Onko asia oikeasti näin mustavalkoinen?

Huolestunut nuori

Vanhempieni tulot ylittävät 61000 e/kk joten en tule saamaan opinto tukea ennen kuin täytyän 20. Tuloni siis koostuvat pelkästä asumis tuesta, joka on kohdallani 201,60 e/kk, mutta näillä tuloilla en saa asuntoa, jolloin en saa myöskään asunto tukea, ja minusta tulisi koditon.

Onneksi kuitenkin minulla on säästössä noin 9500 euroa jolla elän jotakuinkin reilun puolivuotta Helsingin halvimmissä vuokra asunnoissa jotka ovat 500-900e/kk, joudun myös maksamaan ruokani johon voin käyttää minimissään 10e/pv joka olisi n. 305e/kk lisäksi sähköön kuluu 100-200e/kk ja vaatteisiin 25e/kk eli jos asunto tukeni jälkeen maksettavakseni jää pahimmillaan 1105e/kk johonkin satunnaiseen olueen 25e/kk eli kokonaan 1130e/kk ja jos laskemme kuinka kauan säästöni kestävät 9500/1130=8,4.

Tarkoittaako tämä etten 8,4kk päästä helsinkiin muuttamiseni jälkeen voi asua kodissa? ja jos en voi enää asua kodissa myös asuntotukeni katoaa, eli tuloni on kertakaikkiaan 0,00e/kk ja lopulta joudun kerjäämään kadulla ja asumaan teltassa haisevissa vaatteissa.

onko huolenaiheeni todellinen vai olenko tehnyt jossain virheen?

Ja mistä on mahdollista hakea viikonloppu töitä ilman mitään koulutusta?

8

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut nuori

tarkoitin vanhempieni tulot ylittävät 61000 euroa vuodessa...

• opsikelija

Itse elän 800€ kuussa, jolla maksan ruuat ja asunnon (kaksio), ja ihan hyvin tulen toimeen.

• Huolestunut nuori

entä sähkö, vaatteet, koulukirjat? ja kuinka paljon saat opinto tukea? paljon vuokrasi on? asutko lähellä koulua vai meneekö rahaa koulumatkoihin?

• 5

Virheen mahdollisuutta on mahdotonta arvioida, kun et kerro niinkään merkityksellisiä asioita kuten koulutustasoa ja ikääsi.

• ....................

Aloittajan kululaskelma näyttää omituisen suurelta (mihin se perustuu?!?). Eli menopuoli matalammalle. Ja ota huomioon Hoasin soluasunnot (vuokra huomattavasti halvempi).

• opsikelija

Menot:
      Bussi 30€
      Kuntosali 30€
      Asunto 510€
      Ruoka ym. 230€

Tulon lähteet:
      Opintotuki 500€
      Laina 300€

Tommonen Turussa

• Huhhuh

Vai että sähköön 100-200 e kuussa. Ja ruokaan minimissään 10 e/ päivä. Mikäs mahtaa olla maksimi? Harkitse nyt sitä opiskelija-asuntoa.

• ?

Tarviiko vaatteita todellakin ostaa joka kuukausi? Itse ostin opiskeluaikana korkeintaan kahdesti vuodessa -kesän ja talven alennusmyynneistä, ja niistäkin ehkä yhdet farkut ja puseron, tai pelkästään esim. toppatakin tai talvikengät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe