Millaiset aurinkolasit merelle?

rillitmerelle

Pitää ostaa uudet monitehot ja ajattelin hommata samalla myös aurinkolasit vahvuuksilla. Mutta mikä olisi paras vaihtoehto linssin väriksi ja entäpä polarisointi?

Aikaisemmin mulla on ollut ruskeilla linsseillä ja polarisoituna, mutta tietyistä kulmista mittarit on muuttuneet mustiksi polarisoinnin takia. Olen kuullut että paras vaihtoehto Suomenlahdelle olisi vihreät peililasit, mutta noita tuskin saa vahvuuksilla? Miten siniset tai harmaat linssit toistaa värejä, kontrasteja yms.

Auttakaa nyt kanssapurjehtijaa linssien valinnassa.

28

5848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+9

      Minulla on herkät silmät enkä ole voinut käyttää merellä tavallisia halpoja polaroid-laseja enää 20 vuoteen. Ensin oli Serengetit ilman voimakkuuksia ja viimeiset 10 vuotta voimakkuuksilla. Lasit olivat kalliit, mutta ehdottasti hintaansa väärtit. Ruskean lasin läpi värit näyttävät luonnollisilta. Plotterin kuva ja mittarien lcd-näytöt näkyvät virheettömästi. Vaimolla on Raybanit, jotka ovat selvästi huonommat, vaikka ovat nekin hyvät, jos vertaa satasen polaroideihin.

      • Vastaavassa tilanteessa optikko suositteli minulle, että ota harmaat, erotat tikkujen värit toisistaan kun niissä on parempi puna/vihreä kontrasti kuin ruskeissa. Polarisaatio on muuten hyvä, mutta mittarit voi näyttää juuri kuten mainitsit. Olen kyllä vuosien varrella käyttänyt eri värisiä, mutta suoraan sanoen erityistä eroa en ole havainnut.


    • Linssiviilari

      Terve,

      Satuin kerran avuliaan optikon juttusille ja sain kuulla seuraavaa linssien ominaisuuksista:

      Väri:
      -Ruskea kokostaa tehokkaimmin ääriviivoja, minkä vuoksi ne ovat mm. autoilijoiden suosimia
      -Harmaat korostavat värejä

      Oma kokemukseni on harmaiden linssien jälkeen, että ääriviivat ovat tärkeämpiä, värejä voi olla muutenkin olosuhteiden vuoksi (vastavalo) mahdoton erottaa ja muuten ne erottuvat hyvin.

      Polarisointi:
      Polarisoidut linssit ovat tarkimmat aaltovälkkeessä. Aaltovälke ei ole kuitenkaan yhtä paha kuin esim. kostea maantie tai lumihanki, joten naarmuuntumattomilla linsseillä näkee hyvin ilmankin.
      Polarisointi aiheuttaa ongelmia tietyillä näytöillä, sillä niitä pystyy katsomaan vain yhdessä asennossa tai muuten kuva alkaa tummumaan. Hyvä esimerkki esim. Helsingin ratikoiden pystyyn nostetut infonäytöt joita pystyy katsomaan vain pää kallellaan.
      En ole kokenut tuota suureksi ongelmaksi veneessäni, joskin minulla on vain pari nestekidenäyttöä joista välillä joutuu katsomaan pää kallellaan.


      Materiaali:
      -Lasi kestää paremmin naarmuuntumatta mutta saattaa hajota tai säröillä. Lisäksi polarisoituja lasilinssejä on tullut markkinoille laajemmin vasta viimevuosina ja hinta on vastaavaa muovilinssiä kovempi.
      -Muovi kestää kolhuja mutta naarmuuntuu herkemmin. Muovi ei tosin myöskään huurustu kuten lasi ja on yleensä halvempi hankkia polarisoituna.

      Tummentumisaste ja tummentuvuus:
      Aurinkolasien tummennusaste on toki henkilökohtainen ja riippuu vuodenajasta. Täystummat toimivat vain päiväsaikaan kun taas muutaman astetta vaaleammat toimivat myös alkuillasta.
      Itselläni lasit ovat yleensä päässä iltaan saakka vaikkei niissä ole vahvuuksia. Siispä etenkin vahvuuksille suosittelen auringon valoon reagoivia linssejä.

      Vaikkei saisi mainostaa, niin ostin takavuosina tummanharmaat lasilinssiset Raybanit. Useimmat optikot eivät ole kovin ammattitaitoisia ja saattavat puhua potaskaa (olen kokeillut) myymistään aurinkolaseista. RayBanin tapauksessa polaroidut lasilinssit tunnistaa "P"-kirjaimesta linsseissä. Lasit olivat siistit mutta liian matalat ja niiden kanssa piti aina käyttää myös hattua tai aurinko paistoi silmiin. Linssit olivat myös liian tummat mikä edelliseen yhdistettynä aiheutti sen, ettei laseista ollut kaikissa tilanteissa hyötyä lainkaan (tuskin edes UV-suojana). Harmaiden linssien värierottelukyky osoittautui turhaksi paitsi marjametsällä, sillä värierottelu toimi parhaiten vain iltapäivällä jos valo tuli takaa.

      Toisiksi laseiksi hommasin maailmalta ruskeat, himemntyvillä polaroiduilla lasilinsseillä varustut Serengetit joihin olen ollut paljon tyytyväisempi. Niiden mikälie mikrokalvo tosin on helpompi naarmuille joten varovainen pitää olla. Samoin niitä ei varsinaisesti suositella merikäyttöön, mutta ruskea linssi on todella teräväpiirtoinen ja himmenee ja etenkin vaalenee auringon laskiessa. Ruskea väri tuo lisänsä ja ero on todellakin huomattava.

      Etenkin kaareviin linsseihin vahvuuksien saaminen on varmaan hankalampaa. Raybanien kohdalla en kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta ainakin Serengetejä tarjottiin vahvuuksilla. Serengetillä ei kuitenkaan jostain syystä ole edustusta Suomessa joten niiden hankkiminen on mutkikkaampaa. Muita purjehtijoille suositeltavia merkkejä esim. "meriominaisuuksilla" on mm. ihan eri muotoilua edustava Oakley.

      • rillitmerelle

        Kiitos Linssiviilarille erittäin hyvästä ja perusteellisesta vastauksesta!


      • Linssiviilari
        rillitmerelle kirjoitti:

        Kiitos Linssiviilarille erittäin hyvästä ja perusteellisesta vastauksesta!

        Joo eipä mitään, aina välillä itekkin hyvä kerrata mitä on kuultu.

        Polaroiduista laseista jäi muuten merkittävä ominaisuus mainitsematta, niillä näkee selvästi paremmin veden alle rannassa kun tavallisilla eli siinä hommassa välkkeen suodatus on ehdoton juttu. Tämä tulee käytännölliseksi ainakin matalissa paikoissa ja rantoihin ajettaessa.

        Muuten tosiaan ainakaan tummilla linsseillä noi polaroinnit tuntuu menevän hukkaan. Kannattaahan noita toki kokeilla, nuo ekat mainitut Raybanit valitsin kyllä pääosin ulkonäön perusteella mistä johtui juuri tuo linssin mataluus ym. Näitä vaivoja ei varsinaisesti purjehdukseen tehdyissä laseissa taida olla.


    • 20

      Jonkin verran on ollut puhetta sivulta tulevasta valosta joka pitäisi estää lasien takanan mykiä laajenee ja laskee enemmän valoa läpi. On väitetty että sivulta suljetuiilla laseilla ei saisi ajaa autolla.

      Ikänäkö myös teettää hankaluuksia kartanluku ei oikein onnistu jos ei ota moniteholinssejä.

    • Linssiviilari

      Hyvää ensituntumaa eri mallistoihin saa tietty verkosta:

      http://www.sunglassesshop.com/aurinkolasit/sport/sailing.aspx

      Jos joku tietää tavallista laajemman valikoiman jossain esim. Helsingin optikkoliikkeessä niin olisi mukava tietää. Ostaisin laseja mielellään ihan paikanpäältä mutta mallisto on usein suppea tai sitten optikko tilaa lasit lisähintaan verkosta niinkun itsekin voi tehdä.

      • Linssiviilari

        ...ja jälleen vastaan itse itseäni komentaen:

        Eli Serengetejäkin saa Suomesta:

        http://www.neonsun.fi/jalleenmyyjat.html

        Pikainen Helsinginhaku kuitenkin osoittaa ettei millään listan optikkoliikkeillä ole laseja paikanpäällä (tai niiden omien sivujen haku ei niitä näytä).


    • PetriA..........

      Itse ollut hyvin tyytyväinen Oakley Cascan malliin, muistaakseni kaarevimpia laseja mitä saa tietyille vahvuuksille, sekä kaksitehoina. Istuu tiiviisti, ei aurinko paista mistään kulmasta.

      http://www.oakley.com/custom/gascan

      Kun puhutaan brädi laseista Ray Ban etc. niin kannattaa huomioida, että minkä valmistajan linssi siihen tulee ja ko. valmistajalta minkälaatuinen linssi. Silmälaseja ostaessani olin hyvin tarkka siitä, minkä nimenomaisen linssin halusin laseihin.

      • Twlght

        Itselläni on tämän tyyppiset Oakleyn lasit, joskin ilman vahvuuksia. Erittäin hyvät, suojaavat hyvin silmiä myös sivuilta. Pysyvät myös hyvin päässä, vaikka sangat ovat suorat.

        Polaroiduissa linsseissä tosiaan mahtava ominaisuus on, kuten Linssiviilari jo mainitsikin, se miten niillä näkee veden alle. Tämä on helppo huomata esim. luonnonsatamiin rantautuessa.


    • polykarbonaatti?

      Selvä on, että netistäkin löytyy runsaasti asiatietoa suomeksi ja englanniksi. Alla pari engl.kielistä linkkiä, joissa suositetaan polykarbonaattilaseja UV-säteilyltä suojaamiseen. Harmaa ja ruskea sanotaan olevan värien erottamisen kannalta parhaita. Aurinkolasien pitäisi suojata myös sivuilta tulevalta säiteilyltä.
      Jotkut työterveyslääkärit ovat suositelleet polykarbonaattilaseja niiden iskunkestävyyden takia.

      Itselläni on polaroivat ruskeat polykarbonaattilasit merikäytössä. Mittarit ja plotterit näyttävät kyllä tietyissä asennoissa mustilta, mutta se on mielestäni aika vähäinen haitta. Pääasiahan on silmän mykiön ja verkkokalvon suojaaminen pysyviltä vaurioilta!

      http://vision.about.com/od/sunglasses/p/About_Sunglasses.htm
      Look for sunglasses that offer good protection. Sunglasses should block out 99 to 100 percent of both UVA and UVB radiation and screen out 75 to 90 percent of visible light. Some of the higher-priced options with polycarbonate lenses claim to block 100 percent of the UV rays.

      Kannattaa huomata tämä: Higher-priced sunglasses often reflect fashion, not UV protection.

      http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-choose-sunglasses-for-optimum-eye-protectio.html
      Polycarbonates are one type of lens that automatically comes with UV coating. These lightweight lenses are not only several times more impact resistant than other lenses, they also block out 100 percent of UV light.
      Take note of how colors change when you’re looking through the sunglasses. Some lenses, including the popular amber-colored blue-light blockers, actually distort colors and can make it difficult to distinguish traffic signals. Stick to brown or gray lenses if accurate color recognition is important

    • pujehtija linsseillä

      " Olen kuullut että paras vaihtoehto Suomenlahdelle olisi vihreät peililasit, mutta noita tuskin saa vahvuuksilla? "

      No ei suinkaan.
      Peililasi polttaa nenäsi heijastamallaan UV-säteilyllä.
      Vihreä linssi haittaa merkittävästi lateraaliviittojen erottamista.

      Itse kyllä hankkisin yhdet kirkkaat ja yhdet polaroidit, ja vaihtaisin tilanteen mukaan päähän kulloinkin paremmin sopivat. Turhaa maksaa itsetummuvista merkittävää lisähintaa, kun kahdet saa laadukkaina huomattavasti edullisemmin.
      Karttaa ja mittaristoa voi katsella kirkkailla, ja polaroideilla kauas ja varsinkin vastavalossa aaltovälkkeen häiritessä. Ei vaihtaminen ole minkäänlainen ongelma merellä.

      • Bonefishy

        Miksi vain peilaavat lasit polttaisivat nenän? Kaikki UV-suojatut lasit heijastavat/suodattavat UV-säteet. Ja ainakin kaikissakuvissa Karibianmeren kalastusoppaill.a on sinertävät tai vihertävät peilaavat lasit??? Katso vaikka linkistä:

        http://turksandcaicosbonefishing.com/


      • 6+9

        Ihmiset priorisoivat erilaisia asioita. Itse koen lasien jatkuvan vaihtamisen käytössä hankalaksi. Kaikissa veneissä ei ole hanskalokeroa perämiehen ulottuvilla.
        Yksi vaihtoehto joka ei olle tässä keskustelussa tullut esiin on tavallisten lasien päälle laitettavat polaroidit. Tämä rajoittaa tavallisten lasien kehyskokoa mutta on paljon halvempi kuin kahdet lasit vahvuuksilla. Varsinkin jos olet tilanteessa jossa lasien vahvuuksia pitää tarkentaa melko usein on kaksien lasien ostaminen joka kerta melko kallista. Polaroideissa on kuminauha joten niitä voi pitää jonkin aikaa otsalla jos aurinkolasit pitää ottaa hetkeksi pois. Olen ollut tähän ratkaisuun erittäin tyytyväinen.


    • Ihan markettimallit

      No mulla on ollut sellaiset Bilteman 3,35e punasävyiset lasit kymmenkunta vuotta. Hyvin pelittää, vaikka niitä ei tietääkseni saa vahvuuksilla. Lisäksi ostin Malesiasta pari kolme vuotta sitten sellaiset polaroidut, joissa on muovia naamaan asti sekä ylhäällä että alhaalla. Ei kiusaa kirkkaammallakaan paisteella hajaheijastukset ylhäältä eikä alhaalta ja voi kaiken lisäksi polttaa kaljun kunnolla. Biltema klasit on siittäkin hyvät, että kun ne vois taloudellisessakin mielessä rauhassa unohtaa vierasvenesatamien saunaan, niin eipä ne unohdu. Harmi vaan, että tätä nimenomaista mallia ei enää ole tuon laatuoptikon valikoimissa. Ja ei ole vielä tähän ikään menneet silmät pilalle halpislaseista, vaikka kaikentietävät nettioptikot kohta niin väittävätkin.

    • 18+19

      Itselläni on nyt serengetit, koska liikkeessä kokeiltuna (turussa) istuivat täydellisesti. Selkeästi halvempia polaroideja on ollut, mutta ovat hajonneet.

      Itselläni on ollut sitä ongelmaa, että polaroinnin suodatus tekee näkymästä hiukan epätodellisen. Kaikki näyttää "karvaiselta", ihan kuin katsoisi plyysikangasta läheltä. siis ne kohdat, joissa kiilto suodattuu. Ehkä katson vain liian tarkkaan.

      Olen nähnyt jollain myös muston lasit (lienee vain merkki leimattu) jossa sangat jatkuivat kiinteänä pantana pään ympäri. Tämä olisi hyvä lisäys muihinkin laseihin. Voisi rauhassa tiputtaa välillä alas, ilman pelkoa lasien uppoamisesta.

      • PandaSilmä

        Nuo Muston halpislasit (50e) on olleet jo vuosia käytössä. Linsseistä ja optiikasta en ymmärrä mitään, mutta purjehtimiseen ainoat jotkanovat pysyneet päässä. Korvan taakse menevässä sangassa kumi, joten ei tarvitse tuota niskapantaakaan. Suosittelen. Ja ei harmita kun hukkuu after sailissa.


      • Aki_
        PandaSilmä kirjoitti:

        Nuo Muston halpislasit (50e) on olleet jo vuosia käytössä. Linsseistä ja optiikasta en ymmärrä mitään, mutta purjehtimiseen ainoat jotkanovat pysyneet päässä. Korvan taakse menevässä sangassa kumi, joten ei tarvitse tuota niskapantaakaan. Suosittelen. Ja ei harmita kun hukkuu after sailissa.

        Kyllä ainakin itseäni harmitti kun unohdin lasit Byxholmenin saunalle... Ei ne kauhean kalliit olleet mutta olivat sillä hetkellä ne parhaat. Onneksi eivät ainoat. Olen jo oppinut sen, että veneessä pitää olla vähintään kahdet lasit.


      • 17+12
        Aki_ kirjoitti:

        Kyllä ainakin itseäni harmitti kun unohdin lasit Byxholmenin saunalle... Ei ne kauhean kalliit olleet mutta olivat sillä hetkellä ne parhaat. Onneksi eivät ainoat. Olen jo oppinut sen, että veneessä pitää olla vähintään kahdet lasit.

        Kahdet raypanit hävitettyäni ostin kevätkimallukseen, vastavaloon ajamiseen aurinkolasit. Mutta, onko järkee pistää pari kilomummoa eli meikäläisen keskituloisen kolmen päivän käteen tuleva palkka yksiin rilleihin jotka sitä varmemmin tuhoutuvat tai katoavat mitä kalliimmat ne ovat.

        Ostin siis merkkilasit, tunnettua merkkiä "Polaroid". Instrumetariumista ostin, hintaa 59 euroa ja olen todella tyytyväinen. Minun mielestäni nämä ovat optisesti paremmat kuin ne kolme-neljä kertaa kalliimmat raipanit. Vaikea tietysti verrata, kun verrokki on muistoissa vain, mutta ehkä ne reipanit eivät ollee polarisoituja, ja kimalluksen häipyminen on paljon tärkeämpää kuin joku lotterin ruudun tai muun näytön näkyminen. Niihin katsoessa voi ihan helposti kohottaa laseja vähän otsalle.


    • 12

      Isopäisenä löytyi optikolta malli jossa on erilliset linssit lasien sisäpuolella. Kaarevuus aiheutta vahvuuksissa isoja ongemia. niin ja

      Hihna sankoihin kannattaa käydä hakemassa optikolta tai tehdä itse niin ei haittaa vaikka lasit putoaa nenältä.

    • silmä-lääkäri

      aurinkolaiseissa pitää olla UV-A ja UV-B suodatus, halpislaseista ei löydy molemmat ja ovat silmälle vaaralliset.
      Itse olen kokeillut Oakleyn laseja, eri hyvät ja törkeästi hinnoitellut.
      Nyt kokeilin vuoden Bollen laseja, 2-teho voimakkuuksilla ja alkuperäisillä Bollen linseillä saa mm. Leppävaaran Sellon Specsaver ja Arvolalta Foorumista. Nämä toimivat ja saa mieltymykseni mukaisia sporttia hyvin kaartuvia laseja.

      • 6+4

        Mitä silmille tapahtuu jos UV-A ja UV-B suodatus puuttuu?

        Mistä tietää että UV-suodatus puuttuu?


      • 17+13
        6+4 kirjoitti:

        Mitä silmille tapahtuu jos UV-A ja UV-B suodatus puuttuu?

        Mistä tietää että UV-suodatus puuttuu?

        Jos on hiekan tunnetta silmissä illalla, on UV-suojaus ollut varmuudella riittämätön. Tavalliset halvat polaroid-lasit eivät riitä minun silmilleni. Minulla on on ollut Serengetit jo 20 vuotta. Kova alkuhinta on vuosien saatossa sulanut olemattomaksi hinnaksi vuotta kohden.


      • 6+4
        17+13 kirjoitti:

        Jos on hiekan tunnetta silmissä illalla, on UV-suojaus ollut varmuudella riittämätön. Tavalliset halvat polaroid-lasit eivät riitä minun silmilleni. Minulla on on ollut Serengetit jo 20 vuotta. Kova alkuhinta on vuosien saatossa sulanut olemattomaksi hinnaksi vuotta kohden.

        Ilmeisesti kyseessä on ominaisuus joka vaihtelee persoonasta toiseen. Minulla ei ole ikinä ollut serenketteijä ja silti hiekan tunnetta silmissä ei ole ollut. Tai on, mutta pilvisellä säällä kun kryssitään niin korkeaan vastamereen että pärskeet ovat naamalla jatkuvasti. Noissa oloissahan ei voi käyttää mitään rillejä ilman tuulilasinpyyhkijöitä. Aikoinaan huolimattomassa hitsauksessa sain myös hiekat silmiin, mutta onneksi normaalit aurinkolasit ovat toimineet eikä lumisokeutta ole ilmennyt.

        Sitäpaitsi, olemme aika erilaisia muutenkin. Minulla aurinkorillit eivät ole paria vuotta kauempaa koskaa säilyneet. Edelliset raypanit istuin sököksi (unohtuivat sitlootan penkille auringon laskettua), sitä edelliset tippuivat mereen. Murphyn yksi laeista, mitä kalliimpi kampe, sen todennäköisemmin sen hukkaa tai pilaa.


    • torsti53

      Jos hyvät haluat niin tilaat Zeissin hiomat ruskeat polarisoidut linssit. Sangat otat mitkä miellyttää.

    • näillä mennää

      vanhat laskettelulasit on ollut tosi hyvät, peittää hyvin ja pysyy päässä.

    • Kymppi

      Ajankohtainen vinkki, ensiluokkainen tee-se-itse tuote:

      Hyvä "purjehdusmaskin" saa mämmilaatikon kannesta, sävytä sen "lasi" haluamasi sävyn mukaan (esim vannehopea-spray tai raidoitus kirjoituskoneen korjauslakalla). Kuminauhakiinnitys pään ympäri tai liimaat vanhat sangat laatikon reunoihin. Maski suojaa hyvin aurongolta ja tuohiteema tuo kansallisromantiikkaa juhannuspurjehduksille.

      • 4+11

        Jep, jep - ja kirjoita serenketi kuminauhaan, niin voit pyytää siitä viissataa kevyesti hymyillen, kun kohtaat laatutietoisen välineurheilijan ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe