kumpi parempi

perinteinen tanssija

Kysymys naisille. Onko tanssipaikalla kysyntää miehelle,kuka osaa ja tanssii perinteisiä lavatansseja. Tarkoitan, että osaa viedä ja kuunnella musiikkia ja tanssia sen mukaan. Vai onko tärkeää vaan, että tanssii ns.kädenali tansseja. Monessa paikassa on mennyt siihen, että kädenali tanssijat tanssii keskenään ja muut seuraa sivusta.

58

516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vipeltäjä:)

No todellakin on, itsekin kyl tykkään noist kädenalitteluista mut on tosi kivaa kun pääsee ihan perinteisiäkin välillä, rupee tympiin jos vaan kädenalitteluja joutuu menemään:/

• Tanssssija

Niin minuakin pelkät ka:t kyllästyttää, mutta niitä vaan tytöt aika paljon haluavat.
        Kyllä tansseissa pitää päästä tanssimaan kunnon suljetussa tanssiasennossa muutama kappale, se sitä vaan tuntuu kuitenkin tanssimiselta.

• PelkkäPerKyllästyttä
        Tanssssija kirjoitti:

Niin minuakin pelkät ka:t kyllästyttää, mutta niitä vaan tytöt aika paljon haluavat.
        Kyllä tansseissa pitää päästä tanssimaan kunnon suljetussa tanssiasennossa muutama kappale, se sitä vaan tuntuu kuitenkin tanssimiselta.

Missä on sellaisia tansseja missä tanssitaan pelkkää kädenalitusta. Minulle isompi ongelma on päästä tanssimaan kunnon kädenalitteluja, kun niiden taitajia on rajoitetusti. Yleensä pelkkää suljettua otetta saa vääntää kyllästymiseen asti koko tanssi-ilta. En oo vielä kertaakaan ollut sellaisissa tansseissa missä kädenalittelut olisi ollut vallitseva tanssimuoto.

• tanssisin
        PelkkäPerKyllästyttä kirjoitti:

Missä on sellaisia tansseja missä tanssitaan pelkkää kädenalitusta. Minulle isompi ongelma on päästä tanssimaan kunnon kädenalitteluja, kun niiden taitajia on rajoitetusti. Yleensä pelkkää suljettua otetta saa vääntää kyllästymiseen asti koko tanssi-ilta. En oo vielä kertaakaan ollut sellaisissa tansseissa missä kädenalittelut olisi ollut vallitseva tanssimuoto.

Voi kädenalitansseja toteuttaa minkälaisen kappalleen puitteissa tahansa, mutta puhtaampi musiikki ja rytmi kädenalitansseille löytyy siltä yhtyeeltä joka sitä tyyppimusiikkia harrastaa.

En ole tietenkään käynyt kaikkien yhtyeiden illoissa, mutta opiskelen jatkuvasti löytääkseni juuri SEN, joka soittaa juuri kädenalimusiikkia tanssi-iltana.

Miksi niin? Pidän erityisen paljon sellaisesta tyylistä ja tanssista.
        Ei se tarkoita sitä että en ollenkaan tanssi muita tyylejä.
        Noin kymmenkunta tyyliä on hallinnassa, ja tanssin mielelläni, ja enemmänkin, jos on hyvä viejä.

• Yksflikka1111

Tanssipaikoilla on lähestulkoon poikkeuksetta vahva naisylivoima. Kaikki tanssitaitoiset miehet siis ovat tervetulleita tanssimaan, niin pääsisi useampi nainen lattialle.

Monessa paikassa on paljon kädenali-tanssijoita, mutta ei se mitenkään estä periteistä taitavia tanssimasta. Miksi muiden pitäisi vaan seistä sivussa?

Tietenkin.. jos sinulla itselläsi on kovin korkeat vaatimukset tanssitettavalle, niin joo, saatat törmätä ongelmiin. Ne nuorimmat, kauneimmat ja kaikkein parhaiten tanssivat todennäköisesti myös toivovat osaamista KA-lajeissakin. He kumminkin ovat vähemmistönä. Valtaosa naisista tanssii mielellään kun vaan joku hakee tanssimaan!

• Ilomielin ainakin minä otan vastaan KAIKKI fiksut tanssitaitoiset miehet, jotka tulevat hakemaan. Ja nekin, jotka eivät osaa tanssia, mutta ovat muuten vain fiksuja :) Toki mielelläni myös tanssin ka-tansseja, mutta paljonhan on tansseja joita on nimenomaan ehdottoman mukava mennä perinteisesti. Se miksi ainakin minä kärkyn naistenhaulla nimenomaan ka-tanssijamiehiä johtuu siitä, että lavalla olevista miehistä murto-osa niitä osaa ja jos itse mielii illan aikana niitä päästä tanssimaan, on oltava aktiivinen. Mutta muuten perinteinen sopii vallan mainiosti.

• tatu

Mielestäni on turhaa asettaa ka-tanssijat vastakkain perinteistä tanssivien kanssa. Itse tykkään viedä foksin foksina ja kipaleesta riippuen mennään sitten vaikka osa ka.

Kaikki tanssimiehet ovat varmaan kysyttyjä naisten keskuudessa!
        Arvelen, että vientitaito ja viejän kyky tulkita musiikkia on myös naisille hyvin tärkeää.

• Tanssssija
        tatu kirjoitti:

Mielestäni on turhaa asettaa ka-tanssijat vastakkain perinteistä tanssivien kanssa. Itse tykkään viedä foksin foksina ja kipaleesta riippuen mennään sitten vaikka osa ka.

Kaikki tanssimiehet ovat varmaan kysyttyjä naisten keskuudessa!
        Arvelen, että vientitaito ja viejän kyky tulkita musiikkia on myös naisille hyvin tärkeää.

Osaan tanssia aika hyvin molempia.
        Siksi teen usein niin, että tanssin esim nopeista foxeista toisen foxina ja toisen jiveä fuskaten. Tämä toimii aika hyvin ja joskus kysyn tytöltä, kumpaa hän haluaisi ja tanssimme sen mukaan.Tästäkin moni daami on tykännyt. Vastahakuja naistenhaulla olen saanut ihan kiitettävästi.

• Tanssssija kirjoitti:

Osaan tanssia aika hyvin molempia.
        Siksi teen usein niin, että tanssin esim nopeista foxeista toisen foxina ja toisen jiveä fuskaten. Tämä toimii aika hyvin ja joskus kysyn tytöltä, kumpaa hän haluaisi ja tanssimme sen mukaan.Tästäkin moni daami on tykännyt. Vastahakuja naistenhaulla olen saanut ihan kiitettävästi.

Kyllä oikein vanhassa kunnon kiinteässä tanssiotteessa viety hyvä "hidas" tahi tango ym. aina yli-innokkaan ja häsliköivän kädenaliviennin voittaa. Edellyttäen että viejä on selvillä kunkin kappaleen lajinomaisesta tanssityylistä ja - mikä tärkeintä - osaa sovittaa viennin musiikkiin ja jopa tulkita sitä yhdessä parin kanssa.

Kädenalittanssit ovat tulleet tanssipaikoille suurella ryminällä. Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä sitä että varsinkaan täysillä tanssilattioilla ei kannata suuremmin sohia näitä kädenalituksia, varsinkaan kun sanoisin 80 prossaa tanssijoista osaa niitä aika huonosti. Mutta niin vaan nämä huonot mutta sitäkin innokkaammat parit hosuvat näitä kuuluisia "alituksiaan" - ehkä liiankin sanatarkasti. Ei siinä paljon tyyliä ole!

Ka-tanssiminen pitäisi sovittaa paitsi kappaleeseen myös käytössä olevaan tanssitilaan. Hyvät tanssijat osaavat tanssia myös pienessä tilassa, muita häiritsemättä. Se osoittaa tanssitaitoa, mitä liiankin yleinen "käsi-pystyyn-tosta-ali"-tyyli ei useimmiten tosiaankaan ole.

Mielitanssini: jive/swing, tango ja hidas valssi ;-)

• saimaantaka kirjoitti:

Kyllä oikein vanhassa kunnon kiinteässä tanssiotteessa viety hyvä "hidas" tahi tango ym. aina yli-innokkaan ja häsliköivän kädenaliviennin voittaa. Edellyttäen että viejä on selvillä kunkin kappaleen lajinomaisesta tanssityylistä ja - mikä tärkeintä - osaa sovittaa viennin musiikkiin ja jopa tulkita sitä yhdessä parin kanssa.

Kädenalittanssit ovat tulleet tanssipaikoille suurella ryminällä. Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä sitä että varsinkaan täysillä tanssilattioilla ei kannata suuremmin sohia näitä kädenalituksia, varsinkaan kun sanoisin 80 prossaa tanssijoista osaa niitä aika huonosti. Mutta niin vaan nämä huonot mutta sitäkin innokkaammat parit hosuvat näitä kuuluisia "alituksiaan" - ehkä liiankin sanatarkasti. Ei siinä paljon tyyliä ole!

Ka-tanssiminen pitäisi sovittaa paitsi kappaleeseen myös käytössä olevaan tanssitilaan. Hyvät tanssijat osaavat tanssia myös pienessä tilassa, muita häiritsemättä. Se osoittaa tanssitaitoa, mitä liiankin yleinen "käsi-pystyyn-tosta-ali"-tyyli ei useimmiten tosiaankaan ole.

Mielitanssini: jive/swing, tango ja hidas valssi ;-)

Apuva!!!

Olen tanssinut viimeksi tyttäremme häissä kesällä 2000. Näitä lukiessa huomaan, ettei minulla ole mitään asiaa tanssipaikoille.

Pitäisi löytää sellainen kiltti tanssikumppani, joka opettaisi minulle nämä uusien tanssien salat, tai sitten alistuisi tanssimaan kanssani ihan perinteisesti. Jenkkaa, polkkaa ja humppaa en suostu tanssimaan, vaikka
        niitä osaisinkin.

Olin kauan sitten, (siis jo aikuisena), Åke Blomqvistin tanssikurssilla, ja siellä opeteltiin kaikki silloiset seuratanssit, tango, humppa, samba, cha cha, valssi,
        foxi, rock, olikohan joku muu vielä, en muista. Käden ali ei tanssittu kuin rockissa. Jonkinlaisen perusopetuksen olin saanut jo Tipalan jumppatunneilla.

Joten lienee viisainta pysyä poissa tanssipaikoilta, etten tule nolatuksi.

• suvenkorento123 kirjoitti:

Apuva!!!

Olen tanssinut viimeksi tyttäremme häissä kesällä 2000. Näitä lukiessa huomaan, ettei minulla ole mitään asiaa tanssipaikoille.

Pitäisi löytää sellainen kiltti tanssikumppani, joka opettaisi minulle nämä uusien tanssien salat, tai sitten alistuisi tanssimaan kanssani ihan perinteisesti. Jenkkaa, polkkaa ja humppaa en suostu tanssimaan, vaikka
        niitä osaisinkin.

Olin kauan sitten, (siis jo aikuisena), Åke Blomqvistin tanssikurssilla, ja siellä opeteltiin kaikki silloiset seuratanssit, tango, humppa, samba, cha cha, valssi,
        foxi, rock, olikohan joku muu vielä, en muista. Käden ali ei tanssittu kuin rockissa. Jonkinlaisen perusopetuksen olin saanut jo Tipalan jumppatunneilla.

Joten lienee viisainta pysyä poissa tanssipaikoilta, etten tule nolatuksi.

Eiku sekaan vaan, jos kerran tanssimaan on mieli! Ei tuo perustanssi ole käsittääkseni mihinkään muuttunut. Mutta tosiasia on että huuli pyöreänä sitä joskus meikäläinenkin katsoo kun jopa taitureita silloin tällöin ihan tavallisilla lavoillakin näkee. No, he ovatkin usein kilpatanssiharrastajia, joko tanssiurheiluseuroista tai lavalattareista. Näissäkin on loppujen lopuksi tositaitureita todella vähän.

Tavallisia tanssimiehiä on lavat puolillaan, oikein mukaviakin joukossa, jotka eivät suinkaan etsikään tanssikumppaneikseen muita kuin meitä ihan tavallisia, perustanssit osaavia naisia. Mutta jos harrastus tuntuu mukavalta niin silloinhan on vaara että siitä haluaa oppia enemmän... Itse olen melkoisessa koukussa mutta ei tanssi silti ykkösharrastukseni ole vaan yksi monista.

Jos ruvetaan taitotasoja vertaamaan ja jotain kädenalitanssien superhypertaitoja edellyttämään niin silloin suomalainen lavatanssikulttuuri alkaa olla tiensä päässä. Kaikenlaiset menijät ovat tervetulleita, mutta hyvä olisi jos lavaetiketti elikkä mm. toisten tanssijoiden huomioiminen lattialla otettaisiin huomioon.

• murrsu

"ja muut seuraa sivusta"

Tätä en oikein ymmärtänyt. Miksi he vain seisovat sivussa? Ei ole sellaista musiikkia jota ei voisi tanssia ihan perinteisellä tyylillä.

• Kädenalitellen

Ja perinteinen vanha jive tanssitaan foksin askelin ja voi silloin tanssia vanhaa perinteistä jiveä kaikkiin niihin kappaleisiin mitkä voi myös tanssia suljetussa otteessa foksina. Perinteisesti kädenalitellen perinteistä foksiaskelista jiveä.

• Kädenalitellen kirjoitti:

Ja perinteinen vanha jive tanssitaan foksin askelin ja voi silloin tanssia vanhaa perinteistä jiveä kaikkiin niihin kappaleisiin mitkä voi myös tanssia suljetussa otteessa foksina. Perinteisesti kädenalitellen perinteistä foksiaskelista jiveä.

Siis kuinka? Tää oli mulle uutta :) Siis jiveä foxin askelin? Tarkoitatko fuskua?

• jivefoxi
        tangoneito kirjoitti:

Siis kuinka? Tää oli mulle uutta :) Siis jiveä foxin askelin? Tarkoitatko fuskua?

Uutta oli mullekkin. " jiveä foxin askelin" ? Jos tanssii jiveä foxin askelin se ei ole jiveä vaan foxia. Jos meinaa tanssia jiveä on tanssittava jiven askelin.
        Sillai tää homma menee ...:)

• Jive=fusku
        tangoneito kirjoitti:

Vanha jive on todellakin sama tanssi kuin nykyisin tunnettu fusku. Eikä ole kovin montaa vuotta kun jivekurssilla opetettiin nimenomaan fuskua. Vieläkin monet vanhat tanssijat tanssivat vanhaa jiveä eli fuskua. Ja edelleenkin kun tanssiin hakiessa kysyy että tanssitaanko jiveä, niin voi varautua siihen että fuskuahan tämä on vaikka jiveä tanssitaankin.

Kun jive verbinä käännetään suomen kielelle niin se tarkoittaa fuskaamista.

• Kädenalifoksi
        jivefoxi kirjoitti:

Uutta oli mullekkin. " jiveä foxin askelin" ? Jos tanssii jiveä foxin askelin se ei ole jiveä vaan foxia. Jos meinaa tanssia jiveä on tanssittava jiven askelin.
        Sillai tää homma menee ...:)

Lavatanssikonkariohjaajat ovat opettaneet vielä vajaa kymmenen vuotta sitten HHNN askelista jiveä. Aikaisemmin olikin yleistä että lavatanssikursseilla opetettu jive oli sama tanssi kuin nykyinen fuskuna tunnettu kädenalifoksi. Kun 90-luvulla alettiin opettamaan yleisemmin triplettijiveä ja siitä elettiin vakituisemmin käyttämään jive nimitystä, niin silloin osa ohjaajista alkoi käyttämään vanhasta jivestä eli siitä fuskusta "lava-jive" nimitystä.

• foxfuskjive
        Jive=fusku kirjoitti:

Vanha jive on todellakin sama tanssi kuin nykyisin tunnettu fusku. Eikä ole kovin montaa vuotta kun jivekurssilla opetettiin nimenomaan fuskua. Vieläkin monet vanhat tanssijat tanssivat vanhaa jiveä eli fuskua. Ja edelleenkin kun tanssiin hakiessa kysyy että tanssitaanko jiveä, niin voi varautua siihen että fuskuahan tämä on vaikka jiveä tanssitaankin.

Kun jive verbinä käännetään suomen kielelle niin se tarkoittaa fuskaamista.

Minä olen kyllä sitä ikäluokkaa, että jive ja fusku pidettiin näillä nimityksillä jo suoraan eri tansseina eikä niiden historiasta mitään enää puhuttu.
        Vanha jive eli lava jive ja nykyinen fusku tarkoittanee HHNN askelista nykyjiven chasse askelia fuskaamalla tanssittavaa suomalaista kädenalitanssia
        Nykyjive eli nykyisin pelkkä jive tarkoittanee sitä chasse askelilla tanssittavaa jiveä, jota kilpurit lattareissaan nykyisin tanssii.
        Lavoilla taas voi aina tanssiessaan foxin askelilla fuskua tai fuskun askelilla foxia sanoa tanssivansa jiveä, eikä koskaan luonnehdinta mene ihan pieleen.

• ECS triploilla
        foxfuskjive kirjoitti:

Minä olen kyllä sitä ikäluokkaa, että jive ja fusku pidettiin näillä nimityksillä jo suoraan eri tansseina eikä niiden historiasta mitään enää puhuttu.
        Vanha jive eli lava jive ja nykyinen fusku tarkoittanee HHNN askelista nykyjiven chasse askelia fuskaamalla tanssittavaa suomalaista kädenalitanssia
        Nykyjive eli nykyisin pelkkä jive tarkoittanee sitä chasse askelilla tanssittavaa jiveä, jota kilpurit lattareissaan nykyisin tanssii.
        Lavoilla taas voi aina tanssiessaan foxin askelilla fuskua tai fuskun askelilla foxia sanoa tanssivansa jiveä, eikä koskaan luonnehdinta mene ihan pieleen.

Vanha jive kehittyi suomalaiseksi kädenalifoksisksi vasta 90-luvulla, ja se kiinnitettiuin tiukasti suomalaiseen foksimusiikkiin. Eikä sillä tyylillä sitä juuri muuhun musiikkiin voinut edes tanssia ja taisi olla suurin osa foksimusiikistakin sellaista mihin ei se nytkyttävä fusku toiminut. Muutenkin se 90-luvun fuskun nytkyttävä tyyli oli tanssillisesti aika onnetonta, ja jo 90-luvun lopulla siitä alettiinkin luopua ja palattiin siihen jo kymmeniä vuosia vanhaan joustampaan HHNN-swing tyyliin eli vanhaan jiveen.

Fusku ei historiallisesti ole triplettijiven schase askelista fuskattu muoto, vaan triplettiswing kehittyi kilpatanssiksi määrittelemällä swinginä tanssittu triplettiswing lattaritanssiksi ja sille laadittiin tarkat määritelmät. Lavoilla tansittiin edelleenkin vanhaa jiveä eli nykyistä fuskua. 80-luvulla myös lavatanssijat alkoivat tanssimaan triplettijiveä ja 90-luvun alkuun siitä muodostuikin eräänlainen tanssilavojen muotitanssi. 90-luvulla oli myös voimakas boogie woogie -boomi ja sen seurauksena myös triplettijive vakiinnutti asemansa yhtenä lavatanssien suosikeista. Boogiboomin seurauksena jiven tyyli vaihtelee jonkin verran eri alueilla eli suosituilla boogialueilla triplettijive tanssitaan aika vahvasti boogivaikutteisesti. Käytännössä lavoilla tanssittu triplettijive on etääntynyt kilpajivestä täysin eri tanssiksi ja se onkin nykyisin aika selvä "east coast swing" tai voisi sitä nimittää myös "jiveboogiksi".

• Vanha Swing

Mä tanssin perinteisiä kädenalitansseja. Ainaskin vanhat 30's, 40's, 50,s jivet ja swingit ovat hyviä perinteisä kädenalitansseja.

• Tansssija

Ne ovat tosi makeita tanssittaviksi kädenali.
        Sopivat kaikkiin perinteisiin ka.tansseihin (esim. jive, fusku, boogie ja lindy)
        Hyvät tanssijat pystyvät kuitenkin tanssimaan halutessaa nämäkin perinteisellä tanssityylillä.
        Vanhan tyylilajin kappaleita orkesterit soittavat vaan niin vähän tanssipaikoilla. Ja noiden periteisten tanssien osaajia on yleisesti ottaen melko vähän ja niitä yleensä tanssii tanssiharrastuskerholaiset.

• Tuollaisen nimen olenkin kuullut fuskulle kun lavajive. Täytyypä tarkentaa seuraavalle hakijalle joka jivea ehdottaa, että kummasta on kysymys :) Jivestä (siis tästä uudemmasta rytmiltään 1,2,3,&4,5,&6) on joskus tullut opeteltua perusaskel, joka voisi ehkä tulla lihasmuistista esiin. Ehkä. Minulle hitaalle ihmiselle jive on liian nopea tanssi :)

• Minun mielestä

Lavajive ei ole yksi laji, vaan kaikki lavoilla tanssittavaksi helpotetut jivet, kuten fusku ja bugg.

• Single time swing
        Minun mielestä kirjoitti:

Lavajive ei ole yksi laji, vaan kaikki lavoilla tanssittavaksi helpotetut jivet, kuten fusku ja bugg.

Olen myös east coast swingistä ja boogie woogiesta kuullut käytettävän lava-jive nimitystä. Myös lava-jive tanssikilpailuissa on tanssittu triplettijiveä ja boogie woogia.

• perin ihania

Oikeesti se lasketaan 1,2,3&4,3&4
        Paitsi tietysti lavajivessä tai muissa perinteisissä lavakädenalitansseissa kuten polkka,valssi,hambo,jenkka,masurkka.
        Onkohan sellaista lavakädenalitanssia kun sottiisi tai joku

• perin ihania kirjoitti:

Oikeesti se lasketaan 1,2,3&4,3&4
        Paitsi tietysti lavajivessä tai muissa perinteisissä lavakädenalitansseissa kuten polkka,valssi,hambo,jenkka,masurkka.
        Onkohan sellaista lavakädenalitanssia kun sottiisi tai joku

Laskutapojahan on vaikka kuinka paljon riippuen opettajasta ja siitä ollaanko lava- vai kilpapuolella. "Oikea" j a"väärä" on jotenkin niin harhaanjohtavaa, koska jiven voi oppia, vaikka ei osais laskea ollenkaan :)

Itse otin esimerkin täältä:
        http://www.tanssi.net/fi/tausta/jive.html

• Shufflebeat
        tangoneito kirjoitti:

Laskutapojahan on vaikka kuinka paljon riippuen opettajasta ja siitä ollaanko lava- vai kilpapuolella. "Oikea" j a"väärä" on jotenkin niin harhaanjohtavaa, koska jiven voi oppia, vaikka ei osais laskea ollenkaan :)

Nopeat lasketaan yleensä beat-rytmin mukaan ja siinä jaettu isku on beatrytminen eli isku jakautuu kahdeksi noin puolen iskun "iskuiksi".

