Jos on palkattomassa työharjoittelussa, niin millon kehtaa kysyä palkkatoivetta? Itselläni tätä harjoittelua kestänyt jo 8 kuukautta ja tuntuu ettei aikomusta ole edes palkata kun ilmaiseksi töitä teen, mutta enhän voi tekemättäkään olla kun tulee karenssi :(
Millon työstä kehtaa alkaa pyytämään palkkaa?
15
786
Vastaukset
- haas
Jos olet palkattomassa työharjoittelussa, tuskin sinulle palkaa kuuluukaan maksaa tuona aikana. Kahdeksan kuukautta kuulostaa melkoisen pitkältä ajalta, eikö tuo ole jo töissä olemista mihin tarvitaan vakityöntekijä.
Tiedän kyllä, että näitä määräaikaisia ja harjoittelijoita käytetään härskisti hyödyksi kun yhteiskunta antaa siiihen mahdollisuuden.
Mikäli sinulla on jokin ammatillinen koulutus, niin otappa yhteyttä luottamusmieheen tai liiton lakimieheen.
Yrityksessä missä työskentelen, käytetään harjoittelijoita ja yms. Joudun itse vielä usein osallistuun mahdollisiin työhaastatteluihin, ei aina tunnu kovin reilulta. - työkkäriin
Palkaton työharjoittelu tulee varmaan kohdallasi kestämään vuosia. Jotenkin tuntuu että sinua on vedätetty ja raskaasti. Työharjoittelu kestää yleensä alle 6 kk:ta. Oppisopimus on asia erikseen.
Mene työvoimatoimistoon selvittämään asiaasi. Tilanteesi ei kuulosta lailliselta. - käy työkkärissä
"Työharjoittelua koskeva sopimus voidaan tehdä saman toimenpiteen järjestäjän kanssa
enintään kuudeksi kuukaudeksi. Työharjoittelua koskevien sopimusten yhteenlaskettu
3
enimmäiskesto on 12 kuukautta. Enimmäiskeston laskenta voidaan aloittaa uudelleen alusta, kun henkilö on enimmäiskeston täytyttyä ollut yhdenjaksoisesti työttömänä vähin-tään kolme kuukautta."
Eli jos olet yhtäjaksoisesti ollut, miten se on mahdollista? Saatko kelalta rahaa? Mitä harjoittelusopimuksessasi sanotaan harjoittelun kestosta? Onko työkkärissä/ikelalla edes tiedossa, että olet harjoittelussa, onko virallisia papereita edes tehty? jos ei, olet aika pahassa pulassa.- käy työkkärissä
Vielä pitänee tarkentaa, että jos tosiaan olet vain mennyt harjoitteluun tekemättä asiasta työnantajan, työkkärin ja itsesi kanssa papereita, niin silloin työkkäri katsoo sinut työssäolleeksi, ja tuet voidaan koko tuolta 8 kk:lta periä takaisin. Sillä, ettet ole saanut palkkaa, ei ole merkitystä. Tosin voit sitten oikeudessa yrittää hakea työnantajaltasi palkkarahoja takautuvasti, mutta jos ei ole mitää papereita.toivottavasti sinulla on. Jos sinulla on taas ollut tuo 6 kk sopimus, niin harjoittelu olisi pitänyt lopettaa sopimuksen loputtua, eli palkkaa olisi pitänyt pyytää jo 2 kk sitten. tuossa tapauksessa rahat peritään takaisin ajalta, jonka olet harjoitellut ilman sopimusta.
- oikeust.kandid.
Palkkaa täytyy aina maksaa työstä. Laiton sopimus, jos olet tehnyt sopimuksen palkattomasta työharjoittelusta. Sinun täytyy AINA saada palkkaa, jos olet töissä!
- näitäkin nähnyt
Ei ihan noinkaan. Kyllä työharjoittelussa ei saa ns. palkkaa, työttömyyspäivärahan tai työmarkkinatuen 9 euroa päivä. Mutta sitä ei saa tehdä kuin vuoden, sen jälkeen joko työttömäksi tai palkkatyöntekejäksi. Työharjoittelijalla ei saa teettää viikonlopputöitä.
- Law is a claw
Harjoittelukyykytys on suomalainen vastine kiinan huonotuloisille riistetyille työntekijöille.
Jos harjoittelupaikkaan sattuu olemaan minkäänlaista haastattelua, niin kannattaa ehdottomasti alkaa puhua jatkosta ja palkoista jo haastattelussa. Henkilö todennäköisesti sanoo "joo sitten nähdään", mutta silloin tuleekin kysyä ehdoista, joilla jatko olisi taattu. Jos sellaisia ei ole, niin koko homma haisee. Mielivaltainen päätösprosessi ei näytä hyvältä kenenkään silmissä. Jos haastattelija jää tällaisesta ajatusketjusta kiinni, hän todennäköisesti ei valitse sinua ja säästyt taas yhdeltä turhalta harjoittelu-urakalta. Hae ehdottomasti useampaan paikkaan, joista voit sitten valita luotettavimman oloisen.
Jos saat työnantajasi sanomaan sanallakaan, että ei ole aikonutkaan palkata myöhemmin, niin voit soitella liittoon asiasta. Olisi erittäin hyvä saada työnantajia kiinni tästä epämoraalisesta ilmiöstä. Firmoissa on hiljaisia agendoja, jotka eivät kestä päivänvaloa. Lakimuutoksia tarvitaan, mutta ne eivät synny tyhjiössä. - Kirjallinen sopimus
Yleensä kun tehdään työsopimus niin siinä tulee mainita harjoittelun kesto, palkkaus, työnkuvaa ja mitä työtehtäviä sinulle kuuluu. Kesto mikä on palkallinen tai palkaton! Koska alkaa tai loppuu tai toistaiseksi voimassa oleva.
Työsopimus tulee olla kirjallinen ja molempien allekirjoittama. Suusanallisiin sopimuksiin ei tule luottaa.
Nyt työmaailmassa on suurin ongelma käytetään erilaisilla harjoittelija, esimiesharjoittelija, hyvinkin koulutettuja henkilöitä erittäin pienellä palkalla erilaisissa harjoittelutehtävissä. Palkka pieni ja edut huonot. Näin työnantajat kiertää erilaisia etuuksia, maksaa minimipalkkaa ja ikäänkuin käyttää työntekijää hyväksi.
Olkaa tarkkoja näissä sopimuksissa; etenkin nuoret, maahanmuuttajat tai vastavalmistuneet. Maailma on mennyt niin raadolliseksi, että ei edes kunnon palkkaa tohdita maksaa tavalliselle duunarille. Missähän vika?
Mutta kaikki isot voitot menee yleensä "omaan pussiin tai omaan napaan" loppumetreillä. On optioita, bonuksia, kultaisia kädenpuristuksia, eläkesopimuksia yms sopimuksia, joista vähä/tai pienituloinen voi haaveilla!
Kyllä Suomi alkaa olla köyhien ja rikkaiden maa. Ahneet ja rikkaat rikastuvat ja köyhät tekevät työt halvalla ja pienellä palkalla!
MInusta erilaiset liitot/verohallinto voisi alkaa tekemään selvitystyötä erilaisissa
organisaatioissa. Miten työsopimukset ja palkkaus muodostuu. Maksetaanko taspuolista palkkaa tai mitkä ovat niiden perusteet. Pätkätyöt yms minimaaliset työsuhteet.
Vastavalmistuneet, maahanmuuttajat, raksamiehet, harmaatalous yms seikat.
Luulen, että sieltä löytyy paljon "vilppiä". - Nimi ja merkki
aloittaja ei ole kommentoinut tähän ketjuun. Jäin uteliaaksi, onko hän vaan mennyt ilman mitään sopimuksia työmarkkinatuella harjoitteluun, ehkä siksi kun on lukenut netistä että näin tehdään, ajattelmatta että viralliset paperit toki pitää olla? Näin saattaa käydä, kun lukee netistä ja työnantajakin on niin hölmö, ettei tajua että sopimukset pitää olla. Mitenkä tässä lienee käynyt? Mulle ainakin tulee tuosta aloitusviestistä sellainen olo, että sopimukset on jääneet tekemättä. Tietämättämyys ei vaan kelpaa puolustukseksi, joten jos joku muu harkitsee: Ei missään nimessä pidä rueta harjoittelemaan ilman työkkärin päätöstä. Osa yrityksistä on sitä paitsi "karenssissa", eli harjoittelusopimusa ei voi mihin tahansa tehdä.
- työtön mies
Mä tein 2 vuotta palkattomana työharjoittelijana töitä. Sit kun en jaksanut enään niin tuli karenssi ja karenssi on kestänyt jo 4 vuotta. Mulla on kolme ammattia ja näköjään kukaan ei ole ammatti miestä valmis palkkaamaan kun noita harjoittelijoita riittä pilvin pimein. työkkäri niitä tuputtaa yrityksille joten yrityksen ei tarvii palkkaa maksaa. Olen haastanut työkkärin oikeuteen karenssista mut eipä ketään kiinnosta mun oikeudet
- työtön mies
Vielä se et mulla oli sopimuksiet ja kaikki ja työkkäri suorastaan pakotti tekemään uusia sopimuksia aina. Ensin puol vuotta, sit toiset puol vuotta , sit puol vuotta lisää ja sit viel puol vuotta. sit kyllästyin ja otin loparit vaikka tarjottiin vielä puolta vuotta. No karenssihan siitä tuli. Nyt en tee mitään ennen kuin olen saanut oikeutta. tai teen mä pimeitä hommia mistä tienaan n 2300 egee kuussa raksalla.
- apimamies
työtön mies kirjoitti:
Vielä se et mulla oli sopimuksiet ja kaikki ja työkkäri suorastaan pakotti tekemään uusia sopimuksia aina. Ensin puol vuotta, sit toiset puol vuotta , sit puol vuotta lisää ja sit viel puol vuotta. sit kyllästyin ja otin loparit vaikka tarjottiin vielä puolta vuotta. No karenssihan siitä tuli. Nyt en tee mitään ennen kuin olen saanut oikeutta. tai teen mä pimeitä hommia mistä tienaan n 2300 egee kuussa raksalla.
Tuntuu et se on enemmän ku poikkeus et työkkärin kanssa joutuu vaikeuksiin. Pakottavat työnhakijan hyväksymään mitä kummallisimpia ehtoja, ja osa niistä on silkkaa alistamista. Mutta mitä työnhakijaan tulee niin hänen odotetaan kaikessa noudattavan lainpilkkua vaikka ajauduttaisiin kummallisuuksiinkin. Vaikka ennen olen ollut lähes ehdottomasti pimeää työntekoa vastaan niin työkkärin ja verottajan oikkujen vuoksi on pakostakin tullut miettineeksi, mikä siinä on lopultakaan niin pahaa jos oikaisee tämän mahdottomaksi käyneen järjestelmän luomia koukeroita.
- tällästä tässä
siis kun tyäntön hakee ja saa työpaikan niin se kun he keskustelevat palkasta on neuvottelu tilanne.
mutta tyäkkäri tekee sen mahdottomaksi vaikka olisi ammatti taitoinen työntekijä ja tämä on minusta LAITONTA. - Joku tolkku kohteluu
Kyllä taitaa olla jotain mätää työlaissa tai sen tulkinnassa. Mene työkkäriin, myös yrityksen luottamusmies on velvollinen selvittämään asiaa.
- vaiks näin taiks ei
työntekijä esittää palkka toiveensa silloin kun solmitaan työsopimus jossa palkka on kerrottu euroissa.
ollessasi työharjoittelussa et siis esitä palkka toivetta vaan toiveen päästä palkalliseen työhön, kun työnantaja seuraavan kerran uusii työharjoittelusi kerro että haluat palkkaa.
kyllä se on parempi olla reilusti työtön kuin tukea tollasia alistus systeemejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932255Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561848- 1761393
- 234845
- 62769
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11766- 65764
- 55662
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591