lenkki lukkopolkimilla maasto pyörällä keskuspuistossa kunto raitilla reippaasti keskisyke2 h 114bpm
-------------------------------------------------
samalla alueella hiihtoa 2h keskisyke 160bpb reippaasti
pyörällä oli vaikea pitää korkeata sykettä
taitaa hiihto voitaa sotkemisen ja juoksu???
hiihto vastaan pyöräily
14
870
Vastaukset
- 20
Sulla on heikko lihasvoimataso, etkä pysty tuottamaan pyörällä tarvittavaa lajivoimaa. Hiihdossa koko keho käytössä, jolloin sykekin nousee helpommin, etenkin huonokuntoisena. Kunhan hiihdät pari tonnia talvessa, alkaa sykkeet laskemaan siinäkin. Kun pyöräilet 10 tonnia kesässä, saat lajivoimaa niin paljon, että alkaa sykkeet nousemaan.
- hiihdonvihaaja
Kuka mistäkin liikunnasta tykkää. Itse pidän pyöräilystä.
- Alkup. Maantiepyöräi
Itse asiassa pyöräily on hyvä oheislaji hiihdolle ja toisinpäin. Huippupyöräilijöistä mm. Greg LeMond ja Pia Sundstedt harjoittelevat aktiivisesti hiihtämällä. Joten otsikossa on vastakkainasettelu, jota ei todellisuudessa ole olemassa.
http://greglemond.com/
http://piasundstedten.wordpress.com/ No kyllä ite mielummin pyöräilen, niinkuin teenkin lähes 365 päivää vuodessa! Hiihto on urheiluna ihan jees mutta minä pyöräilen niin paljon ettei tarvii hiihtää.
Harva sentään menee suksien kanssa kauppaan tai työpaikalle mitä taas voi tehdä pyörällä. Toki pyörällä ei mennäkkään sellasissa paikoissa mitä hiihtäen.- cycling greisi
pyöräilin viimevuonna 4000km pelkkää työmatkapyöräilyä ja tarkoitus on tänävuonna päästä väh. samaan ja hiihdin reilut 2000 km. No pidän hiihtoa loistavana lajina ja parempana kuin pyöräily, tää on mun mielipide vaikka olenkin ostamassa maastopyörän rinnalle maantiepyörää.
- cycling greisi
niin vielä tuohon syketasoon niin pyörällä pitää tehdä tosi paljon töitä että pääsee samoinhin sykkeisiin kuin hiihdossa jopa juoksussa (sitä harrastaneena) on korkeammat sykkeet helpostikin kuin pyöräilyssä. Ja se on helposti ymmärrettävääkin sillä karkeasti sanoen pyöräilyssä ei rasitu kuin jalat lantiosta alaspäin mut hiihdossa on koko kroppa lähtien hartioista alaspäin jos hiihtää teknisesti oikein miksei voi puhua niskasta alaspäin, mutta sen takia just hiihto on tod. hieno laji missä esim. luistelussa täytyy osata käyttää vartalon massaa hyväksi etenemisessä siis tod. tekninen laji verrattuna pyöräilyyn vaikkakaan en aliarvioi pyöräilynkään teknisyyttä.
- kcal: it
Suurimmat energiankulutukset on kuulemma mitattu pitkänmatkan pyöräilyssä. Luulisi että maaiman pisimmässä hiihtokilpailussa 90 km Vasaloppetissa olisi myös todella suuri energiankulutus. Varmaan Tour De Francen tyylisissä pyöräily- kilpailuissa on ne urheilulajien suurimmat energiankulutukset kuitenkin.
- Nopeapyöräilijä
Jaa minä pääsen kyllä helposti vähintään samoihin sykkeisiin pyöräilyllä kuin juoksulla tai hiihdolla. Eri lihakset vaan kipeytyy: Pyöräily vaatii reisilihaksia. Juoksu tuntuu lähinnä säärissä ja pohkeissa. Hiihdossa kuormitus on varmaan tasaisinta.
Itse pidän eniten pyöräilystä koska vauhtini on kilpailukykyisintä siinä lajissa.
- eistanataastätäkasaa
Tavallinen suomalainen töissä käyvä mahdollisesti perheellinen ihminen ai taida pyöräillä tuommoisia 6-10 tunnin lenkkejä alppimaisemissa? Kovimmat energiankulutukset tulevat kössissä, judo/painissa ja nyrkkeilyssä.
Pyörällä saa mainiosti nostettua sykkeen 70-90% maksimista ja pidettyä sen siellä. Ja vähemmällä tekniikka harjoittelulla mitä hiidossa. Me suomalaiset vain vain satumme osaamme hiihtää jo ennenkun apurattaat on saatu pyöristä pois.
Hiihto on myös minusta se kaikken laatu/aika suhteen paras tapa kuntoilla. Juokseminen on kaikkein paras palauttavaan treeniin. Nämä ei kuitenkaan sulje pois muiden lajien hienoja puolia. Juoksialle ja hiihtäjille on hyvää treeniä pyöräily ja kaikki tuntemani kilpahiihtäjät ja juoksia treenaa myös pyöräilemällä. - samasamasamasamasama
"taitaa hiihto voitaa sotkemisen ja juoksu???"
Omalta osaltani ei. Juoksu on teholtaan kovin mutta hiihto ei voita sotkemista.
En jaksa hiihtää kuin reilu 1/2h tuommoisella 80-90% syketeholla. Siksi hiihtelenkin pääasiassa pertsaa jota jaksan vaihtelevasti 50-80% syketehoilla juurikin tuon parituntia.
Maastopyörällä teen helposti parintunnin lenkin keskisykkeen ollessa 80-90% maksimista ja maisema vaihtuu, pysyy siis mielenkiintoisempana kun juokseminen, jota sitäkin kuitenkin viikottain harrastan.
Kaikki ne on kuitenkin sivulajeja mulle, sillä pidän monipuolisesta liikkumisesta enkä siis vaivaa päätäni yhden lajin maksimaalisen hyödyntämisen kanssa. - Börje 321
Kyllä sen sykkeen saa pyöräilyssäkin nouseen. Parin tunnin reipas vauhtisella lenkillä keskisyke 150 ja kisoissa n. 175 (piikit 190/min). Epäilen että liian vähän vauhtia pyöräillessä ja hiihtopuolella tekniikka ihan hukassa. Itellä sama homma kun aloittelin hiihtoa pari vuotta takaperin.
- GraniteChief
Fillarilla sykkeiden ylhäällä pito vaatii mieleltä enemmän, kun fillarilla voi fuskata ja silti matka taittuu.
Itse ajelen maantiepyörällä tosi matalilla sykkeillä yleensä, se kun menee niin pienellä effortilla eteenpäin. Joskus ihan yllättyy, että saahan tällä sykkeetkin ylös, silloin tilanteena on yleensä, että koittaa pysyä nopeamman kaverin/skootterin/traktorin peesissä.
Maastossa tuleekin ihan miehekkäitä sykkeitä ihan itsestään, ei tarvitse tsempata, riittää se, että ei tunkkaa missään tilanteessa.
Luisteluhiihtoa olen nyt harjoitellut 1500km, matalimmat keskisykkeet ovat olleet PK-VK rajalla. Sitä onkin aika rikki oltu keväällä kun koko talvi tuollaisilla sykeillä vedetty. - cycling greisi
toisaalta kyllä pyöräilyssä esim. ylämäissä saa herkästi yli 180 sykkeitä. Minkälaisia matkoja ajatte n. 2h pyörälenkeillä maantiepyörällä kun itellä ollut alla maastopyörä ja sillä vierintävastus on aikamoinen.
- VaLmEnTaJaOnVaRaTuNi
Olen jossain kuolutuksessa sanonut että sykemittari kuntoliikkujan apuvälineenä tulisi kieltä lailla. Eikä ajatusta todellakaan ole tyrmätty. Sykemittarin tuijottamisen sijasta pitäisi "kuunnella" kroppaa.
Syke on hyvin henkilökohtainen juttu. Toinen tarvii nitroja 180 sykkeellä kun toisella se on vasta anaerooppisen kulutuksen alapäässä. Myös tuon pk sykkeen ja anaerooppisen rajat menee henkilökohtaisesti. Ne voi olla hyvinkin erit vaikka maksimisyke olisi sama.
Jos haluaa verrata, vaikka sitten lajikohtaisesti, sykkettä on ainoa vertailukelpoinen mittari %maksimista. Mutta vertailian täytyy olla aina sama hemmo ja niitäkin tuloksia muuttaa lajikohtainen kestävyys. Esimerkiksi juoksemaan oppii vain juoksemalla, hiihtämään hiihtämällä, uimaan uimalla ja tasan sama koskee pyöräilyäkin... toisin sanoen aika turhaa touhua tuo lajien vertailu.
Kuntoliikkujan kannattaakin liikkua monipuolisesti ja vaihtelevilla tehoilla. Sen luulisi olevan helppoa kun meillä suomessa on nämä vuodenajatkin, mutta jostain ihmeen syystä se ei näytä monellakaan luonnistuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh822005Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57624
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako205580- 47517
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482