Olen yli 40vja eilen kuulin sattumalta isältäni että äitini raskaus aika oli ollut todella "outo",oli kestänyt kuulemma yli 10kk.
Minua jäi vaivaamaan että onkohan kukaan kuullut tuommoisesta,isä ei sen tarkemmin muista tilannetta muuta kun siinä oli jotain tosi erikoista ja valitettavasti äiti on jo kuollut etten pääse kysymään
Raskaana yli 10kk?
16
3850
Vastaukset
- ...............
Raskaus kestää 40 viikkoa ja kun jaat sen kuukausiksi se tekee 10kk....
- ....................
Ja jos raskaus ollut yliaikainen, on voinut kestää esim. 42 viikkoa ja tuostahan tulee yli 10kk jos jaat sen kuukausiksi :)
- Tietoa?.....
No siis joskus ammoisina aikoina ihmisten raskaudet ovat kestäneet 12kk, mutta kun ihmisten aivot ovat kehittyneet suuremmiksi niin myös raskausaika on lyhentynyt 9 kk. Ihmisvauvahan ikään kuin kokee uuden syntymän juuri 3 kk iässä, jolloin tulisi se 12 kk täyteen raskauden alkamisesta.
Mutta olet kuitenkin vasta 40.v, joten silloin kun olet syntynyt niin kyllä ne raskaudetnormaalisti sen 9 kk kestivät:) - ;((
No höpö, höpö, koskaan ole kestänyt 12 kuukautta..
- kyä näin o
Aa, sinulla on siis asiasta parempaa tietoa kuin historiantutkijoilla? Esi-ihmisen raskaus kun heidän mukaansa todella on kestänyt selkeästi pidempään kuin yhdeksän kuukautta. Sitten ihmisen aivot evoluution myötä kasvoivat, eikä lantion rakenne salli enää synnyttämistä niin pitkän raskauden jälkeen. Jotta sikiö mahtuisi ulos, sen on synnyttävä aiemmin.
- gawohmgörga
kyä näin o kirjoitti:
Aa, sinulla on siis asiasta parempaa tietoa kuin historiantutkijoilla? Esi-ihmisen raskaus kun heidän mukaansa todella on kestänyt selkeästi pidempään kuin yhdeksän kuukautta. Sitten ihmisen aivot evoluution myötä kasvoivat, eikä lantion rakenne salli enää synnyttämistä niin pitkän raskauden jälkeen. Jotta sikiö mahtuisi ulos, sen on synnyttävä aiemmin.
MITEN ne aivot liittyvät mihinkään? Voin kyllä uskoa ja ymmärtää selittämäsi,
ei siinä mitään. Mutta se että aivojen kasvu vaikuttaisi odotusaikaa. Höpö höpö.
Voi olla ja varmaan onkin, että ihmisen odotusaika on ollu joskus ammoisina aikoina pidempi, mutta se on johtunut ravintoaineiden vähyydestä. Maha-asukki ei ole saanut tarpeeksi, vitamiineja, hivenaineita bla bla ja on siksi viihtynyt mahassa pidempään, niin pitkään että on ollut valmis syntymään. - kyä näin o
gawohmgörga kirjoitti:
MITEN ne aivot liittyvät mihinkään? Voin kyllä uskoa ja ymmärtää selittämäsi,
ei siinä mitään. Mutta se että aivojen kasvu vaikuttaisi odotusaikaa. Höpö höpö.
Voi olla ja varmaan onkin, että ihmisen odotusaika on ollu joskus ammoisina aikoina pidempi, mutta se on johtunut ravintoaineiden vähyydestä. Maha-asukki ei ole saanut tarpeeksi, vitamiineja, hivenaineita bla bla ja on siksi viihtynyt mahassa pidempään, niin pitkään että on ollut valmis syntymään.Öh, mitenkähän se on niin vaikeaa ymmärtää, miten se aivojen koko vaikuttaa... No, koetetaanpa selittää: ihmisellä on tätä nykyä muihin eläinlajeihin verrattuna kokoonsa nähden varsin isot aivot. Esi-ihmisellä aivot olivat paljon pienemmät, joten pääkin oli paljon pienempi ja mahtui siis paremmin läpi synnytyskanavasta. Evoluution myötä aivot ovat kuitenkin pikkuhiljaa kasvaneet, mutta naisen lantio ei valitettavasti ole leventynyt yhtä paljon. Suuremmat aivot vaativat siis suuremman pään, mutta suurempi pää ei mahdu synnytyskanavasta. Ihmisen odotusaika on siis nykyään kompromissi: vauva on syntyessään kyllä tarpeeksi kehittynyt selvitäkseen kohdun ulkopuolella, mutta varsinainen raakile verrattuna siihen, kuinka paljon valmiuksia muilla eläimillä kohdun ulkopuoliseen elämään synnyttyään on. Vauva ei kuitenkaan voi pysyä äitinsä kohdussa pidempään, koska suurempana se pään takia jumiutuisi synnytyskanavaan ja sekä äiti että vauva todennäköisesti kuolisivat. Ymmärsitkö nyt? Tätä aihetta sivuttiin äskettäin mielenkiintoisessa dokumentissa televisiossa, harmi ettet nähnyt sitä.
- hiljaaHyvätulee
Vanhempani menivät kihloihin kesäkuussa ja äitini oli silloin raskaana-synnyin huhtikuun lopussa,oman laskuni mukaan takuulla yli 9kk.
- Mies-kiikkiin :-)
Nimimerkille hiljaaHyvätulee
"Vanhempani menivät kihloihin kesäkuussa ja äitini oli silloin raskaana-synnyin huhtikuun lopussa,oman laskuni mukaan takuulla yli 9kk. "
Tuleva äiti kesäkuussa: "Kuule, minä ole raskaana."
Tuleva isä kesäkuussa: "Noh, mennään naimisiin"
Tuleva äiti itsekseen: ...jee, nyt voi lopettaa ehkäisyn, mies on kiikissä...
Tuleva äiti itsekseen heinäkuussa: ...jee, nyt olen raskaana...
Ja seuraavana vuonna huhtikuussa syntyy -täysin ajallaan- lapsi.
:-)
- hihhei
Ehkä vanhempasi ovat kertoneet väärin ?
- ....................
No mikä sitä sanoo, ettei raskaus vois kestää kauemmin ku 42 viikkoa. Tässä vaiheessa vaan yleensä nykyään synnytys käynnistetään. En ite ainakaan osaa sanoa kuinka kauan jokku vauvat siä mahassa pysyttelis, jos niitä ei alettais häätää. Tuskin kuitenkaan montaa viikkoa.
- 17+8
hyvinkin mahdollista. jos olet syntynyt esim rv42 eli äitisi oli ollut raskaana 10,5kk(kun tehdään pikku jakolasku 42vkoa(raskausaika)jaettuna 4vkoa(yhdessä kk:ssa siis 4vkoa keskimäärin) tulee 10,5kk). Itsekkin olin raskaana sen 10,5kk suunnilleen, lapseni syntyi rv42 käynnistyksellä, eipä olis tainnu muuten tulla kun ei meinannu tuo käynnistyskään auttaa.
ei siis mitenkään ihmeellinen tilanne - vasta 40 v
Kyllä yli 40-vuotiaan pitäisi tietää, että raskaus kestää keskimäärin 10 kuukautta, osa menee yli ja osa ali. Itsellä on kaikki menneet ali.
- toinen hidas
Minäkin olen pitkään masussa viihtynyt, tosin syy oli osin lääkärin.
Olen 34-vuotias, joten aika lähellä sinun ikääsi. Olen reippaasti yliaikainen, laskettu aika oli noin neljä viikkoa ennen syntymääni. Miksi sitten ei käynnistetty synnytystä? Ensimmäinen lääkäri laski lasketun ajan väärin, ja ihan lopuille asti luultiin, että olen vain pari viikkoa yliaikainen. Toinen lääkäri tarkisti laskelmat ja käski tyyliä asap. synnytyksen käynnistykseen, koska yliaikaa oli tosi reilusti. Sinänsä hassua, että kun äitee meni laitokselle käynnistykseen, synnytys oli itsekseen käynnistymässä, ja vain nopeuttivat tapahtumien kulkua.
Synnytyksen jälkeen ihoni kuulemma oli irtoilevainen ja pehmeä, johtui kai siitä, että viidyin liian kauan lillumassa kohdussa. Muuten olen kai normaali eläjä.
Myös kaikki sisarukseni ovat olleet selkeästi yliaikaisia, mutta minä viihdyin kaikkein pisimpään masussa. - yks6545
muuten mielenkiintoista tekstiä mut 39 viikkoa vastaa 9 kuukautta , jos lasketaan tuolla teidän tyylillä et kuukaudessa olis 4 viikkoa niin vuodessa olis vaan 48 viikkoa eikä 52. En halua olla pilkunnussija mut 42 viikkoa ei ole 10.5kk niinkuin joku väitti vaan se on 9kk ja 3vko
- näin on todella.
Pitää paikkaansa aloittajan kirjoitus. Ja sen kyllä huomasi kun sai ensimmäisen oman lapsen. Ekat 3kk vaan nukkui kantoliinassa ja oli jatkuvasti tissillä. Ihan kun olisi tarkoitettu jatkamaan elämäänsä vielä kohdussa. Synnytys on tosiaan eräänlainen kompromissi naisen lantion leveyden (jonka on mahdollistettava pystykävely) ja vauvan pään kasvun välillä. Jos ihmisen kehitysastetta syntymähetkellä vertaa muihin lajeihin, tulisi raskauden kestää vähintään 12kk, jopa 15-18kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701