oli mielenkiintoista asiaa vanhenemisesta. Yksi merkki on se, että tunteet vaimenevat." Ilo ja suru, onni ja viha voivat tuntua miedommilta kuin nuorena." Niinpä minäkin olen ikääntymässä, koska hiljattain tullut surusanoma ei nostattanut sellaista tunnemyrskyä kuin nuorempana. Itse järkeilen asian niin, että kokemus saa reagoimaan eri tavalla.
Apteekkien ilmaisjakelulehdessä
43
151
Vastaukset
- neljäkasi
Minä olen myös huomannut samoin, että tuntemukset eivät ole yhtä voimakkaita kuin nuorena, edes nousuhumala.
- 1943
Taitaa olla niinkin, mutta tässäkin iässä on vielä paljon kokematta, minulle esim. tuo nousuhumala.
- Nicilläni
1943 kirjoitti:
Taitaa olla niinkin, mutta tässäkin iässä on vielä paljon kokematta, minulle esim. tuo nousuhumala.
Tuon nousuhumalan olen kokenut jo ekakerran 14-vuotiaana ja se kai jatkuu vieläkin.
Mutta syntymä humalaa en ole vielä päässyt kokeen, joten sitä odotellaan vielä tässä..
- leijaillen
Tunteet vaimenevat?
Itseinto ja oma kaikkivoipuus laimenee, ihmisrakkaus, empaattisuus, lempeys ja lämpö enenee.
Minun mielestäni, vain, näin on.
Surun tuoma tunne lievenee, mitä enemään sitä saa osakseen.
Toki, lähimpien vastoinkäyminen ei lakkaa vähentämästä tunnekenttää.
Miten ihminen jaksaisikaan elää täysipainoista elämää, keräämällä kaiken
kokemansa yht'sillään konttiinsa?- 1943
Tietynlainen nöyryys sen edessä, ettei kaikille asioille voi mitään, saa enemmän sijaa. Itse olen myös oppinut jakamaan omat voimavarani oikein. Sen vastapainoksi, että huolehtii muista, täytyy pitää huolta myös omasta jaksamisesta.
- meeriamanda
On, ja parhautta on se ristikko :)
Mut kyllä , niillä sivuilla tietoakin on. Kun sunnuntaisin luen aviisin niin katson aina syntymävuodet. Ja hyväksyn yli 80 poismenon erilailla kun esmes 50v.
Luotan kuitenkin siihen et kun olemme ensi parkaisumme päästäneet myös lähtöpäiväkin on päätetty, kuka nyt sitten millai?- 1943
Lukioaikana löysin asuinpaikkani vintiltä ison läjän Viikkosanomia ja tein iltakaudet ristikoita. Lie vanhuuden merkki sekin, että en aikoihin ole rataissut ristikoita. Sen sijaan pelaan mielelläni Alfabet-sanapeliä, jossa on sama idea. Eilenkin kävin ystävättären luona pelaamassa. Tämä on sosiaalisempaa toimintaa kuin ristikot, koska täytyy olla vähintään kaksi mukana.Mulla on alkuperäinen Scrabble-peli englannin ja ruotsinkielisenäkin.
- virva-tuulia***
1943 kirjoitti:
Lukioaikana löysin asuinpaikkani vintiltä ison läjän Viikkosanomia ja tein iltakaudet ristikoita. Lie vanhuuden merkki sekin, että en aikoihin ole rataissut ristikoita. Sen sijaan pelaan mielelläni Alfabet-sanapeliä, jossa on sama idea. Eilenkin kävin ystävättären luona pelaamassa. Tämä on sosiaalisempaa toimintaa kuin ristikot, koska täytyy olla vähintään kaksi mukana.Mulla on alkuperäinen Scrabble-peli englannin ja ruotsinkielisenäkin.
Tuttu on Viikosanomat ja ristikot. Olen tilannut itselleni ristikkolehtiä ja täyttelen niitä aina välillä kun sattuu sopivaa aikaa olemaan muitten harrastusten välissä.
- O - Orvokki
1943 kirjoitti:
Kuulostaa mukavalta. Minäkin pelaisin mielelläni, mutten muista koska viimeksi olisin päässyt pelaamaan - ellei pikkulasten kanssa pelaamista oteta lukuun. Aikuiskaverit tai tutut eivät ole juurikaan innostuneet, vaikka minunkin kaapistani löytyy muutamia pelejä.
Kiva kun muistutit, pitänee ottaa asia esille tai ehkä alkaa etsiä uusia pelikavereita. En ole itsekään ollut aktiivinen asiassa.
Arvaa, kenen aloituksen avasin ensimmäisenä tai viimeistään toisena, kun tulin tänne taas tauon jälkeen. Viestejäsi on aina kiva lukea. Kiitos. (Lukemista ei ole estetty.)
Hyviä toivotuksia! - 1943
virva-tuulia*** kirjoitti:
Tuttu on Viikosanomat ja ristikot. Olen tilannut itselleni ristikkolehtiä ja täyttelen niitä aina välillä kun sattuu sopivaa aikaa olemaan muitten harrastusten välissä.
Monet asiat tuntuvat minulta jääneen, kai olen korvannut ne muulla. Lankoja ja kankaita on odottamassa, että jotain pitäisi tehdä. Sitten joskus.....
- 1943
O - Orvokki kirjoitti:
Kuulostaa mukavalta. Minäkin pelaisin mielelläni, mutten muista koska viimeksi olisin päässyt pelaamaan - ellei pikkulasten kanssa pelaamista oteta lukuun. Aikuiskaverit tai tutut eivät ole juurikaan innostuneet, vaikka minunkin kaapistani löytyy muutamia pelejä.
Kiva kun muistutit, pitänee ottaa asia esille tai ehkä alkaa etsiä uusia pelikavereita. En ole itsekään ollut aktiivinen asiassa.
Arvaa, kenen aloituksen avasin ensimmäisenä tai viimeistään toisena, kun tulin tänne taas tauon jälkeen. Viestejäsi on aina kiva lukea. Kiitos. (Lukemista ei ole estetty.)
Hyviä toivotuksia!Kiitos lämpöä hehkuvista sanoistasi. Kyllä minua estetään. Punainen veräjä hypähtää tielle tuon tuostakin. Meillä on eläkeläisyhdistyksessä peli-iltapäivä. Lisäksi pelaan nuorteni kanssa.
- tunnnelämä
Ei tunteet minulla ole laimentuneet, ovat muuttuneet.
Ei ole niin jyrkkä kuin nuorempana. On armollisempi itselleen ja muille.
Suru on voimakasta, en usko että osaisin surra sen enempää olin minkä ikäinen hyvänsä.
Tämä on varmaan yksilöllistä, lisäksi muisti on niin huono että luulen vain:)- 1943
Eikös tuo, ettei ole niin jyrkkä kuin nuorempana, ole jonkinlaista laimentumista? Kokemukset muuttavat. Ensirakkauden loppumista surin vuosia. Sen jälkeiset loppumiset ovat selvinneet lyhyemmällä surulla.
- "loppusuorako"
Saoin ensirakkauden päättyminen,oli ja on vieläkin surullinen juttu, milloin siitä toipuu?
Herkkyys on kadonnut, ei naurata eikä itketä yhtä helposti kun aiemmin.- 1943
Eiköhän olla vasta etukaarteessa? Tuo nauru minulla vielä on vähän liiankin herkässä. Suru ei ehkä, liekö parempi näin?
Olisiko hormoonitoiminnalla jokin yhteys tunnekuohujen tasaantumiselle?.
- ei kovettunut täti
Vei sanat suustani, mutta oma lääkärini on sitä mieltä, et naisilla itku lisääntyy v.vuosien jälkeen.
Vanha äitini taas sanoo, että esim. ikäviin uutisiin tottuu, kun niitä kokee useimmin.
Vanhempanahan noitakin kokemuksia on enempi, kuin nuorena. - 1943
Kaipa osansa on tälläkin fysiologiaan liittyvällä asialla. Hormonit eivät minulle itselleni ole tuoneet kovin myrskyisiä hetkiä. Tuossa lehden jutussa muuten todettiin, että "yli 75-vuotiaalla pitkää ikää ja hyvää toimintakykyä ennustava paino on lievä ylipaino." Vähän förskottia olen ottanut tässä asiassa.
- ei nitrolingual
Surut ovat eri asia.
Muuten olen aivan samanlainen kuin 20 vuotiaana taitaa" nuoruus" tulla takaisin se tulee liikkumalla ei istumalla kotona, vaikkakin yksin olot ovat lyhyitä aikoja.- 1943
Eipä sentään ihan nuoruus taida liikkumalla tulla. Itselläni on tavoitteena säilyttää normaali liikuntakyky. Nuorena juoksin vähän kilpaakin, nyt tosi harvoin juoksen millään tavalla. Tänään ei huvittanut hiihtää, oli vähän liian kylmää nautinnolliseen hiihtoretkeen.
- Optimisti - Orvokki
Olen samaa mieltä kanssasi: elämänkokemus lisää nuoruuden musta-valkoisiin ajatuksiin ja näkemyksiin vuosien myötä jatkuvasti laajenevan harmaan alueen.
Moniin asioihin liittyi nuorena voimakkaita tunteita, mutta ainakin aktiiviset ajattelevat ihmiset huomaavat, ettei monikaan asia ole niin suoraviivainen kuin on itse kuvitellut. Ja maailmakin muuttuu.
Esimerkiksi: tänään keskustellaan homoseksuaalien parien oikeudesta solmia avioliitto, äskettäin keskusteltiin heidän oikeudestaan rekisteröidä parisuhteensa ja meidän lapsuusvuosinamme homoseksuaalisuus oli rikos.
Ehkä jokainen on joskus pelännyt jotain uutta ja vierasta, ja on myöhemmin todennut pelkonsa täysin aiheettomaksi. Luulen, että varmuus ja ennakkoluulot karisevat vähitellen, kun katselee asioita avoimin mielin. Silloin on pahuksen vaikeaa puolustaa kiihkeästi omaa ehdotonta, suppeaa näkemystään, kun kokemukset ovat osoittaneet, ettei olisi osannut kuvitella miten asiat kehittyvät. On pakko hyväksyä, että oma ehdoton näkemys saattaa olla väärä. Ole siinä sitten kiihkeä. ;)
Usein tunteet ovat ensikokemuksella kiihkeämmät kuin koskaan sen jälkeen. Joissain asioissa vanhenemme ja viisastumme, vaikkemme ehkä ihan kaikilla elämän osa-alueilla. Onneksi!
PS: päätin tänään poistaa itseni pannasta, ja aion jatkossa vierailla taas ainakin silloin tällöin täällä.
PPS: Lupaan avata samppanjapullon, jos saan enemmän kuin kymmenen alaspäin osoittavaa peukaloa viestiin ennen klo 22:a.- meeriamanda
Etpä ainakaan minulta alaspäin osoittavaa peukkua saa. Tervetuloa useimmin, tekstiäsi on aina mielenkiintoista lukea.
Saattaa se pullo toistaiseksi säästyä - minäkin pistin plussan ihan siitä ilosta että nimmarisi näkyi palstalla. Tervetuloa!
- Pirre*
He..peukutin..:)
Mutta miksi olit lakossa, vai eikö yhteytesi pelaa...minulla ainakin menee bannissa joka toinen päivä :( - meeriamanda
Pirre* kirjoitti:
Mutta miksi olit lakossa, vai eikö yhteytesi pelaa...minulla ainakin menee bannissa joka toinen päivä :(Niin moni on vihjaissut näistä banneista, kertoisitko mitä te sillä tarkoitatte? Tuleeko joku teksti et olette ns. arestissa vai mistä tuo oletuksenne on kotoisin?
Tarkoitatteko ettei palstalle pääse? Vaihtakaa selainta niin onnistuu. Minulla on kaksi tuossa suosokkipalkissa, jos takkuuaa vaihdan toiseen ja taas pelittää. - O-O tai Ö-Ö
Pirre* kirjoitti:
Mutta miksi olit lakossa, vai eikö yhteytesi pelaa...minulla ainakin menee bannissa joka toinen päivä :(En jaksanut yrittää, kun banni jatkui pitempään. Ei huvittanut. O
Hyvää yötä ja huomenta myös! - 1943
Ootko kovin pettynyt, kun et saanutkaan nauttia poreilevaa? Itse en peukuttele ylös- enkä alaspäin. Mielenkiintoisesti kirjoitit tuosta elämän väriskaalasta. Ikä on tuonut tosiaan tiettyä varmuutta. Itselleni armollisen oikeuden ajatella myös omaa jaksamista.
- ÖÖÖÖÖ - sanoo O-O
Olen tosiaan ollut estolistalla useita kuukausia, koska samoja IP-tunnusnumeroita on useilla käyttäjiillä. Joku on ilmeisesti kirjoittanut jotain sopimatonta tai muuten häiriköinyt samanlaisen numeron kautta.
Kun yritin äsken lähettää viestin pc:llä, jossa käytän nettitikkuyhteyttä, viesti ei taaskaan lähtenyt, vaan näkyviin ilmestyi tuttu punaisin kirjaimin kirjoitettu teksti, jossa todetaan ettei ko. IP-numeron kautta päästetä lähettämään viestejä. Katsotaanpa, onnistuuko tämäkään. IP-numero on todennäköisesti tässä sim-kortissa sama kuin tikussakin.
Ellei minusta kuulu lähiaikoina, olen taas bannissa.
Aion antaa palautetta, lähettää viestejä asiasta ehkä useampaan suuntaan, elleivät pian vastaa palauteviestiini. Tietääkö joku Suomi24:n omistajan tai toiminnasta vastaavan yrityksen?
Ehdotan, että joku "vapaa kirjoittaja" nostaisi kysymyksen esille keskustelupalstoilla. Tämä on mielestäni ihan älytön juttu. Onhan täältä ennenkin poistettu sopimattomia viestejä. Miksi ihmeessä nyt on alettu sulkea useita kirjoittajia yhteisesti jaettavien IP-osoitteiden vuoksi. - En tiedä, tuleeko tämä viesti näkyviin tai pääsenkö tänne huomenna tai ensi viikolla. Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Mitähän kuluttaja-asiamies sanoisi asiasta? Ainakin minä etsin täältä joskus tarpeellisia tietoja ja tietolähteitä. En saa samoja palveluita kuin toisten IP-numeroiden käyttäjät.
Hei Meeriamanda, kertoisitko mitä selaimia käytät? En ole käyttänyt muita kuin Firefoxia ja Internet Exploreria. En usko, että niillä on vaikutusta tähän IP-osoitteeseen liittyvään ongelmaan.
Kiitos peukutuksesta, Pirre ja hyviä toivotuksia sinulle!
Jos tämä jää viimeiseksi viestikseni lähiaikoina, olen jäänyt banniin.- Pirre*
En ymmärrä miekään mikä tässä oikein mättää, onko saunalahen/elisan nettiyhteys syynä vai mikä, vaan yhellään tulee tuo mainitsemasi punaisella kirjoittetu teksti..että osallistumiseni on estetty..tai jotain sen suuntaista..selaimen vaihto ei auta.
- meeriamanda
Kiitosta vaan, kyllä viestisi tuli lävitte. Ihan samoja käytän minäkin. Oletko kenties Saunalahden asiakas? Onko se sama kuin Elisakin? Minen oikein tiä.
Olen Soneran verkkoliittymässä, eikä minulle ole konsaan tullut mitään kieltoa... vaan jumiutuu/tilttaa vaan niin et pistän koneen kiinni... meen nyppiin kaikki töpöt ´seinästä´ , saman teen läppäristä ja viimeksi otan akun ulos.
Painelen savutteleen terassille, ja tullessani 1, Akku paikalleen ja kaikki piuhat. 2. Töpöt seinään taksai. 3. Käynnistä ja odota, paina entteriä. Siitä sitten sivulle. - 1943
Pirre* kirjoitti:
En ymmärrä miekään mikä tässä oikein mättää, onko saunalahen/elisan nettiyhteys syynä vai mikä, vaan yhellään tulee tuo mainitsemasi punaisella kirjoittetu teksti..että osallistumiseni on estetty..tai jotain sen suuntaista..selaimen vaihto ei auta.
Joku yrittää varmaan saada meitä koneen ääreltä ulos aurinkoisille hangille. Onhan jännittävää kokeilla, josko viesti nyt lähtisi.
- 1943
Ällytönhän tämä juttu on. Pitäisi tietää silloin, kun liittymän hankkii. Oma asiantuntemus ei riitä ottamaan selvää. Toisaalta olen paljon poissa enkä kuljeta konetta mukanani.
- Pirre*
Mie toivoisin että kyky tuntea iloa ja surua säilyisi, muuten elämä muuttuu yhdentekeväksi, mikään ei olisi mitään.
- 1943
Niin, mikähän meitä odottaa? Ei auta muuta kuin yrittää porskuttaa eteenpäin ja erilaiset kohtalot tulee olemaan kullakin.
- O - Orvokki
Kyky vuodattaa kyyneleitä on myös tärkeä. Se katosi minulta kauan sitten muutamiksi vuosiksi.
Myöhemmin olen naureskellut, etten ehkä olisi toivonut kyvyn palaavan, jos olisin arvannut miten herkästi ne sitten taas vuotavat. Niin surusta kuin joskus ilostakin. Vaan vuotakoot. Parempi antaa tunteiden purkautua kuin patoutua sisälle.- 1943
Niin luulin minäkin. Mulla oli pitkähkö onnellinen jakso elämässäni, sitten tuli sellainen paukku, että kyyneliä riitti. Ne ovat kuulemma luonnon tapa suojella ihmistä, joten antaa virrata vuolaasti ilman ehkäisevää lääkitysyä.
- O - O
Iloitsen puolestasi - tarkoitan onnellisen kauden kokemista. Ajan myötä onnelliset muistot varmaan auttavat selviämään surustakin, tai ainakin auttavat elämään sen kanssa.
Yhden muutamia vuosia kestäneen jakson aikana luulin vuodattaneeni kaikki kyyneleet, kun niitä ei vaan tullut enää. Olin ihan turta, vaikka normaalioloissa kaikki koskettavat elämykset saavat silmäni kostumaan.- 1943
Niinpä tuo elämä kulkee, on laaksoa ja kukkulaa. Tässä iässä on jo monta kertaa nähnyt, että usein surun jälkeen näkee taas valoa. Viikon alussa oli läheltäpiti-tilanne, melkoinen laakso. Nyt ollaan taas nousussa. Hautajaisissa itkin nuorempana herkästi, nyt en enää. Siinä on tapahtunut selvä muutos.
- iikka..
Tästähän taitaakin tulla pitkä ketju, kun kaikki itkemisensä tänne kirjoittavat.
- --''--
Itku puhdistaa sielua.
Ei tarvi apteekkia siihen hommaan. - ei pakollista
Tuskin kuitenkaan mitään sinulta pois? Ohita.
- 1943
Eihän tämä nyt yhtä itkua sentään ole ollut. Minäkin olen juuri nyt ikionnellinen, kun rakkaan ystävän kanssa taas sain puhella. On sovittu, että hän soittaa sairaalasta. En halua häiritä hoitorutiineja. Ja kuuluuhan tuota seuraa riittävän. Pitkät ketjut ovat hankalia, aloita Sinä uusi.
- 1943
--''-- kirjoitti:
Itku puhdistaa sielua.
Ei tarvi apteekkia siihen hommaan.Samaa mieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462