Eli historiaa olisi hieno päästä opiskelemaan, mutta minne? Tampere, Turku vai Jyväskylä? Millaiset valintakokeet? Mihin olisi "helpoin" päästä noista kolmesta? Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
Minne lukemaan Hisoriaa?
4
169
Vastaukset
- samat suunnitelmat
Mäkin aion pyrkiä lukemaan historiaa :) Olen kuullut paljon hyvää Turusta, mutta sinne on tosi vaikea päästä. Riippuu vähän siitä kuinka hyviksi arvioi omat mahdollisuutensa et mihin kannattaa hakea.
- työtön 11
Ei minnekään! Miksi ihmeessä historiaa...todella vaikea työllistyä minnekään.
- Melkein n.nes vuosi
Tre. Koska mansesteri on nääs Suomen kasvukeskus 2.0. Hyviä vaihtoehtojahan Suomessa on oikeastaan vain neljä:
- Helsinki
- Tampere
- Oulu
- Turku
Sitten on tietenkin nämä jojensuut ja jyväshyvät... Riippuu myös haluatko ihan hissaa, vai aiotko peräti erikoistua jollekkin näistä: Kulttuuri-, talous-, poliittinen, suomen ja skandinavian sekä aate- ja oppihistoria.
Periaatteessa yleinen hissa on ihan ok vaihtoehto, mutta toisaalta erikoistuminen avaa ovet vahvemmin tiettyihin piireihin.
Ehkä opettajille luontevin vaihtoehto, tutkijaksi aikovan kannattanee erikoistua.
PS. Jaarittelultani en vastannut kysymykseesi. Helpoin on aikavertailussa JKL. Riippuu hakuvuodesta.- FM
Hei,
Tarkoitukseni ei ole lannistaa, mutta en malta olla sanomattakaan. Jos mielessänne on mikä tahansa muu ala, jonka työllisyysnäkymät ovat edes hieman paremmat kuin historiassa, niin kannattaa ehdottomasti harkita vakavasti suunnitelmien muuttamista. Itse valmistuin vähän aikaa sitten ja hyväonnisena olen saanut tehdä pätkän oman alan töitä. Valmistuneista ystävistäni yhdellä alan vakkariduuni. Useimmat tekevät koulutustaan vastaamattomia töitä ja toiset ovat kokonaan työttömiä. Myös historian opettajia on koulutettu aivan liikaa ja työtilanne on lohduton.
Mitä tulee yliopistovertailuun, niin kannattaa tutustua etukäteen opetussuunnitelmiin ja hankkia jostakin käsiinsä esim. jonkin laitoksen kevään opinto-ohjelma. Yliopistojen säästöpossuista ei humanisteille liikaa heru ja siksi voi käydä hyvinkin niin, että kursseja järjestetään koko lukuvuoden aikana vain muutamia. Opintopisteitä haalitaan sitten kirjatenteillä ja esseitä rustaamalla. Itse muistan istuneeni luennoilla vielä perusopintojen aikaan, mutta sen jälkeen homma oli aika yksinäistä puurtamista. Tulevaisuus voi olla vielä mustempi, sillä kaikkihan tietävät, mitä aloja yliopistojen yksityinen rahoitus suosii...
Kaikesta huolimatta, onnea matkaan:) Jos sisälle pääsette, niin ainakin tapaatte hyviä tyyppejä ja käytte paljon mielenkiintoisia keskusteluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh832032Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361746- 1801306
- 236746
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol9690- 59647
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210593- 49546
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492