Olen -91 naispuolinen ylioppilas. Todistukseni on välttävä (arvosanat B-C). Lukion jälkeen opiskelin vuoden AMK:ssa restonomiksi, mutta totesin, etten tahdo sitä. Vaihdoin lennosta amikseen, koska sain mahdollisuuden valmistua ammattiin yhdessä vuodessa. Valmistun siis tänä keväänä ala carte -tarjoilijaksi. Ala ei kuitenkaan kiinnosta lainkaan, enkä todellakaan näe (enkä tahdo nähdä) itseäni tarjoilijana tulevaisuudessa. Tahdon kouluttautua johonkin täysin eri ammattiin... Kaikki ovet ovat avoinna, paikkakunnalla ei ole väliä, kunhan jotakin alkaisi opiskelemaan. Mutta mitä opiskella, kun mikään ei erityisemmin kiinnosta? En harrasta mitään, en ole erityisen taiteellinen, ihmisten kanssa tulen toimeen, mutta en tahdo kovin ihmisläheistä ammattia, sillä rajansa kaikella. Yliopistoihin en tule papereillani pääsemään, joten AMK on parempi vaihtoehto (ja miksei amiskin). Työllistymistilanne on palkkaa tärkeämpi; en tahdo opiskella työttömäksi (tein niin jo kolmen vuoden ajan ylioppilaistumiseen saakka).
Auttakaa minua! Kaikki ala-ehdotukset otetaan avosylin vastaan! Ja kuten sanoin, opiskelupaikkakunnalla ei ole väliä, olen valmis muuttamaan minne tahansa päin Suomea.
Mikä minusta tulee?
3
109
Vastaukset
- 3+2
Leipuri
Sähköasentaja
Tilintarkastaja
Näillä on töitä eikä tarvitse nuohota ihmisiä koko ajan.
Tsemppiä. - Reliikkiopiskelija
Elä nyt luule, etteikö "huonoilla" papareilla pääsis yliopistoon sisään. Puolet siellä kuitenkin otetaan pelkän pääsykokeen kautta. Toinen asia on sitten, että onko siellä sua kiinnostavia aloja yhtään.
- Go for it!
Yliopistoon pääsee toki pääsykokeella ja siinä oma motivaatio alalle on ratkaisevassa asemassa. Silti ne L:n ylioppilaan alku pääsykoe pisteineen määrää pisterajat, joihin pelkällä pääsykokeella hakijoiden on yllettävä. Se tekee pääsykokeista vaikeaa Suomessa. Suosittelen tarkastelemaan myös ulkomaita, joinne myös lukion päätötodistuksella on merkitystä eikä vain yo-todituksella. Myöskään pääsykokeita ei usein ole.
Mutta oman alan löytäminen on tärkeää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472