Tuli tossa ostettua uus 32 tuumanen telkku.
En huomaa eroa tavallisen Ylen kanavien ja YLE HDn välillä. Miksi? Tv on Cable Ready HD hyväksytty.
Tarviiko hommata ci-moduuli ja kortti operaattorilta?
YLE HD ei eroa?
21
879
Vastaukset
- tee nii niin huomaat
Normaalilla katseluetäisyydellä ei paljoa huomaa, mutta katsopa läheltä, niin kyllä huomaat.
- HD auttaa.....
Joo, ja vaikka olis 40" ei siltikään huomaa eroa, johtuu siitä kun koko lähetyssysteemi on HD laatua, se parantaa myös normaali lähetyksen kuvaa. Meillä on 46" T2 toosa ja joissakin lähetyksissä tulee mieleen että mitään HD lähetyksiä ei edes tarvita. Yksi esimerkki on esim A-Talkin kuva. Enpä juurikaan viitsi vaihdella tuonne ylehd kanavalle. Myös satelliitista tuleva normaali Eurosport parani huomattavasti kun EurosportHD lähetykset alkoivat.
- Kuusirinne
Kyllä eron huomaa 32 tuuman televisiosta ja selvästi. Olen katsonut esimerkiksi "Järviemme Suomi" -ohjelmaa niin YleHD:ltä kuin SD-kuvanakin ja ero on aivan selvä ainakin Sonyn KDL 32W4000 -mallissa.
Sama koskee "Avara luonto" -ohjelmaa. Paremmin eron tietysti huomaisi suuremmalta kuvaruudulta. Olen nähnyt HD-kuvaa 46 tuuman ruudulta ja se näyttää todella huimalta. Jalkapalloa on ilo seurata. - hoodeetä tulee.
Ei ole mitenkään huima tuo ero edes 46" fullHD telkkarissa, pitää mennä 1,5 - 2 metrin päähän että selkeästi erottaa sd ja hd kuvat toisistaan, meillä katotaan 3,5m matkalta normaalisti. Voin myös verrata Eurosportin sd ja hd lähetyksiä, ei suurta eroa. Mutta satelliitista tulee joiltakin kanavilta hd demo 1080i, ja se on tehty niin skarpiksi että siinä tuon eron sitten huomaa kauempaakin. Yksi juttu, kuinka saa halvalla 32" telkkarista teräväpiirtokuvaa? No, ottaa kaksi askelta taaksepäin.
- hyvä kuvanlaatu
Ylellä on muutenkin muita antennikanavia parempi kuvan laatu kanavillaan, osa selittyy kyllä sillä että bitrate on Ylen kanavilla suurempi kuin muiden kanavilla. Joten eipä tässä ainakaan kuvanlaadusta pidä valittaman, siis Ylen kohdalla. Oon itse ainakin ihan tyytyväinen. Se mikä riepoo on se alituinen FST5-puffaaminen TV1 ja TV2 kanavilla, tais joskus olla Teeman puolellakin tota samaa FST5-puffaamista. Mut kun ei katsojia riitä niin pakkohan sitä pakkoruotsituskanavaa on puffata. Toinen mikä riepoo on Kaj Kinnas joka on nykyään suomenkielisissä ohjelmissa pilaamassa tunnelmaa, äijällehän pitäis antaa potkut siitä että se piti ruotsin puolta viimevuotisissa lätkän MM-kisoissa. Mutta se taas on kokonaan eri juttu eikä liity kuvanlaatuun mitenkään. :D
- Mervi Tappola
Koska Ylen HD (tai muutkaan "hd-kanavat") ei ole oikeata HD-materiaalia vaan ylöspäin skaalattua SD:tä. Siksi et mitään eroa voi huomatakaan. Erikseen on sitten nämä oikeasti HD:nä lähetettävät esim. urheilukisat. Jos matsku on HD:tä et voi olla erottamatta sitä SD:stä.
- jopas nyt.,....
Kaikki yle ohjelmat tehdään nykyisin HD laadulla, uutisista lähtien, vanhat on sitten eri juttu.
- hoodeeta_televisioon
YLE HD:lla vasta pieni osa lähetyksistä on aitoa ns. natiivi-HD:ta. Uutiset tulevat vasta 2015 täyshd:na. Mutta urheilussa ja esim. HBO:n huippusarjoissa olevan aidon HD:n näkee erottaa kyllä sekä läheltä, että kaukaa, on se sen verran terävää.
- uutisia hd:na???
hoodeeta_televisioon kirjoitti:
YLE HD:lla vasta pieni osa lähetyksistä on aitoa ns. natiivi-HD:ta. Uutiset tulevat vasta 2015 täyshd:na. Mutta urheilussa ja esim. HBO:n huippusarjoissa olevan aidon HD:n näkee erottaa kyllä sekä läheltä, että kaukaa, on se sen verran terävää.
Minkä takia uutisia edes tarviskaan lähettää HD:na, tai varsinkaan täyshd:na? Uutiset nyt on vaan uutisia, sama vaikka suttup*skaa laittaisivat. Leffat, urheilu, konsertit, dokkarit, piirretytkin, on sitten kokonaan eri asia ja niissä toi kuvanlaatu merkitsee enemmän.
- setulee.,...
uutisia hd:na??? kirjoitti:
Minkä takia uutisia edes tarviskaan lähettää HD:na, tai varsinkaan täyshd:na? Uutiset nyt on vaan uutisia, sama vaikka suttup*skaa laittaisivat. Leffat, urheilu, konsertit, dokkarit, piirretytkin, on sitten kokonaan eri asia ja niissä toi kuvanlaatu merkitsee enemmän.
No, oli miten oli, kaikki kalusto on HD laatuista kameroista lähtien ja niitä myös käytetään niin uutisissa kun A-Studiossa ja A-Talkissa ja myös tallennus tapahtuu HD laadulla, sekä lähetys YLE HD kanavalle. Etkö näe tuota YLEHD kanavaa?
- uutisia HD:na???
setulee.,... kirjoitti:
No, oli miten oli, kaikki kalusto on HD laatuista kameroista lähtien ja niitä myös käytetään niin uutisissa kun A-Studiossa ja A-Talkissa ja myös tallennus tapahtuu HD laadulla, sekä lähetys YLE HD kanavalle. Etkö näe tuota YLEHD kanavaa?
Näen sitä ainoastaan Maxivisionin kautta, antennin kautta en voi katsoa koska mulla ei ole antenni-HD-boksia. Maxivisionin boksia puolestaan en ole kytkenyt HDMI-piuhalla telkkariin joten lopputulos plus miinus nolla. Toisaalta Maxivisionin oon hommannut ihan maksukanavien, en kotimaisten HD-kanavien, takia. Itselleni ei ole tärkeää se tuleeko jokin HD:na, vaan se sisältö on tärkeämpi.
- Kuusirinne
uutisia HD:na??? kirjoitti:
Näen sitä ainoastaan Maxivisionin kautta, antennin kautta en voi katsoa koska mulla ei ole antenni-HD-boksia. Maxivisionin boksia puolestaan en ole kytkenyt HDMI-piuhalla telkkariin joten lopputulos plus miinus nolla. Toisaalta Maxivisionin oon hommannut ihan maksukanavien, en kotimaisten HD-kanavien, takia. Itselleni ei ole tärkeää se tuleeko jokin HD:na, vaan se sisältö on tärkeämpi.
Totta, sisältö on tärkeintä! Pelkän HD:n vuoksi en HD:tä katso! Ääni YleHD:llä on parempi kuin SD-kanavilla ja siitä on varmaan hyötyä kotiteatterin tai soundbarin omistajille.
Mutta katsoinpa jalkapalloa YleHD:ltä ja mielestäni sitä on paljon mukavampi seurata kuin SD-kanavilta.
- hei taas, nuijat.
HD asioissa pitää muistaa että fullhd telkkari osaa muuttaa tavallisen tv lähetyksen hd lähetykseksi, ja kuinka hyvin, se riippuu skaalaimesta, joka taas on hintaan sidottu ominaisuus. Esim SP3 osaa tehdä sd kuvasta hyvää hd kuvaa.
- deehookuu
"fullhd telkkari osaa muuttaa tavallisen tv lähetyksen hd lähetykseksi"
Käytännössä se vain jakaa pikseleitä pienempiin osiin, eli alkuperäisen SD-kuvan jokainen pikseli näytetään (esim.) neljänä pikselinä HD-ruudulla. Todellinen kuvainformaatio ei lisäänny.
- juigxd
Mulla uusi 40 tuumainen Sony. Yle HD näkyy huonommin ja kuuluu myös hiljaisemmin kuin tavallinen Yle. Testattu Uutisilla ja muilla ohjelmilla. Signaali tulee tallentavan boksin kautta, joka ei ole HD boksi. En ole kokeillut vetämällä antennipiuhaa suoraan telkkuun.
- Kuusirinne
Minulla signaali tulee myös tallentavan digiboksin kautta. Ääni kuuluu paljon voimakkaammin kuin SD-lähetyksissä. Televisioni on myös Sonyn, mutta jo vanhempaa mallia eli KDL 32W4000.
Minun kokemukseni on, että kuva YleHD:llä on parempi, varsinkin luonto-ohjelmissa, urheilulähetyksissä (mestarien liiga) tms. Ja eron huomaa, vaikka televisioni on vain 32-tuumainen. Katseluetäisyys on lyhyt eli alle 2 m.
Kaapeliverkko on Soneran Roissa. - Kuvanparannuksia vex
juigxd: Olen DNA Welhon kaapeliverkossa ja kyllä yle HD:n laatu on sitä mitä sen kuuluu ollakin ja ero on nähtävissä muutaman vuoden vanhalla 40" Sonylla. Sama ero on nähtävissä jopa 23" kakkostv:llä;) Onkohan sinulle jäänyt kaikki oletusarvoiset kuvanparannukset päälle?
Ylen HD-kuva tehdään eri encoderilla kuin SD-kuva, joten ihan 1:1 ei laatua voi verrata. SD-kanavalla Sony tunnistaa olevan tavanomaisen MPEG2-äänen, mutta HD-kanavallahan on DD 2.0 stereoääni tai DD 5.1 -ääni, jos sellainen sattuu lähetettävään ohjelmaan olemaan tarjolla. Lopputulos onkin sitten kiinni tv:n dekooderin asetuksista, joten tasoeroa saattaa olla kanavien välillä. Katso http://yle.fi/tekniikka/?ID=265&group=265
PS. Kyllä formulatkin mieluummin katsoo HD:nä, kun siihen on mahdollisuus;)
- Lassiter
Huomaa eron selvästi jos tv on full hd. ihan sama mikä on katselu etäisyys.
- hanskis
Minkä maksukanava kortin kanssa pystyy katsomaan HD lähetyksiä antenniverkossa? PlusTV kortilla ei saamieni tietojen mukaan pysty. Silti mainostavat HD lähetyksiä jääkiekon MM kisoista.
- -
DNA näkyy ja sit satelliitista Canal Digital
- ei mainosta
Plustv ei kyllä mainosta HD-lähetyksiä. Dna kyllä mainostaa ja Dna lähettää HD-kanavia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481230
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55561
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462