1, 2, 3&, 4, 5&, 6, ....

ja hitaammat triolirytmin shufflerakenteen mukaan ja siinä jaettu isku jakaantuu 3/4 ja 1/4 iskuiksi.

1, 2, 3.a, 4, 5. a, 6, ....

Nopeudella on merkittävä vaikutus miten iskuille tanssitaan ja nopeissa rytmeissä molemmat rytmit ovat tanssillisesti sama rytmi. Hitaissa rytmeissä tulkintamahdollisuuksia on enemmänkin. Lisäksi pääiskujen painollisuus vaikuttaa oleellisesti rytmien luonteeseen.

• 1,2. 3..a4
        tangoneito kirjoitti:

Aivan oikein !
        Tanssimaan voi oppia vaikka ei osaisi laskea tai lukea ollenkaan. :)
        Ja laskemaan voi oppia vaikka ei osaisi tanssia :)

• tanssijatar02

Itse koko ikäni tanssineena ja ka-tansseja treenanneena, liputan itse perinteisen tyylin puolesta.

• Printeiset kädenalit

Mä tykkään myös perinteisistä kädenalitansseista. Varsinkin periteiset foksit, jenkat, polkat, valssit ja tangot ovat periteisinä kädenalitansseina ihania. Mutta myös perinteiset swingit ovat mainioita ja ne lattarit.

• ka.polkkaa
        Printeiset kädenalit kirjoitti:

Mä tykkään myös perinteisistä kädenalitansseista. Varsinkin periteiset foksit, jenkat, polkat, valssit ja tangot ovat periteisinä kädenalitansseina ihania. Mutta myös perinteiset swingit ovat mainioita ja ne lattarit.

Millaista on esim tuo "perinteinen kädenali polkka tai valssi tai tango ?
        Vai tarkoitatko, että tanssii mitä tanssii ja nostamalla käden ylös ja jompikumpi menee kädenali niin siinä on taas keksitty yksi perinteinen kädenalitanssi. ?
        No niinhän se lavatanssissa on että tanssii miten tahansa on se aina oikein ja jonkun mielestä niin ihanaa.

• ka.polkkaa kirjoitti:

Millaista on esim tuo "perinteinen kädenali polkka tai valssi tai tango ?
        Vai tarkoitatko, että tanssii mitä tanssii ja nostamalla käden ylös ja jompikumpi menee kädenali niin siinä on taas keksitty yksi perinteinen kädenalitanssi. ?
        No niinhän se lavatanssissa on että tanssii miten tahansa on se aina oikein ja jonkun mielestä niin ihanaa.

Kädenalipolkka=swingpolkka. Alemmasta linkistä näkyy perusaskel.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Swingpolkka

http://www.youtube.com/watch?v=SMp8P0rSMpQ

Kädenalivalssista en ole kuullut, jollei hitaan valssin pyörähdystä sellaiseksi lasketa. Kädenalitango on minulle vieras.

Ja tanssi on, miten sitä sitten kukin tanssiikin, ihanaa :)

• Fuusiodance
        tangoneito kirjoitti:

Kädenalipolkka=swingpolkka. Alemmasta linkistä näkyy perusaskel.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Swingpolkka

http://www.youtube.com/watch?v=SMp8P0rSMpQ

Kädenalivalssista en ole kuullut, jollei hitaan valssin pyörähdystä sellaiseksi lasketa. Kädenalitango on minulle vieras.

Ja tanssi on, miten sitä sitten kukin tanssiikin, ihanaa :)

Tavallista valssia on joskus muinoin tanssittu kädenalikuvioin. Lisäksi on ollut erikoismuotoja ja tunnetuin lienee kehruuvalssi.

Jenkkaan on tanssittu kädenalipyörähdyksiä ja siitä on tanssittu myös nykyisten paikallaan tanssittavien kädenalitanssien kaltaisesti. Polkastakin on ollut muitakin versioita kuin nykyinen swingpolkkana tunnettu muoto.

Vanhoja perinteisiä kädenalitusversioita vanhoista periunteisistä tansseista on tanssittu lähinnä vahvoilla tanhu-/kansantanssialueilla.

Muualla maailmassa tanssitaan eri tanssimusiikkeihin erilaisia fuusiotansseja. Esimerkiksi tango-swing fuusioita tanssitaan ulkomailla yleisesti. Tansseista käytetään yleisesti swing- tai jive-fuusio nimityksiä ja musiikki on jotain muuta kuin perinteistä kädenalitanssimusiikkia, kuten edellämainittua tangoa. Myös erilaisia night club tyylisiä fuusioita tanssitaan hitaisiin musiikkeihin kuten hitaaseen foksiin, rumbaan, hitaisiin lattareihin, erilaisiin bequinerytmeihin ja hitaisiin boleroihin - tässä muutama esimerkki.

Monien tanssien alkumuodot ovat olleet ns. salonkitansseja ja niitä on tanssittu avoimessa otteessa ja kädenalikuvioin. Koko tanssin historiassa suljettu ote on aika uusi muoti.

• tangoajaa
        Fuusiodance kirjoitti:

Tavallista valssia on joskus muinoin tanssittu kädenalikuvioin. Lisäksi on ollut erikoismuotoja ja tunnetuin lienee kehruuvalssi.

Jenkkaan on tanssittu kädenalipyörähdyksiä ja siitä on tanssittu myös nykyisten paikallaan tanssittavien kädenalitanssien kaltaisesti. Polkastakin on ollut muitakin versioita kuin nykyinen swingpolkkana tunnettu muoto.

Vanhoja perinteisiä kädenalitusversioita vanhoista periunteisistä tansseista on tanssittu lähinnä vahvoilla tanhu-/kansantanssialueilla.

Muualla maailmassa tanssitaan eri tanssimusiikkeihin erilaisia fuusiotansseja. Esimerkiksi tango-swing fuusioita tanssitaan ulkomailla yleisesti. Tansseista käytetään yleisesti swing- tai jive-fuusio nimityksiä ja musiikki on jotain muuta kuin perinteistä kädenalitanssimusiikkia, kuten edellämainittua tangoa. Myös erilaisia night club tyylisiä fuusioita tanssitaan hitaisiin musiikkeihin kuten hitaaseen foksiin, rumbaan, hitaisiin lattareihin, erilaisiin bequinerytmeihin ja hitaisiin boleroihin - tässä muutama esimerkki.

Monien tanssien alkumuodot ovat olleet ns. salonkitansseja ja niitä on tanssittu avoimessa otteessa ja kädenalikuvioin. Koko tanssin historiassa suljettu ote on aika uusi muoti.

Joo. Alkaa vaikuttaa siltä, että mikä tahansa tanssi lasketaan lavoilla perinteiseksi kädenalitanssiksi, jos joku on joskus tanssinut siinä käden ali tai ainaski kuullut jonkun tanssineen.
        Se on vain helpompaa kun minäkin voin sanoa osaavani niitä vaikka olen aina luullu etten osaa niitä.

• Aina kädenali
        tangoajaa kirjoitti:

Joo. Alkaa vaikuttaa siltä, että mikä tahansa tanssi lasketaan lavoilla perinteiseksi kädenalitanssiksi, jos joku on joskus tanssinut siinä käden ali tai ainaski kuullut jonkun tanssineen.
        Se on vain helpompaa kun minäkin voin sanoa osaavani niitä vaikka olen aina luullu etten osaa niitä.

Sama täällä ..Onko lavoilla yhtään tanssia mikä ei olisi kädenalitanssi ?
        Ainakin tästä saa sen käsityksen, että kaikkia tansseja voi historian perusteella pitää kädenalitanssina.
        Onko jokutanssi perinteinen eli ei ole kädenalitanssi?

• tatu
        Aina kädenali kirjoitti:

Sama täällä ..Onko lavoilla yhtään tanssia mikä ei olisi kädenalitanssi ?
        Ainakin tästä saa sen käsityksen, että kaikkia tansseja voi historian perusteella pitää kädenalitanssina.
        Onko jokutanssi perinteinen eli ei ole kädenalitanssi?

Tango ei ole kädenalitanssi, paitsi tietenkin discotango, joka taas sisältää kädenalikuvioita...

• Swango & jango
        tatu kirjoitti:

Tango ei ole kädenalitanssi, paitsi tietenkin discotango, joka taas sisältää kädenalikuvioita...

Tango on yksi suosituimmista fuusiokädenalitansseista. Jenkkilän ulkopuolella night club-kädenalitanssejakin suositumpi.

http://www.youtube.com/watch?v=K2-1O_QKHEk&feature=related

Kädenalitangoille on annettu erityisnimiä ja ainakin "jango" ja "swango" ovat käytössä.

• SwangoTango
        Swango & jango kirjoitti:

Tango on yksi suosituimmista fuusiokädenalitansseista. Jenkkilän ulkopuolella night club-kädenalitanssejakin suositumpi.

http://www.youtube.com/watch?v=K2-1O_QKHEk&feature=related

Kädenalitangoille on annettu erityisnimiä ja ainakin "jango" ja "swango" ovat käytössä.

Tarkentaen. Noita nimityksiä käytetään yleisemminkin modernista tangosta, mutta kyllää niihin liittyy oleellisesti kädenalikuviot. Varsinkin Swango nimitys pitää sisällään koko joukon erilaisia kädenali ja suljetun otteen tangoja.

• 543542435

• Ka.valssaaja
        543542435 kirjoitti:

Tästä löytyy amerikkalaista valssia eli kädenalivalssia: http://www.youtube.com/watch?v=qU7gU-FWKSo

NO kylläpä vaan tuossa parin yli kolmen minuutin koreografiassa menivät selvästi kerran molemmat käden ali ja nainen spinnasi käsien alla. Eli olet oikeassa.. Kyllä valssinkin voi laskea perinteiseksi kädenalitanssiksi suomalaisilla lavoilla.
        Ei muuta kun vetäsemään samalla tavalla vaikka Öllölän lavalla Tuupovaarassa.

• saimaantaka
        Ka.valssaaja kirjoitti:

NO kylläpä vaan tuossa parin yli kolmen minuutin koreografiassa menivät selvästi kerran molemmat käden ali ja nainen spinnasi käsien alla. Eli olet oikeassa.. Kyllä valssinkin voi laskea perinteiseksi kädenalitanssiksi suomalaisilla lavoilla.
        Ei muuta kun vetäsemään samalla tavalla vaikka Öllölän lavalla Tuupovaarassa.

Tokihan valssiin - varsinkin hitaaseen valssiin - kuuluu muutama kaunis kädenalitus vuoroparin aikana. Jos ja kun sen osaa.

On kuitenkin ihan eri asia kuin se että fuskua mennä hosutaan kaksi kappaletta putkeen koko ajan käden ali huitoen. Ja seuraavat kaksi kappaletta uuden parin kanssa ja taas mentiin, vähät siitä mitä orkka soittaa ja mitkä on taidot! No, eiköhän siinä ajan kanssa väkisinkin opi jotain...

• Alityyliä
        saimaantaka kirjoitti:

Tokihan valssiin - varsinkin hitaaseen valssiin - kuuluu muutama kaunis kädenalitus vuoroparin aikana. Jos ja kun sen osaa.

On kuitenkin ihan eri asia kuin se että fuskua mennä hosutaan kaksi kappaletta putkeen koko ajan käden ali huitoen. Ja seuraavat kaksi kappaletta uuden parin kanssa ja taas mentiin, vähät siitä mitä orkka soittaa ja mitkä on taidot! No, eiköhän siinä ajan kanssa väkisinkin opi jotain...

No, kun ei kuulu. Lavatanssissa hitaaseen valssiin ei" kuulu mitään kädenalikuvioita, mutta jokainen SAA kyllä niitä tanssia niin paljon kun haluaa, Joskus kyllä näkee parin juuri opittuaan
        menemään käden ali viljelee sitä kuviota kaiken aikaa ja kaikkiin tansseihin hurmioitunut ilme kasvoilla.

• Alityyliä kirjoitti:

No, kun ei kuulu. Lavatanssissa hitaaseen valssiin ei" kuulu mitään kädenalikuvioita, mutta jokainen SAA kyllä niitä tanssia niin paljon kun haluaa, Joskus kyllä näkee parin juuri opittuaan
        menemään käden ali viljelee sitä kuviota kaiken aikaa ja kaikkiin tansseihin hurmioitunut ilme kasvoilla.

Menepäs kertomaan tämä kurssien opettajille. Esimerkiksi Onnenmaan kouluttajille, herralle ja rouvalle itselleen. Että väärin kouluttavat ;-)

Se on selvää että on vähemmän tyylikästä tehdä useampia erikoisjuttuja samassa tanssissa, mutta hitaaseen valssiin sopii jokunen upea pyörähdys käden ali niin julmetun hyvin. Ihan toista kuin jokin fusku jossa ei paljon muuta tehdäkään - ja aika tylsäähän se jo silloin on.

• Alityyliä
        saimaantaka kirjoitti:

Menepäs kertomaan tämä kurssien opettajille. Esimerkiksi Onnenmaan kouluttajille, herralle ja rouvalle itselleen. Että väärin kouluttavat ;-)

Se on selvää että on vähemmän tyylikästä tehdä useampia erikoisjuttuja samassa tanssissa, mutta hitaaseen valssiin sopii jokunen upea pyörähdys käden ali niin julmetun hyvin. Ihan toista kuin jokin fusku jossa ei paljon muuta tehdäkään - ja aika tylsäähän se jo silloin on.

Enpä mene sanomaan kunnioittamalleni opettajapariskunnalle mitään neuvoja lavatanssista.
        Mutta olen silti sitä mieltä, että hitaaseen valssiin ei KUULU
        mitään kädenalikuvioita vaikkakin niitä saa jokainen lavatanssivapaudella viljellä niin paljon, kun ikinä haluaa ja niinpaljon, kun luulee omaan tanssiinsa sopivan.

• Suljettuakin otetta
        saimaantaka kirjoitti:

Ja hitaaseen ja nopeampaan salonkivalssiin voi tanssia vaihteluksi myös muutaman suljetun otteen kuvion vaikka suljetun otteen kuviot ei niihin kuulukaan.

• valssaten
        Suljettuakin otetta kirjoitti:

Ja hitaaseen ja nopeampaan salonkivalssiin voi tanssia vaihteluksi myös muutaman suljetun otteen kuvion vaikka suljetun otteen kuviot ei niihin kuulukaan.

Kyllä varmaan voi, kerroppa esimerkki mikä suljetun otteen kuvio vaikka olisi kiva salonkivalssiin.

• Hidas KA-valssi
        Alityyliä kirjoitti:

Eipa niin. Mutta aina kun voi tanssia hidasta kädenalivalssia, niin siihen kädenalikuviot kuuluu. Siihen voi tanssia myös suljetun otteen kuvioita samaan tapaan kuin swingtansseihinkin.

• Pertsaa kaivataan

Perinteinen tanssija kysyi: "Onko tanssipaikalla kysyntää miehelle,kuka osaa ja tanssii perinteisiä lavatansseja. Tarkoitan, että osaa viedä ja kuunnella musiikkia ja tanssia sen mukaan. "

Aivan ehdottomasti on kysyntää tällaisille viejille! Ainakin minulle tanssivalle naiselle tanssiminen on parasta silloin, kun viejä kuulee musiikin ja tanssii sen mukaan. Silloin itsekin uppoutuu musiikin ja tanssin syleilyyn ja unohtaa arkisen maailman. Ei siihen tarvita ka-tansseja, vaikka kyllä niitäkin mielellään välillä tanssii. Perinteisen tyylin tanssijat ovat tanssipaikoilla suuresti arvostettuja. Tiedän monia naisia, jotka eniten tykkäävät tunteikkaasta "pertsasta". Tässä yksi sellainen.

• Valtava tarjonta

Pertsoja on kaikissa tansseissa tarjolla riittävästi ja taitaviakin runsaasti, suorastaan valtavasti.

Kunnon kädenalittajista on pulaa. On suurinpiirtein lottovoitto jos joskus pääsee kunnon kädenalittajaviejän viemäksi. Yrittäjiä joitakin on mutta kun viejät on yleensä sellaista tasoa ettei siitä saa tolkkua.

Kunnon kädenalittajaviejä kun sattuu kohdalle niin se on varsinainen tanssitaivas. Pertsa on siihen verrattuna niin tavanomaista, kunnon pertsaa kun pääsee tanssimaan kyllästymiseen asti. Siinä kunnon pertsassa kun ei mitään ihmeellistä ole. Vaikka kuinka huippulaatuista, mutta kun sitä saa runsain mitoin kaikkialla tanssipaikoissa, niin ei se enää säväytä ja se ei tunnu mitenkään erityiseltä. Nautin kyllä hyvästä pertsasta, mutta ei se mitenkään erityisesti säväytä, koska on niin tavanomaista.

• MInulla taas homma menee nykyään täysin päinvastoin :) Minäkin ennen pidin valtavasti ka-tansseista ja pidän vieläkin. Mutta hyvin viety perinteinen sytyttää, mitä hitaampi sen parempi. Ja tanssilavoissa on runsaasti eroja. Omiin askeliin sopivia musiikin tulkitsijoita ei ainaakaan täällä päin Suomea ole yhtään liikaa!

Näinhän se aina menee...toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä :)

• Nainen isolla äNNäl

Kaksineuvoiset ovat parhaita. Otan molemmat.

• Yksi neuvo lisää

Ja oon huomannu että ainoastaan perinteisiä tanssiva ei ole kovin nautitava viejä. Vauhdikkaimmat kädenalitanssijat ova ne parhaat hitaiden fiilistelijät ja tangotaiturit. NAM.

• Toinen neuvo
        Yksi neuvo lisää kirjoitti:

Ja oon huomannu että ainoastaan perinteisiä tanssiva ei ole kovin nautitava viejä. Vauhdikkaimmat kädenalitanssijat ova ne parhaat hitaiden fiilistelijät ja tangotaiturit. NAM.

Sama se daamien kanssa .
        Ne jotka osaavat vauhdikkaasti tanssia ka. tansseja pysyen nopeissakin rytmissä, ovat myös parhaita hitaissa jossa saatetaan rikkoakin rytmiä siis tulkitessa hidastaa, nopeuttaa
        ja jopa pysäyttää.
        Sellaisen daamin kun löytää, ei raaskisi millään viedä takaisin naisten puolelle.

• kosmas kokemus
        Toinen neuvo kirjoitti:

Sama se daamien kanssa .
        Ne jotka osaavat vauhdikkaasti tanssia ka. tansseja pysyen nopeissakin rytmissä, ovat myös parhaita hitaissa jossa saatetaan rikkoakin rytmiä siis tulkitessa hidastaa, nopeuttaa
        ja jopa pysäyttää.
        Sellaisen daamin kun löytää, ei raaskisi millään viedä takaisin naisten puolelle.

Mä taas olen huomannu perinteisä tanssivat ovat parempia,
        on pitkät askeleet ja vienti voimakasta.
        Kädenalitanssijat meinaa vaan hyppiä periteisiäkin samalla tavalla.

• yksi tanssija
        kosmas kokemus kirjoitti:

Mä taas olen huomannu perinteisä tanssivat ovat parempia,
        on pitkät askeleet ja vienti voimakasta.
        Kädenalitanssijat meinaa vaan hyppiä periteisiäkin samalla tavalla.

nykyaikana opitaan ensin kädenalitanssit, monet tanssii niitä vaikkei ole rytmitajusta mitään hajua. Eikä siinä tietysti mitään pahaa ole. pääasia ,että tanssii ja yrittää.
        sitten ei osatakaan perinteistä tanssia. olisi parempi oppia ensin perinteiset ja niiden kautta musiikin kuuntelu ja rytmi ja sitten pikku hiljaa opetella muutakin.
        Tansseissa näkee monenlaista tyyliä ja rytmiä. kaikki tanssii omalla tavallaan. se onkin parasta. kaikki vaan rohkeasti tansseihin, jos se vähänkään kiinnostaa. on todella mukava ja liikunnallinen harrastus!

• SwingkuvioinenHumppa
        yksi tanssija kirjoitti:

nykyaikana opitaan ensin kädenalitanssit, monet tanssii niitä vaikkei ole rytmitajusta mitään hajua. Eikä siinä tietysti mitään pahaa ole. pääasia ,että tanssii ja yrittää.
        sitten ei osatakaan perinteistä tanssia. olisi parempi oppia ensin perinteiset ja niiden kautta musiikin kuuntelu ja rytmi ja sitten pikku hiljaa opetella muutakin.
        Tansseissa näkee monenlaista tyyliä ja rytmiä. kaikki tanssii omalla tavallaan. se onkin parasta. kaikki vaan rohkeasti tansseihin, jos se vähänkään kiinnostaa. on todella mukava ja liikunnallinen harrastus!

Näyttää lisääntyvän opetustyyli, missä opetellaan fusku ja foksi samoilla alkeiskursseilla. Samoin myös kävelyhumppaa ja neljän askeleen hustlea eli swing-kuvioista kävelyhumppaa on opetettu samoilla alkeilla. Opetustyylien soisi enemmänkin yleistyvän.

• Mies isolla kybällä
        Yksi neuvo lisää kirjoitti:

Yhdyn kybällä edelliseen kirjoittajaan.

• Reijo H.

Sitä tanssia on tanssittava mitä orkesteri soittaa. Jos tulee jeveä , samba, rumbaa tai cha-cha niin niissä on kuvioita joissa daami viedään kädenali.
      Valssi
      Hidas valssi eli englantilainen valssi on vakioitu Englannissa 1929, tango vakioitiin täällä 1929, foxtrot tanssi vakioitiin 1929 Englannissa. Quickstep tanssi vakioitiin 1929 Englannissa. Samba nykymuotonsa se sai 1940- luvulla. Cha-Cha on rytmillisesti nuorin latinalaistansseista. Se levisi Kuubasta Amerikan kautta maailmalle 1953.

Mitähän kummaa kysyjä tarkoittaa perinteisellä tyylillä? Kenen perinteistä tässä on kysymys.?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe