Kuvankaappaus näytöltä

kjuytgds

En ole vuosiin tarvinnut kuvankaappausta ja nyt tuli käyttöä.
Löysin tämän ohjeen
http://appro.mit.jyu.fi/doc/tyovaline/windows/index3.html
mutta koneeni kannettava Fujitsu Esprimo Mobilessa ei toimi ihan noin.
Ohjeesta
"Kuvan kaappaus toimii yksinkertaisesti PrintScrn-näppäimellä, joka yleensä löytyy näppäimistöltä ylimmästä näppäinrivistä, kolmantena oikealta lukien.
Näyttö muokataan haluttuun muotoon ja painetaan PrintScrn-näppäintä, jolloin kuva työpöydästä kopioituu leikepöydälle. Tämän jälkeen kuva on valmis siirrettäväksi kuvankäsittelyohjelmaan, jossa sitä voidaan muokata tarpeen mukaan. Siirtäminen tapahtuu avaamalla kuvankäsittelyohjelma ja liittämällä leikepöydän sisältö muokattavana olevaan kuvatiedostoon."
Pelkästään PrtScr-näppäimen käyttö ei riitä vaan mun kone vaatii Fn-näppäimen samaan aikaan. Saan siis niillä koko näkymän leikepöydälle.

"Jos halutaan kaapata vain aktiivinen ikkuna leikepöydälle, se tapahtuu pitämällä Alt-näppäintä pohjassa, kun painetaan PrintScrn-näppäintä."
Tällä Alt-näppäimellä ei ole vaikutusta, että saisin vain avoimen ikkunan ilman ilman selaimen osoiteriviä etc. leikepöydälle.
Tämä pelkkä avoin ikkuna leikepöydälle olisi tavoitteena.
Olisko jeesiä, että missä kohtaa fibaan?

XP SP3

21

11694

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joko kokeilit näppäinyhdistelmää [Fn] [Alt] [PrintScrn]?

      Huom, jos kaappaat selainikkunaa, niin "aktiiviseksi ikkunaksi" käsitetään koko selainikkuna työkalu- ja osoitepalkkeineen. Piilota nämä palkit ennen kuvakaappauksen ottamista.

      • kjuytgds

        Kokeilin tuon yhdistelmän ja onkin ilmeisesti syynä mun käsityskyvyn puute.
        "Aktiiviseksi ikkunaksi" ymmärsin vain selaimen näkymän ilman kalu- ja ossupalkkeja.
        Täytyy sitten piilottaa yläpalkki tai Paintillä muotoilla.
        Kiitos kaikille


      • 14+6
        kjuytgds kirjoitti:

        Kokeilin tuon yhdistelmän ja onkin ilmeisesti syynä mun käsityskyvyn puute.
        "Aktiiviseksi ikkunaksi" ymmärsin vain selaimen näkymän ilman kalu- ja ossupalkkeja.
        Täytyy sitten piilottaa yläpalkki tai Paintillä muotoilla.
        Kiitos kaikille

        voit jo kuvaa ottaessa rajata kuvan sopivaksi, ei tarvitse missään paintissä touhuta http://neko.kapsi.fi/ohje/kuvakaappaus.html


    • Gadwinnn
    • ...
    • Snipping

      Jos sinulla on W7, niin siinä on "vakiona" Snipping Tool.

    • FastStone Capture
    • 29

      Riippuu käyttöjärjestelmästä.....sitähän aloittaja ei viitsinyt mainita.

      • "XP SP3"


      • persnilla

        Urpo :D


    • Käsittämätöntä!!

      Miten Windows voi olla noinkin yksinkertaisessa asiassa noin helkkarin vaikea. Kunnon käyttöjärjestelmissä on natiivina kätevä kuvakaappausohjelma.

      Ihmiset käyttää vuosia Windowsia ja silti yksinkertaistenkin asioiden kanssa menee sormi suuhun.

      • Noo, aikansa kaikella. Windows XP tosiaankin on jo ansainnut haudan levon.


      • sde3488
        Kollimaattori kirjoitti:

        Noo, aikansa kaikella. Windows XP tosiaankin on jo ansainnut haudan levon.

        En näe mitään syytä laittaa XPeetä hautaan, kun katsoo uusien laitteiden yhteensopivuutta, lähes kaikissa on maininta XP. Miksi se pitäisi haudata, siis muukin syy kun että uudempiakin löytyy?


      • Siksi että....
        sde3488 kirjoitti:

        En näe mitään syytä laittaa XPeetä hautaan, kun katsoo uusien laitteiden yhteensopivuutta, lähes kaikissa on maininta XP. Miksi se pitäisi haudata, siis muukin syy kun että uudempiakin löytyy?

        Koska käyttis on ylläpijän osalta kuopattu, viimeisin versio on 2008 vuodelta eikä päivityksiä enää tule, ainoastaan kriittiset tietoturvapäivitykset jatkuvat ensivuoteen. Aika riskaapelia käyttää ja pitää verkossa tuollaista käyttöjärjestelmää. Järkevämpää on asentaa vaikkapa Ubuntu, ei maksa mitään ja on turvallinen ja helppo käyttää.


      • Juupa juu..
        Siksi että.... kirjoitti:

        Koska käyttis on ylläpijän osalta kuopattu, viimeisin versio on 2008 vuodelta eikä päivityksiä enää tule, ainoastaan kriittiset tietoturvapäivitykset jatkuvat ensivuoteen. Aika riskaapelia käyttää ja pitää verkossa tuollaista käyttöjärjestelmää. Järkevämpää on asentaa vaikkapa Ubuntu, ei maksa mitään ja on turvallinen ja helppo käyttää.

        Tosi riskaapelia ;-)

        Meidän työpaikan verkossa maailmanlaajuisesti on tällä hetkellä noin 15.000 XP työasemaa, kaikki verkossa.

        Ja ainakin yritysmaailmassa Microsoft on luvannut XP:hen tietoturvapäivitykset ainakin vuoden 2015 loppuun.


      • Juupa juu.. kirjoitti:

        Tosi riskaapelia ;-)

        Meidän työpaikan verkossa maailmanlaajuisesti on tällä hetkellä noin 15.000 XP työasemaa, kaikki verkossa.

        Ja ainakin yritysmaailmassa Microsoft on luvannut XP:hen tietoturvapäivitykset ainakin vuoden 2015 loppuun.

        XP on vielä ihan turvallinen kun on vielä jatketun tuen piirissä.

        "Ja ainakin yritysmaailmassa Microsoft on luvannut XP:hen tietoturvapäivitykset ainakin vuoden 2015 loppuun. "

        Ei päde yleisesti, mutta jos kyseessä on yritys jossa on 15000 koneita, niin ei olisi mikään ihme että olisivat tehneet erillisen ylläpitosopimuksen MS:n kanssa. XP saa tietoturvapäivityksiä vaikka seuraavat sata vuotta jos asiakas maksaa tarpeeksi.

        Ilman tilaajakohtaista erillissopimusta XP:n tuki lakkaa vuonna 2014.


      • EiLinuxille
        Siksi että.... kirjoitti:

        Koska käyttis on ylläpijän osalta kuopattu, viimeisin versio on 2008 vuodelta eikä päivityksiä enää tule, ainoastaan kriittiset tietoturvapäivitykset jatkuvat ensivuoteen. Aika riskaapelia käyttää ja pitää verkossa tuollaista käyttöjärjestelmää. Järkevämpää on asentaa vaikkapa Ubuntu, ei maksa mitään ja on turvallinen ja helppo käyttää.

        Ubuntu ja Ubuntu... laitoin sellaisen XP-koneeseeni ja jo osaa olla hankala käyttää. Kone onkin levännyt vuoden laukussaan....


    • ÄksPee 2014
    • MulliKulli

      Win kokoruutu menee leikepöydälle PrnScr. Ohjelmaan kuvan takaisi Cntrl-V.
      Aktiivinen ikkuna Alt-PrntScr. Galaxy Tabissa on alhaalla ScreenCapture. Kannettavien koneiden näppäimistö ei aina standaria Fn ohjekirja tai koneen mukana. pdf.
      Win3sta lähtien (-90) ollut leikepöytä Cntr-C kaappaa, Cntrl-V palauttaa. Cntrl-X leikkaa pois valitun alueen. Paina F1 helpistä saat tietoa sopivalla hakusanalla. Lukemalla helppiä ei tarvitse kysellä muilta. F1 ei tarkoita formulaa. Helpistä apua enemmän kuin kellään ihmisellä on päässä.

    • <><>

      Useimmissa win koneissa kaappaus tehdään [alt GR] [PrtScr]. Sitten johonkin kuvankäsittelyohjelmaan ja rajaus. Näin rautalangasta vääntäen.

      • Vistassa ja Windows 7:ssa on leikkaustyökalu joka on kertaluokkia kätevämpi tapa ottaa kuvankaappauksia. Vain XP:ssä joutuu vielä tekemään noin hankalasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      230
      1925
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1188
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      998
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      984
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      763
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      709
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      681
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      657
    Aihe