Jatko-opiskelupaikka hämärän peitossa, apuja? :)

hiemanhuolestunut

Tässä alkaa kohta yhteishaut ja itselläni ei vielä kovin tarkasti ole selvillä mitä tulevaisuudessa haluan tehdä. Kyselempä nyt täällä, jos ihmisillä on samoja tuntemuksia ja olisihan se hienoa jos joku osaisi vielä vähän neuvoakin.

Itseäni kiinnostaa tietokoneilla leikkiminen: kuvankäsittely, www-sivujen ulkoasujen suunnittelu, mainosten suunnittelu, pelien tekeminen (ei niin se softapuoli, koska C jutut ovat täyttä hepreaa minulle, vaan ideoiden keksiminen, hahmot, ulkoasu kokonaisuudessaan, grafiikka..) Myös urheilun yhdistäminen tietokoneiden kanssa olisi yksi mahdollisuus, mutta itselleni ei nopeasti tule mieleen muuta kuin joku urheilu-uutisten kirjoittaja esimerkiksi maikkarille, enkä tiedä onko tämä lopulta ns. unelma-ammatti. Ylipäänsä vähän kaikki luova työ kiinnostaa.

Päälimmäisenä kiinnostaa nettisivujen tekeminen ja pelipuoli, vaikka kummastakaan ei tosin kokemusta ole.

Niin sanottuja ammattinimikkeitä ja opiskelupaikkoja on tarjolla hirveä kasa, eikä noista nyt ota selvää mikä tarjoaa mitäkin, varsinkin kun tässä vaiheessa kaikki on vielä auki. Mediatekniikka, medianomi, tietojenkäsittely -> peliala, pakkausmuotoilu ja grafiikka, graafinen suunnittelu...

Niin ja sekin täytyy kysyä, jos joku sattuisi vastauksen tietämään: pelialan graafisen puolen osaajaksi jos haluaa, onko oikea tie tietojenkäsittelyn kautta vai medianomin, graafisen suunnittelun tai vastaavan kautta?

Osaisiko joku suositella jotain tiettyä linjaa tai alaa ylläolevista vinkeistä päätellen? Kiitos. :)

22

990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lol

AMK:n mediatekniikka/tietotekniikka

• hiemanhuolestunut

Mediatekniikka joo, mutta se huolestuttaa kun noissa katsotaan tuota fysiikan / kemian yo-kirjoitusten tuloksia. Itse kun en ole käynyt kuin pakolliset yhdet kurssit. Poissulkeeko se mediatekniikan valitsemisen jos fysiikka/kemia ei ole hallussa?

• lol

Ei sulje, Mediatekniikan koulutusohjelmassa ei tarvitse opiskella kemiaa ollenkaan. Fysiikkaa pitää opiskella muutama hassu kurssi, jotka ovat todella helppoja.

• Help ?

Täytyy sanoa, että kuinka hassua, minulla on täysin sama tilanne kuin sinulla. Ajatuksena ihan sama ala / toimenkuva mutta olen kyllä niin sekaisin noista kaikista vaihtoehdoista. Kuulin että Metropolia ja landen ammattikorkea ovat parhaimmat koulut suomessa tota alaa ajatellen mutta ihmetystä on tuottanut vain yksi asia - Metropoliassa on ihan selvästi oma koulutusohjelma nimike (viestinnän koulutusohjelma: 3D-animointi ja -visualisointi) joka erikoistuu juuri tähän, mutta ongelma nyt onkin se, etten löydä vastaavaa Lahden puolelta ? Ainoastaan "Insinööri: Tekninen visualisointi " mutta vastaako se ihan samaa kuin tuo metropolian kuvaus ? Tässäpä minulla pulma.
      Lahteen kyllä haluaisin kouluun jos kyseessä on samankaltainen ohjelma helpottaakseni liikkumista ( koulu sijaitsee keskustassa, kun taas metropolian koulu , ei pahalla, mutta jumalan selän takana, tikkurilassa) Hjälp ?

• hiemanhuolestunut

Hehe saa nähdä päädytäänkö lopulta samaan kouluun.

Joo, en minäkään Helsinkiin halua.

Jyväskylässäkin on ihan varteenotettava mediatekniikan opiskelupaikka.

• Tosikko

Mediatekniikka on muodikas huuhaa-ala, josta saattaa erittäin hyvällä tuurilla päästä pätkätöihin tai freelanceriksi Onneksi tuonkin alan aloituspaikkoja skaalataan alaspäin, ettei pettyneitä "mediatekniikan ammattilaisia" tule määräänsä enempää.

• pelintekijä

Kajaanin ammattikorkeakoulussa voi opiskella pelialaa, ja erikoistua siihen osa-alueeseen mikä itseä kiinnostaa. Luoville pelialan tyypeille on vaihtoehtoina peligrafiikka tai pelisuunnittelu ja -tuottaminen.

Itse opiskelen täällä kolmatta vuotta, ja voin sanoa ettei parempaa pelialan koulutusta Suomesta saa. Teoriaa opiskellaan parina päivänä viikossa, ja loppuviikko tehdään oikeita peliprojekteja ryhmissä. Jokainen erikoistuu omaan kiinnostuksenkohteeseensa, joten luokassa on ohjelmoijia, graafikoita, suunnittelijoita ja tuottajia. Graafikoiden ei tarvitse ymmärtää koodista kuin perusasiat, ja kukaan mun luokalla ei oo jäänyt pääsemättä noita peruskursseja läpi vaikka C olis heprealta tuntunut.

Pelialalle voi toki tähdätä muutakin kautta, mutta parhaat mahdollisuudet on oikean pelialan koulutuksen kautta. Varsinkin kun meillä tehdään niin paljon oikeita projekteja ja koululla on hyvät verkostot ja suhteet alan yrityksiin Suomessa ja ulkomailla. Harjoittelu tehdään oikeissa pelifirmoissa, ja töihin on kyselty jo kesken opiskelujen.

Ja tuo tutkintohan täällä on tietojenkäsittely. Kysele lisää jos haluat, mä kyllä vastailen :)

• hiemanhuolestunut

Tämä on juuri sitä mitä haluan. Kun katsoin noita teidän tekemiä pelejä, niin tuli sellainen tunne että ei s**tana, jos pääsis itsekin tekemään noita. Todella hienoja!

Vähän pelästytti tuo, että toinen vuosi peliajalla käydään pääosin englannin kielellä, mutta tämä on sitä globalisaatiota :)

Koulutusnetin sivut ovat taas vaihteeksi alhaalla... Osaatko yhtään sanoa, monellako pisteellä on mahdollista päästä sisään? Ja onko siitä haittaa ja kuinka paljon, ellei ole opiskellut fysiikkaa ja kemiaa kuin ne pakolliset kurssit?

Olin kyllä jo aiemminkin käynyt tutustumassa Kajakin sivuhin, mutta mieleen jäi vain se, että tämä on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Nyt se on ainoa vaihtoehto. Iso kiitos siitä, että eksyit tänne. Nyt ainakin tiedän mihin haen ja mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. :)

Ainiin ja vielä yksi vähän pelottavakin kysymys, johon et välttämättä osaa vastata, mutta kysyn nyt sinulta kuitenkin ensin. Miten heikko värinäkö vaikuttaa, vai vaikuttaako se ollenkaan? Tutkittu on ja silloin sanottiin että poissulkee lentäjän ammatin ja jotain muuta, johon ei ole vähääkään kiinnostusta, mutta varmaan kannattaa silti tarkistaa.

• pelintekijä
        hiemanhuolestunut kirjoitti:

Tämä on juuri sitä mitä haluan. Kun katsoin noita teidän tekemiä pelejä, niin tuli sellainen tunne että ei s**tana, jos pääsis itsekin tekemään noita. Todella hienoja!

Vähän pelästytti tuo, että toinen vuosi peliajalla käydään pääosin englannin kielellä, mutta tämä on sitä globalisaatiota :)

Koulutusnetin sivut ovat taas vaihteeksi alhaalla... Osaatko yhtään sanoa, monellako pisteellä on mahdollista päästä sisään? Ja onko siitä haittaa ja kuinka paljon, ellei ole opiskellut fysiikkaa ja kemiaa kuin ne pakolliset kurssit?

Olin kyllä jo aiemminkin käynyt tutustumassa Kajakin sivuhin, mutta mieleen jäi vain se, että tämä on vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Nyt se on ainoa vaihtoehto. Iso kiitos siitä, että eksyit tänne. Nyt ainakin tiedän mihin haen ja mitä haluan tehdä tulevaisuudessa. :)

Ainiin ja vielä yksi vähän pelottavakin kysymys, johon et välttämättä osaa vastata, mutta kysyn nyt sinulta kuitenkin ensin. Miten heikko värinäkö vaikuttaa, vai vaikuttaako se ollenkaan? Tutkittu on ja silloin sanottiin että poissulkee lentäjän ammatin ja jotain muuta, johon ei ole vähääkään kiinnostusta, mutta varmaan kannattaa silti tarkistaa.

Pistemääristä en osaa sanoa, sen tiedän että hakijoita on paljon... Mutta sitä ei kannata säikähtää vaan laittaa hakupaperit sisään, vain hakemalla voi päästä sisään. :) Pääsykoe on tavallinen tietojenkäsittelyn pääsykoe, vähän logiikkaa ja muistia testaavia tehtäviä, joku kirjoitustehtävä joissa mitataan motivaatiota pelialalle. (Näin ainakin silloin kun itse kävin kokeessa). Ei ole paha, eli siitä vaan testaamaan.

Mä en itsekään ollut opiskellut fysiikkaa ja kemiaa muuta kuin pakolliset kurssit, eli ei haittaa. Ja meillä on opiskelijoita sekä lukio, että ammattioppilaitos pohjalla, eli kummastakin on mahdollista päästä jatkamaan tänne.

Tuo värinäkö asia riippuu varmasti paljon siitä, miten heikko värinäkö on. Luulen, että jos haluat ensisijaisesti graafikoksi, siitä voi olla haittaa. Mutta sinusta voisi hyvin olla tuohon pelisuunnittelun ja -tuottamisen suuntautumiseen ja siihen en usko heikon värinäön vaikuttavan. Ja siinä juuri pääsee keksimään niitä peli-ideoita.

• hiemanhuolestunut
        pelintekijä kirjoitti:

Pistemääristä en osaa sanoa, sen tiedän että hakijoita on paljon... Mutta sitä ei kannata säikähtää vaan laittaa hakupaperit sisään, vain hakemalla voi päästä sisään. :) Pääsykoe on tavallinen tietojenkäsittelyn pääsykoe, vähän logiikkaa ja muistia testaavia tehtäviä, joku kirjoitustehtävä joissa mitataan motivaatiota pelialalle. (Näin ainakin silloin kun itse kävin kokeessa). Ei ole paha, eli siitä vaan testaamaan.

Mä en itsekään ollut opiskellut fysiikkaa ja kemiaa muuta kuin pakolliset kurssit, eli ei haittaa. Ja meillä on opiskelijoita sekä lukio, että ammattioppilaitos pohjalla, eli kummastakin on mahdollista päästä jatkamaan tänne.

Tuo värinäkö asia riippuu varmasti paljon siitä, miten heikko värinäkö on. Luulen, että jos haluat ensisijaisesti graafikoksi, siitä voi olla haittaa. Mutta sinusta voisi hyvin olla tuohon pelisuunnittelun ja -tuottamisen suuntautumiseen ja siihen en usko heikon värinäön vaikuttavan. Ja siinä juuri pääsee keksimään niitä peli-ideoita.

Voisi tarkastuttaa, miten tuo näkö vaikuttaa ja sitten vaan papereita sisään. Kiitokset tästä.

• pelintekijä

Voisi tarkastuttaa, miten tuo näkö vaikuttaa ja sitten vaan papereita sisään. Kiitokset tästä.

Hyvä että musta oli apua. Onnea pääsykokeisiin ja tervetuloa tänne sitten syksyllä :)

• vcxvcxvxc

Onko kaikki luokaltasi päässeet harjoitteluihin hyvin vai pääseekö vain lahjakkaimmat ja hyvän CV:n omaavat? Itse opiskelen automaatioalaa ja harjoittelupaikan saaminen on todella vaikeaa kun hukkuu massaan. Itsekin olen kiinnostunut peleistä, mutta en ole kiinnostunut ainakaan pelkästä koodaamisesta, mutta ei kyllä ole lahjoja piirtämiseenkään. Ideoita löytyy paljon, joten pelin juonen ja muiden ratkaisujen tekeminen kiinnostaisi paljonkin.

Tämän koulun jälkeen voi olla hyvinkin suuntana toinen koulu kun työtä ei tunnu löytyvän. Tällä kertaa kiinnostaa ainoastaan alat, joissa oikeasti työllistyy ja pääsee kosketuksiin työelämään jo opiskelun aikana. Mielestäni todella typerää, että koulu ei aktiivisesti hanki projekteja, joita voitaisiin työstää yhdessä.

• hiemanhuolestunut
        pelintekijä kirjoitti:

Hyvä että musta oli apua. Onnea pääsykokeisiin ja tervetuloa tänne sitten syksyllä :)

Valitettavasti menee ensi vuoden puolelle kun on tuo intti tulossa, mutta sitten myöhemmin tullaan sinne ja ryminällä.

• Pelintekijä

Valitettavasti menee ensi vuoden puolelle kun on tuo intti tulossa, mutta sitten myöhemmin tullaan sinne ja ryminällä.

Muista kuitenkin, että kannattaa hakea jo tänä keväänä, on sitten opiskelupaikka intin jälkeen odottamassa.

• Pelintekijä
        vcxvcxvxc kirjoitti:

Onko kaikki luokaltasi päässeet harjoitteluihin hyvin vai pääseekö vain lahjakkaimmat ja hyvän CV:n omaavat? Itse opiskelen automaatioalaa ja harjoittelupaikan saaminen on todella vaikeaa kun hukkuu massaan. Itsekin olen kiinnostunut peleistä, mutta en ole kiinnostunut ainakaan pelkästä koodaamisesta, mutta ei kyllä ole lahjoja piirtämiseenkään. Ideoita löytyy paljon, joten pelin juonen ja muiden ratkaisujen tekeminen kiinnostaisi paljonkin.

Tämän koulun jälkeen voi olla hyvinkin suuntana toinen koulu kun työtä ei tunnu löytyvän. Tällä kertaa kiinnostaa ainoastaan alat, joissa oikeasti työllistyy ja pääsee kosketuksiin työelämään jo opiskelun aikana. Mielestäni todella typerää, että koulu ei aktiivisesti hanki projekteja, joita voitaisiin työstää yhdessä.

Suurin osa pääsi harjoitteluun juuri sinne minne halusi. Ne, jotka eivät halunneet lähteä yrityksiin pystyivät suorittamaan harjoittelun meidän Kajak Games peliosuuskunnassa asiakastöitä tai omia projekteja työstäen, eli kaikki sai tehdä pelejä. Peliyritykset ottaa mielellään harjoittelijoita, ja koska tällaisia kouluja ei ole montaa, ei massaan hukkumisesta ole pelkoa. Tottakai pitää itse olla valmis tekemään töitä, mutta koska meillä tehdään peliprojekteja koko ajan opintojen ohessa niin portfoliota kyllä kertyy ja on mitä näyttää tuleville työnantajille.

Ja osa porukasta halusi valmistella omaa tulevaa peliyritystään harjoittelun aikana, sekin on mahdollista.

Kuullostaa siltä, että sullekin olisi tuo suunnittelijan/tuottajan erikoistumisvaihtoehto se sopivin. Hyville tuottajille/suunnittelijoille on kysyntää pelifirmoissa Suomessa ja ulkomailla. Tuottajia on ollut ja on menossa harjoitteluun esim. Saksaa Woogalle, joka taitaa olla Euroopan suurin Facebook pelejä tekevä yritys. Mun luokalta jäi yksi suunnittelija Helsinkiin Digital Chocolatelle töihin suoraan harjoittelusta.

Meillä tosiaan on tuo osuuskunta ja sen kautta voi julkaista pelejä jo opiskelujen aikana. Täällä opiskellaan paljon käytännön tekemisen kautta, eli koulutus valmistaa hyvin tulevaan työelämään. Ja meillä kyllä riittää noita projekteja. Itse en ole katunut päivääkään, että tulin tänne opiskelemaan, ja tulevaisuuden näkymät ovat mielestäni erittäin positiiviset. :)

• ykstoinejmies
        Pelintekijä kirjoitti:

Suurin osa pääsi harjoitteluun juuri sinne minne halusi. Ne, jotka eivät halunneet lähteä yrityksiin pystyivät suorittamaan harjoittelun meidän Kajak Games peliosuuskunnassa asiakastöitä tai omia projekteja työstäen, eli kaikki sai tehdä pelejä. Peliyritykset ottaa mielellään harjoittelijoita, ja koska tällaisia kouluja ei ole montaa, ei massaan hukkumisesta ole pelkoa. Tottakai pitää itse olla valmis tekemään töitä, mutta koska meillä tehdään peliprojekteja koko ajan opintojen ohessa niin portfoliota kyllä kertyy ja on mitä näyttää tuleville työnantajille.

Ja osa porukasta halusi valmistella omaa tulevaa peliyritystään harjoittelun aikana, sekin on mahdollista.

Kuullostaa siltä, että sullekin olisi tuo suunnittelijan/tuottajan erikoistumisvaihtoehto se sopivin. Hyville tuottajille/suunnittelijoille on kysyntää pelifirmoissa Suomessa ja ulkomailla. Tuottajia on ollut ja on menossa harjoitteluun esim. Saksaa Woogalle, joka taitaa olla Euroopan suurin Facebook pelejä tekevä yritys. Mun luokalta jäi yksi suunnittelija Helsinkiin Digital Chocolatelle töihin suoraan harjoittelusta.

Meillä tosiaan on tuo osuuskunta ja sen kautta voi julkaista pelejä jo opiskelujen aikana. Täällä opiskellaan paljon käytännön tekemisen kautta, eli koulutus valmistaa hyvin tulevaan työelämään. Ja meillä kyllä riittää noita projekteja. Itse en ole katunut päivääkään, että tulin tänne opiskelemaan, ja tulevaisuuden näkymät ovat mielestäni erittäin positiiviset. :)

Vedit kyllä minun kiinnostukseni, mutta kajaani on aivan helvetin kaukakana täältä Helsingin lähettyviltä katsottuna :)
        Tuolla TAMKissa näyttäisi myös kyllä olevan joku pelikoulutus ohjelma tietojenkäsittelyn koulutusohjelman puolelta, mutta en sitten tiedä onko nämä kaksi ainoat pelialaan valmistavia (tietojenkäsittely ko.:sta) ?

• Pelintekijä
        ykstoinejmies kirjoitti:

Vedit kyllä minun kiinnostukseni, mutta kajaani on aivan helvetin kaukakana täältä Helsingin lähettyviltä katsottuna :)
        Tuolla TAMKissa näyttäisi myös kyllä olevan joku pelikoulutus ohjelma tietojenkäsittelyn koulutusohjelman puolelta, mutta en sitten tiedä onko nämä kaksi ainoat pelialaan valmistavia (tietojenkäsittely ko.:sta) ?

Et olisi ensimmäinen etkä viimeinen joka tänne Helsingin suunnalta eksyy ;)

Itse tulin Tampereelta tänne. TAMKissa on pelikoulutusta ja paljon pelintekoa harrastustoimintana, mutta koulutus ei ole niin monipuolista kuin täällä. Käsittääkseni heillä opiskellaan tietojenkäsittelyä ja voi erikoistua pelintekemiseen. Kun taas meillä opiskellaan pelintekemistä ja sitten voi erikoistua siihen osa-alueeseen mikä eniten kiinnostaa, eli ohjelmointiin/grafiikkaan/tuottamiseen&suunnitteluun. Kannattaa katsoa jos kurssisisältöjä ja ops:ia löytyy netistä ja vertailla kummassa vaikuttaa kiinnostavammalta. Ja eihän sitä mikään estä hakemasta molempiin, kunhan vaan muistaa laittaa sen minne eniten haluaa ykköstoiveeksi niin saa lisäpisteitä sinne.

Joensuussa, Kymenlaakson AMKssa ja Turussa voi käsittääkseni kans opiskella jotain pelialaan liittyvää, mutta nuo kaikki taitaa tarjota pääasiassa vaan ohjelmointia... Meillä on kaikki osa-alueet, niin saadaan tiimit joissa on kaikkien osa-alueiden osaajat ja saadaankin sit laadukkaita pelejä aikaiseksi. Ja Kajaanissa on opetettu pelialaa kaikken pisimpään, eli täällä oikeesti tiedetään mitä tehdään eikä olla vasta aloittamassa jotain uutta ja siistiä.

Mutta tutki rauhassa vaihtoehtoja, mä vaan muistan kun itse mietin mihin kouluun mennä ja menin ensin muualle ja sitten vaihdoin tänne... Enkä oo katunut vaihtamista, tää on ollu mulle ainakin se täydellinen koulutus. Mun aikaan ei ollu paljon tietoa saatavilla, joten siks haluun nyt auttaa niitä ketkä pelialalle haluaa löytämään tarpeeks tietoa :)

• yksitoinemies
        Pelintekijä kirjoitti:

Et olisi ensimmäinen etkä viimeinen joka tänne Helsingin suunnalta eksyy ;)

Itse tulin Tampereelta tänne. TAMKissa on pelikoulutusta ja paljon pelintekoa harrastustoimintana, mutta koulutus ei ole niin monipuolista kuin täällä. Käsittääkseni heillä opiskellaan tietojenkäsittelyä ja voi erikoistua pelintekemiseen. Kun taas meillä opiskellaan pelintekemistä ja sitten voi erikoistua siihen osa-alueeseen mikä eniten kiinnostaa, eli ohjelmointiin/grafiikkaan/tuottamiseen&suunnitteluun. Kannattaa katsoa jos kurssisisältöjä ja ops:ia löytyy netistä ja vertailla kummassa vaikuttaa kiinnostavammalta. Ja eihän sitä mikään estä hakemasta molempiin, kunhan vaan muistaa laittaa sen minne eniten haluaa ykköstoiveeksi niin saa lisäpisteitä sinne.

Joensuussa, Kymenlaakson AMKssa ja Turussa voi käsittääkseni kans opiskella jotain pelialaan liittyvää, mutta nuo kaikki taitaa tarjota pääasiassa vaan ohjelmointia... Meillä on kaikki osa-alueet, niin saadaan tiimit joissa on kaikkien osa-alueiden osaajat ja saadaankin sit laadukkaita pelejä aikaiseksi. Ja Kajaanissa on opetettu pelialaa kaikken pisimpään, eli täällä oikeesti tiedetään mitä tehdään eikä olla vasta aloittamassa jotain uutta ja siistiä.

Mutta tutki rauhassa vaihtoehtoja, mä vaan muistan kun itse mietin mihin kouluun mennä ja menin ensin muualle ja sitten vaihdoin tänne... Enkä oo katunut vaihtamista, tää on ollu mulle ainakin se täydellinen koulutus. Mun aikaan ei ollu paljon tietoa saatavilla, joten siks haluun nyt auttaa niitä ketkä pelialalle haluaa löytämään tarpeeks tietoa :)

Kiitän tiedosta.
        Olisi vielä muutama kysymys tuosta hausta. Mites on valintakokeiden laita ? onko ne samat kaikissa tietojenkäsittelyn ko:ssa ? Pitääkö minun tulla suorittaa se Kajaaniin, ja jos en pääse sinne siirtyvätkö Kajaanista tulleet pisteeni toisessa olevaan vaihtoehtopaikkaan (eli mahdollisesti TAMKiin) ?

• pelintekijä
        yksitoinemies kirjoitti:

Kiitän tiedosta.
        Olisi vielä muutama kysymys tuosta hausta. Mites on valintakokeiden laita ? onko ne samat kaikissa tietojenkäsittelyn ko:ssa ? Pitääkö minun tulla suorittaa se Kajaaniin, ja jos en pääse sinne siirtyvätkö Kajaanista tulleet pisteeni toisessa olevaan vaihtoehtopaikkaan (eli mahdollisesti TAMKiin) ?

Katsoin tuolta meidän pelialan nettisivuilta, hausta on lisätietoa http://www.kajak3d.com/index.php/fi/pelialan-koulutus/80-pelialan-koulutus/hae-opiskelemaan

Pääsykoe on valtakunnallinen tietojenkäsittelyn pääsykoe, eli sen pitäisi käydä sellaisenaan myös muihin vaihtoehto kouluihin jos ei tänne pääse. (TAMKin hakutoimistosta voi tietysti tarkistaa vielä, että käyhän varmasti.) Koe pitää kuitenkin käydä suorittamassa täällä Kajaanissa, koska meidän kokeessa on lisäksi myös pienet essee tehtävät, jotka testaa motivaatiota juuri pelialalle.

Samalla pääsee tutustumaan kouluun ja näkemään mahdollisia tulevia koulukavereita, eli ei se reissu hukkaan mene.

• PelaajastaTekijäksi
        pelintekijä kirjoitti:

Tuosta pääsykokeesta vielä, minkälaisia matiikan tehtäviä pelialalle suuntavien pääsykokeissa yleensä on? Itse olen käynyt lyhyen matiikan ja integroimiset sun muut ei oikein luonnistu... Minkälaisia kysymyksiä motivaation mittaamisessa on? Onko haastatteluja, ryhmätehtäviä tms?

• Pelintekijä
        PelaajastaTekijäksi kirjoitti:

Tuosta pääsykokeesta vielä, minkälaisia matiikan tehtäviä pelialalle suuntavien pääsykokeissa yleensä on? Itse olen käynyt lyhyen matiikan ja integroimiset sun muut ei oikein luonnistu... Minkälaisia kysymyksiä motivaation mittaamisessa on? Onko haastatteluja, ryhmätehtäviä tms?

Ainakin silloin kun hain, matemaattiset tehtävät ei olleet kovin monimutkaisia. Itse olen kans lyhyen matikan käynyt ja ei ole ollut ongelmaa.

Haastatteluja ei ole, vaan kokeessa oli muutama tehtävä, missä sai vapaammin tuottaa tekstiä vastauksina kysymyksiin. Mun aikaan ne oli jotain 'miksi haluat pelialalle?' ja 'missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?' tyylisiä kysymyksiä. Niihin vastatessa on tilaisuus tuoda julki osaamistaan ja motivaatiotaan/haluaan päästä opiskelemaan pelialaa.

Ryhmätehtäviäkään ei ollut, varmaan suuren hakijamäärän vuoksi. Kokeesta ei mielestäni kannata olla turhan huolissaan, teet vaan sen rauhassa ja niin hyvin kuin osaat niin eiköhän se hyvin mene :)

• hiemanhuolestunut

Paperit on laitettu sisään, mutta voiko tuohon valintakokeeseen valmistautua jollain tavalla? Ennakkotehtäviä nyt kun ei ainakaan ole, eikä taida nettiin ilmestyä materiaaliakaan, jota pitäisi sitten lueskella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      72
      1902
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      146
      1191
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      188
      546
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      519
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      452
    Aihe