Eberi D4D Avessa 2010/2011

D4D 10/11

Kyllä se on totuus että nämä lisälämmittimet eivät toimi kunnolla yli 20 asteen pakkasissa, kuten täällä keskusteluissa oli jo toisaalla puhuttu. Täälläkin hyytyi omastani diesel Eberi noin 20 asteen pakkasilla ja on pumppu tankin kyljessä, elikkä se lisäsarja asennettu. Mielestäni syynä paljolti liian ohuet putket, joissa ei viileä dieseli kulje, mutta itse moottori pyörisi vielä erittäin hyvin.
Jotkut sanoi että ne putket olisi jotain parin millin siimaa. Itse en ole tarkastanut.
Lieneekö sitten se lisäpumppukin siellä tankin kyljessä liian tehoton.
Webastoissa ihan sama homma, joten ei liene pelkästään Eberin heikkous, eikä varsinkaan pelkästään Toyotan heikkous, vaan kautta merkkien oleva lisälämmitimien heikkous.
Moottori läksi kylmiltään käyntiin reippaan 30 asteen pakkasesta kylmästä tallista.
Minusta ihan hyvin dieselille.
Arktinen diesel voisi auttaa, mutta sitä ei tunnu näillä leveyksillä olevan juurikaan myynnissä. Pitäisihän lämmittimen toimia yhtä kylmässä kuin moottorinkin jota se lämmittää tai mieluummin vielä kylmemmässäkin.
Kertokaa kommentteja tästä lisälämmitin asiasta. Olisi mukava kuulla tosi kokemuksista ja mahdollisista hyvin toimineista parannuksista vinkkejä.
Kiitos jo etukäteen :)

22

726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eno111

Näinhän se menee.. Jos lämmitin on kunnossa niin polttoaine putket kuntoon ja lähtö tankista niin pelaa

• ENO111

jäi vielä sanomatta.... siellä ei ole kuin yksi annostelupumppu (polttoainepumppu)

• Kiala Viulu

Eberit ja webastot eivät toimi missään autoissa, jos niitä ei käytä vuodet läpeensä 2-3 viikon välein, vähintään yhden tunnin kerrallaa. Sitä on siis käytettävä kesälläkin säännöllisesti, ettei se jumiudu. Todella helposti menee herkkä laitteisto jumiin käytön puutteen johdosta.

Nämä samat ohjeet ovat myös laitteen käyttöohje kirjassa/vihkossa

Myös akkua laitteisto rasittaa paljon ja olisi suotavaa ladata akkua useasti, varsinkin jos on katkovaa ja lyhyttä ajoa. Auton oma laturi kun ei kerkiä lataamaan eberin ja webaston käyttämään tarvetta ja akut ovat usein tyhjanä. Jopa niin tyhjänä, ettei jaksa käynnistää laitteistoa tai sammuu omia aikojaan.

Laitteet on pelanneet loistavasti autossani ilman vikoja kovillakin pakkasilla.

• osssss

Montakertaa viikossakin käytän tunnin jakson webastoa.Ja tehdasautomaatio on purettu pois että pätkäkäyttöä ei juuri tule.
        4 talvi on menossa ilman vikoja ja kesälläkin on käytetty niinkuin ammattilainen neuvoi.Myös akkulaturi varmistaa aina kun säteilylämmitin on päällä.Ei ole akku ikinä loppunut.Defan laturi vie vain pienen tilan.

• Kelin mukaan

Noissa lämmittimissä pitäisi yli -20 asteen pakkasilla käyttää arktista dieseliä kun tavallinen jähmettyy suodattimiin ja putkiin.

• D4D 10/11

Sanon viuluseppä sinulle kaikella rakkaudella ketjun aloittajana, että tiedät tästä minun ja nähtävästi muidenkin tapauksista yhtä vähän tai paljon, kuin se kohdussa oleva sikiö siitä kaupan hyllyllä olevasta tuttipullosta.
      Tietämyksesi taso Toyotaan liittyen muutoinkin näyttää olevan erittäin ontuvaa, joten voisitko keskittyä johonkin muuhun, kuin satuhetkiin tällä palstalla.
      Rento lol die hoitaa sen homman täällä kirkkaasti sinua paremmin.
      Tämä minun D4D ei ole vielä kesää nähnyt ja ylläpitolaturi kyllä pitää huolen akun varauksesta.
      Olen aidosti hyvillään, että viulusepän auton laitteet toimii hyvin, minulla ei.
      Näihin on olemassa parannus ja hyvä huolto laittaa auton siihen kuntoon, että Eberi toimii juuri samalla litkulla kuin moottorikin. Kaikista huolloista siihen ei ikävä kyllä ole.
      -20 asteen pakkasella jäätyy vesi, mutta -29/-34 talvidieselin pitää kulkea putkissa, kun vaan putket on siihen mitoitettu.
      Toyota kyllä autona on erittäin hyvä ja varma peli.
      Tätä kommenttia ei pidä sotkea Toyotan laatuun ainakaan huonontavasti, nyt on puhe lisälaitteista jotka kyllä saadaan toimimaan.
      Auto on kyllä kokemukseni kautta parasta ja varminta eliittiä :)

• 338lm

Käyttöä ja vielä kerran käyttöä eli jos tuntuu että laite alkaa hyytymään niin pitäkää päällä sitten vaikkapa tunti putkeen ettei käy jatkuvasti kylmänä.

Itse olen käyttänyt pikku pakkasista lähtien ja nyt kovemmilla pakkasilla laitan 20-40 minsaa pyörimään ja kun laitan auton käyntiin annan lämmittimen olla päällä kunnes kone on kuuma tai jos pakkasta niin ettei lämmöt pysy ylhäällä pidän päällä jatkuvasti.

Jos tulee muutama lyhyempi käyttö peräkkäin niin sitten jätän tarkoitukselle päälle pidemmäksi aikaa vaikka kone onkin kuuma.

Kesällä olen muutaman kerran käyttänyt ja myös tätä kauko-ohjaimen pelkkä puhallus toimintoa josta ei edes ole tietoa mitä se tekee kun käsittääkseni Eberi pyörii kuitenkin mutta ei lämmitä vettä....:-)

Alkuperäisasennettu paketti ja toiminut kuten pitääkin tosin autokin vasta reilut 3 vuotta vanha ja vajaa 100tkm ajettu.

Älkää säälikö näitä vehkeitä ne on tehty käytettäväksi eli jos et käytä on kone jo lähes uutena jumissa.

• artic

Polttoainekäyttöinen
      lisälämmitin on todella pätevä
      ja hyvä laite. Käytössä on
      tietenkin huomioitava huolto
      niinkuin muidenkin polttimien
      kohdalla. Kesäaikaan kun
      lisälämmitintä ei käytetä niin
      saattaa käytön puutteesta
      johtuvia ongelmia tulla talvella, eli
      tarvitsisi käyttää silloin tällöin
      kesälläkin. Samoin
      ilmastointia pitäisi käyttää
      silloin tällöin talvellakin.
      Webaston kohdalla ainakin
      kuluvia osia on palopesä jonka
      sisuskalut menee vaihtoon
      käyttötuntien myötä.Akun
      lämmitin kyllä tyhjentää jollei
      ohjelmoinnissa ole järki
      mukana. Pienillä pakkasilla
      vartti ja oikein kovilla
      puolituntia riittää
      henkilöautoissa riittävän
      lämmön
      tuottamiseen.Isommissa
      koneissa aika on kuitenkin
      pitempi joten akun kunnosta
      huolehtiminen on tarpeen. Jälkiasennettuihin webastoihin ja eber lämmittimiin on kyllä oikean kokoiset putket jo paketissa, joten kyllä sieltä normaali talvilaatu pitää kiertää hyvin

• ////

www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=441238&sid=61fae48fed3c7b93fab587a0bbbbe69b

• ////

www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=26349&sid=bf7e8f7a07bb1e2b0d17351f4260c060

• 27
        //// kirjoitti:

www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=26349&sid=bf7e8f7a07bb1e2b0d17351f4260c060

Vuodesta -88 on ollut Eber (kolme eri laitetta), ja vain parina syksynä kun on pakkaset tulleet siten että on kesälaatu ollut putkissa, ei ole ekalla startilla jäänyt poltin palamaan. Talvilaadulla siis pitää toimia yli -30 C lämmöissä jos kaikki on kunnossa. Toimivia ja varmoja laitteita, mutta kuten muutkin on jo sanoneet, niin näitä on käytettävä reilusti, ja sähkön riittävyydestä oltava tietoinen.

• ////
        //// kirjoitti:

www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=441238&sid=61fae48fed3c7b93fab587a0bbbbe69b

www.kotikone.fi/~y614733/eberi.html

• osssss

Isse käytän huollon ohjeiden mukaan aina täyden tunnin jos mahdollista.Nyt on neljäs talvi menossa ilman vikoja.Ilmeisesti poltin pysynyt webastossa puhtaana.

• eno111

suurin virran kuluttaja on sisätilan puhallin, se pitää olla suht pienellä. Olen vuosien varrella todennut että mukaavuus halu iskee ja jos puhallinta voi säätää niin sitä herkästi isonnetaan. Itsellä on veneessä 5kw vesi lämmitin keskus lämmittimenä ja viime syksynä 160ah akkulla lämmitin toimi vähän yli vuorokauden. akku 7v vanha. vesi kierrossa on kaksi vesipumppua. Itse lämmitin vie noin43w käydessään,syttyessään enemmän. Vilkun poltin on 21w, siihen voi vähän verrata. Tietenkin pitää sanoa että venettä käytetään silloin kun ei ole kovia pakkasia. minulla tuokokuusta marraskuuhun.

• essee

Yksi virhe ja vikapaikka on
      sellainen, että jos ei ole laitettu
      polttoainepumpun siirtosarjaa
      .
      Jos siis annostelupumppu on
      konetilassa
      polttoainesuodattimen
      vieressä, niin silloin ollaan
      vikaherkällä alueella.
      Merkkiliikkeellä on siirtosarja
      jolla se siirretään ainoaan
      oikeaan paikaan eli tankin
      läheisyyteen ja polttoaineen
      ulosotto suoraan tankista ehdottomasti. Jos polttoaineen ulosoton ottaa muualta tulee ilmaa(kuplia)joukkoon ja eberi sammuu eikä käynnisty uudelleen. Harvoin vika löytyy polttoaine putkista kunhan käyttää asennus sarjaan kuuluvia omia putkia

• eno111

näin on. Pumppu tankin viereen.
      Polttoaine putkessa saa mennä ilmaa vähän, niin kuin nuppineulan pään kokoisia helmiä sykäyksittäin. ei yhtään enenpää.
      PS: pumpun jälkeen

• Eberspächer DW4

"kuin nuppineulan pään kokoisia helmiä sykäyksittäin"

No ei todellakaan! Webaston ja Eberin polttoainelinjat ovat niin ahtaita, että nuppineulan pää ei mahtuisi alkuunkaan linjaan. Ei edes muikun mätijyvä mahtuisi siihen. Putken halkaisija on luokkaa 0,5-0,75mm.
        Eberin DW 4:ssä on siirtopumppu sisäänrakennettuna ja vetää polttoaineen tankista ilman ongelmaa. Polttoainelinjan pää on sitten oltava tankissa, eikä T-kappalevirityksenä auton omassa polttoainelinjassa konetilassa.

• eno111

en minä sitten tiedä.mutta 25 vuotta olin näitä asentanut ammatikseni.
      anteeksi.

• parantumaton tapaus

Pölvästi on pölvästi koko kurjan elämänsä!

• poisto 55

Nimi näkyy kertovan kaiken parantumattomasta

• avejr

Touho, toimii!

• faktatietoa_asiasta

Ei ole lämmittimen syytä, jos järjestelmään on jäänyt vähänkin dieselin kesälaatua. Itsellä ei kertaakaan ole kovillakaan pakkasilla tiltannut lämppäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe