Nikon D800:ssa on kinokokoinen 36,3 megapikselin kenno

NikonGuru

Nikon julkisti tänään D800-järjestelmäkameran, joka korvaa yli kolmen vuoden ikään ehtineen D700:n. Sana korvaa ei ole kovin kuvaava, koska D700-rungossa kennon tarkkuus oli 12,1 megapikseliä, ja nyt lukema loikkaa kerralla Nikon malliston huipulle, eli 36,3 megapikseliin.

Vakiomallisen Nikon D800:n rinnalle tulee vielä versio D800E, jossa kennon edessä ei ole tyypillistä alipäästösuodinta. Tämä studio- ja maisemakuvaajille suunnattu erikoisversio maksaa 3090 euroa. Molemmat kamerat on luvattu kauppoihin maaliskuussa.

Kuvailmaisimena toimii FX- eli kinokokoinen (35,9 x 24,0 mm) 36,3 megapikselin cmos-kenno. Herkkyysasetus kattaa alueen ISO 100 - 6400, ja sitä voi laajentaa arvoihin ISO 50 ja ISO 25 600 saakka.

Sarjakuvaus etenee tarkennuksen kanssa jopa nopeudella 4 ruutua sekunnissa. Puolikino- eli DX-koossa ja lisävarusteena hankittavalla MB-D12-akkikahvalla nopeus nousee kuuteen kuvaan sekunnissa.

Herkkyyden ja sarjakuvausnopeuden puolesta D800 ei siis ole samanlainen action-kamera kuin monet aiemmat Nikon-ammattirungot. Sen sijaan painotus kohdistuu resoluutioon sekö videokuvaukseen. Itse asiassa Nikon kutsuu D800-malliaan myös multimediakameraksi.

Videopuolelle tarjoillaan pitkälti samoja herkkuja kuin kuukausi sitten esitellyssä Nikon D4:ssä, ja D800 tallentaa videoita tarkkuudella 1920 x 1080 sekä nopeudella 30p, 25p tai 24p ruutua sekunnissa. Tarkkuudella 1280 x 720 voidaan kuvata nopeuksilla 60p, 50p, 30p ja 25p ruutua sekunnissa. Videota kuvattaessa objektiivi tarkennetaan joko kontrastimittauksella tai käsin.

Videokuvan ja äänen tarkkailuun on tullut olennaisia parannuksia. Hdmi-liitännästä saa nyt ulos pakkaamattoman reaaliaikanäkymän (8 bittiä 4:2:2) ulkoiselle tallentimelle tai monitorinäytölle. Lisäksi kamerassa on kuulokeliitin, monomikrofoni sekä liitäntä stereomikrofonille. Äänitystasoa voi säätää käsin.

Videokuvaaja pystyy myös mukauttamaan hallintalaitteita mieleisekseen. Esimerkiksi himmennintä voi komentokiekon sijaan säätää oikean käden sormilla etuseinän painikkeista. Indeksimerkintä taas helpottaa halutun otoksen löytämistä editointivaiheessa, sillä tärkeät kohdat voi merkitä jo kuvausten aikana.

Automaattitarkennus perustuu Nikonin aiempien ammattirunkojen tapaan 51 pisteeseen, joista 15 on herkkiä ristikkäispisteitä. Tarkennus toimii nyt valmistajan mukaan entistäkin paremmin ja jopa aukkoarvoon f/8 asti, ja suorituskyvyn luvataan olevan hyvin lähellä uutta D4-lippulaivamallia.

Valotuksen 3D-värimatriisimittaus perustuu 91 000 kuvapisteen rgb-kennoon. Järjestelmän luvataan tunnistava ihmiskasvot tarkasti myös kameran optisen etsimen kautta. Lisäksi se analysoi maiseman värit ja kirkkauden valmistajan mukaan ennennäkemättömän tarkasti. Kehittynyt aiheentunnistus auttaa ohjaamaan myös tarkennusautomatiikkaa.

Pentaprisman ympärille rakennettu etsin kattaa 100 prosenttia kuva-alasta, ja sen suurennussuhde on 0,7. Näyttö on 3,2-tuumainen (8 cm) ja tarkkuudeltaan 921 000 pistettä.

Kuvausasetukset tehdään ja tarkistetaan nelinäppäimestä sekä kameran päällä sijaitsevasta valitsimesta. Herkkyys, valkotasapaino ja kuvanlaatu asetetaan omista painikkeistaan. Uudenlainen, keskeisesti sijoitettu haarukointinäppäin helpottaa muun muassa hdr-laajasävykuvausta.

Picture Control -painike vähentää tarvetta valikoiden selaamiseen. Sen avulla voi muokata valokuvien ja videoiden ilmettä muun muassa hienosäätämällä terävyyttä, värikylläisyyttä ja värisävyä.

Otosten tallentamiseen on Compact Flash (udma 7) ja sd (sdxc ja uhs-1) -korttipaikat. Luukun takaa löytää hdmi ja usb 3.0 -liittimet.

Suljinyksikön luvataan kestävän reilusti yli 200 000 laukaisua. Se kattaa suljinajat 1/8000-30 sekuntia ja sisältää älykkään, sulkimen toimintaa seuraava diagnostiikan. Uusi mekanismi vähentää akun virrankulutusta sulkimen ollessa pitkään auki videota kuvattaessa.

Nikon D800:n akku riittää valmistajan mukaan noin 850 kuvaan yhdellä latauksella tai noin 60 minuutin videointiin näytön kanssa. Roiske- ja pölysuojattu magnesiumrunko painaa 10 prosenttia vähemmän kuin vanha D700. Nikon 800:n mitat ovat 146 x 123 x 81,5 mm, ja rungon paino noin 1000 grammaa.

Nikon D800 ja D800E tulevat kauppoihin maaliskuussa hintaan 2780 ja 3090 euroa. Lisätietoja saa valmistajan suomenkielisiltä kotisivuilta.

36

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempia tulossa

      Hei kaupparatsu, eix näitä mainoksia vois esittää Nikonin sivuilla. Nikon ei jaksa kiinnostaa!!!

      • Nikon D800 lienee kuitenkin järjestelmä joten se on ihan tämän palstan asiaa. Tuo esityshän oli yleisluontoista eikä Nikon yksityiskohtiin paneutuvaa.

        Nikon on todella YKKÖNEN järkkärimaailmassa varsinkin pro ja semipro puolella.

        Olen jo jonkin aikaa odottanut tuota uutuutta mutta hinta saattaa muodostua esteeksi vaihtoon. Tienestit kun ovat mitä ovat, pitääköhän alkaa lottoamaan taas 30 vuoden tauon jälkeen?


      • 60 D
        nikon_d90 kirjoitti:

        Nikon D800 lienee kuitenkin järjestelmä joten se on ihan tämän palstan asiaa. Tuo esityshän oli yleisluontoista eikä Nikon yksityiskohtiin paneutuvaa.

        Nikon on todella YKKÖNEN järkkärimaailmassa varsinkin pro ja semipro puolella.

        Olen jo jonkin aikaa odottanut tuota uutuutta mutta hinta saattaa muodostua esteeksi vaihtoon. Tienestit kun ovat mitä ovat, pitääköhän alkaa lottoamaan taas 30 vuoden tauon jälkeen?

        Nikon on vasta kolmas kokonaismyynnissä (kompaktit plus järkkärit). Noiden pro-tuotteiden osuushan on vain murto-osa kokonaismyynnistä. Rahahan lepää noissa tavallisissa halvemmissa kameroissa.

        Total world market share cameras (compact and system)
        Company 2010 2009 2006
        Canon 19.0% 19.0% 18.7%
        Sony 17.9% 16.9% 15.8%
        Nikon 12.6% 11.1% 7.6%


      • X X X
        nikon_d90 kirjoitti:

        Nikon D800 lienee kuitenkin järjestelmä joten se on ihan tämän palstan asiaa. Tuo esityshän oli yleisluontoista eikä Nikon yksityiskohtiin paneutuvaa.

        Nikon on todella YKKÖNEN järkkärimaailmassa varsinkin pro ja semipro puolella.

        Olen jo jonkin aikaa odottanut tuota uutuutta mutta hinta saattaa muodostua esteeksi vaihtoon. Tienestit kun ovat mitä ovat, pitääköhän alkaa lottoamaan taas 30 vuoden tauon jälkeen?

        Joo, samalla perusteella kaikki Nikonit on sitten tämän palstan asioita - mutta kun ei ole. Millä perusteella Nikon on ykkönen? Kerro tietämättömälle, hätähousu. Se, ettei tota kennoa hyväksytty uuteen lippulaivaan, kertoo sen heikkouksista ja puutteista.

        äXsää pukkaa Canonilta. Odotan rauhassa 5D mk III tai mikä sen nimeksi tuleekaan. Ostan sen heti, vaikka pelko on, että hinta heiluu 3000 päälle. Se hyvä on tossa Nikonissa, että se pitää uuden 5D-version hinnan kurissa. Olisin tyytyväinen jos runko ja kenno pysyis järkevän kokoisena (16-18 Mp) ja RAWia vois laukoo kertalaukauksella 6 - 10 fps, FF-tietysti jo vanhastaan, parikymmnetä freimiä. Eikä pätkääkään kiinnosta elävä kuva, joten sen vois kameroista muutenkin poistaa.

        Mitä vielä? Ps CS6 vois jo yilmestyä, vaikka se on kokonaan toinen tarina.


      • älä odota
        X X X kirjoitti:

        Joo, samalla perusteella kaikki Nikonit on sitten tämän palstan asioita - mutta kun ei ole. Millä perusteella Nikon on ykkönen? Kerro tietämättömälle, hätähousu. Se, ettei tota kennoa hyväksytty uuteen lippulaivaan, kertoo sen heikkouksista ja puutteista.

        äXsää pukkaa Canonilta. Odotan rauhassa 5D mk III tai mikä sen nimeksi tuleekaan. Ostan sen heti, vaikka pelko on, että hinta heiluu 3000 päälle. Se hyvä on tossa Nikonissa, että se pitää uuden 5D-version hinnan kurissa. Olisin tyytyväinen jos runko ja kenno pysyis järkevän kokoisena (16-18 Mp) ja RAWia vois laukoo kertalaukauksella 6 - 10 fps, FF-tietysti jo vanhastaan, parikymmnetä freimiä. Eikä pätkääkään kiinnosta elävä kuva, joten sen vois kameroista muutenkin poistaa.

        Mitä vielä? Ps CS6 vois jo yilmestyä, vaikka se on kokonaan toinen tarina.

        Mitä odotat?

        EOS-1D X ssä on juuri tuo 18,1 megapikseliä


    • kökötin

      Kiinnostava tämä D800 ja myös D800E. Voi olla. että muutaman vuoden päästä D4s:n tullessa markkinnoille tulee myös D800s pienemmällä resolla ja korkeammalla fps:llä. 24MP kenno, 6-7 kuvaa sekunnissa ja laajempi herkkyysalue? Saa nähdä. Nyt oli ihan ymmärrättevää pitää erot D4:ään selvänä. D700 vei aikanaan osuutta D3:lta ja sitä ei haluttu toistaa. Toisaalta nyt menee väistämättä poistoon D3x eikä D4x:ää varmaan tule. Sama linja kuin Canonilla.

      Kaipa sitä voisi lotota.

    • Canon ABC

      "Nikon on todella YKKÖNEN järkkärimaailmassa varsinkin pro ja semipro puolella. "

      kyllä.

      "Nikon on vasta kolmas kokonaismyynnissä (kompaktit plus järkkärit). "

      Canonin ja Sonyn muovirimpulat ovatkin parasta mitä pikkutyttö 13-v voi haluta....
      heti henkkamaukan uuden topin jälkeen siis....

      • Harmaantuva

        >Canonin ja Sonyn muovirimpulat ovatkin parasta mitä pikkutyttö 13-v
        >voi haluta.... heti henkkamaukan uuden topin jälkeen siis....

        Minä, aikoinani peltikuorisella filmijärkkäri-Canonilla (AE-1) ja peltikuorisella Canon-pokkarilla (PowerShot S20) kuvannut, seitsemättä kymmentäni käyvä harmaaparta ostin pari kuukautta sitten Nikonin muovirimpulan (D3100) enkä osaa pitää sitä Canonin ja Sonyn muovirimpuloita kummempana – en siis parempana jos en huonompanakaan.

        Kittilinssin olen vaihtanut kalliimpaan ja ostanut normaalilasin toiseksi. Olen halpis-Nikoniini varsin tyytyväinen (toistaiseksi), mutta sama koskisi epäilemättä myös Canonia tai Sonya, jos olisin jompaankumpaan niistä päätynyt.

        Tällainen kymmeniä vuosia satunnaisesti kuvaillut sunnuntainäppäilijä voi vain ihmetellä, kuinka kehittyneitä ominaisuuksia valmistajien parhaimmisto tarjoaa jo edullisimmissa aloittelijatason värkeissään! Jos kolminkertaistaisin rungosta maksamani hinnan, saisin rahalleni tuskin kolminkertaista vastinetta. Semipro- ja pro-tason kuvaajat olkoot vapaasti eri mieltä kanssani.


      • D7000
        Harmaantuva kirjoitti:

        >Canonin ja Sonyn muovirimpulat ovatkin parasta mitä pikkutyttö 13-v
        >voi haluta.... heti henkkamaukan uuden topin jälkeen siis....

        Minä, aikoinani peltikuorisella filmijärkkäri-Canonilla (AE-1) ja peltikuorisella Canon-pokkarilla (PowerShot S20) kuvannut, seitsemättä kymmentäni käyvä harmaaparta ostin pari kuukautta sitten Nikonin muovirimpulan (D3100) enkä osaa pitää sitä Canonin ja Sonyn muovirimpuloita kummempana – en siis parempana jos en huonompanakaan.

        Kittilinssin olen vaihtanut kalliimpaan ja ostanut normaalilasin toiseksi. Olen halpis-Nikoniini varsin tyytyväinen (toistaiseksi), mutta sama koskisi epäilemättä myös Canonia tai Sonya, jos olisin jompaankumpaan niistä päätynyt.

        Tällainen kymmeniä vuosia satunnaisesti kuvaillut sunnuntainäppäilijä voi vain ihmetellä, kuinka kehittyneitä ominaisuuksia valmistajien parhaimmisto tarjoaa jo edullisimmissa aloittelijatason värkeissään! Jos kolminkertaistaisin rungosta maksamani hinnan, saisin rahalleni tuskin kolminkertaista vastinetta. Semipro- ja pro-tason kuvaajat olkoot vapaasti eri mieltä kanssani.

        Nikon D800 järjestelmäkamera onkin ammattikäyttöön tarkoitettu runko, eli ihmisille, jotka valokuvaavat työkseen.

        Oli kokemuksesi kuinka pitkä hyvänsä, jos olet kokenut vain harrastajana, et välttämättä täysin ymmärrä, miksi D800 sessa on D800 sen ominaisuudet.

        Kuvalle asettaa tietyt laatuvaatimukset tietenkin kuvan ostava asiakas. Valokuvaajan on siis varmistettava, että kalusto täyttää kulloinkin asiakkaan vaatimukset. Jos asiakas vaatii parempaa kuvaa, on kalustoa vain uusittava.

        Taitaa olla nykypäivänä, että harrastekäyttöön järkkäreistä Nikon suosittelee croppikennoista D7000


    • Canoniin siis

      Just joo, 36 milj. pix!!!
      Nyt mulla on Nikon D300 ja olen odotellut D700 korvaajaa, mutta nyt pitää siis odottaakin Canon 5D mk2 seuraajaa. Siinä kun olis 7D rungon muoto, 100% etsin, 16...18 Mpix ja muuta parannusta, se olisi siinä.
      5Dmk2 runko on sekin ok, mutta 7D on LOISTAVASTI muotoiltu, ainakin mun käteen.
      Kuka oikeasti tarvitsee 36MPix? Mieluummin ISO 12800 ja enemmän.

      • Kuka tarvitsee 36M kuvaa? No kuvaaja.

        Jos sinulla on 10M kamera niin jos haluat kaksinkertaisen erottelun niin tarvitset 40M kameran eli nykyisiin kameroihini 12M tuo 36M ei edes tuplaa erottelua.
        Kun nyt saan A3 kuvia niin tuolla 36M kameralla voisi lähestyä A1 kuvakantaa.

        Jos siis haluat suuria kuvia niin 36M on vasta alkua.

        Mutta kuka tarvitsee ISO12800 kameraa? No kuvaaja mutta kun kaikkea ei voi saada kerralla vaan köyhän pitää tyytyä vähempään.

        Olen jo pitkään, ehkä vuoden harkinnut vaihtoa D90 -> D700 korvaaja ja kun D7000 jolla suurin piirtein korvattiin D90 tuli markkinoille noin tonnilla heräsi toive siitä, että uusi D700 olisi myös houkuttelevasti hinnoiteltu, ehkä luokkaa pari tonnia vaan kolmisenhan niitä tonneja nyt löytynee.

        Jos on edes kohtuudella muuta rekvisiittaa niin merkin vaihto on vaikeaa jos sitä lottovoittoa ei löydy yli 4 varanumeroa enempää.


      • Tuomas, epäilevä
        nikon_d90 kirjoitti:

        Kuka tarvitsee 36M kuvaa? No kuvaaja.

        Jos sinulla on 10M kamera niin jos haluat kaksinkertaisen erottelun niin tarvitset 40M kameran eli nykyisiin kameroihini 12M tuo 36M ei edes tuplaa erottelua.
        Kun nyt saan A3 kuvia niin tuolla 36M kameralla voisi lähestyä A1 kuvakantaa.

        Jos siis haluat suuria kuvia niin 36M on vasta alkua.

        Mutta kuka tarvitsee ISO12800 kameraa? No kuvaaja mutta kun kaikkea ei voi saada kerralla vaan köyhän pitää tyytyä vähempään.

        Olen jo pitkään, ehkä vuoden harkinnut vaihtoa D90 -> D700 korvaaja ja kun D7000 jolla suurin piirtein korvattiin D90 tuli markkinoille noin tonnilla heräsi toive siitä, että uusi D700 olisi myös houkuttelevasti hinnoiteltu, ehkä luokkaa pari tonnia vaan kolmisenhan niitä tonneja nyt löytynee.

        Jos on edes kohtuudella muuta rekvisiittaa niin merkin vaihto on vaikeaa jos sitä lottovoittoa ei löydy yli 4 varanumeroa enempää.

        "Kuka tarvitsee 36M kuvaa? No kuvaaja. "

        En osaa edes kuvitella mihin kukaan harrastaja tarvitsisi 36M kuvaa. No, mainoshan onkin suunnattu ammattilaislle.

        Miten muuten diffraktion vaikutus, saadanko ns. FF-koon kennolla enää hyödynnettyä noit kaikkia pikseleitä?


      • MD
        Tuomas, epäilevä kirjoitti:

        "Kuka tarvitsee 36M kuvaa? No kuvaaja. "

        En osaa edes kuvitella mihin kukaan harrastaja tarvitsisi 36M kuvaa. No, mainoshan onkin suunnattu ammattilaislle.

        Miten muuten diffraktion vaikutus, saadanko ns. FF-koon kennolla enää hyödynnettyä noit kaikkia pikseleitä?

        Nikon ilmeisesti yrittää lohkaista osaa Medium Format markkinoista (etenkin E-mallilla, jossa ei ole alipäästösuodatinta). Japanissa mm. Pentax on myynyt 645D paljon, siellähän tuo "patsastelukuvaus" on erittäin suosittua. Mutta tuo pikselikoko jää kovin pieneksi FX-kennossa, verrattuna kameroihin joissa on Kodakin vastaavat esim. 645D:n Kodak KAF-40Mp, 45,76x35,34mm=6.0μm (H) x 6.0μm (V) tai KAF-50, jossa sama pikselikoko, mutta vielä isompi kenno 49.1 mm (H) x 36.8 mm (V)..


      • meinaatko?
        MD kirjoitti:

        Nikon ilmeisesti yrittää lohkaista osaa Medium Format markkinoista (etenkin E-mallilla, jossa ei ole alipäästösuodatinta). Japanissa mm. Pentax on myynyt 645D paljon, siellähän tuo "patsastelukuvaus" on erittäin suosittua. Mutta tuo pikselikoko jää kovin pieneksi FX-kennossa, verrattuna kameroihin joissa on Kodakin vastaavat esim. 645D:n Kodak KAF-40Mp, 45,76x35,34mm=6.0μm (H) x 6.0μm (V) tai KAF-50, jossa sama pikselikoko, mutta vielä isompi kenno 49.1 mm (H) x 36.8 mm (V)..

        Eikö nuo Medium Format kamerat ole jo huomattavasti kalliimpia kuin D800?


      • meinaatko? kirjoitti:

        Eikö nuo Medium Format kamerat ole jo huomattavasti kalliimpia kuin D800?

        On ne vähän kalliimpia, Leica ja Hasselblad rungot maksavat 20 - 30 tuhatta taalaa eli vähän vähemmän euroja toistaiseksi. Linssit lisäksi niin aika mukava summa kertyy kun D800 runko on luokkaa nafti 3000€ linssit 500 - 3000€/kpl.

        Jo pelkän Leica rungon hinnalla saa D800 rungon ja varsin edustavan linssivalikoiman.


      • mielenkiintoisaa
        nikon_d90 kirjoitti:

        On ne vähän kalliimpia, Leica ja Hasselblad rungot maksavat 20 - 30 tuhatta taalaa eli vähän vähemmän euroja toistaiseksi. Linssit lisäksi niin aika mukava summa kertyy kun D800 runko on luokkaa nafti 3000€ linssit 500 - 3000€/kpl.

        Jo pelkän Leica rungon hinnalla saa D800 rungon ja varsin edustavan linssivalikoiman.

        Juu sitä mäkin tässä vähän mietin... Joka on Medium Format kameraa jo tarvinnut, on sellaisen varmasti jo ostanut. Jos taas on päättänyt ostaa vähintään 36 MPix resoluution kameran, pärjääkö Nikon D800 laadussa Medium Format kameroille?

        Vähän hassultahan tuo kuulostaisi, että markkinoilla olisi Medium Format kameroita, jotka eivät moninkertaisesta hinnastaan huolimatta edes laadussa pärjää Nikon D800 selle.


    • TM rules
    • NikonGuru

      Pyytää anteeksi!

      • Sorry ja anteeksi

        Mitä tarkoittaa nikonGURU? Taitavat copy-paste-sormet?


    • NikonGuru

      No vaikka sitä.

    • asasassaa

      Onko tossa täyskokonen kenno? Ei kai noi pikselit sitten vaikuta kennon kokoon vai miksi jokun täällä tahto canon mark iii pysyvän alhasissa pikseleissä?

    • asasasasas

      Olen nyt kahden vaiheilla, joko tuleva mark iii tai tänä nikonin D800. Jos canonin mark III tulee olemaan vaan päälle 20 megapikseliä ja molemmissa täyskokonen kenno niin eikö valinta ole aika selvä???

      • Pieni on kaunista

        Pikselit pelkästään ei tee sua onnelliseksi. Vanhastaan tiedetään, että mitä suuremmat pikselit fyysisesti, sitä parempi kennon laatu. Tämä ei täysin pidä enää paikkaansa, koska kehitys kehittyy, mutta rajansa kaikella. Vertaa eri valmistajien täyskennoja ja kuvan laatua. Teema-kameran kennossa on järkyttävä määrä piikiteitä, johteita ja ongelmia. Miten tyotantolinjat jaksaa pysyä kunnossa? Se on aina laitetuotannossa ongelma. Aika herkkää kaikelle kolinalle. Onhan noita pikselimääriä nähty muissakin kameroissa, mutta myös kennon fyysinen koko on suurempi. Varma on varmaa.

        Toinen asia on tallennuskortien, kovalevyjen ja kaiken muun kasvu. Kameran prosessilta vaaditaan entistä enemmän. Nykyislläkin on ongelmia monissa kuvausolosuhteissa. Toi kamera on rauhallisen kuvaajan kamera, maisemia ja studiossa. Vertaa mitä lippulaivoissa on ja mitä näissä halvemmissa. Työkalujen pitää kestää ja toimia. Semit on kokeiluja varten.

        Pispalan huoralta kysyttiin, mitä se tykkää isosta. Vastaus oli: Miltä tuntuu kaivaa nenää peukalolla.


      • Pieni on kaunista kirjoitti:

        Pikselit pelkästään ei tee sua onnelliseksi. Vanhastaan tiedetään, että mitä suuremmat pikselit fyysisesti, sitä parempi kennon laatu. Tämä ei täysin pidä enää paikkaansa, koska kehitys kehittyy, mutta rajansa kaikella. Vertaa eri valmistajien täyskennoja ja kuvan laatua. Teema-kameran kennossa on järkyttävä määrä piikiteitä, johteita ja ongelmia. Miten tyotantolinjat jaksaa pysyä kunnossa? Se on aina laitetuotannossa ongelma. Aika herkkää kaikelle kolinalle. Onhan noita pikselimääriä nähty muissakin kameroissa, mutta myös kennon fyysinen koko on suurempi. Varma on varmaa.

        Toinen asia on tallennuskortien, kovalevyjen ja kaiken muun kasvu. Kameran prosessilta vaaditaan entistä enemmän. Nykyislläkin on ongelmia monissa kuvausolosuhteissa. Toi kamera on rauhallisen kuvaajan kamera, maisemia ja studiossa. Vertaa mitä lippulaivoissa on ja mitä näissä halvemmissa. Työkalujen pitää kestää ja toimia. Semit on kokeiluja varten.

        Pispalan huoralta kysyttiin, mitä se tykkää isosta. Vastaus oli: Miltä tuntuu kaivaa nenää peukalolla.

        D800 pixeli koko (4,9 um) on samaa luokkaa kuin D7000 joten ne toiminevat siinä mielessä samoin. Tietysti pinta-alaltaan yli tuplakokoinen (862 vers. 373 mm^2) tuottaa kiekkoon enemmän virheaihioita mutta uskon asennettujen kuitenkin toimivan. Kyllähän se takuuaikana ilmenee jos prosessorin toiminnassa on ongelmia. Enemmän olisin huolissani siitä miten vanhat linssit piirtävät kuvaa kennolle, saadaanko pixeleistä todellista hyötyä?

        Korttikokoahan pitää kasvattaa koska täydet RAW:t ovat luokkaa 30 - 40M ja jpg:tkin 15M luokkaa fine laadulla. Nykyinen asetukseni jpg norm raw tuottaa luokkaa 50M tietoa/kuva.

        Lisänä tuohon "pieni on kaunista", hesalainen leväperä otti assalta taxin Käpylään ja perillä sanoi maksavansa luonnossa koska rahaa ei tullut mukaan. Taxikuski katsahti maksuvälinettä ja sanoi, antaa olla kun ei ole antaa takaisin noin suuresta.


    • aasi33

      Millonkohan tuo mark 3 julkiastaan olen harkinnu sitä jos siinä selvästi vähemmän pikseleitä kuin tuossa nikon d800.

      • 60 D

        Huhujen mukaan tuo Canonin MKIII ( tai 5DX) tulee jo maaliskuussa:

        ■5D X
        ■22 mp
        ■61pt AF with DIGIC 4
        ■6.9 FPS
        ■DIGIC 5 (Doesn’t say DIGIC 5 )
        ■Announcement February 28
        ■ with 3 lens
        ■Available April $2700


    • Nikon Spurgu
    • trrttrtrrttrtrrt

      kun on enemmän pikseleitä on enemmän säätövaraa valokuvien käsittelyyn.

      • crop factor

        "kun on enemmän pikseleitä on enemmän säätövaraa valokuvien käsittelyyn. "

        eipä taida olla enemmn kuin ainoastaan rajausvaraa.


    • Taas tuli tilaisuus

      Siis D800 Nikonilla pyritään korvaamaan siis Nikon D700 ja senpituinen se?
      Vai paljonko edullisemmin D700 on jo pian myymälöissä poistomyyntilaareissa?
      Minä ainakin seuraan mielenkiinnolla näitä tilanteita jos Nikon D4 maksaa noin 6100E
      ellei enempikin?
      Joku voi viellä tehdä hyviä ja järkeviä ostoksia uutena ja takuulla , tiedä häntä?
      Kun ei oo kokemusta.

    • kökötin

      Nikonhan voi aina roikottaa D700:aa mallistossa noin 1500-1700 euron hintaan. Kun 2015-2016 julkaistaan D4s, voidaan julkaista D800s 16-24MP kennolla ja nopeammalla sarjakuvauksella. D700 on käytännössä D3 pienemmällä rungolla ja pienemmällä hinnalla, mikä vei aikanaan myyntiä D3:lta. Nyt siis mallistosta jää pois ainakin D3x. Canonkaan ei säilytä 1Ds:ää.

      Pikselimäärän nostaminen 36:sta ei tunnu järkevältä, joten D800 ja D800E voidaan pitää mallistossa hyvän aikaa. Sen sijaan vaikka 6-7fps kuvaava D800s D3s:n kohinalla ja herkkyyksillä tuntuisi järkevältä lisältä. Tosin vasta kun D4s on ajankohtainen.

      Pienemmän tarkkuuden D800:n voisi tietysti jättää välistäkin, mutta en tiedä olisiko se järkevä ratkaisu. Tietysti D400:n voi tehdä täyskennoisena. Olisiko siinä sitten järkeä? Miten alle 2000 euron täyskennoinen 8-10 fps kamera vaikuttaisi mallistoon? Voisi viedä markkinoita D4:ltä. D400 siis on omasta mielestäni varustettu 16-24MP kroppikennolla. Sama kenno voisi löytyä myös D7100:n ja D5200:n sisältä, aivan kuten D90 ja D5000 käytti D300:n / D300s:n kennoa.

    • Harrastelija ...

      Pixelien määrä ei yleensä kerro kuvan laatua. Itse arvostan millaisilla ISO arvoilla kameraa voi käyttää hämärässä, ettei kuvaan tule kohinaa.

      Väitän että 36 megapikselin kenno kosisee aika lailla.

      Canon 5D Mark II vakuutti minut aikoinaan kuvan laadulla.

      • Lupaskos ne varanneille ensi kuussa? Sittenhän niistä kohinoista kuullaan. Ne esittely/mainoskuvat joita jossain netissä tihrustelin eivät kovasti kohisseet joten sitten näemme eron mainoksen ja reaalimaailman välillä, ehkä.


    • Canon fanboy

      – vihdoinkin kauan toivomani ”ranskalainen koko” 5:4
      – less than 2899 euros, tax included ($2999)
      – ISO 50 - 25600?

    • SimplyErkki

      Jos D800:n kohina on samaa tasoa kuin D7000 vrt (pikselit ja kennokoko) niin kyllähän tässä on ihan ainesta hyväksi kameraksi. minulla D700 ja D7000 ja kohinasta ei voi päätellä kummalla kameralla on otettu, 36mpix on aika kiva luontokuvaajalle / tai kuvaajalle joka tykkää rajata kuvaa. optiikaltahan tämä vaatii jo paljon. jätän D800n väliin juuri tämän iso herkkyyden takia. D3s kenno D700 rungolla = D700s olis aika jees.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe