Aborttioikeusko pakottamista?

Mielipiteen vapaus

Jos naisilta riistettäisiin aborttioikeus, niin sehän olisi pakottamista synnyttämiseen. Ja kovasti täällä kuitenkin puhutaan aina pakottamisen vääryydestä ja painostuksen epäeettisyydestä.

Miksi muka toinen pakottaminen olisi sen hyväksyttävämpäää kuin toinenkaan?
Pakottaminen on pakottamista riippumatta siitä mihin pakotetaan. Näkökulmasta riippuen se arvotetaan sitten joko pahaksi tai hyväksi.

Valinnan vapaus takaa sen, että jokaisella lapsella on mahdollisuus syntyä toivottuna ja saada hyvä hoiva ja rakkautta.

Abortinvastustaja haluaa viedä naisilta oikeudet ja pakottaa jokaisen synnyttämään.

Aborttioikeuden puolustaja haluaa antaa jokaisen itsensä päättää ilman pakottamista.

Siinä on abortinvastustaja ja aborttioikeuden puolustajan ero. Kumpi pakottaa, ja kumpi ei?

42

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekopyhää löpinää

      Niin, onhan se nyt ihan kauheeta, pakottaa jättään toiset eloon!!

      "Aborttioikeuden puolustaja haluaa antaa jokaisen itsensä päättää ilman pakottamista."

      Paitsi niiden lasten jotka pakottaa KUOLEMAAN....

      "Valinnan vapaus takaa sen, että jokaisella lapsella on mahdollisuus syntyä toivottuna ja saada hyvä hoiva ja rakkautta."

      Valinnanvapaus TAPPAA syöksee osan lapsista kuolemaan kun joku vain "on sitä mieltä", vaikka jokaisella lapsella on tosiaan ylipäätään oikeus ELÄÄ ja syntyä!

      Abortin vastustajat eli lapsia suojelevat velvoittaa säästämään lapsen hengen, abortteja edistävä tappamis"oikeuden" kannattaja pakottaa lapset kuolemaan. Kumpi onkaan pahempaa?

      • Mielipiteen vapaus

        "tappamis"oikeuden" kannattaja pakottaa lapset kuolemaan"

        Eihän oikeuden kannattaja pakota ketään, ei edes aborttiin. Ei oikeus ole pakottamista, vaan pakottaminen on pakottamista.

        Oikeus = valinnan vapaus, voi valita äitiyden, kasvattaa lapsen tai tehdä abortti ja oikeus ratkaista itse mihin kykenee.

        Pakottaminen = vain yksi vaihtoehto ilman itsemääräämisoikeutta ilman omaa mahdollisuutta vaikuttaa oman elämänsä kulkuun.


      • 6+18

        "Abortin vastustajat eli lapsia suojelevat velvoittaa säästämään lapsen hengen"

        Velvoittaminen = pakottaminen. Mutta miten sikiön henkeä voi säästää muka pakottamatta naista jatkamaan raskautta oman kehonsa kustannuksella? Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään. Kenenkään muun elämä ei kärsi, ei abortinvastustajan, ei isän, ei suvun ei kenenkään. Ei tämä vaan tule niin kauan menemään tasan, kuin ihminen kehittyy naisen sisuksissa. Naisen kohdun sisältö ei ole ulkopuolisten määräiltävissä, jos siihen tarvitaan naisen kohtua.

        Elämä ei vaan kertakaikkiaan ole reilua. (lainattu omasta kommentistas)

        Eturistiriita ei-toivotun raskauden ja naisen elämän välillä on siksi aina sen hyväksi, kuka siitä raskaudesta joutuisi kärsimään. Elämä ei vaan ole reilua, ja jonkun etu menee aina toisen edun edelle. Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen. Elämä ei vaan oo reilua aina.


      • Nainen on
        6+18 kirjoitti:

        "Abortin vastustajat eli lapsia suojelevat velvoittaa säästämään lapsen hengen"

        Velvoittaminen = pakottaminen. Mutta miten sikiön henkeä voi säästää muka pakottamatta naista jatkamaan raskautta oman kehonsa kustannuksella? Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään. Kenenkään muun elämä ei kärsi, ei abortinvastustajan, ei isän, ei suvun ei kenenkään. Ei tämä vaan tule niin kauan menemään tasan, kuin ihminen kehittyy naisen sisuksissa. Naisen kohdun sisältö ei ole ulkopuolisten määräiltävissä, jos siihen tarvitaan naisen kohtua.

        Elämä ei vaan kertakaikkiaan ole reilua. (lainattu omasta kommentistas)

        Eturistiriita ei-toivotun raskauden ja naisen elämän välillä on siksi aina sen hyväksi, kuka siitä raskaudesta joutuisi kärsimään. Elämä ei vaan ole reilua, ja jonkun etu menee aina toisen edun edelle. Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen. Elämä ei vaan oo reilua aina.

        yleensä ihan itse valinnu riskin "pakotteesta" joten kyse on velvoitteesta.

        "Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään."

        Se vaikuttaa kaikkein eniten surmattavan lapsen kehoon ja elämään.

        "Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen."

        Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua...


      • Miten niin?
        Nainen on kirjoitti:

        yleensä ihan itse valinnu riskin "pakotteesta" joten kyse on velvoitteesta.

        "Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään."

        Se vaikuttaa kaikkein eniten surmattavan lapsen kehoon ja elämään.

        "Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen."

        Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua...

        "Nainen on yleensä ihan itse valinnu riskin "pakotteesta" joten kyse on velvoitteesta."

        Missä tällainen velvoite on määritelty? Lain mukaan ainakaan sellaista ei ole, joten onko tämä valvoite sinun omaa mutuasi?


      • Reilu Nainen
        Nainen on kirjoitti:

        yleensä ihan itse valinnu riskin "pakotteesta" joten kyse on velvoitteesta.

        "Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään."

        Se vaikuttaa kaikkein eniten surmattavan lapsen kehoon ja elämään.

        "Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen."

        Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua...

        "Se vaikuttaa kaikkein eniten surmattavan lapsen kehoon ja elämään"

        Elämä ei vaan kohtele meitä kaikkia tasapuolisesti, ei voi mitään että joskus on epäreilua et se ny tvaan menee näin.


      • 14+3
        Nainen on kirjoitti:

        yleensä ihan itse valinnu riskin "pakotteesta" joten kyse on velvoitteesta.

        "Siihen se vain vaikuttaa, ei kenenkään muiden kehoon tai elämään."

        Se vaikuttaa kaikkein eniten surmattavan lapsen kehoon ja elämään.

        "Ja lapsen hyvinvointi ja etu muihin nähden taataan siten, että lapsi on aina äidiltä toivottu eikä mikään Rosemaryn painajainen."

        Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua...

        "Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua... "

        Mä olen vaan tämän kohdallani päättäny, että on reilumpaa näin. Ei voi säästää kakkua ja syödä kakkua. Eli aina joku kärsii. Mä olen päättänyt niin, että minä en ainakaan kärsi jos vaan voi välttää sen. Näin on musta reilua. Kärsikööt muut välillä. Jos se on itsekästä, niin voi voi. Jokaisella on tästä mielipide muttei mua haittaa pätkääkään. Mun elämä on reilua, ja se on tärkeintä. Oma suu on lähempänä kuin kohdun suu.


      • Millä tavoin
        14+3 kirjoitti:

        "Ja niinhän se voitas taata jossain toisessakin kodissa. Ellämä ei oo aina reilua ja joskus pitää siltä itsekkäältä omalta navalta ajatella jonkun toisen oleellisempaa etua... "

        Mä olen vaan tämän kohdallani päättäny, että on reilumpaa näin. Ei voi säästää kakkua ja syödä kakkua. Eli aina joku kärsii. Mä olen päättänyt niin, että minä en ainakaan kärsi jos vaan voi välttää sen. Näin on musta reilua. Kärsikööt muut välillä. Jos se on itsekästä, niin voi voi. Jokaisella on tästä mielipide muttei mua haittaa pätkääkään. Mun elämä on reilua, ja se on tärkeintä. Oma suu on lähempänä kuin kohdun suu.

        se on reilua sitä kohtaan joka menettää KOKO elämänsä sun mukavuudenhalujen takia?
        Sun itsekkyytes on kaukana reilusta..


      • 14+3
        Millä tavoin kirjoitti:

        se on reilua sitä kohtaan joka menettää KOKO elämänsä sun mukavuudenhalujen takia?
        Sun itsekkyytes on kaukana reilusta..

        "se on reilua sitä kohtaan joka menettää KOKO elämänsä sun mukavuudenhalujen takia?"

        No ei elämä olekaan reilu ja tasapuolinen kaikille. Jos se on yhdelle reilu niin toiselle sitten ei. Just näin.


      • 1977*

        "Niin, onhan se nyt ihan kauheeta, pakottaa jättään toiset eloon!!"

        Niin... Mielenkiintoinen pointti. Joitakin vuosia sitten TEHY kävi työtaistelua ja tuosta asiastahan puhuttiin paljon; säädetäänkö pakkolaki, jolla hoitajat velvoitetaan töihin, jotta ihmishenkiä ei menetetä.. Pakkolakia vastaan nousi hirveät massat ihmisiä: ketään ei voida suomalaisen oikeustajun mukaan pakottaa töihin. Jäljelle olisi jäänyt vain ne vainajat, jos lakko olisi toteutunut, olisiko sekään tosiaan ollut oikein... Vaikeita juttuja, ei lainkaan niin mustavalkoisia...


      • Tuota...

        Kukaanhan ei kysy myöskään että haluaako lapsi syntyä, ja kas kummaa, onkin olemassa paljon ihmisiä jotka toivovat että eivät olisi koskaan syntyneet!
        Näistä jotkut tappavat itsensä, jotkut yrittävät onnistumatta siinä, ja jotkut eivät edes yritä koska tietävät että aiheuttaisivat itsemruhalla liikaa kärsimystä muille, mutta toivovat silti että eivä olisi syntyneet.....

        Että näin.


      • Ne saa oikeuden
        Tuota... kirjoitti:

        Kukaanhan ei kysy myöskään että haluaako lapsi syntyä, ja kas kummaa, onkin olemassa paljon ihmisiä jotka toivovat että eivät olisi koskaan syntyneet!
        Näistä jotkut tappavat itsensä, jotkut yrittävät onnistumatta siinä, ja jotkut eivät edes yritä koska tietävät että aiheuttaisivat itsemruhalla liikaa kärsimystä muille, mutta toivovat silti että eivä olisi syntyneet.....

        Että näin.

        päättää myöhemmin ITSE omasta elämästään. Se on sentään reilua ja oikeudenmukaista. Ei se periaatteessa kuulu muille mitä joku tekee OMALLE ja VAIN omalle elämälleen, kärsipä muut tai ei. Varmasti sen itsemurhan tehneen kärsimykset on ollu vielä mittavammat kun niiden jotka jää suremaan.


      • Tuota...
        Ne saa oikeuden kirjoitti:

        päättää myöhemmin ITSE omasta elämästään. Se on sentään reilua ja oikeudenmukaista. Ei se periaatteessa kuulu muille mitä joku tekee OMALLE ja VAIN omalle elämälleen, kärsipä muut tai ei. Varmasti sen itsemurhan tehneen kärsimykset on ollu vielä mittavammat kun niiden jotka jää suremaan.

        Periaatteesa eivät saa oikeutta päättää myöhemmin, jos on aihetta epäillä että on vaaraksi itselleen voidaan määrätä pakkohoitoon, epäonnistuneen itsariyrityksen jälkeen joutuu hoitoon.
        Kyllä itsemurhaa yritetään kaikin tavoin estää.

        Että joskus on vain pakko elää vaikka ei haluaisikaan, ihan sen takia että muut päättävät että itseään ei saisi tappaa.

        Onko kukaan sinun lähelläsi ikinä tappanut itsensä?
        Oliko läheisen itsemurha sinulle pienempi paha, kuin tuntemattoman abortti?


      • Päättävä nainen
        Ne saa oikeuden kirjoitti:

        päättää myöhemmin ITSE omasta elämästään. Se on sentään reilua ja oikeudenmukaista. Ei se periaatteessa kuulu muille mitä joku tekee OMALLE ja VAIN omalle elämälleen, kärsipä muut tai ei. Varmasti sen itsemurhan tehneen kärsimykset on ollu vielä mittavammat kun niiden jotka jää suremaan.

        "Ne saa oikeuden päättää myöhemmin ITSE omasta elämästään. Se on sentään reilua ja oikeudenmukaista. Ei se periaatteessa kuulu muille mitä joku tekee OMALLE ja VAIN omalle elämälleen, kärsipä muut tai ei."

        Juuri näin.
        Nainen saa itse päättää harrastaako seksiä.
        Nainen saa itse päättää haluaako lapsia.
        Nainen saa itse päättää haluaako oman munasolunsa elämän jatkuvan mahdollisessa raskaudessa.
        Nainen saa itse päättää tekeekö itsemurhan.

        Kiva, että ollaan vihdoinkin samaa mieltä :)


    • Näin se on

      Noh, onneksi kellään ei tosiaan ole oikeutta pakottaa toista synnyttämään, vaan turvallinen abortti kuuluu ihan perusoikeuksiin

      • Valhetta tursuaa

        Odotellaan edelleen sitä mullistavaa virallista lähdettä joka julistaa TAPPAMISEN perusoikeudeks :DDDD eikä mm. oikeuden ELÄÄ syntymättömillekin....


      • Näin se on

      • Harhojen pöpelikkö
        Valhetta tursuaa kirjoitti:

        Odotellaan edelleen sitä mullistavaa virallista lähdettä joka julistaa TAPPAMISEN perusoikeudeks :DDDD eikä mm. oikeuden ELÄÄ syntymättömillekin....

        ""Odotellaan edelleen sitä mullistavaa virallista lähdettä joka julistaa TAPPAMISEN perusoikeudeks :DDDD eikä mm. oikeuden ELÄÄ syntymättömillekin""

        Elämä ei oo katos aina reilua. Ei sille vaan kuule voi aina mitään.


      • Eli mitähän
        Näin se on kirjoitti:

        Minkäikäinen mahdat olla, kun tykkäät tuota :DDD käyttää?

        No, joka tapauksessa, tässäpä sulle linkkiä, ehkä loppuu nauru

        http://www.vaestoliitto.fi/kansainvalisyys/tietoa_ja_tutkimusta/turvallinen_raskaudenkeskeytys/

        sen linkin oli tarkotus todistaa?? Missä siinä julistettiin tappaminen (edes abortilla) perusoikeudeks??

        Siinä sullekin luskeltavaa..
        http://www.laakariliitto.fi/etiikka/liiton_ohjeet/syntymaton.html

        >Oikeus elämään

        Tärkein oikeuksista on oikeus elämään ja se on myös äitinsä kohtuun kiinnittyneen alkion perusoikeus. Mikäli tähän oikeuteen kajotaan, yhteiskunnan on säädettävä siitä lailla. >

        Että näin :)


      • bbdfz
        Eli mitähän kirjoitti:

        sen linkin oli tarkotus todistaa?? Missä siinä julistettiin tappaminen (edes abortilla) perusoikeudeks??

        Siinä sullekin luskeltavaa..
        http://www.laakariliitto.fi/etiikka/liiton_ohjeet/syntymaton.html

        >Oikeus elämään

        Tärkein oikeuksista on oikeus elämään ja se on myös äitinsä kohtuun kiinnittyneen alkion perusoikeus. Mikäli tähän oikeuteen kajotaan, yhteiskunnan on säädettävä siitä lailla. >

        Että näin :)

        Valitettavasti vaan sun kannalta lääkärit eivät ole lainsäätäjiä, he eivät voi määritellä alkiolle jotain omia perusoikeuksia.


      • hhg
        Harhojen pöpelikkö kirjoitti:

        ""Odotellaan edelleen sitä mullistavaa virallista lähdettä joka julistaa TAPPAMISEN perusoikeudeks :DDDD eikä mm. oikeuden ELÄÄ syntymättömillekin""

        Elämä ei oo katos aina reilua. Ei sille vaan kuule voi aina mitään.

        Mikään virallinen lähde ei myöskään julista, että alkiolla olisi oikeasti olemassa luonnollisen henkilön perusoikeudet.

        Tietysti julistaahan sinänsä aina voidaan, kuten tuo sun vanha Lääkäriliiton etiikkajulistuksesi. Mitä muuten uudessa sanotaan?


      • hhg
        hhg kirjoitti:

        Mikään virallinen lähde ei myöskään julista, että alkiolla olisi oikeasti olemassa luonnollisen henkilön perusoikeudet.

        Tietysti julistaahan sinänsä aina voidaan, kuten tuo sun vanha Lääkäriliiton etiikkajulistuksesi. Mitä muuten uudessa sanotaan?

        Tämä siis Valhetta tursuaalle.


    • Ei pakotusta

      Kukaan ei kai pakota myös seksiin, seksistä on myös seurakuksensa. Aloitus kertoo vain yksipuolisen ajatustavan. Aika usein se seksi on vain mieluissaa eikä pakotusta lainkaan. Sitten onkin seuraamus kauheata pakottamista synnyttämään, onko ihan oikeasti ihmiset tänä aikana noin vastuuttomia. Kivan jälkeen kun saattaa tulla arki eteen, sekin on vain otettava vastaan. Tämä maailma haluaa vain kivaa mutta muus veisataan.

      Minusta tämä yhteiskunta kantaa niin raukkamaista porukkaa, ylpeitä, ahneita, itsensä rakastajia, kylmiä ihmisiä, joilla ei ole muuta päämäärää kuin hauskanpito.

      Aborttiklinikat ovat suosittuja paikkoja ainakin tuon aborttien määrän pohjalta.

      Mukavuuden hinta on joskus kovaa, mutta sitäkään ei haluta ottaa vastaan.
      Ehäisy on huolimatonta, irtosuhteita, hauskanpitoa, se näyttää olevan tämän ajan trendi.
      Täällä olevat ihmiset kasvaa arvotyhjiössä jossa ei ole päämäärää tulevaan, ainoastaan siihen että nyt on just kivaa elämää, muusta viis veisataan.

      Tämä kansa ei ole oppinut kantamaan vastuuta. Piloille hemmoteltuja ihmisiä kulkee ilman päämäärää ja tarkoituksena vain oman elämänsä viihdyttäminen.
      Yhden lapsen kanssa ollaan jo helisemässä kun ei jakseta hoitaa muuta kuin itseään, lapsi on vain turhake, ilon viejä, ei voi bilettää jne.

      Kaikki nuo esimerkit ovat hyvinkin totta,. mitä tätä palstaa ja ihmisiä on seurannut.

      Meidän isoisämme, isämme on ottaneet maastamme vastuun sotien aikana, ja siinä oli monet perheet tosissaan elämisen kanssa, silti heillä oli isot määrt lapsia. Mutta näiden ihmisten elämässä onkin piisannut selkärankaa, jonka tähden suomi on jotenkin pysynyt pystyssä.

      Nyt suomi äänestää homoja presidentiksi ja antaa ymmärtää kuinka suvaitsevaista sitä ollaan, niin. Suvaitsevaisuus ja vapaus on tämän ihmisten kompastus johon he kaatuvat.

      Ketään ei ole pakotettu rakastelemaan, omasta vapaasta tahdostaan he ovat itsensä raskaaksi saattaneet. Vastuu puuttuu, sitä tämä aikakausi huutaa turuilla ja toreilla, vapaus, vapaus!

    • Jotain unohtui

      "Meidän isoisämme, isämme on ottaneet maastamme vastuun sotien aikana, ja siinä oli monet perheet tosissaan elämisen kanssa, silti heillä oli isot määrt lapsia."

      Mihin unohdit naiset, jotka pitivät oikeasti tämän maan pystyssä sillä aikaa kun miehet sotivat rintamalla? Kuka teki kaiken työn maataloudessa, kuka teollisuudessa, kuka valmisti aseet tehtaissa, kuka kasvatti, ruokki ja elätti ne "isot määrät lapsia" ? Varsinkin sen jälkeen kun isä ei tullut rintamalta enää kotiin, ja jos tulikin niin tuli terveytensä ja mielenterveytensä menettäneenä. Tuli yksi hoidettava lisää naisille.

      • Ei unohtunut

        Eikös siinä tullut harvinaisen selväksi että pereheet meni eteenpäin kun miehet oli rintamalla. Kannattaisi lukea syvällisemmin eikä hätäisesti. Eikös se ihan selvänä käy että naiset jäivät isojen perheiden kanssa kotiin ja präjäsivät.
        Niin sen aikaiset naiset olivatkin naisia Isolla N:llä, nyt ne ovat ruikuttavia jotka ei pärjää edes sen yhdenkään kanssa. Tiedän kyllä mistä puhun.


      • Piste
        Ei unohtunut kirjoitti:

        Eikös siinä tullut harvinaisen selväksi että pereheet meni eteenpäin kun miehet oli rintamalla. Kannattaisi lukea syvällisemmin eikä hätäisesti. Eikös se ihan selvänä käy että naiset jäivät isojen perheiden kanssa kotiin ja präjäsivät.
        Niin sen aikaiset naiset olivatkin naisia Isolla N:llä, nyt ne ovat ruikuttavia jotka ei pärjää edes sen yhdenkään kanssa. Tiedän kyllä mistä puhun.

        "Niin sen aikaiset naiset olivatkin naisia Isolla N:llä,"

        Ehkä sitten sen aikaiset miehetkin olivat miehiä isolla ämmällä?


    • mykiäiskä

      Harvemmin kuitenkin abortteja tehdään siksi, että se nainen olisi alun perin PAKOTETTU seksiin... Kun on seksiä päättänyt harrastaa, täytyisi lähinnä vain sitten myös KANTAA VASTUUNSA. Eikä sysätä omaa häpeäänsä syntymättömän lapsen kannettavaksi.

      Ei ihmisillä ole vain oikeuksia ja nautintoa, vaan pitää kantaa myös vastuunsa!

      Raiskatuksi joutuneet taas ehdottomasti hakemaan jälkiehkäisypilleriä ja sitten, jos se ei jostain syystä auttaisikaan, miettimään perinpohjin ratkaisuaan.

      • mykiäiskälle

        Hyvin kirjoitettu ja täysin samaa mieltä!


      • Tuota...

        "Eikä sysätä omaa häpeäänsä syntymättömän lapsen kannettavaksi. "

        En oikein ymmärrä tätä.
        Mitä häpeää?
        Väitätkö siis että nainen tekee abortin koska häpeää?
        Että jos on raskaana kaikki saavat tietää että on harrastanut seksiä, ja siksi mennään aborttiin?

        Minusta on inhottava ajatus että lapsia synnytetään vain siksi että kannetaan vastuuta.
        Lapsi kun kysyy vanhemmiltaan miksi hän on olemassa ei saakaan vastaukseksi että "koska minä ja isämme halusimme sinut" vaan vastaus onkin " no kun isä ja äiti harrastivat seksiä, äiti tuli sitten raskaaksi ja oli pakko akntaa vastuuta".

        Se abortti ei muuten mitään niin kovin kivaa ja herkkua ole, että ei kukaan toivo siihen joutuvansa.


      • Sitähän sä kysyit
        Tuota... kirjoitti:

        "Eikä sysätä omaa häpeäänsä syntymättömän lapsen kannettavaksi. "

        En oikein ymmärrä tätä.
        Mitä häpeää?
        Väitätkö siis että nainen tekee abortin koska häpeää?
        Että jos on raskaana kaikki saavat tietää että on harrastanut seksiä, ja siksi mennään aborttiin?

        Minusta on inhottava ajatus että lapsia synnytetään vain siksi että kannetaan vastuuta.
        Lapsi kun kysyy vanhemmiltaan miksi hän on olemassa ei saakaan vastaukseksi että "koska minä ja isämme halusimme sinut" vaan vastaus onkin " no kun isä ja äiti harrastivat seksiä, äiti tuli sitten raskaaksi ja oli pakko akntaa vastuuta".

        Se abortti ei muuten mitään niin kovin kivaa ja herkkua ole, että ei kukaan toivo siihen joutuvansa.

        Heh tuossa tosiaan tuli tärkeä pointti abortinvastustujan perimmäisistä ajatuksista Halutaan että nainen kantaa häpeää jotta mahdollisimman moni voisi sylkeä hänen päälleen. Seksiä harrastanut nainen on vielä joissain henkisesti pimeissä kolkissa suomessakin häpeällinen kun mies taas sankari. Hirveetä kaksinaismoraalia.


      • mykiäiskä
        Tuota... kirjoitti:

        "Eikä sysätä omaa häpeäänsä syntymättömän lapsen kannettavaksi. "

        En oikein ymmärrä tätä.
        Mitä häpeää?
        Väitätkö siis että nainen tekee abortin koska häpeää?
        Että jos on raskaana kaikki saavat tietää että on harrastanut seksiä, ja siksi mennään aborttiin?

        Minusta on inhottava ajatus että lapsia synnytetään vain siksi että kannetaan vastuuta.
        Lapsi kun kysyy vanhemmiltaan miksi hän on olemassa ei saakaan vastaukseksi että "koska minä ja isämme halusimme sinut" vaan vastaus onkin " no kun isä ja äiti harrastivat seksiä, äiti tuli sitten raskaaksi ja oli pakko akntaa vastuuta".

        Se abortti ei muuten mitään niin kovin kivaa ja herkkua ole, että ei kukaan toivo siihen joutuvansa.

        No en minä ainakaan halua, että siitä lapsen synnyttämisestä tarvitsis häpeää kantaa. Mutta kyllähän kauheasti tehdään abortteja just sen takia, että vältyttäis siltä häpeältä. Ajatelkaas nyt jos on just sellainen tapaus, jossa ollaan vaikka ihan parisuhteessakin ja voihan siinä olla jo lapsiakin tehtynä - ja sitten tuleekin se ei-toivottu raskaus. Niin helpompihan se on vaan salaa teettää abortti kuin että odottais ensin lasta 9 kk, tutut onnittelis ja töissä kyseltäis, siinä sitten selittäisit kaikille, että "juu, paksuna ollaan, mut ei me aiota pitää tätä lasta, vaan me annetaan tää adoptioon". Siis se on aivan takuulla paksumpi palanen kuulijoille nieltäväksi kuin se, että pariskunta salaa teettää abortin eikä kukaan saa tietää mitään. Kuka teistä kehtais oikeasti ihan pokalla tehdä ton että vastais kyselijöille noin? Ja jos ois vaikka yksinhuoltajaäiti, joka tekis niin, niin kyllä sitäkin vaan kovasti vinoon katsottais: hankkiutua nyt huolimattomuuttaan paksuksi eikä sitten hoida jälkiään!

        Kertokaapa te, miten niin abortit ei mitä suurimmassa määrin johdu häpeään joutumisen välttämisestä? Kun kuitenkin 90% niistä tehdään sosiaalisista syistä (eikä lääketieteellisistä) - ja sosiaalisista syistä tehtävälle abortillehan olisi myös se adoptioon antaminen vaihtoehtona... Mutta mieluummin henki pois salassa, niin ei tarvi sitten kärsiä kuukausikaupalla ja hävetä tuttujen silmissä ja töissä.

        Ja mitä tulee tuohon, että ois inhottavaa sanoa lapselle, että hän on nyt vaan sattunut syntymään ja vastuuntuntoisuuttaan vanhemmat eivät halunneet abortoida - suurin osahan esmes 80-luvun alun kakaroista on juurikin tota mallia eikä siinä kyllä ole tainnut kauheita traumoja seurata. Miksei sitä voisi myöntää?! Siitähän seuraava sukupolvi voisi hyvinkin ottaa opikseen. Ja eihän se yllätysraskaus tarkoita, etteikö lastaan rakastaisi. Se on kuulkaa aivan kylmä tosiasia, että vaikka kuvittelisikin toivovansa oikein lasta ja odotusaikanakin hekumoisi raskaudellaan, niin sitten synnärillä voi tulla rajuna yllätyksenä se, että sieltähän tulee aivan ventovieras uusi ihminen eikä sitä kohtaan tunnekaan mitään rakkaudentunteita. Ei se ole tunteesta kiinni. Tunteet ailahtelee. Se on tahtotilakysymys ennen muuta, kyllä ne tunteet tulee sitten vääjäämättä perässä.

        Nimimerkillä yllätysvauva vatsassa mutta tyytyväisinä asian tilaan.


      • Tuota...
        mykiäiskä kirjoitti:

        No en minä ainakaan halua, että siitä lapsen synnyttämisestä tarvitsis häpeää kantaa. Mutta kyllähän kauheasti tehdään abortteja just sen takia, että vältyttäis siltä häpeältä. Ajatelkaas nyt jos on just sellainen tapaus, jossa ollaan vaikka ihan parisuhteessakin ja voihan siinä olla jo lapsiakin tehtynä - ja sitten tuleekin se ei-toivottu raskaus. Niin helpompihan se on vaan salaa teettää abortti kuin että odottais ensin lasta 9 kk, tutut onnittelis ja töissä kyseltäis, siinä sitten selittäisit kaikille, että "juu, paksuna ollaan, mut ei me aiota pitää tätä lasta, vaan me annetaan tää adoptioon". Siis se on aivan takuulla paksumpi palanen kuulijoille nieltäväksi kuin se, että pariskunta salaa teettää abortin eikä kukaan saa tietää mitään. Kuka teistä kehtais oikeasti ihan pokalla tehdä ton että vastais kyselijöille noin? Ja jos ois vaikka yksinhuoltajaäiti, joka tekis niin, niin kyllä sitäkin vaan kovasti vinoon katsottais: hankkiutua nyt huolimattomuuttaan paksuksi eikä sitten hoida jälkiään!

        Kertokaapa te, miten niin abortit ei mitä suurimmassa määrin johdu häpeään joutumisen välttämisestä? Kun kuitenkin 90% niistä tehdään sosiaalisista syistä (eikä lääketieteellisistä) - ja sosiaalisista syistä tehtävälle abortillehan olisi myös se adoptioon antaminen vaihtoehtona... Mutta mieluummin henki pois salassa, niin ei tarvi sitten kärsiä kuukausikaupalla ja hävetä tuttujen silmissä ja töissä.

        Ja mitä tulee tuohon, että ois inhottavaa sanoa lapselle, että hän on nyt vaan sattunut syntymään ja vastuuntuntoisuuttaan vanhemmat eivät halunneet abortoida - suurin osahan esmes 80-luvun alun kakaroista on juurikin tota mallia eikä siinä kyllä ole tainnut kauheita traumoja seurata. Miksei sitä voisi myöntää?! Siitähän seuraava sukupolvi voisi hyvinkin ottaa opikseen. Ja eihän se yllätysraskaus tarkoita, etteikö lastaan rakastaisi. Se on kuulkaa aivan kylmä tosiasia, että vaikka kuvittelisikin toivovansa oikein lasta ja odotusaikanakin hekumoisi raskaudellaan, niin sitten synnärillä voi tulla rajuna yllätyksenä se, että sieltähän tulee aivan ventovieras uusi ihminen eikä sitä kohtaan tunnekaan mitään rakkaudentunteita. Ei se ole tunteesta kiinni. Tunteet ailahtelee. Se on tahtotilakysymys ennen muuta, kyllä ne tunteet tulee sitten vääjäämättä perässä.

        Nimimerkillä yllätysvauva vatsassa mutta tyytyväisinä asian tilaan.

        En ole ajatwllut asiaa noin.
        Itselleni esimerkiksi olisi ollut mahdotonta antaa lapsen pois, jos olisin antanut raskauden jatkua ja synnyttänyt.
        Minulla oli kuitenkin syyni miksen silloin voinut lasta pitää, joten päädyin aborttiin.

        Luulisin että monella on eri syitä kuin tuo häpeä, esimerkiksi ihan vain se että todellakaan halua olla raskaana vain synnyttääkseen muille.
        Se raskausaika kun ei nyt niin nautinnollinen ole kuitenkaan.

        Adoptioon antaminen varsinkin kun on jo lapsia olsii minsta vaikeaa ihan sen takia, että miten niille omille lasille selittää että vauva annetaan pois.

        Joo, lopputulos taitaa olla että en pidä häpeä-teoriaasi kovin uskottavana.


      • Näin

        Onko teille itsellenne seksi jotenkin kamala asia, kun aina näette asian siitä näkökulmasta, että naista ei ole sentään PAKOTETTU seksiin, vaan on oma valinta? Tietenkin se on oma valinta. Nykyaikana seksiä ei harrasteta vain miehen mieliksi taikka lasten tekemistä varten, vaan naisella on mahdollisuus ihan normaaliin nautinnolliseen sukupuolielämään. Jotenkin huvittavaa leimata normaali nainen nautinnonhaluiseksi ja itsekeskeseksi ja vieläpä vastuuttomaksi vain siksi, että hän haluaa normaalia aikuisen ihmisen elämään kuuluvaa toimintaa.

        Vastuunsa voi kantaa monella tapaa. Minusta erinomainen vastuunkantomenetelmä on vioime kädessä teettää abortti, jos ei haölua itselleen lasta. Syntyvän lapsen kannalata on eritt'in moraalitonta ja vastutonta antaa raskauden jatkua, jos lapsi ei ole toivottu. Ensisijaisesti vastuunsa voi kantaa käyttämllä ehkäisyä ja toissijaisesti abortilla. Itse arvostan paljon enemmän sellaista naista, joka tekee abortin, jos lasta ei halua kuinsellaista, joka antaa lammasmaisesti raskauden jatkua, koska ei uskalla ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan ja elämästään, vaan haluaa miellyttää muita ihmisiä.


      • gggg

        "Eikä sysätä omaa häpeäänsä syntymättömän lapsen kannettavaksi.
        "

        Synnyttämällähän sysäät sen oman häpeäsi tulevan lapsen harteille... Ajatteletko koskaan miltä hänestä mahtaa tuntua tulevaisuudessa, jos saa tietää olevansa ei-toivottu lapsi? Monta kertaahaan ei-toivottavuus näkyy myös lapsen koko elämässä, kun äiti joutuu tekemään valintoja, joita muuten ei olisi joutunut tekemään.


      • bhzdnhzd
        mykiäiskä kirjoitti:

        No en minä ainakaan halua, että siitä lapsen synnyttämisestä tarvitsis häpeää kantaa. Mutta kyllähän kauheasti tehdään abortteja just sen takia, että vältyttäis siltä häpeältä. Ajatelkaas nyt jos on just sellainen tapaus, jossa ollaan vaikka ihan parisuhteessakin ja voihan siinä olla jo lapsiakin tehtynä - ja sitten tuleekin se ei-toivottu raskaus. Niin helpompihan se on vaan salaa teettää abortti kuin että odottais ensin lasta 9 kk, tutut onnittelis ja töissä kyseltäis, siinä sitten selittäisit kaikille, että "juu, paksuna ollaan, mut ei me aiota pitää tätä lasta, vaan me annetaan tää adoptioon". Siis se on aivan takuulla paksumpi palanen kuulijoille nieltäväksi kuin se, että pariskunta salaa teettää abortin eikä kukaan saa tietää mitään. Kuka teistä kehtais oikeasti ihan pokalla tehdä ton että vastais kyselijöille noin? Ja jos ois vaikka yksinhuoltajaäiti, joka tekis niin, niin kyllä sitäkin vaan kovasti vinoon katsottais: hankkiutua nyt huolimattomuuttaan paksuksi eikä sitten hoida jälkiään!

        Kertokaapa te, miten niin abortit ei mitä suurimmassa määrin johdu häpeään joutumisen välttämisestä? Kun kuitenkin 90% niistä tehdään sosiaalisista syistä (eikä lääketieteellisistä) - ja sosiaalisista syistä tehtävälle abortillehan olisi myös se adoptioon antaminen vaihtoehtona... Mutta mieluummin henki pois salassa, niin ei tarvi sitten kärsiä kuukausikaupalla ja hävetä tuttujen silmissä ja töissä.

        Ja mitä tulee tuohon, että ois inhottavaa sanoa lapselle, että hän on nyt vaan sattunut syntymään ja vastuuntuntoisuuttaan vanhemmat eivät halunneet abortoida - suurin osahan esmes 80-luvun alun kakaroista on juurikin tota mallia eikä siinä kyllä ole tainnut kauheita traumoja seurata. Miksei sitä voisi myöntää?! Siitähän seuraava sukupolvi voisi hyvinkin ottaa opikseen. Ja eihän se yllätysraskaus tarkoita, etteikö lastaan rakastaisi. Se on kuulkaa aivan kylmä tosiasia, että vaikka kuvittelisikin toivovansa oikein lasta ja odotusaikanakin hekumoisi raskaudellaan, niin sitten synnärillä voi tulla rajuna yllätyksenä se, että sieltähän tulee aivan ventovieras uusi ihminen eikä sitä kohtaan tunnekaan mitään rakkaudentunteita. Ei se ole tunteesta kiinni. Tunteet ailahtelee. Se on tahtotilakysymys ennen muuta, kyllä ne tunteet tulee sitten vääjäämättä perässä.

        Nimimerkillä yllätysvauva vatsassa mutta tyytyväisinä asian tilaan.

        Ehkä uskonnollisissa piireissä tai joissain pienissä kyläyhteisöissä on noin. Kaupungeissa naiset hankkiutuu jopa tarkoituksella yksin raskaaksi, jos kovasti itselleen lasta haluavat. Kyllä mäkin kovasti ihmettelen sun näkemyksiä.


      • Höpöhöpö...
        Näin kirjoitti:

        Onko teille itsellenne seksi jotenkin kamala asia, kun aina näette asian siitä näkökulmasta, että naista ei ole sentään PAKOTETTU seksiin, vaan on oma valinta? Tietenkin se on oma valinta. Nykyaikana seksiä ei harrasteta vain miehen mieliksi taikka lasten tekemistä varten, vaan naisella on mahdollisuus ihan normaaliin nautinnolliseen sukupuolielämään. Jotenkin huvittavaa leimata normaali nainen nautinnonhaluiseksi ja itsekeskeseksi ja vieläpä vastuuttomaksi vain siksi, että hän haluaa normaalia aikuisen ihmisen elämään kuuluvaa toimintaa.

        Vastuunsa voi kantaa monella tapaa. Minusta erinomainen vastuunkantomenetelmä on vioime kädessä teettää abortti, jos ei haölua itselleen lasta. Syntyvän lapsen kannalata on eritt'in moraalitonta ja vastutonta antaa raskauden jatkua, jos lapsi ei ole toivottu. Ensisijaisesti vastuunsa voi kantaa käyttämllä ehkäisyä ja toissijaisesti abortilla. Itse arvostan paljon enemmän sellaista naista, joka tekee abortin, jos lasta ei halua kuinsellaista, joka antaa lammasmaisesti raskauden jatkua, koska ei uskalla ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan ja elämästään, vaan haluaa miellyttää muita ihmisiä.

        taas väännetään asiat aivan kieroon ja päälaelleen... vai ettäkö vastuuta kannettas menemällä siitä mistä aita näyttää matalimmalta :D ei, kyllä se on pelkkää pelkurimaista vastuusta luistamista ja pakenemista!! Mitä ihmeen "miellyttämistä" se on jos antaa muidenkin elää??
        Onneks kenenkään ei oo pakko arvostaa kärpäsenpaskan vertaakaan niitä jotka pakenee raukkamaisesti ja silkkaa itsekkyyttään vastuusta tappamalla lapsia.


      • kerronpa minäkin
        Höpöhöpö... kirjoitti:

        taas väännetään asiat aivan kieroon ja päälaelleen... vai ettäkö vastuuta kannettas menemällä siitä mistä aita näyttää matalimmalta :D ei, kyllä se on pelkkää pelkurimaista vastuusta luistamista ja pakenemista!! Mitä ihmeen "miellyttämistä" se on jos antaa muidenkin elää??
        Onneks kenenkään ei oo pakko arvostaa kärpäsenpaskan vertaakaan niitä jotka pakenee raukkamaisesti ja silkkaa itsekkyyttään vastuusta tappamalla lapsia.

        "......vai etttäkö vastuuta kannettas menemällä siitä mistä aita näyttää matalimmalta."

        Minä menen aina siitä missä aita on matalin. Miksi hommata itselleen tieten tahtoen vaikeuksia (lapsi) jos sen voi välttää. Oma napa tärkein napa on minun mottoni tässä abortti asiassa.


      • Rytmimuna
        Höpöhöpö... kirjoitti:

        taas väännetään asiat aivan kieroon ja päälaelleen... vai ettäkö vastuuta kannettas menemällä siitä mistä aita näyttää matalimmalta :D ei, kyllä se on pelkkää pelkurimaista vastuusta luistamista ja pakenemista!! Mitä ihmeen "miellyttämistä" se on jos antaa muidenkin elää??
        Onneks kenenkään ei oo pakko arvostaa kärpäsenpaskan vertaakaan niitä jotka pakenee raukkamaisesti ja silkkaa itsekkyyttään vastuusta tappamalla lapsia.

        Höpöhöpölle sanoisin että katos elämä ei oo aina reilua eikä kohtele tasapuolisesti kaikkia.


      • mykiäiskä
        Tuota... kirjoitti:

        En ole ajatwllut asiaa noin.
        Itselleni esimerkiksi olisi ollut mahdotonta antaa lapsen pois, jos olisin antanut raskauden jatkua ja synnyttänyt.
        Minulla oli kuitenkin syyni miksen silloin voinut lasta pitää, joten päädyin aborttiin.

        Luulisin että monella on eri syitä kuin tuo häpeä, esimerkiksi ihan vain se että todellakaan halua olla raskaana vain synnyttääkseen muille.
        Se raskausaika kun ei nyt niin nautinnollinen ole kuitenkaan.

        Adoptioon antaminen varsinkin kun on jo lapsia olsii minsta vaikeaa ihan sen takia, että miten niille omille lasille selittää että vauva annetaan pois.

        Joo, lopputulos taitaa olla että en pidä häpeä-teoriaasi kovin uskottavana.

        Mutta kuitenkin itse omilla jutuillasikin myönnät, että onhan siinä abortissa paljolti itsekkyydestä ja epäloogisuudesta kysymys kuitenkin. Itsekkyydestä sikäli, että kun raskausaika "ei nyt niin nautinnollinen ole kuitenkaan" - mikä oletus se ylipäätään on, että raskausajan pitäisi olla nautinnollinen, että sen lapsen voisi synnyttää?! Mutta se lapsi jäisi kuitenkin henkiin taas vastapainoksi äidin kärsimyksille. Mitä taas tulee siihen, että sitä omaa lastaan ei kuitenkaan voisi sitten antaa poiskaan, niin - sinäpä sen sanoit. Eihän sitä helposti kyllä voisikaan. Helpompihan se on tapattaa kuin antaa muille.

        Ja sehän on taivanahan tosi, että miten omille jo olemassaoleville lapsilleen selittää sen, että vauva annetaankin muille! Siksihän sitä ei just tehdä, kun siihen liittyy niin paljon luonnottomuutta ja häpeää. Mutta kun tapattaa lapsensa, sen voi salata muilta lapsiltaan ja hankalalta tilanteelta säästytään - vai säästytäänkö?

        Minun äitini on teettänyt abortin nuorempana ennen meitä muita lapsiaan. Hän ei ole koskaan kertonut asiasta meille, mutta se on selvinnyt siskoni tutkiessa hänen neuvolakorttiaan. Siitä huolimatta voi sanoa, että on se vaikuttanut moneen asiaan tässä vuosikymmenien varrella. Ei me olla hänelle mitenkään katkeria ja ymmärretään kyllä häntä, mutta silti ei voi kiistääkään, etteikö asia tuntuisi todella oudolta toisinaan. Varsinkin kun sisareni, joka on aina halunnut lapsia kovasti, ei ole voinut niitä saada vaikka on kymmenkunta vuotta yrittänyt. Hänessä asia on herättänyt ristiriitaisia tunteita paljonkin. Eli vaikka hän on asian pyrkinytkin salaamaan, ei se ole silti salassa pysynyt. Ja kyllä tuohon asiaan liittyy valtavasti häpeää, se on suorastaan osa äitimme minäkuvaa ja sitä kautta vaikuttanut meihin hänen olemassa oleviin lapsiinsakin. En usko, että sillä, että olisi synnyttänyt lapsen ja antanut sen adoptioon olisi yhtään sen kummempia vaikutuksia ollut - paitsi se, että siinä tapauksessa me oltaisi nyt aikuisina voitu ottaa yhteyttä sisarukseemme. Uskon, että asiat voisivat olla varsin hyvin - sisarus olisi hengissä ja kasvanut lasta hinkuvien kasvattajien perheessä, todennäköisesti hänellä olisivat asiat aivan tavallisen hyvin. En usko, että häpeä enää tuossa tapauksessa olisi lopultakaan niin hallitseva kuin mitä se nyt on vuosikymmenet ollut.


    • kerronpa minäkin

      Joo. lopputulos taitaa olla että en pidä häpeä-teoriaasi kovin uskottavana".

      Jotkut heikolla itsetunnolla varustetut saattavat hävetä. Omalla kohdallani koko kylä tiesi asiasta mutta en hävennyt yhtään. Mitä ihmeen häpeemistä abortissa on, sitä en ole koskaan ymmärtänyt. Asun edelleen samassa kylässä enkä ole koskaan edes ajatellut lähteväni vaan sen takia että kylä tiesi abortistani.

      • tunteettomia

        Tunsitko katumusta teostasi, jos ihmiseltä on kadonnut tuo niin jotain ikävää hänen sisimmässään on tapahtunut
        Kuollut kohta sydämessä kertoo minusta aika paljon ihmisen elämässä. En usko että ihminen kykenee rakastamaan, ellei hänellä ole sydämessään katumusta teoistaan. Pystyykö ihminen katumaan mitään tekoa, jos on varastanut kaupasta, ei ole katumusta, jos on tappanut harkitusti toisen ihmisen, ei ole katumusta, tai sitten oman lapsensa.

        Ei ihminen voi olla noin tunteeton, en usko ikinä mitä yrität sanoa!

        Pöyhkeää että sanot että heikolla itsetunnolla häpeävät, tämähän kertoo sinusta että olet ylpeä ja kylmä ihmine, ei tuosta voi muuhun päätelmään tulla?


    • kerronpa minäkin

      "Tunsitko katumusta teostasi jos ihmiseltä on kadonnut tuo niin jotain ikävää hänen sisimmässään on tapahtunut."


      Olen esimerkiksi jostain viattomastakin valheesta tuntenut katumusta mutta en abortista koska siinä ei ole mitään kaduttavaa. En olisi sitä tehnyt jos ajattelisin sen olevan väärin.

      "Ei ihminen voi olla noin tunteeton, en usko ikinä mitä yrität sanoa."

      Enhän minä tunteeton ole, ajattelen vain abortista eri lailla kuin sinä. Abortti ei ole minulle mikään mörkö vaan ihan normaali asia silloin kun on käynyt sellainen asia jota ei ole halunnut. Minä en alkiota ajattele lapsena niin kuin joku tekee, jokaisella on oma ajatusmaailmansa. Ja jokaisen mielipide tänne maailmaan mahtuu. Toisille vaan toisen erilainen mielipide ei oikein sovi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe