Kurssilta kurssille

Kurssin priimus

Suurin osa suomalaisista lavatanssijoista osaa mielestään ison määrän eri tanssilajeja. Orkesterit soittavat toistakymmentä eri lajia. Vähimmilläänkin 5-10 lajia.

Kun katselee tanssimista ilman musiikin kuulemista, ei tarkkailija erota mikä tanssilaji tai musiikki on kyseessä. Tanssijakaan vain harvoin saa eroja eri lajien välille niin että ne todella tuntuisivat eri tansseilta. Kaikki on yhtä puuroa.

Ehdotan että orkesterit alkavat soittaa vain korkeintaan neljää eri lajia jotka voisivat olla: tango, foksi ja beat, ja erilaiset rock -kappaleet.

Useammat lajit on turhia koska lähes kukaan ei osaa niitä tanssia. Esim. lavalattarit on niin rumia esityksiä katsoa että silmiin ottaa kipeää kun joku punaniska tanssii niitä. Samaa voi sanoa useimpien orkestereiden surkuhupaisista "lattari"-yrityksistä, korviin tekee kipeää kuunnella.

Vähän on paljon ja paljon on vähän! Opetellaan siis mieluummin kunnolla vähän kuin huonosti paljon.

9

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulun käynyt

Nythän varsinaisen typeryyden ehdotit.
      Tanssiaiset on seurapiiritapahtuma, jossa jokaisella on oikeus tanssia soitetut tanssit aivan omalla taidollaan ja tavallaan.
      Tanssit ei ole mikään tanssitaidon tutkinto, jonka läpäisee tai reputtaa.
      Jos olet jotain oppinut kursseilla käytä sitä taitoa ja anna toistenkin käyttää. Älä kuvittele, että jonkun kurssin käytyäsi olet taidollisesti niin korkealla tasolla, että voit arvostella muiden tanssia ja nähdä muiden taitotasossa puutteita.

• Ei Mimosa

Elävä ja monipuolinen musiikki on ainakin minusta olennainen osa suomalaisten lavatanssien viehätystä. Se nimenomaan on hauskaa, kun soitetaan mahdollisimman paljon erilaisia tanssilajeja. En itse osaa esim. polkkaa, mutta ei minua haittaa se että muut sitä tanssivat. Joskus voin mennä itsekin mukaan, jos joku kauniisti pyytää. Muuten voin vaikka lepäillä tai nauttia virvokkeita. Rumasti tanssiminen ei haittaa myöskään, kun itseään ei näe ja muita ei ehdi katsella siinä tanssin riemussa.

Toisinaan kyllä tulee vastaan orkestereita, joiden soittotaidossa, äänentoistossa tms. on vikaa ja se tosiaan laskee tunnelmaa. Mutta toisten ihmisten tanssiminen ei ole kyllä tähän mennessä haitannut. Ei olisi tansseissa kivaa yksinään.

• 3+6

Voi kun oli hyviä vastauksia. Tanssimme mieheni kanssa tanssit omalla lailla itse nauttien. Tanssi ei varmaan ole just oikeaoppisesti askellettua, mutta itsellä on kiva fiilis tanssiessa esimerkiksi jotain nopeaa kappaletta. Illan jälkeen on ihana fiilis ja huomaa ihan kuinka keho ja mieli kiittää tanssista. Nautitaan ja annetaan jokaisen tanssia omalla lailla.

• wab-ned

Kirjoitit hyvin "Koulun käynyt"! Samoilla linjoilla minäkin.

Soitetusta musiikista voidaan olla niin monta mieltä, kun on kuulijaakin. Tämä on todettu tälläkin palstalla monet kerrat. Otetaan esimerkiksi vaikkapa monien pitämä Yölintu. Hyvää musiikkia kuunnella ja hyvät sanat, joitakin kestohittejäkin. Mutta aivan kelvoton yhtye tanssipaikoille! Liian suuri volyymi (liian monella nykyisin) ja liian nopea tempo.

Toisaalta olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että tanssit muistuttavat liikaa toisiaan. Mutta tuo on lavatanssille ominaista, voidaanhan useissa tansseissa käyttää samoja kuvioita ja on jopa suotavaa. Lavoilla ei tanssita kilpaa edes itsemme kanssa, eikä millään ole mitään väliä, kunhan vaan on hauskaa!

Tanssiminen on eräänlaista esiintymistä. Tai jokainen tanssija joutuu esiintymään niille, jotka lattian reunoilla istuvat ja seuraavat muita ajan kulukseen. Mutta noista katseista ei pidä välittää, vaan jokainen tanssii vain itselleen ja parilleen. Tyyli on vapaa, mutta iloisuus tanssin lomassa suotavaa!

• * monipuolisuus on rikkaus
      * kauneus on katsojan silmässä
      * miltä näyttää, on vähemmän tärkeää, kuin miltä tuntuu

TANSSI KUIN KUKAAN EI KATSELISI; TANSSI NAUTTIEN PARILLESI!
      Kyse on teidän kahden jutusta= ihanaa hetkessä elämistä.
      Orkesteri lahjoittaa meille tilaisuuden, itse päätämme käyttääkö se vai ei...
      :-) Ihania tanssitaivaita toivottelee Maikku

• Tanssssija

Hienoa Maikku !
        Kauniisti kirjoitettu .. Kauniisti ajateltu.
        Juuri noin asian pitää parhaimmillaan olla.
        Ihan tunsin lämpöä rinnassani, kun luin sanojasi.

• Vipeltäjä:)

Voi priimus sentään:( Vai että ei enää sais tanssii lattareitakaan, noi on ihanii tanssittavii! Illan kohokohtana meikäläisellä on kun tulee polkat ja masurkat, niitähän nyt tulee toi yks vaivanen setti illassa jos orkesteri osaa soittaa.
      Noikin vaipuis unholaan kokonaan jos ei noita koskaan soitettais.
      Mennään kaikki vaan iloisesti omalla tyylillä ja naatitaan, jätetään turha
      kärvistely kotiin.

• Kysnpä vaan..

Mitähän sekin haittaisi, jos polkat ja masurkat vaipuisivat sinne unholaan? Minun puolesta saavat kadota tyystin, kuten jenkkakin.

• Yksflikka1111
        Kysnpä vaan.. kirjoitti:

Mitähän sekin haittaisi, jos polkat ja masurkat vaipuisivat sinne unholaan? Minun puolesta saavat kadota tyystin, kuten jenkkakin.

Tämä vastaus oli juuri sitä "Minä ja minun napa" ajattelua. Jos sinä et siis tykkää, se on turhaa? Viis siitä, että on muita jotka tykkäävät!

Kenenkään tanssi-ilta ei taatusti kaadu siihen, että joutuu pitämään kahden kappaleen mittaisen juomatauon keskimäärin 2-3 kertaa illan aikana, kun joku edellä mainituista tanssilajeista soi.

Itse tanssin kyllä mielelläni jenkat, polkat ja masurkatkin, enkä ole ainoa joka em. lajeja mielellään tanssii. Siis minusta niitä saa ja pitääkin soittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe