Asumistuen vuositarkastus.

laura.makelainen

Tosiaan, on tuo vuositarkastu lähentelemässä ja minua kiinnostaisi, mitä Kela siinä oikein selvittää. Mitä tietoja minun pitää Kelalla tarkastuksen yhteydessä toimittaa? Olen sellainen stressaa ja jännittäjä, että helpottaisi kovasti tietää, mitä tulevan pitää.

14

5252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossupummi

      No jos samassa kämpässä asut että onko vuokrassa tai tuloissa tapahtunut muutosta. Eli todistus vuokrankorotuksesta (jos ei ole aikaisemmin toimitettu) ja selvitys tulojen muutoksesta. Niin ja tietysti koska on muuttunut, mutta tosin noi yleensä tulee hoidettua välitarkistuksella. Jos ei ole minkään asteista muutosta tapahtunut niin helpoiten pääset kun täytät sen netissä kelan sivuilta (koska ei tartte mitään lipu lapuja kelalle antaa).

      • Jotain pitää

        Paitsi pitää sinne lähettää mahdollinen uusi vuokralappu. Itse täytän netissä niiltä osin kun onnistuu ja laitan uuden vuokralapun sitten perästä postissa. Näin olen toiminut jo pari vuotta.


      • Sossupummi
        Jotain pitää kirjoitti:

        Paitsi pitää sinne lähettää mahdollinen uusi vuokralappu. Itse täytän netissä niiltä osin kun onnistuu ja laitan uuden vuokralapun sitten perästä postissa. Näin olen toiminut jo pari vuotta.

        Niinkuin mainitsin-> jos ei ole minkään asteista muutosta tapahtunut. Ei sinne mitään vuokralappua tarvi lähettää jos ei muutosta ole vuokran määrän tullut (sama kämppä tietty).


      • Vuokra ei nouse?
        Sossupummi kirjoitti:

        Niinkuin mainitsin-> jos ei ole minkään asteista muutosta tapahtunut. Ei sinne mitään vuokralappua tarvi lähettää jos ei muutosta ole vuokran määrän tullut (sama kämppä tietty).

        Missäs on asuntoja joissa ei vuokra nouse joka vuosi? Kyllä vuokra-asunnoissa vuokra nousee 100% varmuudella joka ikinen vuosi.


      • Sossupummi
        Vuokra ei nouse? kirjoitti:

        Missäs on asuntoja joissa ei vuokra nouse joka vuosi? Kyllä vuokra-asunnoissa vuokra nousee 100% varmuudella joka ikinen vuosi.

        Itsellä oli kaupungin vuokrakämpässä viime vuotena että ei noussut.


      • Ihan en usko
        Sossupummi kirjoitti:

        Itsellä oli kaupungin vuokrakämpässä viime vuotena että ei noussut.

        Täälläkin kaupungin vuokra-asunto ja vuokra on noussut viimeiset 10 vuotta joka ikinen vuosi 30-50 euroa kuussa. En ihan jaksa uskoa sun selostusta ettei euroakaan ole noussut viime vuonna. Itselläni viime vuosi teki vielä huiput ja vuokra nousi jopa 50 euroa kuussa. Tänä vuonna oltiinkin maltillisempia ja korotus "vain 34" euroa.


      • 31
        Vuokra ei nouse? kirjoitti:

        Missäs on asuntoja joissa ei vuokra nouse joka vuosi? Kyllä vuokra-asunnoissa vuokra nousee 100% varmuudella joka ikinen vuosi.

        Minä asun vanhempieni omistamassa kämpässä, eikä sitä vuokraa ole tarkistettu ihan joka vuosi. (mitä sitä tarkistelemaan, kun valmiiksi laittaa sen vähän fattan normia suuremmaksi)


      • Sossupummi
        Ihan en usko kirjoitti:

        Täälläkin kaupungin vuokra-asunto ja vuokra on noussut viimeiset 10 vuotta joka ikinen vuosi 30-50 euroa kuussa. En ihan jaksa uskoa sun selostusta ettei euroakaan ole noussut viime vuonna. Itselläni viime vuosi teki vielä huiput ja vuokra nousi jopa 50 euroa kuussa. Tänä vuonna oltiinkin maltillisempia ja korotus "vain 34" euroa.

        No ei se nyt tarkoita silti sitä että jos sinulla nousee niin muillakin nousee. Sekin vaikuttaa aika paljon missä päin maailmaa asuu. Itseasiassa olin kyllä yllättynyt,että ei korotuksia tullut. Vuokrankorotuksetkin mitä tuli muina vuosina oli n.5-10 euron luokkaa.


      • ukko0609
        Vuokra ei nouse? kirjoitti:

        Missäs on asuntoja joissa ei vuokra nouse joka vuosi? Kyllä vuokra-asunnoissa vuokra nousee 100% varmuudella joka ikinen vuosi.

        Ei mulla ainakaan ole noussut vuokra joka vuosi. Joten nyt rikkoutui sossupumminteoria 100%:sta


    • vuokralainen

      No huuhhuh!!! Itse olen asunut samassa asunnossa 7 vuotta, ja koko tämän ajan on vuokra pysynyt samana!

      • Yksityisellä?

        Taidat asua yksityisellä. Kaupungilla ja VVO:lla vuokrat nousee joka vuosi.


    • Kallisvyö ja E71

      Jos aloittaja viitisi miettiä tovin omalla järjellään, että mitkä asiat vaikuttavat jo myönnettyyn asumistukeen, niin ei tuohon enään montaa asiaa mahdu.

      Onkin näyttänyt jo pitkään, että Kaalepit ovat tällekin osastolle kotiutuneet. Kuitenkin hiukan erinlaisella konseptilla. Ja ovatkin saaneet karkoitettua saitilta oikeat asioista kirjoittavat.

      Nillle jotka haluavat tietää asumituesta ja muista sosiaalisista eduista, on parempi että yritätte googlettaa vanhoja Suomi24 arkistoja. Mutta perempi on, että ette nosta juttuja esiin, sillä häiriköt juuri kyttäävät vanhoja hyviä artikkeleita - ja pyrkivät niitä sabotoimaan.

    • TOIVOTON

      eli vuositarkastus on tulossa 1.5.2013 katotaanko siinä vuoden 2011 tulot?? joka on viimeisin vahviistettu verotus.. sairastuin muutama vuosi sitten kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja masennukseen jonka vuoksi hoidin asiani todella metsään.
      sain jo 2011 täyden asumistuen vaikka työskentelin muutaman kuukauden mutta en ilmoittanut asiasta kelalle..vaan otin rahat itselleni ja katosin ulkomaille enkä miettinyt järjellä asioita!..=( nyt pelkään kuollakseni että kela tarkastaa nimenomaan juuri 2011 tulot ja vie asian poliisille..niinkuin kuulemma herkästi tekevät..=( siihen minulla ei olisi varaa minulla on nimittäin jo ehdollinen tuomio alla petoksesta (otin pikavippejä tuhansien edestä enkä maksanut takaisin) silloin olin saanut jo diagnoosin mutta oikeudessa ei auttanut se eikä myöskään syvä katumus..=(

      • Anonyymi

        Mitä sulle tapahtui loppujen lopuksi??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe