Työnantajan vaitiolovelvollisuus irtisanomisen yksityiskohdista

Sivusta seurannut

Saako (entinen) työnantaja kertoa irtisanomiseen johtaneista syistä, esim. alkoholinkäytöstä ulkopuolisille? Tiedän tapauksen jossa tieto oli kiirinyt potentiaaliselle uudelle työpaikalle juuri ennen sovittua työhaastattelua ja haastattelu peruttiin (kertomatta kuitenkaan todellista syytä). Myöhemmin työnhakija sai vahvistuksen epäilylleen, että edellinen työnantaja oli "varoittanut" uutta. Eikö tällainen toiminta ole millään lailla kiellettyä? Nyt ko. ihmisen on todella vaikea löytää töitä, vaikka onkin parantanut tapansa.

11

3000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

en tiedä saako entinen työnantaja kertoa mitään syistä, mutta käsittääkseni työhaastattelija ei olisi saanut ottaa yhteyttä entiseen työpaikkaan ilman hakijan lupaa..

• iwuriewuieutieuit

Vain tyhmät työnantajat EIVÄT kysele työnhakijoiden taustoista tai ylipäätään tarkista niitä. Eiköhän tossakin tapauksessa työntekijälle voi sanoa, että ihan on oma vikansa vaikka on parantanut tapansa. Ei ole työnantajien vika ettei hän saa töitä vaan ihan hänen oma vikansa kun ryyppäsi. Itse on tilanteensa aiheuttanut.

• 9+1

Hyvin yleistä on kysellä taustoja. Harvassa on ex- työnantajat joiden selvennys ei tuossa tilanteessa kertoisi asioiden todellista tilannetta. Kertoisitko itse että x on hyvä työntekijä jos todellisuus on aivan muuta, tuskin. Eikä siinä tarvitse paljon, edes kertoa, rekrytoijat osaavat lukea rivien välistä.

• pitääkin kertoa

aina työnantajat keskenään tietoja vaihtavat niin työntekijöiden hyvistä kuin huonoistakin puolista ja se on pelkästä'än hyvä,Muistakaa että hyvä kello kauas kuuluu ....

• Selkeää

Olet typerä pummi. Alkoholin käyttösi on kaikilla tiedossa, ei siinä kertojia tarvita. Sinulle nauraa kaikki, koska haiset pahalle ja katseesi on tyhjää täynnä. Lisäksi tein sinusta ilmoituksen poliisille, koska olet ollut kännissä työssä.

• et osaa muuta

painu jätkä **puu ja laita pääsi sinne!.

• 6+6

minä olen työpaikkaa vaihtaessani kehoittanut soittamaan entiselle työnantajalleni ja sanonut että he mielellään kertovat lisää...Joka kerta on työpaikka irronnut ilman soittoja...siis 2kertaa olen iässäni vaihtanut työpaikkaa.

• ingengööör

Eihän se välttämättä työnantaja ole kertonut, kait ne työkaveritkin asian tietävät vielä selkeämmin. Ihmiset kun vaihtavat ristiin työpaikkoja, niin eiköhän tietokin liiku siinä samalla. Aika harvoin kyllä alkoholi on niin iso ongelma, että sen takia saa fudut.

• Insinöörit

Haisevat vanhalle viinalle ja ulosteelle.

• Ingengööör
        Insinöörit kirjoitti:

Haisevat vanhalle viinalle ja ulosteelle.

Hahhah, no kyllä rapulatyöläiset haistaa pitkän matkan päästä. Taitaa olla vaan enempi duunarihommissa tää kaljaongelma.

• Sorry,.-,.-

Valitettavasti työnantajat puhuvat keskenään ihan niin kuin me työntekijätkin entisistä työnantajistamme. Mikähän laki tuollaisen kieltää ja miten se voidaan todistaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe