Perusjuttuja osaan tehdä, maalaaminen ja tapiseeraaminen onnistuvat. Parketti- ja laattatyöt jätän suosiolla ammattimiehille.
Osaatko tehdä remonttia?
46
186
Vastaukset
- SAS*
Sähkötyöt jätän ammattilaisille. Tapettia en myöskään laita, sen tekee vaimo.
Muita ei tule mieleen, mitä itse en ole tehnyt.
Terveydellisistä syistä jää osa remonteista tekemättä, esim. sisäkaton teko ja maalaaminen.- tomppa2006
En myöskään tee sähkötöitä. No, sen verran että lamput ripustan kattoon, on kehittynyt sekin kun ei tarvitse enää tapella sokerinpalojen kanssa.
Epäilen selkävaivoja, jos sisäkattotyöt jää tekemättä. Ei silti on ne hankalia tehdä, vaikka olisi ihan kunnossakin. Kädet väsyvät tavattomasti. - sitroen.
tomppa2006 kirjoitti:
En myöskään tee sähkötöitä. No, sen verran että lamput ripustan kattoon, on kehittynyt sekin kun ei tarvitse enää tapella sokerinpalojen kanssa.
Epäilen selkävaivoja, jos sisäkattotyöt jää tekemättä. Ei silti on ne hankalia tehdä, vaikka olisi ihan kunnossakin. Kädet väsyvät tavattomasti.Tuosta käsien väsymisestä tulikin mieleen:
Olin kauan sitten tekemässä Volvoja. Melkein kaikkia töitä Volvo 164:än alapuolelle. Ensimmäisen kuukauden oli olkapäät kipeänä töitten jälkeen, sitten hommaan tottui. Noin viidessä minuutissa parhaimmillaan 17 ruuvia, pulttia, mutteria koneella auton pohjaan ja jokaisella joku osa kiinni.
Siellä oli ihminen koneen jatkona, mutta niinhän se tahtoo tehtaissa olla muuallakin. - ...
sitroen. kirjoitti:
Tuosta käsien väsymisestä tulikin mieleen:
Olin kauan sitten tekemässä Volvoja. Melkein kaikkia töitä Volvo 164:än alapuolelle. Ensimmäisen kuukauden oli olkapäät kipeänä töitten jälkeen, sitten hommaan tottui. Noin viidessä minuutissa parhaimmillaan 17 ruuvia, pulttia, mutteria koneella auton pohjaan ja jokaisella joku osa kiinni.
Siellä oli ihminen koneen jatkona, mutta niinhän se tahtoo tehtaissa olla muuallakin.Sivusta.
Ajauduin jotenkin nuorena miehenä metallialan yritykseen töihin kotimaassa. Mun mielestä maailman surkein ammatti, viimeistelyhioja, sitä pystui tekemään ilman koulutusta, vaikka tarkkaa hommaa olikin. Kiireistä ja raskasta ja likaista. Ainä töitten jälkeen näytti kaivosmieheltä :D
Mutta ne oli urakkahommia. Jokainen homma oli kellotettu sekuntikellon kanssa. Idea. tunnissa on 3600 sekuntia. Jos sai sen, tai jäi sen alle, sai perustuntipalkan. Jos sai enemmän, sai enemmän palkkaa. Mutta jos meni yli 4200 sekunnin, tuli kellokalle kellottamaan urakan uudelleen, koska aika oli sitten liian löysä.
No juu, oli isoja hommia, missä piti tehdä jotain kymmenen kappaletta tunnissa. Mutta kun oli niitä pirullisia pikkuhommia, missä aikaa per kappale oli vain muutama sekunti... Joopa joo, käväiset kusella ja urakka kusi :D
Tulin parissa vuodessa tulokseen, metalliala ei ole mun ala.
=DW=
En .... paitsi jos olisi pakko ja jälki olisi varmasti omaperäistä jo pelkästään materiaali ja purku ja kiinnitystapojen ja ratkaisujen suhteeb.
- tomppa2006
Se on hyvä vaan, että jälki on omaperäistä. Huomaavat muutkin että itse on tehty, ei sitä erikoismiehillä viitsi kaikkea teettää. Olin yllättynyt omaan maalaustulokseeni, välillä oli yli 20 vuotta etten maalannut mitään, ja nyt jälki oli tasalaatuista ja priimaa. Ehkä se selittää osaltaan, kun ei ollut kiire.
Jotain pientä osaan, esim. maalaushommaa, kaverina tapetoinnissa, olen ollut myös kaverina asentamassa sälekaihtimia mein talon ikkunoihin. Miun into ei kyl kauaa kestä niissä hommissa, se lopahtaa aikas äkkiä.:))) Oikein hyvillä mielin kattelen ja osallistun kyllä lopputulokseen, siinä oon tosi hyvä:))
- tomppa2006
Se kaverin merkitys niissä remonttihommissa on yllättävän suuri, vaikka ei muuta tekisi kuin sanoisi oman mielipiteensä ja ojentelisi työkaluja. Olen huomannut itsestäni, että toimeen tarttuminen on joskus vastenmielistä, mutta kun toinen ehdottaa, että laitetaanko se nyt kuntoon, niin siitä vaan...laitetaan vaan.
- Rimmir tänään
tomppa2006 kirjoitti:
Se kaverin merkitys niissä remonttihommissa on yllättävän suuri, vaikka ei muuta tekisi kuin sanoisi oman mielipiteensä ja ojentelisi työkaluja. Olen huomannut itsestäni, että toimeen tarttuminen on joskus vastenmielistä, mutta kun toinen ehdottaa, että laitetaanko se nyt kuntoon, niin siitä vaan...laitetaan vaan.
Just tuossa työkalujen ojentelussa olin aivan ehdoton ykkönen. Ja myös tapettien valinnassa. Ei minusta ole oma-aloitteisesti alkaa remontoimaan yhtään mitään. Voin tietenkin repiä vanhoja tapetteja ja sen sellaista mutta alkaa pakkeloimaan ja hiomaan ja taas pakkeloimaan, ei ei ole juttuni. Parempi että he joilla on koneet ja tekniikka tekevät sen. Voin sitten ennenkin vaikka siivota ja imuroida roskat.
Exä oli kyllä taitava ja hän teki hyvää jälkeä, paljon parempaa kuin ammattimiehet. Monesti leikillämme sanoimme että me oltais oltu hyvä tiimi remonteissa. - tomppa2006
Rimmir tänään kirjoitti:
Just tuossa työkalujen ojentelussa olin aivan ehdoton ykkönen. Ja myös tapettien valinnassa. Ei minusta ole oma-aloitteisesti alkaa remontoimaan yhtään mitään. Voin tietenkin repiä vanhoja tapetteja ja sen sellaista mutta alkaa pakkeloimaan ja hiomaan ja taas pakkeloimaan, ei ei ole juttuni. Parempi että he joilla on koneet ja tekniikka tekevät sen. Voin sitten ennenkin vaikka siivota ja imuroida roskat.
Exä oli kyllä taitava ja hän teki hyvää jälkeä, paljon parempaa kuin ammattimiehet. Monesti leikillämme sanoimme että me oltais oltu hyvä tiimi remonteissa.Tuo imurointi ja roskien siivous on tosi tärkeä juttu. Joskus kun yksikseen touhuaa, ei millään jaksaisi enää lopuksi alkaa siivoamaan ja kuitenkin tosiasiassa se työ on valmis vasta sen jälkeen, kun loppusiivous on tehty.
Ja onhan se aina paljon mukavampaa tehdä kaverin kanssa sitä remonttia.
- Hei kun keikuskelen
Kun luin aloituksesi ja siitä sitten aloin ajattelemaan miten vastaukseni oikein värkkäisin, niin yhtäkkiä nenääni tuli aivan ihmeellisen kummallinen HAJU.
Ihan tuli Yäk-tunne. Kummallisinta oli, että mitä enemmän ajattelin omia remonttitaitojani, sitä kovempi haju kiiri huoneessa.
-Tämäpä on nyt mystillistä, tuumin.
Oltuani hetken Öö:nä, mitä tuohon hajuun tulee, niin sitten välähti. Suuuuuri väläys, lamppuni syttyi.
Onkos teillä päin tapana sanoa, että Omakehu haisee?
Tääläpäin on.
Noh, katsohan. Siis on tunnustettava, että joskus sitä vaan tarttee olla hyvä jossakin:)
Ihan hyber-suber-monissa asioissa olen peräti huono. Toivottoman huono. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa virkkaus tai kutominen, siis tympeetä homma, en tykkää en tykkää en tykkää, enkä myöskään osaa, koska ei huvita.....
Vastaus tulee täälä lopussa:)
Jep, olen tavattoman Hyvä remonteissa:)
(reippaasti kehun ittiäni, suo anteeksi)- tomppa2006
Hei, hei...siis ihmisten tuleekin luottaa itseensä, eihän se nyt mitään omakehua tai itserakkautta ole. Tällaisesta minä sitten tykkään, sanotaan suoraan asiat niin kuin ne ovat. Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan, sinä olet hyvä remonttihommissa ja minä olen hyvä maalaustöissä, vaikka en olekaan mikään ammattimaalari.
- Hei kun keikuskelen
tomppa2006 kirjoitti:
Hei, hei...siis ihmisten tuleekin luottaa itseensä, eihän se nyt mitään omakehua tai itserakkautta ole. Tällaisesta minä sitten tykkään, sanotaan suoraan asiat niin kuin ne ovat. Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan, sinä olet hyvä remonttihommissa ja minä olen hyvä maalaustöissä, vaikka en olekaan mikään ammattimaalari.
Joo, ihan samaa mieltä oon ittekin. Jos oon jossakin huono, niin sanon sen oitis. Ei mun kaikissa tarvitsekaan loistaa. Sitten taas jos oon hyvä jossakin, niin sanon senkin. Kivaahan se on sanoa, että jotakin osaakin.
Maalauksetkin onnistuu:)
Mutta sen kyllä sanon, että kattoa en enää ala maalaamaan. Siis viheliäisen inhottavaa puuhaa. Ja sitten semmosta klönttistä. paaaaksua, kermavaahtomaista erikoismaalia kierrän kaukaa. Yhteen kattoon pistin semmosella erikoistelalla paksua maalia, jonka tarkoituksena oli, että siitä katosta tulee kröpelöinen pinnaltaan. Tiedätkö mitä tarkoitan. Kauheaa puuhaa. Kiesus hyi, enää en tee semmosta. Katto kyllä onnistui, mutta pitkin hampain sain tehtyä työn loppuun, kun inspiraationi katosi.
Monia muitakin hommia en meinaa enää tehdä. Vaikka osaisin, niin en viitsi en viitsi. Kuten vanhojen tapettien irrottelu seinästä, saamarin inhottavaa puuhaa, jos tapetti päättää pysyä seinässä. - tomppa2006
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Joo, ihan samaa mieltä oon ittekin. Jos oon jossakin huono, niin sanon sen oitis. Ei mun kaikissa tarvitsekaan loistaa. Sitten taas jos oon hyvä jossakin, niin sanon senkin. Kivaahan se on sanoa, että jotakin osaakin.
Mutta sen kyllä sanon, että kattoa en enää ala maalaamaan. Siis viheliäisen inhottavaa puuhaa. Ja sitten semmosta klönttistä. paaaaksua, kermavaahtomaista erikoismaalia kierrän kaukaa. Yhteen kattoon pistin semmosella erikoistelalla paksua maalia, jonka tarkoituksena oli, että siitä katosta tulee kröpelöinen pinnaltaan. Tiedätkö mitä tarkoitan. Kauheaa puuhaa. Kiesus hyi, enää en tee semmosta. Katto kyllä onnistui, mutta pitkin hampain sain tehtyä työn loppuun, kun inspiraationi katosi.
Monia muitakin hommia en meinaa enää tehdä. Vaikka osaisin, niin en viitsi en viitsi. Kuten vanhojen tapettien irrottelu seinästä, saamarin inhottavaa puuhaa, jos tapetti päättää pysyä seinässä.Kyl mää kröpelöisen tierän. Se on sellaista vähän niin kuin muhkuraista ja ihan kivan näkönen, mutta hankala tosiaan maalata. Ja kädet puutuvat kattomaalauksessa ihan julmetusti.
Pihalaattojen asetteleminen on kanssa todella hankalaa, ei muuten mutta kun tällainen millimetrimies rupee niitä laittelee, niin johan kuluu aikaa, kun ei sitä alustaa tahdo saada suoraksi ja muutenkin, jos yrität tehdä tarkkaan niin eihän se onnistu. Siinä mää en ole hyvä, mutta minä myös myönnän sen auliisti. Eikä yhtään harmita. - laahustava2
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Monia muitakin hommia en meinaa enää tehdä. Vaikka osaisin, niin en viitsi en viitsi. Kuten vanhojen tapettien irrottelu seinästä, saamarin inhottavaa puuhaa, jos tapetti päättää pysyä seinässä.Taas uusi sana KRÖPELÖINEN mikä tuli vastaan ekan kerran.Nää löysin googlettamalla,mut ei vastaa mitä se tarkoittaa.
Jarrupääsylinteri on jonkin verran sisäpinnalta kröpelöinen
valurautaa ja ehjä,kuitenkin paljon käytetty ja tästä johtuen pinta on "kröpelöinen"
Hieno kuva tämäkin ei uskoisi että, kananmuna voi olla näinkin kröpelöinen
Sinne vain ylös, missä on kröpelöinen pinta, vinottain.
Kun otetaan huomioon Afganistanin "kröpelöinen" maantiede - Hei kun keikuskelen
laahustava2 kirjoitti:
Taas uusi sana KRÖPELÖINEN mikä tuli vastaan ekan kerran.Nää löysin googlettamalla,mut ei vastaa mitä se tarkoittaa.
Jarrupääsylinteri on jonkin verran sisäpinnalta kröpelöinen
valurautaa ja ehjä,kuitenkin paljon käytetty ja tästä johtuen pinta on "kröpelöinen"
Hieno kuva tämäkin ei uskoisi että, kananmuna voi olla näinkin kröpelöinen
Sinne vain ylös, missä on kröpelöinen pinta, vinottain.
Kun otetaan huomioon Afganistanin "kröpelöinen" maantiedeHuomenta vaan täältä päin.
Heh, hyviä esimerkkejä pistit näytille. Googletin uteliaisuudesta itsekin tuon sanan ja totta tosiaan, mainitsemasi lauseethan siellä loisti.
"Nää löysin googlettamalla, mut ei vastaa mitä se tarkoittaa."
Minä taas, joka tiedän tuon sanan merkityksen, niin ihan selvää lihaa.
Jarrupääsylinteristä en oo tiennyt yhtikäs mitään, mutta nyhämmää oon siinäki vähäsen viisaampi, tiedän ainakin, että se on sisäpinnalta kröpelöinen.
Elikkä se on sisäpinnaltaan epätasainen, ei sileä.
Kananmunaa vähä funderasin, kun sen pinta tuntuu kovinkin sileältä. En klikannut tuota lausetta eteenpäin, mutta arvelen, että jos kananmunasta ottaa yli-yli-yli-läheltä kuvan, niin huomaa, ettei se munan kuori olekaan silkinsileä. Pienen pientä epätasaisuuttaa taitaa olla.
Vaikka pääni puhki yritän miettiä, mikä olisi paras sana tuolle Kröpelöiselle, niin en keksi. Epätasainen-sanakin on vähän huono, mutta kun nyt en muuta keksi.
Hmmmm.... esim. Harkon pinta on kröpelöinen. Yritin etsiä jotakin esimerkkikuvaa ja löysinkin, mutta peräti huonon:))
Jokatapauksessa noista harkoista ALIN on kaikkein Kröpelöisin. Paljon siliämpi pinta noilla muilla harkoilla, vaikka nekin on kyllä kröpelöiset.
Siis katsohan:
http://www.rakentaja.fi/artikkelit/7374/millaisen_harkkoseinan_sina_lakka.htm
:)
- Ich bin...
Jep...master of none...
Nämä seuraavat kuvaavat aika hyvin meikäläistä (vähän asiassa kuin asiassa):
"Hyvä kaikessa ja ei missään."
"Tietää paljon kaikesta, muttei ymmärrä mitään."
"Tiedon valtameri, tuuman syvyinen."
"Tähtäät kaikkeen, et osu mihinkään."
Itsetuntoni on kohdillaan...
Loistava apunainen ja neuvonantaja olen kuitenkin...heh...- tomppa2006
Ehei kyllä sinä varmaan mestari jossain olet, vaatimaton taidat olla mikä sekin kaunistaa...sanotaan. Ja apunaista aina tarvitaan, kahvinkeittäjä ja ruuanlaittaja kuuluvat myös remonttihommiin. Jos huolto ei pelaa, niin hommat tökkivät. Ja hyvä juttuseura on korvaamatonta.
- Ich bin...
tomppa2006 kirjoitti:
Ehei kyllä sinä varmaan mestari jossain olet, vaatimaton taidat olla mikä sekin kaunistaa...sanotaan. Ja apunaista aina tarvitaan, kahvinkeittäjä ja ruuanlaittaja kuuluvat myös remonttihommiin. Jos huolto ei pelaa, niin hommat tökkivät. Ja hyvä juttuseura on korvaamatonta.
Oikeesti, mulle ei ole suotu käsillä tekemisen taitoa. Olen tumpelo.
Sait mut miettimään, että olisiko edes jotain, missä olen kätevä käsistäni. Keksin yhden, joka vähän sivuaa remonttihommia. Olen mestari kokoamaan huonekaluja ja lukemaan niitä kiinankielisiä ohjeita. Se on homma, jossa hermot lepää. - tomppa2006
Ich bin... kirjoitti:
Oikeesti, mulle ei ole suotu käsillä tekemisen taitoa. Olen tumpelo.
Sait mut miettimään, että olisiko edes jotain, missä olen kätevä käsistäni. Keksin yhden, joka vähän sivuaa remonttihommia. Olen mestari kokoamaan huonekaluja ja lukemaan niitä kiinankielisiä ohjeita. Se on homma, jossa hermot lepää.Sinulle on sitten suotu käsittämätön taidonlahja, jos pystyt näitä "Ikean" sun muita huonekaluja kokoamaan ohjeiden mukaan. Minulta menee nimittäin hermot niitten kanssa, onnittelen sinua.
- ...
Tiedä osaamisesta.
Mutta kaiken teen ite. Paitsi sähköt. Tai miten sen nyt sanoisi, liekö kellään aivan varmasti kaikki sähköasennukset varmasti luvallisen asennusliikkeen tekemiä?
Reemppaaminen on tavallaan mielenkiintoista, joutunut paljon selvittelemään ja opettelemaan asioita. Hidastahan se aina on, mutta loppujen lopuksi ite tekemällä saa parempaa jälkeä, kuin palkkaamalla jonkun "ammattimiehen". Tämä tuli viimmeks esiin taloyhtiön kylppäriremontissa. Ikinä en olisi iteltäni hyväksynyt sellaista jälkeä kaakeloinnissa. Vaan, kundi väänti kylppäriin kaakelit muutamassa tunnissa, mulla mennyt aina muutama päivä samaan neliömäärään.
Nykyaikana "ammattimiehet" harvoin saa tehdä töitään pieteetillä. Tulosta pitää tulla ja rahan liikkua. Eli joutuvat tekemään huononpaa kuin osaisivat. Tälleen itekseen kun nysvää, ei kato kelloa tai laske päiviä, pääasia, että tulee tehdyksi, niin hyvin kuin nyt saa tehtyä. Omaa palkkaansa ei kannata laskea, jäis pian maksupuolelle :D
=DW=- Pomppeli
Juu, ammattimies ei koskaan tee viimeisen päälle laadukasta. Ajasta säästyy puolet kun laadusta tinkii vähän. Se on itseasiassa tilaajankin etu.
- tomppa2006
Samaa mieltä tuosta remontoimisen mielenkiintoisuudesta. Sitä se on ja aina oppii lisää, koko ajan tulee uusia juttuja, monasti vasta työn saatua päätökseen jälkeen tulee mieleen, miten se olisi pitänyt tehdä oikein.
Mahdollisimman vähän käytän remonttimiehiä ja samaa mieltä olen monen ns.ammattimiehen työn laadusta. Ajan kanssa kaikessa rauhassa olisi tullut itse tehtynä parempi.
Puutteellinen työkaluvalikoima rajoittaa minulla jonkin verran tekemistä, ei aina viitsi ostaa jotain pikku hommaa varten oikeita työvälineitä ja sitten joutuu tekemään niillä vähillä mitä on. Se on hieno tehdä hommia, kun on kunnon vehkeet.
- pomppeli
Tietysti, enhän nyt mikään homppeli ole. Rakennan talot, huollan veneet ja korjaan autot. Ylipaino ja silmälasit ovat ainoa takaisku, ja niistäkinhän voisi vielä päästä :-)
- tomppa2006
En ole taloa rakentanut, eikä oikein auton korjauskaan onnistu, joten hattua nostan sinulle.
- kenrreth
Reilut 20 vuotta olen tehnyt asuntoremontteja, maalaukset, tapetit, parketit,
kylppärit, ym. Sähkötöihin riittäisi tietämys mutta kun ei ole lupia.
Pyrin siihen että työnjälki olisi hyvä, mutta priimaa siitä tahtoo tulla:))
Kesäisinhän noita keikkoja olisi niin paljon kuin ehtisi tekemään.
En tee leipätyökseni, sivutyönä ja tietysti aina verokirjalle;)- tomppa2006
Monipuolinen tuntuu sinulla olevan valikoima, melkein jokapaikan tekijä ja osaaja.
Kunnioitettavaa.
- rygseck
Osaan =)
Kaikki muu sujuu, paitsi muuraaminen... tai en siitä tiedä, kun en oo kokeillu, mutta ajankohtaiseksi tulee pikapuoliin sen opetteleminen.
Autonkorjauksessa tarvin usein apua, se ei oo ihan ominta mulle...- zz-zz
Muuraaminen vasta helppoa on. Kun vaan muistaa laittaa tiilen ja laastin vuorotellen.
- tomppa2006
Jaahas, sää siis osaat todella tehdä remonttia. Melkein arvasinkin sen, olet vaan jotenkin sen tyylinen.
Eipä ole häpeä, vaikka muuraaminen jäisi tekemättä. Itsellä alkoi varaava takka vuotaa siitä luukun pielistä hiukan. En hetkeäkään ajatellut itse sitä korjaavani. Otin muurarin paikalle ja lasku oli 35 €. Tämä on ihan tosi juttu.
Mistä sitä tietää, kun ei oo kokeillu.. no huono vitsinäkin!
Oon myös ollu apuna maalaamassa & tapetoimassa.
Joskus tosi nuorena oli kait vähemmän itsekritiikkiä.. omaan huoneeseen vintille taisin maalailla iteksenikin, huonekaluja, lattiaa.seiniä..himmee kuva, että yhden seinän oisin hyllypaperilla 'tapetoinu'.
Jäi mieleen, kun täti miehensä kans kävi, ja mies sanoi sitä neitsytkammioksi, oisko joku kehaiseva laatusanakin siinä ollu, työn onnistumisesta. :)- tomppa2006
Uskon useimman osaavan, ei vaan välttämättä tule koskaan aloitettua remontin tekemistä tai sitten ei vaan muuten ole tarve.
Ja varmasti rahaa säästyy, kun itse tekee. Jos vaan pystyy sen verran välttävästi tekemään, että itselle kelpaa.
- sementtipatsas
Laitoin muutama vuosi sitten laminaattia kolmen huoneen lattiaksi,käsisahat apuna (meni monta) makuuhuoneeseen laitoin tapetit ja maalasin kaikki huoneet panelikatot myös kolmeen kertaan, pöydällä seisoen.Lamput laitan itse kattoon.
Huonekalut kasaan,ei ikeaa.Auton käytän huollossa.Sirkkelillä olen joskos sahannut, moottorisahaan en koske.
Kyllä kai se on köyhyys joka on opettanut tekemään kaikki itse.
Mutta, kyllä se on joku toinen, joka tämän talon seiniä maalaa tästä lähtien. En enää viitsi itse naisena, noita hommia yäk.- tomppa2006
Oho...kun luin toteutunutta remonttilistaa, olin varma että on kyse miehestä. Vasta ihan lopuksi paljastit naisihmisen monipuolisuuden. Kaiken mitä miehet tekevät, pystyy kyllä nainenkin tekemään, en epäile hetkeäkään.
Yhdessä jonkun kanssa on myös mukava maalata. Työ joutuu nopeammin ja tulee pientä vertailua työnjäljestä.
Kyllähän tuo käy, remontin teko. Ja sitähän riittää, vähän pintaa syvemmälläkin. Ulkoseinä- ja kattohommissa alkaa tosin vanhemmiten korkealla olo hieman rajoittaa remontti-intoa.
Jos osaat tapetoida, osaat laatoittaakkin. Tapetointihan on niitä vaikeimpia hommia pintaremontissa. No, riippuu vähän vaatimustasostakin, itsellä se on kyllä aika korkea. Lattian pinnoitustyöt kyllä miellän tapetointia helpommaksi. Oleellista on se, että tietää, mitä tekee. Ja tietysti, jos peukalo on aivan keskellä kämmentä, on parasta jättää tekemiset muille.- tomppa2006
Tapetoinnissa vaikuttaa myös minkä laatuista ja millaista kuviota/värejä tapettia seinään vetää. Ammattimieheltä onnistuu paljon minua paremmin, mutta olen tyytyväinen, kun saan tarvittaessa tapetoitua vaikka itse.
Ei vaan ole koskaan tullut sellaista pienempää laatoitustarvetta, ehkäpä se voisi vaikka onnistuakin? Ollaan kahteen eri asuntoon vedet koko kylpyhuoneen seinä- ja lattialaatat, niin silloin mielestäni kannattaa jo ottaa ammattimies. Siinä on kaikki kuivumiset javesijärjestelmien kiinnitykset yms. Saattaisi meikämannelta kestää viikkoa ja johan perhe hermostuisi.
Tähän ikään mennessä olen ehtinyt maalata, tapetoida, tehdä rakennusten sisä- ja ulkoremonttia, maalausta tapetointia, pienimuotoisia putkitöitä. Olen käyttänyt sahaa, kirvestä, porakonetta, rälläkkää... Hitsannutkin jotain pientä. Raivaussaha, moottorisaha ja ruohonleikkurikaan eivät ole vieraita, muutamat vielä isommatkin vempaimet ovat tulleet tutuksi. Olen aina kooonnut omat huonekaluni ja komeroni, kukas muu ne olisi puolestani koonnut?
Mutta älkää kertoko kenellekään. Ajattelin tästä lähin ihailla vieressä, kun muut tekevät, koska sen olen muiltakin nähnyt onnistuvan. Miksen minäkin saisi olla joskus avuton?- tomppa2006
Tätä avausta kirjoittaessani minulla oli tunne, että naiset vielä ylltättävät minut kätevyydellään. Niin sinäkin, melkoinen ansioluettelo tukena.
Ehkä vanhemmiten onkin mukava katsoa, kun joku muu tekee työn ja itse seuraa vaan tietäen eri työvaiheet ja ongelmat? tomppa2006 kirjoitti:
Tätä avausta kirjoittaessani minulla oli tunne, että naiset vielä ylltättävät minut kätevyydellään. Niin sinäkin, melkoinen ansioluettelo tukena.
Ehkä vanhemmiten onkin mukava katsoa, kun joku muu tekee työn ja itse seuraa vaan tietäen eri työvaiheet ja ongelmat?Eikun olisi mukava katsoa remontin tekijää ilman mihinkään työvaiheisiin puuttumisia.
- tomppa2006
PupuPuskasta kirjoitti:
Eikun olisi mukava katsoa remontin tekijää ilman mihinkään työvaiheisiin puuttumisia.
Mutta silloin olettaisin, että tekijän pitäisi olla mies?
tomppa2006 kirjoitti:
Mutta silloin olettaisin, että tekijän pitäisi olla mies?
Ammattimies on aina ammattimies. Sellainenhan se on palkattava jos ei enää itse aio tehdä. Saahan sitä katsoa?
PupuPuskasta kirjoitti:
Eikun olisi mukava katsoa remontin tekijää ilman mihinkään työvaiheisiin puuttumisia.
Siis tyynen rauhallisesti katselisit, kun syntyy sutta ja sekundaa;) Sitäkin niin paljon nykyään tuntuu syntyvän, ihan ammattimiesten toimestakin. Kun tekee itse, on jälki taattua, tai sitten ei. Ja jos ei, niin onpahan ainakin haukuttava lähellä.
Joka aamu täysistunnolla kun tulee tuijoteltua vessan seiniä, sitä ajattelee, että kun joskus saan tämänkin tehtyä uusiksi, ei ole enää noita karseita yksityiskohtia, joihin silmä tarttuu.mies-vm56 kirjoitti:
Siis tyynen rauhallisesti katselisit, kun syntyy sutta ja sekundaa;) Sitäkin niin paljon nykyään tuntuu syntyvän, ihan ammattimiesten toimestakin. Kun tekee itse, on jälki taattua, tai sitten ei. Ja jos ei, niin onpahan ainakin haukuttava lähellä.
Joka aamu täysistunnolla kun tulee tuijoteltua vessan seiniä, sitä ajattelee, että kun joskus saan tämänkin tehtyä uusiksi, ei ole enää noita karseita yksityiskohtia, joihin silmä tarttuu.Niin kai sitte. Pitäiskö puuttua tyyliin: "Voi pojat. Antakaas kun mä näytän, kuinka tuo homma pitää tehdä." :)
En tee enää.
Ensimmäisen kerran elämässäni vaihdatin eilen autoni pakoputken.
Aikanaan, kun anus oli tuuran putken lailla auki, tein käyttämiini vanhoihin raiskoihin itse kaiken muun paitsi osien koneistuksen.
Asunnon pintatyöt eivät aiheuta ongelmaa muuten paitsi viitseliäisyyden osalta.
Rästissä on tällä hetkellä keittiön lattian laatoitus, ikkunapenkkien kaakelointi ja makuuhuoneiden lattioiden laminoinnit.- tomppa2006
Nykyautot on jo sen verran monimutkaisia, ettei kovin paljoa itse pysty remonttia tekemään, mutta omakotitaloihin pystyy ja ihmiset varmaan lisäävätkin tätä remontointia jo pelkästään sen vuoksi, että on sikakallista teettää ulkopuolisella.
Työn aloittaminen on usein se kaikkein vaikein vaihe koko työssä. - ...
Sivusta.
Mä mietin tuon köökin kanssa lattiamateriaalia jonkin verran. Tulin just tulokseen että laatta. Säästää hermoja, ei tarvi mietti, jos lautanen tippuu, että meneekö rikki.
=DW=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh952318Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1791913- 1791456
- 246900
- 79882
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11796- 62789
- 55702
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako213643Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349611