Hämäräkuvia?

asloer

En tiiä osaanko selittää mutta siis: Mikä vaikuttaa siihen että saa hyviä hämärä kuvia? Oon siis ettimässä uutta kameraa ja en oikeen ymmärrä, että mikä tarkottaa mitäkin.
Saako jostain kameran asetuksista säädettyä jotain? Ku salamalla kun ottaa niin kuvista tulee usein ihan hirveän näköisiä.

17

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen että saa

      Mikä vaikuttaa siihen että saa hyviä hämärä kuvia?
      —vain osaaminen

      Oon siis ettimässä uutta kameraa ja en oikeen ymmärrä, että mikä tarkottaa mitäkin.
      —no jos vaikka aloitetaan tuosta hämärästä niin sitä on montaa lajia riippuen siitä onko enempi vai vähempi hämärää. Jos enempi niin sitten tarvitaan jalusta ja sellainen kamera jonka voi kiinnittää jalustaan ja jos ei osaa tarkentaa niin sitten olis hyvä olla paljon valovoimaa (so. f/2 tai enempi)

      Saako jostain kameran asetuksista säädettyä jotain?
      — se riippuu täysin kamerasta. Toisissa saa jos osaa toisissa taas ei.

      siis ettimässä uutta
      —satsaa dynamiikkaan ja valovoimaan. Halvin kelvollinen maksaa n. 250€

      • että saa

        ps.
        Samsung EX1 (n. 250€!)


      • 5D

        Pidetään asiat yksinkertaisina. Osittain samaa miltä "siihen saakka" kanssa, mutta mennään perusasioihin. Ajattelen, että valotus on myös hämärässä kuvaajaa kiinnostava juttu.

        Kaikkeen valokuvaukseen kuuluu valotuksen pyhä kolminaisuus aika - aukko - herkkyys. Noilla muuttujilla vaikutat valotusmittariin ja (oikeaan) valotukseen. Valotusmittaria et hallitse millään muulla. Vaikka kennojen herkkyys kasvaa uusien mallien myötä, en ole toistaiseksi kuullut, että parhaan kuvan saisi jollakin muulla kuin kameran hitaimmalla herkkyydellä. Se pitää edelleen kutinsa. Herkkyyyden nosto pitäisi tehdä muista syistä, kuvaajan valinta.

        Sitten tulee kamerakohtianen ominaisuus kennon dynamiikka, eli se miten prosessori kykenee erottelemaan ja jakaa valottuneet pikselit alueelle 0 - 255, eli 256 luokkaan. Jos kohteen valoisuuserot ovat liian suuret, ei kaikki valo tallennu sävykkäälle alueelle millään kameralla, vaikka kuinka nostaisit herkkyyttä tai kuvaisit kuinka valoherkällä objektiivilla. On hyvä, jos kamerassa on erilaisia valotuksen mittaustapoja, mutta koko kuva-alan mittaus on ainakin järkkäreissä täysin käyttökelpoinen ominaisuus. Epäilemättä myös pokkareissa.

        Mikä sitten on valotusmielessä "hyvä kuva"? Makusia. Et voi vaikuttaa kameran ominaisuuksiin, valotusmittariin ja kennon dynamiikkaan, muuten kuin edellä sanotulla tavalla. Valokuvan puhki palaminen tai tumman pään tukkoon meno ei välttämättä ole väärin. Kuva voi silti olla oikein hyvä ja oikein valotettu, se on kuvaajan valinta. Rakeen lisääminenkin on joskus tehokeino. Tietysti pitää tietää mitä tekee. Voit vaikuttaa hämäräkuvassa kirkkaaseen päähän poistamalla tai himmentämällä näitä valoja, tai voit käyttää salamaa, heijastinta tai muuta valoa valaisemaan tummia alueita. Tätä sanotaan monasti studiokuvaukseksi, mutta voit säätää myös kentällä.

        Jalustaa ei pidä unohtaa (myös pokkarikuvaajille). Se parantaa kuvien laatua ja loppumaton joukko lisävarusteita, joilla saa parempia kuvia. Kameran ominaisuuksia ne eivät ole muuten paitsi voikon niitä pokkarissa käyttää.

        Mm. valkotasapaino ja värien "oikein" toistuminen ovat hyvän kuvan ja kameran ominaisuuksia. Luulen, että pokkareissa(kin) on eroja tässä kohdassa. Joskus nämä ovat kuvaajan valintoja. Raw-tiedostoa voit editoida jälkikäteen esim kaivamalla sävyjä kuvaan. Se on yksi hyvän kameran ominaisuus ja käytettävyys korostuu hämäräkuvauksessa.

        Tänään oli Hesarissa kuva kolmesta urheilujuristista, kuvattuna huoneessa, jossa ikkunat taustalla. Herrojen kasvot oli valaistu ilmeisesti lisäsälamalla, mutta kuvaa hallitseva tuoli oli tukossa, musta. Lehtikuvassa se käy, mutta firman esitteeseen se ei kelpaisi ilman tähän varattua lisäsalamaa.


      • 5D
        5D kirjoitti:

        Pidetään asiat yksinkertaisina. Osittain samaa miltä "siihen saakka" kanssa, mutta mennään perusasioihin. Ajattelen, että valotus on myös hämärässä kuvaajaa kiinnostava juttu.

        Kaikkeen valokuvaukseen kuuluu valotuksen pyhä kolminaisuus aika - aukko - herkkyys. Noilla muuttujilla vaikutat valotusmittariin ja (oikeaan) valotukseen. Valotusmittaria et hallitse millään muulla. Vaikka kennojen herkkyys kasvaa uusien mallien myötä, en ole toistaiseksi kuullut, että parhaan kuvan saisi jollakin muulla kuin kameran hitaimmalla herkkyydellä. Se pitää edelleen kutinsa. Herkkyyyden nosto pitäisi tehdä muista syistä, kuvaajan valinta.

        Sitten tulee kamerakohtianen ominaisuus kennon dynamiikka, eli se miten prosessori kykenee erottelemaan ja jakaa valottuneet pikselit alueelle 0 - 255, eli 256 luokkaan. Jos kohteen valoisuuserot ovat liian suuret, ei kaikki valo tallennu sävykkäälle alueelle millään kameralla, vaikka kuinka nostaisit herkkyyttä tai kuvaisit kuinka valoherkällä objektiivilla. On hyvä, jos kamerassa on erilaisia valotuksen mittaustapoja, mutta koko kuva-alan mittaus on ainakin järkkäreissä täysin käyttökelpoinen ominaisuus. Epäilemättä myös pokkareissa.

        Mikä sitten on valotusmielessä "hyvä kuva"? Makusia. Et voi vaikuttaa kameran ominaisuuksiin, valotusmittariin ja kennon dynamiikkaan, muuten kuin edellä sanotulla tavalla. Valokuvan puhki palaminen tai tumman pään tukkoon meno ei välttämättä ole väärin. Kuva voi silti olla oikein hyvä ja oikein valotettu, se on kuvaajan valinta. Rakeen lisääminenkin on joskus tehokeino. Tietysti pitää tietää mitä tekee. Voit vaikuttaa hämäräkuvassa kirkkaaseen päähän poistamalla tai himmentämällä näitä valoja, tai voit käyttää salamaa, heijastinta tai muuta valoa valaisemaan tummia alueita. Tätä sanotaan monasti studiokuvaukseksi, mutta voit säätää myös kentällä.

        Jalustaa ei pidä unohtaa (myös pokkarikuvaajille). Se parantaa kuvien laatua ja loppumaton joukko lisävarusteita, joilla saa parempia kuvia. Kameran ominaisuuksia ne eivät ole muuten paitsi voikon niitä pokkarissa käyttää.

        Mm. valkotasapaino ja värien "oikein" toistuminen ovat hyvän kuvan ja kameran ominaisuuksia. Luulen, että pokkareissa(kin) on eroja tässä kohdassa. Joskus nämä ovat kuvaajan valintoja. Raw-tiedostoa voit editoida jälkikäteen esim kaivamalla sävyjä kuvaan. Se on yksi hyvän kameran ominaisuus ja käytettävyys korostuu hämäräkuvauksessa.

        Tänään oli Hesarissa kuva kolmesta urheilujuristista, kuvattuna huoneessa, jossa ikkunat taustalla. Herrojen kasvot oli valaistu ilmeisesti lisäsälamalla, mutta kuvaa hallitseva tuoli oli tukossa, musta. Lehtikuvassa se käy, mutta firman esitteeseen se ei kelpaisi ilman tähän varattua lisäsalamaa.

        korjaus, ei "siihen saakka" vaan "siihen että saa".


    • ISO 51200

      mitä sä oot hämärässä kuvaamassa?

      eihän hämärässä kuvaaminen tarkoita, että oltaisiin kuvaamassa pimeyttä - aina voit käyttää salamaa ja sisätiloissa studiovaloja

      Esim. muotokuvaus ulkona jo vähän hämärässä onnistuu hyvin salamaa käyttäen

      maisemakuvauksessa hämärässä kuvataan yleensä ISO herkkyydellä 100 - 200, mutta vallotusaikaa pidennetään, jotta valotus olisi riittävä.

      jos kuvataan urheilua esim. sisätiloissa, tarvii kuva saada pysäytettyä(tämä tehdään käyttämällä lyhyttä suljinaikaa) Tällöin kuvataan suurella ISO herkkyydellä ja mielellään suurella aukolla
      http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos1dx/player_heartbeat/movie.html?low
      Esim. siinä 01:52 kohdalla ISO 51200 herkkyydellä

    • Jotta edes voisi mitenkään vastata, niin kerro edes mikä kamera sinulla on ja millä tavalla olet pettynyt kuviin. Minkä hintaluokan kameraa haet? Pokkariako? Tärkeimmät ominaisuudet hämäräkuvauksessa ovat kennon koko ja valovoima.

    • en ymmarra

      mitä meinaa ees pokari ? :o

      • kirjotusvirhekö

        tarkoitatko poKKaria? :D


      • Pokkari on kamera, joka menee mukavasti taskuun, sellainen enintään runsaat 200 grammaa painava ja suhteellisen ohut kamera.Siitä hieman isommat sitten ovat kompakteja. Parhaan tuloksen saa järjestelmäkameroilla, joissa on iso kenno ja vaihdettavat objektiivit.

        Ohjeita on mahdoton antaa, kun ei tiedä lähtötasoa.


    • Ei leluilla

      Kunnon järkkäri, ei mitään market-roskaa.
      Valovoimainen objektiivi.
      Tukeva jalusta.
      Lankalaukaisin.
      Kuvankäsittelyä.
      Kokemusta.

    • hämykuvia..,

      Sellaisen hämäräkuvan ottaminen, että kuvassa sitten hämärä näyttää yhtä hämärältä kun se todellisuudessakin oli, ei olekkaan ihan helppoa. Kamerassa täytyy olla muutama säätö, valotusaika, aukko ja iso. Pokkarit joissa ei säätöjä ole, voivat tehdä hämäräkuvasta liian valoisan, ikäänkuin salama olisi välähtänyt. Ottamalla eri säädöillä hämäräkuvia, niin sitten voi tietokoneella katsoa mikä säätö on lähinnä oikeaa hämäryyttä.

      • Joka pokkarissa on valituksen korjaus parin aukon verran kumpaankin suuntaan.


      • valitus?
        okaro kirjoitti:

        Joka pokkarissa on valituksen korjaus parin aukon verran kumpaankin suuntaan.

        voiko valituksen korjata jälkikäteen?
        entä voiko valotuksesta valittaa?


    • Kokemus-K

      Jalusta on ehdottomasti tärkein. Lähes kaikkea muuta voi kompensoida kuvankäsittelyllä (jos osaa) mutta tärähtäneestä kuvasta ei tarkkaa enää saa.
      Ja tarkkoja kuvia hämärässä saa varmasti vain ja ainoastaan jalustalla.
      Salama tietysti helpottaa mutta yhdellä salamalla ei saa mitenkään ihan luonnollisen oloista taustan valaistusta yhtään isommassa tilassa puhumattakaan että ulkona.
      Muut ominaisuudet sitten "plussaa" jotka antavat lisää mahdollisuuksia ja helpottavat asioita.

    • asloer

      Eli tän hetkinen kamera on olypuksen fe-20 joskus 2009 ostettu ja aika huonossa kunnossa oleva. Ajattelin siis ostaa digikameran (alle 350e).

      Tarkoitin sillä että tulee huonoja kuvia, että esim. illalla jos ottaa ihmisistä kuvia, salaman kanssa naamoista tulee valkoisia ja kuvista tulee muutenkin tyhmän näköisiä ja ilman salamaa kuvista tulee lähes mustia, vaikka ulkona ei edes olisi niin pimeää. Ja on tossa mun kamerassa tommonen yökuvaus asetuskin, mutta eipä siitä oikeastaan apua ole yhtään.
      Kiitos avusta! :)

      • Valkoiset naamat viittaavat ylivalotukseen, saattaa olla, että kamera on tarkentanut liian pitkälle. Näin voi käydä, jos naama ei ole keskellä kuvaa, eikä asiaa ota huomioon. Uudemmissa kameroissa on kasvojentunnistus, jonka pitäisi auttaa, joskaan ei se mikään välttämättömyys ole. Valotusta voi aina korjata ja käytä kameran histogrammitoimintoa, jos siinä sellainen on.

        Valokuvaus perustuu valoon. Se, että maallikkona ei mielestäsi ole kovin pimeää ei vielä mitenkään tarkoita, että valokuvauksen pitäisi monistua ainakaan millään tietyllä kameralla ja ilman mitään taitoa. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Yksi kuva exif-tietoineen (siis muokkaamattomana) kertoisi enemmän kuin voit ikinä kertoa.

        Yleensä pimeässä kuva joko tärähtää liian pitkän valotusajan takia tai siihen tulee kohinaa suuren herkkyysasetuksen takia. Edellinen on virhe, jälkimmäinen vain ominaisuus. Jos kuva jää pimeäksi on jotain vikaa. Toki yökuvassa voi olla jotain pimeitä kohtia, mutta itse kohteen tulisi sentään näkyä.

        350 eurolla saisit juuri järkkärikitin. Se kyllä voittaa hämärässä pokkarit suuremman kennonsa takia. Jos kuitenkin haluat taskuun menevää, niin joku Canon Ixus 310 HS voisi olla hyvä. Sitä saa parilla sataa Stocknnin kanta-asiakastarjouksena.

        Mitä teetkin tärkeintä on opetella kameran käyttö. Ota sillä niin paljon kuvia kokeillen eri säätöjä, kunnes ne onnistuvat. Musta myös, että digikameralla kuvaaminen ei maksa. Voit ottaa vakka 210 kuvaa, jotta yksi onnistuisi.


    • näisevaaon

      "salaman kanssa naamoista tulee valkoisia"

      -liian voimakas salama, valkotasapaino pielessä tai kamera muuten vaan kyvytön...

      "ilman salamaa kuvista tulee lähes mustia"

      - kennolle tulevan valon määrä riittämätön: valotusaikaa pidennettävä, ISO:a nostettava, aukkoa suurennettava näistä kaksi jälkimmäistä varmaankin jo tapissa muutenkin eikä valotusaikaa voi säätää, sen paremmin kuin valkotasapainoakaan.

      == tuon kameran (automatiikan) taidot loppuu kun tulee hämärää, eikä siinä ole käsisäätöjä joilla voisi mitään pelastaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      47
      2245
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      1843
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1465
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1289
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      110
      1289
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      874
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe