Ovatko vanhukset minkään arvoisia?

...

Asiantuntijat: Puhe vanhuksista hoitotaakkana kitkettävä
STT

Valtioneuvoston pitää puuttua ikäihmisten syrjintään, ehdottavat lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Akatemian asiantuntijat. Heidän mielestään asennemuutos on edellytys sille, että vanhuudesta saadaan nykyistä parempaa.

Asiantuntijoiden mukaan julkisessa puheessa vanhoja syrjitään avoimesti. Heistä puhutaan esimerkiksi hoitotaakkana tai eläkepommina.

– Vanhat ihmiset saavat tarpeisiinsa nähden vähemmän ja huonompia palveluita kuin nuoret, toteavat asiantuntijat julkilausumassaan.

Asennemuutoksen lisäksi tarvittaisiin muitakin muutoksia. Esimerkiksi vanhuspalveluiden rahoitus pitäisi keskittää yhdelle taholle, joka myös seuraisi hoidon laatua. Lisäksi kotihoitoa ja sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden geriatrian eli vanhustenhoito-opin osaamista pitäisi vahvistaa.

...

Ruotsi ei maksa miljardejaan Eurooppaan eikä Englantikaan.....Suomi maksaa niidenkin puolesta
ja ottaa omilta ihmisiltään.

Tää on seurausta rähmälläänmakaamisesta edelleenkin.

54

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukebox1

Kun tulee ikää tarpeeksi ei kelpaa enää mihinkään eikä kukaan halua auttaakkaan ja seurana on vain yksinäisyys

• jukebox1

Jos haluaa suraa on siitä maksettava tavalla tai toisella
      En mä jaksa tämmöstä enää:(

• Nonana

Mitä ne nuoret kuuskymppiset täällä vanhuudesta puhuvat! kuuskymppinen on vielä nuori, sanoi firman terveydenhoitajakin.

Hiphoi, housut jalkaan - työelämässäkin mukana vielä vähintään kymmenen vuotta :DD

• ''''''

Voihan ihminen puhua muistakin, kuin itsestään.

Tämän ajan nuorille aikuisille ovat menneet sukupolvet sisäistäneet asenteensa.

• Nonana
        '''''' kirjoitti:

Voihan ihminen puhua muistakin, kuin itsestään.

Tämän ajan nuorille aikuisille ovat menneet sukupolvet sisäistäneet asenteensa.

Joo, sen asenteen että jo viimeistään neli-viisikymppisinä ruvetaan huokailemaan eläkkeelle pääsyä ...

No, myöntää täytyy että moni on kokenut ihmeparantumisen ja uuden nuortumisen työuran loputtua.

Mutta ehkä juuri sen takia minua syletyttää ihmiset jotka alkavat ennen aikojaan näkemään ITSE ITSENSÄ pelkästään negatiivisessa valossa.

• k/k
        Nonana kirjoitti:

Joo, sen asenteen että jo viimeistään neli-viisikymppisinä ruvetaan huokailemaan eläkkeelle pääsyä ...

No, myöntää täytyy että moni on kokenut ihmeparantumisen ja uuden nuortumisen työuran loputtua.

Mutta ehkä juuri sen takia minua syletyttää ihmiset jotka alkavat ennen aikojaan näkemään ITSE ITSENSÄ pelkästään negatiivisessa valossa.

Kuka oot ja mistä tuut ,en tierä mut viisaita haastat.
        Nivelet paukkuu ja selkä rutisee mut mitä siitä se kuuluu elämään

• Rui, rui

Olen täysin samaa mieltä. Tässä iässä seuran saaminen on vain itsestä kiinni, joten turhaa marinaa ja itsesääliä tuollainen surkuttelu on.

• ''''''
        Nonana kirjoitti:

Tunnetko sanaa realismi?
        Kuin pitkälle syljet?

• Viisi joka
        Nonana kirjoitti:

päivä jää eläkkeelle nykyään alle 30 vuotiasta, näin on tänään, päivän iltiksessä. Ja eikö niitä ollut jo jossain kerrottu olevan yli 30 000 suomalaista ja mamua, siis alle 30v

Nuorena sitä pääsee noilla trendi sairauksilla nykyään eläkkeelle Suomessa ?

• Joidenkin ulkonäkö
    • exkaikkea

Minulta loppui tosi pitkä omaishoitajan pesti. Vaikka oli raskasta, päivääkään en vaihtaisi pois.
      Aamulla tuntuu turhalta ja tarpeettomalta edes nousta ylös.
      Toivottavasti alan taas huomata ulkomaailmankin.
      Se on vaikeaa, ei ole edes mitään halua muuttaa elämäänsä. Mieluummin erakoituisin kokonaan.
      Nyt saan tehdä mitä haluan, vaikka sitten erakoitua, mitä pahaa siinäkään on, jos ei kärsi yksinäisyydestä.

• Harvoin tarjolla

Kyllä vanhusten hoidon hyväksi toki täytyy tehdä nykyistä enemmän, mutta he eivät ole ensimmäinen ryhmä, joka on kaikkein kaltoimmin kohdeltu. Tämän yhteiskunnan lapset ovat pahimmin pulassa. Erityisesti lapset, joiden perhe ei ole varakkaasta luokasta. Jos priorisoida pitää, asetan lapset ensimmäiseksi enkä kaikkeen tyytymättömiä ja itsekkäitä vanhuksia, joita on kasvava joukko sen oikeasti hoitoa tarvitsevan vanhusryhmän lisäksi. Vanhuus ja vanhukset eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä, heissä on variaatioita kuten muissakin ikäluokissa eivatkä kaikki ole hoidon tarpeessa.

Mielestäni yhteiskunnan ei tule tukea varakkaita vanhuksia, jotka voivat kustantaa itse hoitonsa ja asumisensa. Vanhuksetkin voivat olla solidaarisia ja antaa näissä tapauksissa sijan niiille vanhuksille, jotka ovat varattomia tai pienituloisia. Näillä verotuloilla meillä ei ole varaa kustantaa kaikkea hoitoa kaikille vanhuksille eikä taata kaikille hoitopaikkaa ilman tulorajoituksia. Kannatan sitä,että ne, joillla on tulojensa ja omaisuutensa perusteella mahdollisuus ottaa vaikkapa leikkaushoitonsa yksityissektorilta, pannaan tekemään niin.

• Hain juuri anopin kotiin kahdenviikon laitoshoitojaksolta. Kovin oli iloinen ja piristynyt täysin mukana tässä päivässä vaikka väliin muisti heitteli.

Anoppi oli tyytyväinen hoitokodin jaksoon siellä oli kavereita ja toimintaa, nyt taas kotona rauhallisempi jakso. Hyvin hänestä huolta pidetään ruoat oli valmiina jääkaapissa ja ruokakassi oli tulossa samoin kuin kodinhoitaja katsomaa, että kaikki tarpeellinen on valmiina kotonaolo jaksoa varten..

Mielestäsi varakkaille ei pidä taata hoitoa ja hoitopaikkaa ilman tulorajoituksia.

Outoa, eikö suomalainen terveydenhoito kuulu mielestäsi kaikille?

Varakkaat vanhukset maksavat hoidostaan hoitokodeissa ei niitä yhteiskunta maksa, mutta terveydenhoito kuuluu jokaiselle, kuten miehellenikin, joka ei ole suomenkansalainen.

• Vanhus on juuri niin arvokas kuin toimivat jalat, toimiva pää ja riittävä pankkitili.
      Jos joku noista puuttuu, on toisten ihmisten armoilla.
      Jos omaisia ei enää ole, on tilanne vielä masentavampi, arvoa ei enää ole senkään vertaa.
      Jos toimintakykyisiä omaisia on, tuppaa arvo laskemaan entisestään.
      "Mummo rauhoituu nyt, minä kyllä työnnän ja tiedän"

H.

• demeter

Hyvin osasit tiivistää asian, hunksi. Tuolla tavalla se minustakin menee ja ikävä kyllä noista kolmesta asiasta (jalat, pää ja pankkitili) näyttää se pankkitili nousevan taas ylitse muiden. Köyhä ja kipeä ei kiinnosta ketään.

.

• demeter kirjoitti:

Hyvin osasit tiivistää asian, hunksi. Tuolla tavalla se minustakin menee ja ikävä kyllä noista kolmesta asiasta (jalat, pää ja pankkitili) näyttää se pankkitili nousevan taas ylitse muiden. Köyhä ja kipeä ei kiinnosta ketään.

.

Kiinnostaako sinua?

• demeter
        korppis kirjoitti:

Kiinnostaako sinua?

No jos kohdalle sattuu (köyhä ja kipeä) en käännä katsetta sivuun. Etsimään en heitä lähde, kun on tässä yhtä ja toista muutakin toimiteltavaa..))

Jos meinaat sitä, että olenko heitä kohdannut ja jeesannut, niin olen.

• demeter kirjoitti:

No jos kohdalle sattuu (köyhä ja kipeä) en käännä katsetta sivuun. Etsimään en heitä lähde, kun on tässä yhtä ja toista muutakin toimiteltavaa..))

Jos meinaat sitä, että olenko heitä kohdannut ja jeesannut, niin olen.

Minä aloin illalla selailla Mikael Saarisen Tunneälyn ja itsetuntemuksen työkirjaa.

Mielenkiintoinen matka minuuteen. Mielenkiintoista seurata omia järki- ja tunnereaktioita keskustelun tiimellyksessä ja verrata niitä toisten vastaaviin.

Useinhan mainostettu ihmisenä kehityminen ei näy keskustelun vastauksissa lainkaan.

• demeter
        korppis kirjoitti:

Minä aloin illalla selailla Mikael Saarisen Tunneälyn ja itsetuntemuksen työkirjaa.

Mielenkiintoinen matka minuuteen. Mielenkiintoista seurata omia järki- ja tunnereaktioita keskustelun tiimellyksessä ja verrata niitä toisten vastaaviin.

Useinhan mainostettu ihmisenä kehityminen ei näy keskustelun vastauksissa lainkaan.

Saarinen taitaa olla mulla hyllyssä, samoin se alkuperäinen tunneälyn lanseeraaja
        Daniel Coleman. Tämän tyyppisistä kirjoista minuun teki suuren vaikutuksen James Hollisin kirja "Miksi hyvät ihmiset tekevät pahaa" eli kirja pimeän puolemme ymmärtämisestä. Siinä on paljon sellaista, mistä täälläkin on puhuttu ja mistä sinä itse olet puhunut. Kaikkihan ei ole sitä miltä se näyttää.

Niin mitä se ihmisenä kehittyminen sitten on ? Itsetuntemusta ? Itsekasvatusta ?
        Hillittyä käytöstä ? Empatiaa ? Rehellisyyttä ? Ymmärryksen kasvua ?
        Työmaata olisi vaikka miten...

• demeter kirjoitti:

Saarinen taitaa olla mulla hyllyssä, samoin se alkuperäinen tunneälyn lanseeraaja
        Daniel Coleman. Tämän tyyppisistä kirjoista minuun teki suuren vaikutuksen James Hollisin kirja "Miksi hyvät ihmiset tekevät pahaa" eli kirja pimeän puolemme ymmärtämisestä. Siinä on paljon sellaista, mistä täälläkin on puhuttu ja mistä sinä itse olet puhunut. Kaikkihan ei ole sitä miltä se näyttää.

Niin mitä se ihmisenä kehittyminen sitten on ? Itsetuntemusta ? Itsekasvatusta ?
        Hillittyä käytöstä ? Empatiaa ? Rehellisyyttä ? Ymmärryksen kasvua ?
        Työmaata olisi vaikka miten...

Miksi sitoa omaa sponttaanisuutta ja tempperamenttia hillityn kaapuun jos se ei istu? Eikö ole omalle henkiselle kehitykselle edullisempi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Tähän me päädyimme ulkoisia piirteitämme pähkäillessä tuolla kauneusketjussa.

Luojan luomia riiviöitä kaikki tyyni. Olkapäillämme istuu kaksi toisistaan erilaista minää enkeli ja pitu. Enkelinä on helppoa, porukat kehuu, vaikka tietävät, että piru sisällämme se pimeä puoli on meillä jokaisella.

Olen kuitenkin hyvin liberaali ja hyväksyn nykyisin kaiken erilaisuuden, tosin teen pilaa kaikesta erilaisesta. Se nyt vain on tapani toimia ja miksi muuttaa itseään liikaa. Osaan toki jo eroittaa omat tarpeeni muiden tarpeista joten empatiani lien keskivertoa.

• korppis kirjoitti:

Miksi sitoa omaa sponttaanisuutta ja tempperamenttia hillityn kaapuun jos se ei istu? Eikö ole omalle henkiselle kehitykselle edullisempi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Tähän me päädyimme ulkoisia piirteitämme pähkäillessä tuolla kauneusketjussa.

Luojan luomia riiviöitä kaikki tyyni. Olkapäillämme istuu kaksi toisistaan erilaista minää enkeli ja pitu. Enkelinä on helppoa, porukat kehuu, vaikka tietävät, että piru sisällämme se pimeä puoli on meillä jokaisella.

Olen kuitenkin hyvin liberaali ja hyväksyn nykyisin kaiken erilaisuuden, tosin teen pilaa kaikesta erilaisesta. Se nyt vain on tapani toimia ja miksi muuttaa itseään liikaa. Osaan toki jo eroittaa omat tarpeeni muiden tarpeista joten empatiani lien keskivertoa.

"Onttoluinen luuvitoseni"

Minä olen pitu vain palstalla, spontaani ja tempperamenttinen.
        Vaan en senlainen aidosti ole livessä.
        Pieni ongelma kyllä on, sisälläni usein kiehahtaa spontaanisti, samalla kun hymyilen ulospäin ja lässytän turhanpäiväisyyksiä.
        Näinhän me kaikki, eikö vain?
        Vakavissa ongelmatilanteissa sitten psykiatrit haastattelevat ja puhuvat vielä levottomampia.
        Pahinta on että heitä uskotaankin, lääkärinä kun heitä pidetään, vaikka tieteensä ei ole tieteellisen eksaktia.
        Ääriesimerkkinä voisi pitää erästä Norjalaista, jonka sisällä myöskin ihmiset kiehuivat, hän ei vain osannut hymyillä tarpeeksi ihmisiksi ja oli liiaksi spontaani.
        Huvittuneena seuraankin kuinka hänestä tapellaan ja jankutetaan: Hullu vai ei..
        Rahaahan sillä pyritään tietysti ansaitsemaan vaikka asian pitäisi olla selvä.
        Tappajan elämästä pitää aina tehdä viheliäistä, loppuunsa asti.

Tästä tulemme sitten siihen.. sormet puutuvat...että "normaali" ihminen voi olla aika hyvä tekemään ihmisten elämästä viheliäistä.
        Jätän seuraavat tuhat riviä mielikuvtustenne varaan.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Onttoluinen luuvitoseni"

Minä olen pitu vain palstalla, spontaani ja tempperamenttinen.
        Vaan en senlainen aidosti ole livessä.
        Pieni ongelma kyllä on, sisälläni usein kiehahtaa spontaanisti, samalla kun hymyilen ulospäin ja lässytän turhanpäiväisyyksiä.
        Näinhän me kaikki, eikö vain?
        Vakavissa ongelmatilanteissa sitten psykiatrit haastattelevat ja puhuvat vielä levottomampia.
        Pahinta on että heitä uskotaankin, lääkärinä kun heitä pidetään, vaikka tieteensä ei ole tieteellisen eksaktia.
        Ääriesimerkkinä voisi pitää erästä Norjalaista, jonka sisällä myöskin ihmiset kiehuivat, hän ei vain osannut hymyillä tarpeeksi ihmisiksi ja oli liiaksi spontaani.
        Huvittuneena seuraankin kuinka hänestä tapellaan ja jankutetaan: Hullu vai ei..
        Rahaahan sillä pyritään tietysti ansaitsemaan vaikka asian pitäisi olla selvä.
        Tappajan elämästä pitää aina tehdä viheliäistä, loppuunsa asti.

Tästä tulemme sitten siihen.. sormet puutuvat...että "normaali" ihminen voi olla aika hyvä tekemään ihmisten elämästä viheliäistä.
        Jätän seuraavat tuhat riviä mielikuvtustenne varaan.

H.

"normaali" ihminen voi olla aika hyvä tekemään ihmisten elämästä viheliäistä."

On kiva tunnustaa, että en ole ihan normaali spontaanisuudestani, mielikuvitusrikkaudestani ja tempperamenttisuudestani huolimatta tai juuri siksi.

Minun puolesta kärpänen saa lentää se on kesän merkki, itikoista en välitä joten mökillä on sähköiset tappajat puolestani.

Joskus marisen ja autan joskus autan ilolla. Petse sai tänään kotiin tuotuna ihanaa tekemääni hunajaista maksakastiketta ja ajattele annos sisälsi valmiiksi kuorittuja perunoita.

Kuopukseni on aikasti äitinsä kopio, joten rätisee ja paukkuu kuten myös halit ja suukkoset lentää puolin ja toisin.

• demeter
        korppis kirjoitti:

Hyvin sanot, korppis. Meissä kaikissa on kaksi minää tai ehkä useampiakin ja se. joka näyttää itsestään vain paraatipuolen pääsee helpommalla, ainakin näennäisesti. Ja se, joka tuntee oman varjonsa, ei yleensä tuomitse ja/tai
        rupea mestaroimaan muita.
        Huumori on hyvä apu suhteessa uuteen ja erilaiseen. Itse olen aika hämmästynyt siitä, että se koetaan joskus pilkkaamisena, vaikka se omasta mielestäni on
        aivan hyväntahtoista.

• demeter kirjoitti:

Hyvin sanot, korppis. Meissä kaikissa on kaksi minää tai ehkä useampiakin ja se. joka näyttää itsestään vain paraatipuolen pääsee helpommalla, ainakin näennäisesti. Ja se, joka tuntee oman varjonsa, ei yleensä tuomitse ja/tai
        Huumori on hyvä apu suhteessa uuteen ja erilaiseen. Itse olen aika hämmästynyt siitä, että se koetaan joskus pilkkaamisena, vaikka se omasta mielestäni on
        aivan hyväntahtoista.

"demeter"

Minähän sen sanoin:

"Pieni ongelma kyllä on, sisälläni usein kiehahtaa spontaanisti, samalla kun hymyilen ulospäin ja lässytän turhanpäiväisyyksiä.
        Näinhän me kaikki, eikö vain?"

Älä nyt taas ala kuulostamaan Korppikselta.
        H.

• Korppis*
        demeter kirjoitti:

aivan hyväntahtoista.

Onko sinulla demender joskus tunne, että joku hunkszi seuraa sinua ja minua.
        Jotenkin sellainen varjoman joskus vyöryy ikäänkuin ohitsemme.

• late ryysyranta.
        korppis kirjoitti:

Aina kannattaa vaihtaa 20v nuorenpaan rakastajaan, niin itsekin nuortuu.
        Ottakaa oppia julkkiksista, nehän säteilee oikein, näettekö jenninkin silmät säihkyi oikein.

• late ryysyranta. kirjoitti:

Aina kannattaa vaihtaa 20v nuorenpaan rakastajaan, niin itsekin nuortuu.
        Ottakaa oppia julkkiksista, nehän säteilee oikein, näettekö jenninkin silmät säihkyi oikein.

Jaa, koska asiasta on kokemuspohjaa niin vastaan vaikka en tiedä kenelle viestin heitit.

Aika aikaa kutankin.

• demeter
        Korppis* kirjoitti:

Onko sinulla demender joskus tunne, että joku hunkszi seuraa sinua ja minua.
        Jotenkin sellainen varjoman joskus vyöryy ikäänkuin ohitsemme.

heh, korppis. jospa hunksi on se meidän varjomme - ainoa uskollinen..))

• .

olen vanhus, täytyy myöntää etten ole enään ihmisen arvon mittainen, jos olisi " enkelten talo " olemassa marssisin sinne tuota pikaa,
      elämän olen eläny, työelämää neljäkymmentä vuotta, vielä jakasnu pitää terveydestäni itse huolta, mutta nyt alkaa olla jo lujilla joten jokaisen ihmisen tulisi ollla oikeus poistua elämän näyttämöltä silloin kun sen itse katsoo tarpeellisesksi,
      laitokset pullistelee vanhoja avuttomia, heille kaikki kunnia ja hyvä hoito suotakoon, mutta itse en semmosta elämää itselleni tahdo,
      toivoisin jotain parempaa vapaahtoisen ihmisen itsensä päätettävissä olevan " enkelten talon " palvelut,
      tietenki tämä ensin on kamala ajatus, mutta k o r o s t a n ,,,, vapaaehtoinen, jokaisen itsensä päätettävissä oleva
      joka ei itse tahdo hänelle suotakoon tasokkaat laitoshoidot .

• Laitoshoito

Minulla on tuossa tien toisella puolen parikin lähes ysikymppistä mummua jotka asuvat yksi noin 150 neliön ok-talossa, ja tämä mummo joka asuu vastapäätä ei ole tullut ulos mökistä ainakaan pariin vuoteen. Joka päivä siellä käydään vähintään neljä kertaa, ja autot joka sille kurvaa eivät ole samoja, eli hyvää hoitoahan noi toiset saa jopa kotia ...
        Niin ja pihaa hoitaa niin sanottu kyläavustaja (JOKA ON KUULEMMA TYÖLLISTÄMISTÖINÄ PALKKATTU AVUSTAJA ?), leikkaa nurmikot, ja luo lumet pois noin 30 metrin matkalta että noi autot pääsevät pihassa kääntyy.

Joten miten mummuilla olisi huono tulevaisuus tuollaisilla palveluilla.

Tuollekin mummulle on järjestetty useita laitospaikkoja mutta on kai kieltäytynyt niistä, koska itse oli aikoinaan vanhainkodissa töissä !

• -----
        Laitoshoito kirjoitti:

Minulla on tuossa tien toisella puolen parikin lähes ysikymppistä mummua jotka asuvat yksi noin 150 neliön ok-talossa, ja tämä mummo joka asuu vastapäätä ei ole tullut ulos mökistä ainakaan pariin vuoteen. Joka päivä siellä käydään vähintään neljä kertaa, ja autot joka sille kurvaa eivät ole samoja, eli hyvää hoitoahan noi toiset saa jopa kotia ...
        Niin ja pihaa hoitaa niin sanottu kyläavustaja (JOKA ON KUULEMMA TYÖLLISTÄMISTÖINÄ PALKKATTU AVUSTAJA ?), leikkaa nurmikot, ja luo lumet pois noin 30 metrin matkalta että noi autot pääsevät pihassa kääntyy.

Joten miten mummuilla olisi huono tulevaisuus tuollaisilla palveluilla.

Tuollekin mummulle on järjestetty useita laitospaikkoja mutta on kai kieltäytynyt niistä, koska itse oli aikoinaan vanhainkodissa töissä !

Vaikka sata kertaa avustaja käy vanhuksen luona päivässä, se aina on yhteiskunnalle laitospaikkaa halvempaa.

Kadehditko naapuriasi, vai mikä vaivaa?

• naapurikateuttako?
        ----- kirjoitti:

Vaikka sata kertaa avustaja käy vanhuksen luona päivässä, se aina on yhteiskunnalle laitospaikkaa halvempaa.

Kateudelta tuo kirjoitus, naapurista, vaikuttaa.

• Laitoshoito
        ----- kirjoitti:

Otsikko ketjulle on :

"Ovatko vanhukset minkään arvoisia?"

Joten mitä kateutta siinä on kun homma pelaa ?

Mikähän sun päässä pyörii, kun kaikessa näät kateutta, ja kerro missä tuossa olisi kateutta ?

Akkahan voi jopa itse maksaa osan hoidosta, kun tiedän että hän omistaa tuon ok-talon 100% ,
        ja osaperillisistä odottaa kyllä kovaakin akan kuolemaa tai sitä laitospaikkaa.
        Nyt vaan taitaa olla jo niin huonosti että ei aivan kaikki laitokset edes ota enää hoitoon häntä, mitä ne hänen perilliset ovat kertoneet minulle.

Eli kyllä sitä vastaan saa rahaa pitkäksi aikaa. Niin aion itse toimia kun ei enään huvita tehdä mitään.

Sen tiedän tuosta naapurista että tyhjin käsin on siihen tullut kuten itsekin, niin jos myyn taloni saan vähintään 250 000 euroa tänään, niin kyllä sillä aika pitkää saa kunnan ruoka kuskit ja hoitajat juosta minuakin hoitamassa.

Joten ei ole mitään kadehdittavaa,
        ja hoito tulee varmasti järjestymään ilman kuntaakin itselleni kuten on järjestynyt 94v äidilleni.

Laitoshoito kirjoitti:

Otsikko ketjulle on :

Mikähän sun päässä pyörii, kun kaikessa näät kateutta, ja kerro missä tuossa olisi kateutta ?

Akkahan voi jopa itse maksaa osan hoidosta, kun tiedän että hän omistaa tuon ok-talon 100% ,
        Nyt vaan taitaa olla jo niin huonosti että ei aivan kaikki laitokset edes ota enää hoitoon häntä, mitä ne hänen perilliset ovat kertoneet minulle.

Eli kyllä sitä vastaan saa rahaa pitkäksi aikaa. Niin aion itse toimia kun ei enään huvita tehdä mitään.

Sen tiedän tuosta naapurista että tyhjin käsin on siihen tullut kuten itsekin, niin jos myyn taloni saan vähintään 250 000 euroa tänään, niin kyllä sillä aika pitkää saa kunnan ruoka kuskit ja hoitajat juosta minuakin hoitamassa.

ja hoito tulee varmasti järjestymään ilman kuntaakin itselleni kuten on järjestynyt 94v äidilleni.

Yksikään kotisairaanhoidon työntekijä ei käy siellä ilmaiseksi.
        Lohduttaako?

Voisihan tosiaankin realisoida omaisuutensa, mutta kun ei tiedä, onko elonpäiviä edessä vielä 2, vaiko vaikkapa 22 vuotta.

Tiennet, kuinka kallis on laitospaikka yhteiskunnalle?

• Laitoshoito
        *** kirjoitti:

Yksikään kotisairaanhoidon työntekijä ei käy siellä ilmaiseksi.
        Lohduttaako?

Voisihan tosiaankin realisoida omaisuutensa, mutta kun ei tiedä, onko elonpäiviä edessä vielä 2, vaiko vaikkapa 22 vuotta.

Tiennet, kuinka kallis on laitospaikka yhteiskunnalle?

Sehän riippu laitoksesta.

Mutta tuossa tapauksessa uskon että hintalappu olisi noin 4000-4500 € /kk, koska on dementikko.
        Siis tuo talon arvonkunta söisi nopeasti perillisiltä, jos olisi kunnanpuolesta järjestetty laitoshoito.

Ja siksi tuollainen hoito no järjestetty.

On täällä ollut jo vastaavia tapauksia useampia

Laitoshoito kirjoitti:

Sehän riippu laitoksesta.

Mutta tuossa tapauksessa uskon että hintalappu olisi noin 4000-4500 € /kk, koska on dementikko.
        Siis tuo talon arvonkunta söisi nopeasti perillisiltä, jos olisi kunnanpuolesta järjestetty laitoshoito.

Ja siksi tuollainen hoito no järjestetty.

On täällä ollut jo vastaavia tapauksia useampia

Enpä tälle syömiselle usko, että ainutkaan dementikko elelee yksin, omassa kodissaan.
        Eihän heidän kanssaan pärjää vuorokautinen hoitajakaan.

Kukaan ei nykyisin palvele ketään ilmaiseksi.
        Laitosmaksuhan määräytyy eläkkeen mukaan. Käyttörahaksi kai pitää jäädä joku 10%?
        Mutta kaipa omaisuus otetaan huomioon, ja vähitellen iän karttuessa mummot ja papat menaavat omaisuutensakin?

• Laitoshoito
        *** kirjoitti:

Enpä tälle syömiselle usko, että ainutkaan dementikko elelee yksin, omassa kodissaan.

Laitosmaksuhan määräytyy eläkkeen mukaan. Käyttörahaksi kai pitää jäädä joku 10%?
        Mutta kaipa omaisuus otetaan huomioon, ja vähitellen iän karttuessa mummot ja papat menaavat omaisuutensakin?

"dementikko elelee yksin"

Johan olen kertonut "mitä ne hänen perilliset ovat kertoneet minulle."

"Mutta kaipa omaisuus otetaan huomioon, ja vähitellen iän "

Kyllä ainakin täällä meillä näin on toimittu. Ja asiasta oli paljonkin keskustelua viime kunnallisvaalien aikaa, kun noita tapauksia oli ollut useampia missä perilliset oli jääneet pennittömäksi. Silloin oli useampikin ehdolla ollut ehdokas kiinnostunut asiasta.
        Niin kun noi ehdokkaat eivät olleet mistään valta puolueista jotka tuollaisia järjestelyjä ovat tehneet.

Asiasta voi löytyä vieläkin netistä juttuja, en jaksa niitä kaivella.

• äidin tyttö
        *** kirjoitti:

Monikin dementikko elelee kotonaan yksin. Kotipalvelu huolehtii aamu-, väli- ja iltapalan, sekä lääkkeet ja kylvetyksen. Ruokapalvelu tuo lounaan ja yleensä kerran viikossa käydään kaupassa. Yöpartiokin saattaa kuulua kuvioon ja käydä katsomassa miten yö sujuu. Siivouksesta huolehtivat, joko omaiset, yksityinen palveluntuottaja tai kunnan palkkaama (yleensä työllistetty) siivousrenkaan työntekijä.

Palvelut ovat maksullisia ja ne määräytyvät todellakin eläkkeen ja mahdollisen hoitolisän mukaan. Paljon on ollut keskustelua siitä, kun edunvalvoja on myynyt omaisuutta. Kun omaisuus on muutettu taskukokoon, niin edunvalvojat käyttävät rahoja tietenkin asiakkaan hyvän hoidon turvaamiseksi. Silloin kun rahaa on käytössä runsaammin. Voidaan asiakkaan hoito järjestää vaikkapa yksityisessä ja kalliimmassa palvelukodissa. Kun ihminen muuttuu huonokuntoisemmaksi, niin hoidon- ja lääkityksen tarve lisääntyy ja samalla se lisää myös kustannuksia.

• Pirre*
        Laitoshoito kirjoitti:

Otsikko ketjulle on :

Ei kai ihmisen pidä myydä omaisuuttaan so. taloaan siksi että saisi hoitoa vanhuksena, silloinhan täällä ei kannata enää kenenkään yrittää mitään, joa kaiken saa tekemättä elämässään mitään, tai tekemällä vain vääriä ratkaisuja..

Kunnissa on nimenomaan tehty periaatepäätöksiä vanhusten kotiinhoidosta mahdollisimman kauan..

• Laitoshoito
        Pirre* kirjoitti:

Ei kai ihmisen pidä myydä omaisuuttaan so. taloaan siksi että saisi hoitoa vanhuksena, silloinhan täällä ei kannata enää kenenkään yrittää mitään, joa kaiken saa tekemättä elämässään mitään, tai tekemällä vain vääriä ratkaisuja..

Kunnissa on nimenomaan tehty periaatepäätöksiä vanhusten kotiinhoidosta mahdollisimman kauan..

Voi Pirre* parka sua ?

Siksihän meillä on kunnissa kunnallinen vanhustentalo, entiset " köyhäintalot " tai kuten meillä päin sanotaan "Fatikooli" .

Sitten niillä joilla on jotain kertynyt sukanvarteen, heille on tehty niitä niin sanottuja palvelutaloja, tai kuten nyt on trendi senioritaloja.

Tämähän on tänään niin isoa pisnestä Suomessa että suuret eläkevakuutusyhtiötkin ovat mukana jakamassa vanhustenomaisuutta uutteen uskoon.

Tässä esim. http://www.tilkka.fi/fi/Sivut/Default.aspx

• Pirre*
        Laitoshoito kirjoitti:

Voi Pirre* parka sua ?

Siksihän meillä on kunnissa kunnallinen vanhustentalo, entiset " köyhäintalot " tai kuten meillä päin sanotaan "Fatikooli" .

Sitten niillä joilla on jotain kertynyt sukanvarteen, heille on tehty niitä niin sanottuja palvelutaloja, tai kuten nyt on trendi senioritaloja.

Tämähän on tänään niin isoa pisnestä Suomessa että suuret eläkevakuutusyhtiötkin ovat mukana jakamassa vanhustenomaisuutta uutteen uskoon.

Tässä esim. http://www.tilkka.fi/fi/Sivut/Default.aspx

Ai että ihan parka :) he..

Noo, näillä nurkilla nyt ainakin vanhukset saa tai joutuvat asumaan mahd. pitkään kotonaan, eli hoitajat kiertävät kolmessa vuorossa heitä katsomassa.

Senioritaloissa osataan kehrätä rahat pois, kaikki on maksullista.., mutta onneksi niihin ei ole pakko mennä :)

• Laitoshoito
        Pirre* kirjoitti:

Ai että ihan parka :) he..

Noo, näillä nurkilla nyt ainakin vanhukset saa tai joutuvat asumaan mahd. pitkään kotonaan, eli hoitajat kiertävät kolmessa vuorossa heitä katsomassa.

Senioritaloissa osataan kehrätä rahat pois, kaikki on maksullista.., mutta onneksi niihin ei ole pakko mennä :)

No se nyt on varma että on pakko ainakin kuolla, jos ei tässä iässä enää muuta pakkoa olekaan.

Tännehän on kaavailtu tuollaista isoa senioritaloa, tai paremminkin korttelia.
        Mutta nyt on kai jo mennyt pian 10 vuotta ja "kaikki"= tarkoittaa rahamiehet, kun eivät keksineet tällaista rahasampoa, joten nyt vastustavat , ja hakevat omia sävellyksiä vanhustenrahastukseen.

Tokihan täällä on jo useita yksityisiä alanyrittäjiä ollut jo ties kuinka kauan, ja kunnallinen iso palvelutalo tuon vanhainkodin lisäksi, silti lisää kuulemma tarvitaan ja laitospaikoista on kuulemma huutava pula.

Niin noihin senioritaloihinkin kuulemma pääsee vähävarainen vanhus, mut varmaan pitää olla sitä kuuluisaa "suhdetta" päättäjiin. Näin luulen asian olevan.

• ei lehtiä

Mitä on Suomi maksanut? Lukuja ja oikeita ja mistä saa lukea.

• kukuluku.

No, varmaan saman, kuin siellä Ruotsissa.

• luvut
        kukuluku. kirjoitti:

No, varmaan saman, kuin siellä Ruotsissa.

Kyllä jos saa oikeat luvut, takuita ei Suomella ole mitään.

• milla-gorilla

Minusta tuo mykivä pöllöily on täyttä fuulaa.
      Ollaan olevinaan, eikä ollenkaan olla.

Käytäntö on ihan eri asia, kuin sunnuntaisaarnojen sulosanat.
      Vanhusvastaisuus on yltänyt ylimpiin sfääreifin.
      Vanhuksia kohdellaan, kuin kuolleita kiviä, mutta sitten
      satuillaan, kuinka ihania he ovatkaan.

Ei käy kaikkien pirtaan. Onneksi on myös ihmisyydestä kiinnipitäviä.
      Vanhuus, johan mekin olemme useimpien mielestä vanhuksia.
      Kohdellaan toisiamme, kuin itseämme haluaisimme kohdeltavan.
      Mitä sinulta vanheneminen vei pois?
      Minulta ei mitään, kuin ehkä jotain, jota nyt en muista. :))

• tiedän asiat

Näkyy täällä Ruotsissa, kai vähän Suomessa. Kansainväliset järjestöt ottavat haltuun kaikki mitä oli ennen 100% yhteiskunnalla, siis ne mitkä toimivat verorahoilla kouluista lähtien... ei hyvältä näytä, mutta toisaalta hyvä jos toimintaa valvotaan kovilla käsillä, sillä kaikessa pitää olla valvonta, erityisesti TV kansallinen, voi valvoa jos heillä on valta täällä on.

• 560932

Eihän täällä kirjoittajat ole vanhoja, ainakaan omasta mielestä, eivät ainakaan tunnusta sitä. Pikemminkin elävät uutta teini-ikää.
      Niin kovasti vältellään asiallista keskustelua, että varmaan on kyse pelosta omaa ikääntymistä kohtaan. Enhän minä, vaan nuo toiset.............

• .........

En haluaisi yksin asua isossa omakotitalossa vanhana, vaikka käsisikin hoitajat kotona, kaikista paras olis joku yhteis asumismuoto jossa näkee muitakin ja on oma rauha kuitenkin, eli pieni koti.

• karpalosuo

Pääministerin lausonto eilisissä uutisissa, leikkaukset koskevat kaikkia ryhmiä valtion talouden tasapainottamiseksi. Huh eikö lasten, omaishoitajien, eläkeläisten rahapussilla ole jo tarpeeksi käyty? Sukupolvi joka nyt on vallankahvassa, velkaannuttaneet valtion, nyt heiltä joilla on pienet tulot otetaan ensimmäisinä leikkauslistoille.

• ----

Moni haluaa, ja jos pystyy, antaahan asua vaan.

Kolhoosi on kolhoosi.

• eletään kiusallaki

karpalosuo :

tämä on ollut kautta aikojen k o k o o m u k s e n tekemää politiikkaa, kaikilta muilta saa ottaa mutt ei varakkailta rikkailta mijonääreiltä, joilla oli paljon mistä ottaa,
      katso ku näitten riistopolitiikan tekijöitten on rikastuttava aina vaan lisää.
      Katainen on suomen tyhmin vouhake.

• Karpalosuo

• toiveTerveenä kuolla

Jos palvelutalo on hyvin suuniteltu, jokaisella vanhuksella oma siisti asunto, yksityisyys suojattu samoin kuin esm. asunto-osakkeissa taloyhtiöissä voisi palvelutaloaumista ajatella loppuelämän viimesiksi ajoiksi.
      Vanhainkodit vain näyttävät kovin lohduttomilta, ne pullistelee avuttomia vanhuksia, näky ei miellytä ainakaan terveempiä vanhuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe