Onko muilla ongelmia Oma Elisan kanssa?

DigiLogic

Firefox v.9.0.1 -selain varoittaa Oma Elisa -palvelussa osoitteessa https://oma.elisa.fi/ > https://oma.elisa.fi/yksityisille/laajakaista > https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ seuraavaa:

"Tämä yhteys ei ole luotettu

Olet pyytänyt Firefoxia muodostamaan suojatun yhteyden sivustoon asiointi.elisa.fi, mutta yhteyden turvallisuutta ei pystytä varmistamaan.

Yleensä kun suojattua yhteyttä muodostetaan, sivustot lähettävät varmennetut identiteettitietonsa, joiden perusteella voi olla varma, että tietoja siirretään oikean paikan kanssa. Tämän sivuston identiteettiä ei kuitenkaan voida varmentaa.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Jos olet aikaisemmin saanut ongelmitta muodostettua suojatun yhteyden tähän sivustoon, tämä virhe voi olla merkkinä siitä, että jokin taho yrittää vilpillisesti tekeytyä täksi sivustoksi, jolloin sinun ei pitäisi jatkaa sivustolle.

Tekniset yksityiskohdat

Sivuston asiointi.elisa.fi tietoturvavarmenne ei ole kelvollinen.

Varmenteeseen ei luoteta, koska varmentajaketjua ei ole.

(Virhekoodi: sec_error_unknown_issuer)

Ymmärrän riskit

Jos ymmärrät tilanteen, voit asettaa sivuston identiteetin Firefoxin luottamien sivustojen listalle. Vaikka luotatkin sivustoon, tämä virhe voi olla merkkinä siitä, että jokin taho häiritsee verkkoyhteyttäsi.

Älä lisää poikkeusta ellet tiedä hyvää syytä, miksi tällä sivustolla ei ole luotettuja identiteettitietoja. "

Nimenomaan tuo " https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ " -osoite on Firefoxin mukaan ongelma, eikä selain anna jatkaa eteenpäin. Olen vastikään virusepidemian vuoksi joutunut asentamaan käyttöjärjestelmän uudestaan tyhjälle kovalevylle. Aikaisemmin ko. ongelmaa ei ole ilmennyt Elisan palvelun kanssa. Internet Explorerin kanssa ongelmaa ei ilmene. Minua mietityttää, että onko Elisan salaussertifikaatissa jokin ongelma vai onko Firefoxissa jokin bugi vai onko kyseessä jokin ikävämpi ongelma?

Olen keskustellut kahden Elisan teknisen tuen henkilön kanssa; toinen myönsi ongelman testattaessa, toisen mukaan mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

En halua käyttää palvelua ennen kuin ongelmaan löytyy jokin asian ratkaiseva selitys.

14

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytä noilla sivuilla IE9 selainta, kokeilin ja kaikki 3 ok.

      • DigiLogic

        En ole koskaan pitänyt IE -selainta kovin luotettavana. Entä jos Firefox ilmoittaa varmenneongelmasta hyvästä syystä ja varmenne on jotenkin korruptoitunut? Haluan kuitenkin asioida ko. palvelussa salatussa yhteydessä, enkä luota IE:iin. On erikoista, että Elisa ei reagoi ongelmaan, vaikka Firefoxin markkinaosuus Suomessa on lähes 50 %.

        Päivitin selaimen juuri v.10.0:ksi ja tilanne on edelleen sama. Onko muilla sama ongelma Firefoxilla Oma Elisan kanssa?


      • f.e.dzerzhinsky
        DigiLogic kirjoitti:

        En ole koskaan pitänyt IE -selainta kovin luotettavana. Entä jos Firefox ilmoittaa varmenneongelmasta hyvästä syystä ja varmenne on jotenkin korruptoitunut? Haluan kuitenkin asioida ko. palvelussa salatussa yhteydessä, enkä luota IE:iin. On erikoista, että Elisa ei reagoi ongelmaan, vaikka Firefoxin markkinaosuus Suomessa on lähes 50 %.

        Päivitin selaimen juuri v.10.0:ksi ja tilanne on edelleen sama. Onko muilla sama ongelma Firefoxilla Oma Elisan kanssa?

        "Elisa ei reagoi ongelmaan.."
        Miksi Elisan pitäisi reagoida johonkin Firefoxin bugeihin.


      • DigiLogic
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        "Elisa ei reagoi ongelmaan.."
        Miksi Elisan pitäisi reagoida johonkin Firefoxin bugeihin.

        Jos ongelma tosiaan on Firefoxin bugi, luonnollisesti Elisalla ei ole velvollisuutta reagoida muuten kuin esim. ystävällisesti ilmoittaa kirjautumissivuilla yhteensopivuusongelmasta Firefoxin selainten kanssa, jotta asiakkaiden ei tarvitsi ihmetellä asiaa. Olenhan minäkin nähnyt vaivaa ja ilmoittanut asiasta heille. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon Firefoxin yleisyys selaimena; kyseessä ei ole mikään suppealevikkinen räpellys.

        Mutta jos sertifikaatti on vanhentunut tai korruptoitunut, ei siinä mikään selaimen vaihtaminen auta - tietoturvaongelma on silti olemassa. Oletko aivan varma, että kyseessä on pelkkä Firefoxin bugi?

        Firefox ei minulla tee varoituksia millään muilla salatuilla sivustoilla, joten sivustolla saattaisi olla jokin haavoittuvuus. Mene ja tiedä.


      • DigiLogic kirjoitti:

        Jos ongelma tosiaan on Firefoxin bugi, luonnollisesti Elisalla ei ole velvollisuutta reagoida muuten kuin esim. ystävällisesti ilmoittaa kirjautumissivuilla yhteensopivuusongelmasta Firefoxin selainten kanssa, jotta asiakkaiden ei tarvitsi ihmetellä asiaa. Olenhan minäkin nähnyt vaivaa ja ilmoittanut asiasta heille. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon Firefoxin yleisyys selaimena; kyseessä ei ole mikään suppealevikkinen räpellys.

        Mutta jos sertifikaatti on vanhentunut tai korruptoitunut, ei siinä mikään selaimen vaihtaminen auta - tietoturvaongelma on silti olemassa. Oletko aivan varma, että kyseessä on pelkkä Firefoxin bugi?

        Firefox ei minulla tee varoituksia millään muilla salatuilla sivustoilla, joten sivustolla saattaisi olla jokin haavoittuvuus. Mene ja tiedä.

        Kyseessä on Firefoxin sekoilu, https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ toimii IE9:n lisäksi myös Chrome portablella oikein.


      • DigiLogic
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Kyseessä on Firefoxin sekoilu, https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ toimii IE9:n lisäksi myös Chrome portablella oikein.

        Kiitos infosta. Luultavimmin Firefoxin vika. Voisin vielä tsekata Operalla.

        Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista tietää mikä Firefoxissa aiheuttaa em. ilmiön.


      • DigiLogic
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Kyseessä on Firefoxin sekoilu, https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ toimii IE9:n lisäksi myös Chrome portablella oikein.

        Toimii myös Operalla. Valitettavaa, että Firefox ilmoittelee mitä sattuu. Tai sitten Tulikettu on turhan herkkä.


    • foxi on paras

      Toimii ainakin mun Foxilla, eli vika ei ole siinä.

    • hyvin pelaa

      Mullakin on FF 9.01 eikä mitään ongelmaa varmenteen kanssa.

    • 1+13

      Miksi tämä f.e.dzerzhinsky esittää jatkuvasti valheita Firefoxin toimimattomuudesta?
      Jos hänellä ei oikeasti toimi Elisan sivun varmenne Firefoxilla, niin miksi hän ei laita SIITÄ kuvaa todisteeksi?

      Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmaa Elisan sivustojen kanssa Windows 7 / Firefox 10 tai Linux Mint / Firefox 11 kanssa.

      • DigiLogic

        Huom! Minulla ei toimi tuo https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ -osoite Firefoxilla. Se ei toiminut v.9.0.1:lla eikä nyt päivitetyllä 10.0:lla. En ole asentanut mitään erityisiä lisäosia, vakioasetukset, etc. Ihan tuoreet käyttöjärjestelmä- ja selainasennukset. Em. osoite ei toiminut myöskään Elisan teknisen tuen henkilöllä, joten joku ongelma on jossakin. Koska muut selaimet toimivat normaalisti ko. sivuston kanssa, on loogista päätellä Firefoxissa olevan jonkinlainen bugi. Itse en ole päässyt ongelmasta selvyyteen.

        Voisiko olla sijaintikohtainen probleema? Riippuisiko paikkakunnasta mikä Elisan palvelin on käytössä, jolloin ongelma esiintyy vain joillakin henkilöillä ja sattumoisin vain (suomenkielisellä) Firefoxilla?


    • DigiLogic

      Nyt osoite https://asiointi.elisa.fi/internetpalvelut/ toimii minullakin Firefoxin kanssa. Ainoa asia mitä tein tässä välissä on Javan asentaminen. Sivu kuitenkin toimii FF:lla myös ilman sitä ja toimi aikaisemminkin normaalisti ilman Javaa kaikkien muiden selainten kanssa. Onko ko. osoitteessa jokin Javaan liittyvä bugi minkä muut selaimet ohittaa, mutta Tulikettu tarkkana tarttuu siihen?

      Korjasiko Elisa sivuillaan jotakin vai onko tämä nyt jotain Java-magiaa?

      • fifty-sixty

        Äh! Nyt Elisa ilmoittaa:

        "2.2.2012 Oma Elisa palvelussa häiriö

        Oma Elisa palvelussa on tällä hetkellä häiriö, jonka vuoksi Elisa Viihde, Elisa Vahti, Elisa Kirja ja Elisa Maksu TV palveluiden näyttäminen on estynyt.

        Häiriö pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

        Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa."

        Eli jotakin ongelmaa Oma Elisan sivuilla on ollut.


    • kapitaalisti f.e.

      Ei ole totta.
      Elisassa ei ole koskaan mitään vikaa, jos käyttää IE 9:ää. Johan sen todistaa länsimainen tiedekin kapitalisti-kommunisti f.e.dzerzhinskyn sanoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe