Sairauslomalla uusi työpaikka?

HUOH!!!

Mulle kävi nyt hassusti ja mua ollaan nyt grillaamassa työterveyslääkärin avustuksella ulos talosta. Olen ollut vastein tahtoani sairaslomalla jo 3kk ja 3kk tuli lisää. Takana siis vakava masennus ja loppuvuonna menetin vauvani jonka työterveyslääkäri pisti masennuksen syyksi. Sairaslomalle en siis jäänyt masennuksen takia, vaan sikiön poikkevuuden ja siihen sisältyvien paineiden, stressin ja hautajaisten takia.

Kotona en kestä enää hetkeäkään. Työterveyslääkäri kehoittaa irtisanoutumaan tai tulee pitämään mua sairiksella irtisanomisoikeuteen asti.

Koska nyt olen kuitenkin pakollisella sairiksella, niin saanko aloittaa työt jossain muualla (lääkärin mielestä toiseen työhön kyllä kykenen) sairauslomastani huolimatta? Vai pitääkö sairasloma perua? Miten, kun työterveyslääkäri ei siihen suostu?

Kotona en vain enää jaksa joten töihin haluan tavalla tai toisella, vaikka sitten muualle.

5

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !

Mie en ymmärrä miten noin voi tehdä? Sanoo, että on valmis menemään työhön ja asiat on kunnossa. Eihän ihmistä voi pakottaa työhön. Jos lääkäri pakottaa ni tekee valituksen

• Piikalikka

3kk 3kk s-loma on vielä niin lyhyt, että sen perusteella voisi työsopimusta työnantaja ryhtyä irtisanomaan. Mikä siis olisi syy irtisanomiseen?

Miten työterveyslääkäri voi sanoa sinulle työnantajan irtisanovan sinut ja pitävänsä sinut s-lomalla kunnes irtisanomisoikeudenkäynti alkaa? Lääkäri voi todeta ettet ole sopiva terveydentilasi vuoksi nykyiseen työhösi, mutta en ole ollenkaan varma että se johtaisi noin vain työsopimuksesi irtisanomiseen. Ainakin pitää ensin katsoa onko sinulle tarjota terveyteesi sopivampaa työtä. Näin ainakin suurissa firmoissa pitää menetellä.

Ja mistä lääkäri tietäisi, että olisi tulossa oikeudenkäynti? Jos sinut irtisanotaan niin voit toki itse riitauttaa asian ja viedä oikeuteen, mutta mikä syy työnantajallasi olisi siihen? Kannattaisi liittyä liittoon.

Käsittääkseni voit mennä normaalisti s-lomasi jälkeen töihin mikäli tunnet itsesi terveeksi. Odota siis hetki s-lomasi päättymistä ja etsi vaikka samaan aikaan toista työtä. Kerro työhaastattelussa rehellisesti, että olet ollut s-lomalla mainitsemistasi syistä (jos kysyvät aiemmasta työstäsi). Voit aloittaa toisen työn jos edellinen työsuhteesi on päättynyt ja jos tunnet itsesi terveeksi (vaikka edellinen s-loma olisi kesken).

Taitaa olla niin, että sinun ehkä kannattaisi hakeutua terveyskeskuksen kautta ammattikeskusteluapua saamaan. RAskautesi ongelmat yksinään ovat jo riittävän suuret ja nyt vielä ongelma työpaikalla. Asiat pyörinevät päässäsi ja kun olet kotona on sinulla aikaa liikaa ajatella ja asiat paisuvat mielessäsi suhteettoman suuriksi. Suosittelisin terveyskeskusta ja sitä kautta lääkärin lähetteellä keskusteluapua. Älä enää mieti yksin ongelmiasi.

• Jatkat sairauslomaa

Sairausloman vuoksi ei voi irtisanoa. Ole tiukkana vaan ja säilytä oma työpaikkasi.Miksi työterveyslääkäri kiristää irtisanomaan? luulen, että kyseessä on työnantajan oma lehmä eli sinua ei voi sanoa irti jos sairauslomasi jatkuu.
      Kysy työpaikka lääkäriltä kenen puolella hän on? Työnantajat myös osittain käyttävät yksityistäpuolta terveydenhuollossa koska ilmeisemmin " nämä lääkärit menevät helposti työnantajien puolelle!

Ja jos irtisanoisi niin sinun tulee liiton kautta valitta tai riitauttaa asia. Ota yhteyttä myös luottamusmieheesi jos kuulut liitton. Monessa työpaikassa luottamusmiehetkin on ikään kuin aivopesty työnantajien puolelle.

Nythän nämä työterveyshuollot, työnantajat jne yrittävät väkisin irtisanoa jopa laittomasti. Mutta siihen ei tule suostua. Niin kauan kun lääkäri kirjoittaa sinulle sairauslomaa niin olet sairauslomalla ja työnantajan palveluksessa edelleen.

Irtisanoa itseäsi ei kannata. Työnantajissa myös sellaista johtajistoa, jotka antavat negatiivista kuvaa työntekijöistä ja sen jälkeen vaikea saada työtä. Näitäkin työnantajia löytyy sellaisilta aloilta kuten siivous, terveydenhuolto jne työnantajat koska heidän on vaikea saada osaavaa henkilöstöä.

Jopa jokin työnantaja voi käyttää lyömäaseena pitkää sairauslomaasi sinua vastaan seuraavaa työtä haettaessa.

• toinen tarina

Tutulle kävi niin, että oli 2 vuotta saikulla, kun oli niin paha työpaikkakiusaaminen alla. 2 eri kartoitusta tehtiin ja samaan päädyttiin.
        Oli tää tyyppi sitten menossa töihin, ilmoitti asiallisesti pomolle, ett tulee töihin, niin ylläri pylläri. Eipä käynytkään...........
        Potkut tuli.
        Ensin estettiin paikalle meno ja naamioitiin se niin, että pitää saada lausunnot ett on työkykyinen. No sellainen oli ja muualle ei voinut mennä kun työnantaja oli kaikki kieltänyt.
        Nyt sitten liitto selvitää asiaa, selvää on ettei hemmoa haluta paikalle, koska siellä on parempia perseennuolioita palkattuna paikalle.........tämä joutaakin mennä.

Sääli vaan ettei työantajalle mene perille, että tämä kyseinen on sairastunut töissä, siitä on paperit ja irtisanominen on näin ollen laiton !!!!!!!

Nyt sitten riidellään ja lujaa..........oikeuteen asti jos muu ei auta.

Näinkin surullisesti voi siis käydä.

• s4gju

Nykyään kun olet sairauslomalla parin viikon päästä tulee lomautusilmoitus. Se on normia. Varoitus muille älä sairastu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe