Olen hakemassa kauppakorkeaan, mutta varmuudeksi haen myös jonnekin ammattikorkeaan, jotta opiskelupaikan saanti olisi varmenpaa. Jos en tänä vuonna kauppikseen pääse, haen ehdottomasti ensi vuonna uudestaan.
Mietin että, mihin amk laitoksiin ja linjoille kannattaa hakea, kun toivon saavani siellä ollessa pisteitä, joita voisi hyväksilukea yliopistossa. Onko kenelläkään kokemuksia siirtymisestä, ja onko tälläinen taktikointi selvää?
Kiitos vastauksista!
amk vaihtoehtoja yliopistolle
5
195
Vastaukset
- 15+15
Jos kauppakorkeaan mielit, niin eiköhän tradenomilinja ole ihan itsestään selvä hakukohde amk-vaihtoehdoista -- kauppakorkeassa opiskellaan kauppatieteitä, ammattikorkeassa liiketaloutta. En tosin ymmärrä, miksi pitää sekoilla niiden opiskelupaikkojen kanssa. Jos et pääse lukemaan kauppatieteitä, mikset vain alkaisi lukea liiketaloutta? Vai meinaatko, että olet jotenkin hienompi, fiksumpi tai peräti parempi ihminen, jos pääset kauppakorkeaan? En yritä aloittaa riitaa, mutta minusta tuntuu, että ihmiset kuvittelevat omista kyvyistään ja älykkyydestään ihan liikoja -- koulutustakin mystifioidaan ja jumaloidaan. Voihan toki olla, että pääset sinne kauppakorkeakouluun heti ensimmäisellä yrityksellä, mutta jos et pääse, ehkä se kertoo vain siitä, että et kuulu sinne.
- faktaa22
AMKin kursseja ei hyväksylueta yliopistossa. Poikkeus kielet.
Näin omalla kokemuksella kyseisestä koulusta.- 15+5
"AMKin kursseja ei hyväksylueta yliopistossa. Poikkeus kielet."
Mitä opiskelit ammattikorkeassa ja yliopistossa? Täytyy nimittäin ottaa huomioon se, että tradenomit voivat päästä erikoishaun kautta suorittamaan kauppatieteiden maisterin tutkintoa suoraan, mikä tarkoittaa sitä, että periaatteessa koko kauppatieteiden kandin tutkinto on hyväksiluettu. Tietenkään se ei käytännössä katsoen ole samalla tavalla hyväksiluettu kuin perinteisesti hyväksilukemisesta puhutaan, mutta luulisi, että jos tradenomin tutkinnon voidaan katsoa vastaavan kauppatieteiden kandin tutkintoa, on hyväksiluettavaksi kelpaavia kursseja suhteellisen paljon. Saatan olla erehtynyt, mutta näin minä itse tämän asian päättelisin.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jos ei pääse kauppakorkeaan, voi ihan hyvin tyytyä liiketalouden amk-opintoihin. - reyerrey
15+5 kirjoitti:
"AMKin kursseja ei hyväksylueta yliopistossa. Poikkeus kielet."
Mitä opiskelit ammattikorkeassa ja yliopistossa? Täytyy nimittäin ottaa huomioon se, että tradenomit voivat päästä erikoishaun kautta suorittamaan kauppatieteiden maisterin tutkintoa suoraan, mikä tarkoittaa sitä, että periaatteessa koko kauppatieteiden kandin tutkinto on hyväksiluettu. Tietenkään se ei käytännössä katsoen ole samalla tavalla hyväksiluettu kuin perinteisesti hyväksilukemisesta puhutaan, mutta luulisi, että jos tradenomin tutkinnon voidaan katsoa vastaavan kauppatieteiden kandin tutkintoa, on hyväksiluettavaksi kelpaavia kursseja suhteellisen paljon. Saatan olla erehtynyt, mutta näin minä itse tämän asian päättelisin.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jos ei pääse kauppakorkeaan, voi ihan hyvin tyytyä liiketalouden amk-opintoihin.Valmistunut on eria asia kun aloittajalla on tarkoitus olla se vuosi vaan ja siilon ei saa mitään hyväksi luettua. Näin ainakin itse ymmärsin. Tradenomi ja inssi on saman arvoisia kun kandi. Joissakin tapauksissa esim. inssi on kandia parempi nelosen keskiarvolla mennään kandeista ohi suoraan maisterilinjalle.
Jos pääset tradenomi linjalle niin luet sen ekaks kokonaan! Sä et tuu häviämään mitään kun vaihdat tradenomi lapput taskussa suoraan maisterilinjalle yliopistoon mutta tolla kikkailulla sä häviät vuoden sekä opiskelet samat asiat uudestaan. Mitä tulee omaan kouluun sä voit valita linjoja ihan niin paljon kun haluat ja yliopiston mäellä ei ole kun kaksi suuntautumista.
- Hannemaija
Voit käydä ensin AMKussa tradenomiksi ja jatkaa sitten yliopistossa maisteriohjelmaan, jolloin valmistut 2 vuodessa kauppatieteen maisteriksi. -Katselepa yliopistojen sivuilta kohdasta "maisteriohjelmat".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892128Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361776- 1801326
- 241794
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340514