siivous

andylläkö

Olen ajatellut ostaa siivouspalvelua , ennenkaikkea keittiön siivoukseen, jotta pääsisi ikävistä rasvakertymistä.
Onko muilla kenties kokemuksia vastaavasta?

26

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luutamuori

Ai rasvakertymistäkö kokemusta? Pidä liesituulettimen suodatin puhtaana ja liesituuletin aina päällä kun valmistat ruokaa. Ne jo olemassa olevat kertymät lähtevät hyvin tolulla. Huusholli vaatii säännöllistä ylläpitosiivousta ja erityisesti tietenkin keittiö. Säännöllinen pintojen pesu pitää rasvakertymät loitolla ja pinnat puhtaina ja kauniiina.

• .--.

Ainut rasvakertymä meidän kodissa on isännän maha.

Vakavasti puhuen, on aikomus palkata siivooja.

Jotenkin vain uunotuttaa päästää vieras ihminen kotiinsa.

• .......

ei oo kokemusta kuin ikunan pesijöistä, niissäki on paljon eroa, toiset on huolellisia, yksi jopa rikkoi sälekaihtimen pidikkeitä heh, huomasin jälkeenpäin,
      sama huoli olisi, mutta mistä kunnollisen siivonjan saa, se onki eri juttu ?

• ...

Ei.

Mutta oli muutaman vuoden apulainen aikanaan. Kävi pari kertaa viikossa, just siivous, silitys, hoiti ostokset jne. Se oli siihen aikaan äärettömän hyvä asia ja sattui vielä oikein hyvä tyyppikin, oli tavallaan perheen luottojäsen. Nykyään pärjää ihan hyvin ilmankin, toisekseen ei olisi varaa maksaa palkkaakaa tätänykyä.

Tutuilla, lapsiperheillä ja vanhuksilla on ostettuja siivouspalveluita ajoittain. Enemmän periaatteell, otetaan tarvittaessa, jonkun kerran vuodessa. Ja sattumalta yhdellä tutulla on firma, joka myy po. palveluita. Harvakseen käytettynä palvelu ei ole edes kallista. Tuntilaskutus mun käsittääkseni kolmenkympin luokkaa ja sitten porkkanana on kotitalousvähennys. Se tosin laski äsken, mutta halpaa se silti on. Autokorjaamo laskuttaa helpolla 80 tunnilta. Tosin siinä on sitten tiloista, laitteista jne aiheutuvat kulut mukana.

Totta puhuen, kyllä nytkin välillä käynyt mielessä ottaa joku edes päiväksi raivaushommiin himpelaadiin. Ihminen kun on laiska ja enenpi kiinnostunut vaikka roikkumaan netissä, kuin luuttuaan lattioita tai peseen vessaa :D

Kotiapua saa sopuhintaan. En tiedä systeemeistä, mutta siihen tarvitaan mun käsittääkseni lekurintodistus. Laiskuus ei ole sairaus.

Se piti mainitsemani. Ammattisiivoojalla on ammattiotteet ja etenkikn ammattivälineet ja kemikaalit, se on joutuisampaa, kuin itse nysvääminen mäntysuopalla. Keittiö kylläkin pieni tila, mutta saastuu kiitettävästi. Ite suosin tenttua, etikkaa ja konetiskiainetta, jo lähtee rasvat. Katto kätevintä maalata muutamien vuosien välein.

Niinno, pitäs juu siivota keittiö, että mahtuis kokkaamaan illalla, paljon kivempi roikkua netissä.

=DW=

• äidin tyttö

Mitä sä sillä lääkärintodistuksella teet, jos siivousliikkeen palveluja käytät?

Tuo lääkärintodistus koskee vain kunnallisia palveluja. Esimerkiksi silloin kun kunta pyörittää jotain siivousrengasta vaikkapa työllistettyjen avulla. Silloin myös hinnat ovat alhaiset ja niistä ei enää saa verovähennystä. Verovähennys koskee yksityistä palveluntuottajaa.

• ,,,,,,,
        äidin tyttö kirjoitti:

Tuo lääkärintodistus koskee vain kunnallisia palveluja. Esimerkiksi silloin kun kunta pyörittää jotain siivousrengasta vaikkapa työllistettyjen avulla. Silloin myös hinnat ovat alhaiset ja niistä ei enää saa verovähennystä. Verovähennys koskee yksityistä palveluntuottajaa.

Kunta antaa palveluseteleitä.

Ihan sama mistä liikkeestä palvelun hankkii.

Seteli on vain osa maksua.

• ,,,,,,,
        ,,,,,,, kirjoitti:

Ei se ihan noin olekaan, vaan:

"Sosiaali- ja terveystoimi hyväksyy palveluseteliyrittäjät."

Mutta ovat siis yksityisiä, ei kunnan palkkaamia.

http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=26911

• äidin tyttö
        ,,,,,,, kirjoitti:

Kyllä kunta antaa myös palveluseteleitä, mutta se juuri edellyttää sitä lääkärintodistusta, kuten tuokin kunnallisen siivousrenkaan käyttö. Yritän tässä kuitenkin rautalangasta taivuttaa, että yksityiseltä palveluntuottajalta voi ostaa palvelua ILMAN lääkärintodistusta ja siitä saa verovähennystä.

• ,,,,
        äidin tyttö kirjoitti:

Kyllä kunta antaa myös palveluseteleitä, mutta se juuri edellyttää sitä lääkärintodistusta, kuten tuokin kunnallisen siivousrenkaan käyttö. Yritän tässä kuitenkin rautalangasta taivuttaa, että yksityiseltä palveluntuottajalta voi ostaa palvelua ILMAN lääkärintodistusta ja siitä saa verovähennystä.

Totta kai kaikki palvelu on rahalla saatavaa miksei olisi??

• ...
        äidin tyttö kirjoitti:

Niinpä niin.

Kotiavulla tarkoitin nimenomaan yhteiskunnan tukemaa kotiapua. Lähes kaikki käyttää sitä jossain vaiheessa, ennen siirtoaan sairaalaan kuolemaan. Ja sitä varten tarvitaan sitten lekurintodistus ja byrokratia.

Tässä sellanen seikka, kaikki, jotka voisivat olla oikeutettuja siihen, eivät osaa hakea sitä. Sivumennen mainittuna, tuttavan firma tekee vain duunia, sille se ja sama, tilaako joku itse kotitalousvähennyksen avulla tai soskun palvelusetelillä duunin. Sama palkan ne laskuttaa jokatapauksessa.

Muuten, olen rampannut hammaslekurilla. Kunnallinen tukossa, niin palvelusetelillä yksityiselle. Ei hammalekurifirmaa kiinnosta, kuka maksaa, minä itse kokonaan, vaiko kela osan. Typerä systeemi, yhteiskunnan varoin tuetaan yksityistä yritystoimintaa. Jos kunnallinen terveydenhoito pelaisi asiallisesti, kuntien ei tarvitsisi ostaa kalliilla rahalla palveluita yksityisiltä, eikä palkata lääkärivälitysfirmoilta helevatan kalliita keikkalekureita.

Meinaan vaan jos joku ihmettelee veroja ja palveluita ja sitten vielä vastustaa jostain syystä pakollisia kuntaliitoksia :D

=DW=

=DW=

• äidin tyttö
        ... kirjoitti:

Niinpä niin.

Kotiavulla tarkoitin nimenomaan yhteiskunnan tukemaa kotiapua. Lähes kaikki käyttää sitä jossain vaiheessa, ennen siirtoaan sairaalaan kuolemaan. Ja sitä varten tarvitaan sitten lekurintodistus ja byrokratia.

Tässä sellanen seikka, kaikki, jotka voisivat olla oikeutettuja siihen, eivät osaa hakea sitä. Sivumennen mainittuna, tuttavan firma tekee vain duunia, sille se ja sama, tilaako joku itse kotitalousvähennyksen avulla tai soskun palvelusetelillä duunin. Sama palkan ne laskuttaa jokatapauksessa.

Muuten, olen rampannut hammaslekurilla. Kunnallinen tukossa, niin palvelusetelillä yksityiselle. Ei hammalekurifirmaa kiinnosta, kuka maksaa, minä itse kokonaan, vaiko kela osan. Typerä systeemi, yhteiskunnan varoin tuetaan yksityistä yritystoimintaa. Jos kunnallinen terveydenhoito pelaisi asiallisesti, kuntien ei tarvitsisi ostaa kalliilla rahalla palveluita yksityisiltä, eikä palkata lääkärivälitysfirmoilta helevatan kalliita keikkalekureita.

Meinaan vaan jos joku ihmettelee veroja ja palveluita ja sitten vielä vastustaa jostain syystä pakollisia kuntaliitoksia :D

=DW=

=DW=

Johan KELA on korvannut osan hammaslääkärikuluista ainakin viisi vuotta, eikä siihen mitään palveluseteliä tarvita. Sairausvakuutuskortti riittää ja itse ainakin käytän yksityistä, koska sinne pääsee nopeasti.

Mitä sitten tuohon yhteiskunnan tukemaan siivouspalveluun tulee, niin eikö verovähennys ole sellainen? Luulisi olevan sama, missä muodossa se vähennys tulee. Joku tuttavani laski, että yksityisen käyttö tuli lopulta halvemmaksi.

Tilasin keväällä muuttoauton työkeskuksesta, jota kaupunki ylläpitää pitkäaikaistyöttömien voimin. Tuntitaksa oli edullinen ja keikka pieni. Kukaan vaan ei muistanut mainita, että vähimmäislaskutus on 4 tuntia. Samoin toimi äitiäni palvellut siivousrengas. Jokaisesta käyntikerrasta laskutettiin puoli päivää.

• ...
        äidin tyttö kirjoitti:

Johan KELA on korvannut osan hammaslääkärikuluista ainakin viisi vuotta, eikä siihen mitään palveluseteliä tarvita. Sairausvakuutuskortti riittää ja itse ainakin käytän yksityistä, koska sinne pääsee nopeasti.

Mitä sitten tuohon yhteiskunnan tukemaan siivouspalveluun tulee, niin eikö verovähennys ole sellainen? Luulisi olevan sama, missä muodossa se vähennys tulee. Joku tuttavani laski, että yksityisen käyttö tuli lopulta halvemmaksi.

Tilasin keväällä muuttoauton työkeskuksesta, jota kaupunki ylläpitää pitkäaikaistyöttömien voimin. Tuntitaksa oli edullinen ja keikka pieni. Kukaan vaan ei muistanut mainita, että vähimmäislaskutus on 4 tuntia. Samoin toimi äitiäni palvellut siivousrengas. Jokaisesta käyntikerrasta laskutettiin puoli päivää.

Eri asia.

Et nyt oikein ymmärrä asioita, tai sitten vain trollaat.

Tsadissa piti ottaa palvelusetelit käyttöön, koska kunnallinen oli täysin tukossa, parin vuoden jono ei mitenkään erikoista. Jonoja purettu vuoden verran palveluseteleillä. Yksityisellä voi toki käydä muutenkin, mutta omavastuuosuus on sitten korkeampi.

Kotitalousvähennys on pienyritysten tukemiseksi kehitetty. Sitä ollaan ajamassa alas, koska se ei tuota tarpeeksi. Persaukisella nyt muutenkaan ole vara tehdä kalliita remontteja. Asiakashyöty kohdistui varakkaisiin ihmisiin, joilla on muutenkin varaa käyttää ostopalveluita.

Työkeskus on ehkä kusettanut sinua. Täytyy tosin muistaa, matkat laskutetaan aina työmaalle ja takaisin konttorille. Noin sivumennen mainittuna, joskus jo meinasi naurattaa kun soitin huoltoyhtiölle, että pesukoneen hana tullut tiensä päähän ja pikkasen tippasee, eli pitäs vaihtaa. Seuraavana päivänä tulee huoltomies autolla kattomaan ja toteaa, että hana vuotaa ja se pitää vaihtaa. Sitten se ajoi jonnekin varastolle tai rautakauppaan ja tuli seuraavana päivänä vaihtamaan sen hanan. Artisti maksaa, mutta kun tollasen muutaman kympin hanan vaihtoa ei saa tehdä itse, huoltoliike sitten ajelee autolla puolipäivää edestakas ja laittaa sitten taloyhtiölle asianmukaisen laskun, joka tietenkin mukisematta maksetaan.

Hammaslekureihin jne palatakseni. Kyllä suomessa on riittävästi lekureita. Kunnallisella puolella niitä on liian vähän, koska paremmin lekurit tienaa keikkalekureina ja pitämällä yksityisvastaanottoja. Kunnallinen sudeemi menossa amerikan malliin, vain köyhät hoidetaan julkisella puolella. Ei valtion varat riitä loputtomiin maksamaan kallista ulkopuolista työtä.

Että niinkuin kuntaliitoksista mainitakseni.

=DW=

• Täh ?
        ... kirjoitti:

Niinpä niin.

=DW=

=DW=

"Typerä systeemi, yhteiskunnan varoin tuetaan yksityistä yritystoimintaa"

Niinhän ne ovat tehneet iät'ajat, vai kuinka sinusta apteekit toimivat ?
        Noi Apteekkarit ovat jopa melkein joka paikassa veroluettelon kärjessä ympäri Suomea tuloillaan.

Sitä olen ihmetellytkin kun melkein joka suurmarketissa on Alko, mutta ei apteekkia, Elikkä tuossa on aivan selvästi Mafia organisaatio takana !

Uusia ei saa koulunkäyneet perustaa ?

On tämä Suomen touhu tosiaan markkinataloutta parhaasta päästä.

• ..
        Täh ? kirjoitti:

"Typerä systeemi, yhteiskunnan varoin tuetaan yksityistä yritystoimintaa"

Niinhän ne ovat tehneet iät'ajat, vai kuinka sinusta apteekit toimivat ?
        Noi Apteekkarit ovat jopa melkein joka paikassa veroluettelon kärjessä ympäri Suomea tuloillaan.

Sitä olen ihmetellytkin kun melkein joka suurmarketissa on Alko, mutta ei apteekkia, Elikkä tuossa on aivan selvästi Mafia organisaatio takana !

Uusia ei saa koulunkäyneet perustaa ?

On tämä Suomen touhu tosiaan markkinataloutta parhaasta päästä.

Apteekit eri asia.

Niillä on hintasäännöstely, "apteekkihinnat". Ne määrittää kai joku terveysministeriö. Ja tietenkin lääketehtaat. Osa lääkkeistä korvataan, ei kaikkia, siitäkin määrää ministeriö. Apteekkari ikivanha suljettu ammatti, aivan kuin lekuritkin. Mutta lekurit tekee töitä ja voi itse määrittää hinnan töilleen, apteekki on vain kauppa, missä myydään tavaraa. Ihan kuin osula tai k- kauppa. Mutta ne ei pysty kilpailemaan hinnoilla.

Syy siihen, että apteekkeja ei ole joka nurkassa johtuu just kahdesta asiasta. Asperiinia ei myydä kuin leipää, se on erikoistuote. Aika harvassa ostoskeskuksessa muuten autotarvikekauppa tai kalstustarvikekauppa. Ihmiset juo viinaa, suosittua tavaraa, kauppa käy siinä kuin mäkkärilläkin niitä voi perustaa kalliimmillekin liikepaikoille.

Toisekseen, kun alkoi miettimään, jokaisella ostarilla on apteekki, kaikissa kirkonkylissä on ainakin lääkekaappi ja on noissa isommissa ostoskeskuksissakin aina apteekki. Missä sä käyt kaupoilla, jossain iisalmen kesämarkkinoillako?

=DW=

• Kun olin vielä työelämässä, minulla kävi viikkosiivooja. Työpäiväni venyivät 12 -14 tuntisiksi, eikä voimia enää riittänyt kodinhoitoon, pidän kuitenkin viimeisen päälle puhtaasta kodista.

Siivoojarouva kysyi minulta, miten haluan kotiani siivottavan. Sanoin hänelle, että hän on oman alansa ammattilainen, en ala häntä neuvomaan. "Siivoa kuin omaa kotiasi." Oli ihanaa aina perjantai-iltaisin tulla putipuhtaaseen kotiin, jossa tuoksuivat Tolu ja ulkona tuuletetut matot ja tekstiilit. Se oli juuri sitä ylellisyyttä, jonka katsoin ansainneeni.

• m.mailiska

Siivoan itse niinkauan kuin vaan pystyn. Hyötyliikuntaa. Rasvan pyyhkimiseen on erinomaisia keittiöön tarkoitettuja pesuaineita, markettien hyllyjä kun vähän tutkii. Hyvät siivousvälineet ovat aa ja oo, mutta niitäkin löytyy marketeista jokaiseen tarpeeseen. Jotta hopi hopi, edes pientä viiteliäisyyttä. Jos aivan huonossa hapessa on, horjuttaa ja huippaa, eikä yksinkertaisesti jaksa, niin sitten siivousapu paikallaan.

• mietiskelijätär.

Pidän huushollin perussiisteyden aina ajan tasalla. Silloin ei tarvita siivoojia palkata, kun ei ole kuin kevyt viikkosiivous tai sitten joka päivä kohentaa jotakin paikkaa. Siinä se.
      Lapsiperheet ja elämänsä ruuhkavuosia elävät ovat tietysti asia erikseen.

• meeriamanda

Niin... olisipa se tulemus lähteä ostoksille ja palata puhtaaksi pestyyn kotiin.
        Teen kyllä ihan suunnitelmallisesti siivoukseni, enhän asu palatsissa joten jaksan ainakin vielä itse. :))

Nyt on ollut kaapit , vaatteet ulos joko henkareissa tai tuohon terassin pöydälle ja toluvedellä pyyhin kaapistot makurista. Iltahämärässä järjestelen takaisin, paljon menee poistolaatikkoon. Tää meillä eräs srk. kerää venäjän vankiloihin naisvangeille vaatetta sinne lähtevät minunkin ei enää päälläpidetyt vaatteeni.

Pianhan alkaa ikkunoiden pesut, verhojen vaihdot .... kukkien multienvaihdot, joten jokapäivälle jotakin niin ei kasaudu.

• lukuihminen

Olen kai hieman viitseliäs tuon siivouksen suhteen, kun imuroin yleensä kolmen viikon välein jopa neljän. Ukko auttaa mattojen puistelussa ja kohentelee tarpeen vaatiessa paikkoja.

• luutuakka

Viime viikolla pesin keittiön kaapit sisältä ja ulkoa. Pesin tai kone pesi vähemmän käytetyt astiat ja järjestelin muutenkin uuteen uskoon.
        Kiillotin kaikki ruokailuvälineet. Seinien pesu siirtyy ensiviikkoon.

Tänä aamun siivosin kylpyhuoneen, saunan, kodinhoitohuoneen ja toisen vessan.
        Lattiat harjalla ja suihkulla.

Ensiviikolla tarkoitus käydä läpi makuuhuoneiden kaapit, ulos kaikki hengari vaatteet tuulettumaan ja toluvedellä pyyhintä.
        Seinistä pölyt pois sinisellä piialla, sillä lättänällä.
        Olkkariin oli tarkoitus laittaa uusi väri seiniin, kun vain tietäisi minkä väriseksi, entinen on valkoinen.

Ikkunat myöhemmin.

Onneksi jaksan vielä itse tehdä, kun pidän välillä vapaapäivän, näistä kotihommista.

• likaa???+++

Miksi ihmeessä pyyhitte makuuhuoneitten kaapit TOLULLA?
      Yleispesuaine riittää.

• muutamatippa

Koit pelkää tolua, en muuten pesiskään sillä.
        Itsekin pelkään olen saanut sillä siivotessani migreenin.
        Käytän sitä ihan pikkasen.

• YksMies'

Käyttövalmis Tolu . Ja ikkunat ikkunanpesunesteellä ja pyyhkiminen/kiilloitus sanomalehdellä. Tosin mulla on lämpölasit eli vain kaksi pestävää pintaa.
      Ja talvella en ulkopintaa pese.

Kerran viikossa siivoan ja kaapit on "millin" ojennuksessa aina.

• Kokemuksia on, sekä hyviä että vähemmän hyviä. Meillä kävi pitkään sama luotettava siivooja, ensin kerran viikossa, sitten kerran kahdessa viikossa. Hän itse ehdotti kertojen vähentämistä, koska ei kuulemma riittänyt tehtävää. Tämä ihana ihminen piti paikat puhtaina, ja (pientä) palkkaakin piti korottaa väkisin.

Hänen muuttonsa jälkeen etsin uutta luottosiivooja huonolla menestyksellä. Pari siivooja kävi kerran. Taisivat olla näitä nykyisin yleistyneitä siistijöitä, jotka kulkevat mukanaan riepu ja 10 senttiä vettä ämpärin pohjalla. Sillä sitten siistitään koti tai useampiakin porrashuoneita. Lika levitetään vähitellen tasoittuvaksi kerrokseksi kaikille pinnoille. Keittiössä ja peilipinnoilla näkyi seuraavana päivänä rievun jäljet. Siinä vaiheessa minä luovutin, ja päätin itse hoitaa homman.

Jos/kun seuraavan kerran päätän palkata siivoojan,
      - kyselen kavereilta suosituksia,
      - sovin aluksi vain yhdestä tai kahdesta kerrasta,
      - vasta työn jäljen nähtyäni teen pitkäaikaisemman sopimuksen.

Tiedän, että on myös tunnollisia siivoojia, jotka hoitavat työnsä hyvin. Heitä saattaa olla vaikea löytää, koska monet heistä ovat täystyöllistettyjä, ja siivousyrityksissäkin saattaa henkilökunta vaihtua.

Jos ihmisillä on varaa ostaa palveluita, en ymmärrä miksi siitä pitäisi kantaa huonoa omaatuntoa tai hävetä laiskuuttaan.

• en mene enää

Ei kai me nyt vielä tarvita siivoojaa kotiin, minua ainakin tutut kun pyytää kylää, pyytävät samalla auttamaan siivoamisessa?
      Ihan kuin minä jaksaisin mitä vaan, vaikka heillä on puolisot, ja minulla ei. Mistähän johtuu, et yksineläjää pidetään piikana?

• anna pikkusormi.....

Oman huushollini jaksan vielä siivota, toisten asuntoja en. Yksi naapuri jota olen vähän autellut, alkoi tuputtaa minulle huonekalujen raahailuja ja painavien kassien viemistä lehtiroskikseen, pyysi vielä siivoamaankin. Lopulta oli sanottava, että minä olen sen verran iäkäs, että minusta ei yksinkertaisesti ole painavien tavaroiden rahtaajaksi ja siivojaksi ja ehdotin kotipalvelua.
      Vastaus oli, sehän maksaa.
      Tyyppi on lähes 20 vuotta minua nuorempi, mutta hänellä on nivelreuma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe