritystoimintaa - alkavan toiminnan on oltava jo kannattavaa. Periaatteessa saa kapan, mutta tässä tapauksessa sen joutuu maksamaan takaisin veroina tuloista.

Idea on oikeasti se, ettei ihmisille makseta ilmaista rahaa. Se on tienattava itse. Vain ne, jotka eivät kykene oikeasti keräämään tuloina kapaa saavat sen puhtaasti – ilman pelkoa pakkomuutosta Helsingistä Rovaniemelle korkeiden asumismenojen takia.

Niille, jotka putoavat eläkkeelle, pitäisi sallia myös yritystoiminta samoin ehdoin. Vaikka lääkäri ja sossu olisivat sitä mieltä, että parempi olisi mennä eläkkeelle, pitäisi ihmiselle aina sallia lakiin kirjattu velvoite oman toimeentulon huolehtimisesta. Jos onnistuu ja haluaa yrittää niin siitä vaan. Ei pidä lukittua asenteisiin. Eihän se voi olla pois sossun työstä?

Vapauden hintana olisi vapauden menetys asuinpaikkansa suhteen. Esim. rovaniemeläinen työtön ei voisi muuttaa rannalle 1100 eken asuntoon pelkän kapan varassa jättäen loput menot sossulle. Samalla asunnon omistava pääomasijoittaja joutuisi hankkimaan pääomatulonsa progressiivisen "kapajärjestelmän" ulkopuolelta – ei siis sossun kautta. Jos ei ole varaa maksaa kohtuullista suurempaa asumismenoa, on parempi muuttaa edullisempaan osoitteeseen.

Luopuminen ei koskisi automaattisesti aktivoitunutta henkilöä. Esim. työssä oleva saisi avustusta asumismenoihin vaikka vuokra olisi se 1500 eroa, tai työtön, joka lähtee harjoitteluun, koulutukseen... voisi edelleen saada sen sossun tuen ihan ilmoitusmenettelyllä.

Kaiken kukkuraksi: jos esim. helsinkiläinen vuokraa 1100 euroa kuussa maksava nuori/aikuinen ei aktivoidu vaan kieltäytyy yhteistoiminnasta, voisi häneltä kieltää nämä sossun ylimääräiset tuet ja jättää pelkälle kapalle. Kuitenkin hänelle tulisi tarjota edullisempaa asuntoa ja aktivointitointa nykyisen työssäkäynnin ulkopuolelta, esim. Lahdesta, tai Rovaniemeltä. Näin työtön helsinkiläinen osoitettaisiin vähintäänkin edullisempaan asuntoon, johon hänen kapatulonsa riittäisivät yleisen asumistuen maksun jälkeen.

Mutta onko meillä siis oikeasti jo olemassa järjestelmä, jota vain tulkitaan eri näkökulmasta. Voiko työtön ryhtyä yrittäjäksi vapaasta tahdostaan? Onko lait oman toimeentulon huolehtimisesta oikeasti mahdollistavia vai estäviä?

Vapauden hintaan nimittäin pitäisi sisältyä kannustus. Jos on itse hankkinut itselleen työssä tai yrittäjänä kohtuullisen asunnon, pienen kesämökin ja perusauton ilman hummerin tai ferrarin kilpiä, eihän häntä pitäisi voida rangaista aktiivisuudestaan ja itsensä elättämisestä? Mielestäni nykyinen sosiaalituen takaisinperintälaki ei kannusta yrittämiseen ja itsensä elättämiseen. Asia erikseen jos on kaksi asuntoa tai kaksi kesämökkiä tai kolme autoa. Kyllä ylimääräisistä pitäisi voida luopua, mutta ei niistä perusversioista - ei edes siitä yhdestä ja ainokaisesta kesämökistä.

Siis kansalaispalkka ja yrittäminen kuuluisi myös sille 50-kymppiselle työmarkkinoilta ulosajetulle vuokralla elävälle, jolla ainoa omaisuus olisi mielenrauhaa ja harrastusta tarjoava kesä- tai puutarhamökki - ilman ulosottoviranomaisen pelkoa sosiaalitukien takaisinperinnässä.

Eihän monikaan halua elää 500 sadalla eurolla ilman mahdollisuuksia, rangaistuksen pelossa. Ikäänkuin se kuuluisi toisille mutta ei itselle. Näin ei voi jatkua pitkään - eihän ;)???

• toimiva keino

Mene ulkomaille, hävitä paperisi. Sitten Tule suomeen ja vaadi turvapaikkaa. ei sitten karenssit vaivaa. Saat täydet edut ja tuen !!!!

• Missä Inhimillisyys!

Kuinkahan Paljon näitä Samanlaisia Tapauksia Mahtaa Löytyäkkin?Jo on Tosiaankin Hyvinvointi Yhteiskunta.Ei Kannata Hakea Edes Kursseille Omatoimisesti.Jos Ei Tule Valituksi Haetulle Kursille..Niin Rapsahtaa Tämä Kyseessä Oleva 5kk Rangaistus Karenssi.näin Kävi.Oikaisuvaatimus Kelalle Josta Päätös Saatu,Mutta Tuomiota Ei OIkaistu..Että Silleen....

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe