Opiskelijan toimeentulo kesällä

annika991

Kesätöitä olen hakenut varmaankin 100 paikasta, mutta mitään töitä en ole ainakaan vielä saanut. Mitenköhän kesällä pärjäisin rahallisesti?

Tällä hetkellä olen kirjoilla poikaystävän luona ja saan opintotuen lainan asumislisän= n.700e/kk.

Kesällä minulla ei ole mahdollisuutta opiskella, joten en saa opintotukea. Jos asun poikaystäväni kanssa en saa myöskään toimeentulotukea, sillä hänellä on sossun mittakaavassa sen verran ison tulot, että hän voisi elättää minuakin.

En kuitenkaan halua elätiksi joutua, joten mitenköhän sossu reagoi jos muutan kesäajaksi vanhempieni luokse ja haen toimeentulotukea? Pitäisiköhän muuttuilmoitus kuitenkin tehdä? Ja maksaakohan kela kuitenkin syyslukukaudella minulle samat tuet kuin tälläkin hetkellä, jos muutan syksyllä osoitteeni taas poikaystäväni luokse.

Jos jollain on tietoa/kokemusta, olisi kiva jos auttaisitte. Kelan asiakaspalvelu tuskin auttaa.

42

2035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Muuttoilmoitus pitää tehdä tietenkin ja haettaessa tukea, todiste että olet virallisesti kirjoilla vanhempiesi luona. Vanhempiesi tulot myös vaikuttavat saamasi tuen määrään ja jopa voivat estää sen. Jos kuitenkin niin päätät että vaihdat kirjat, muista vaihtaa ne syksyllä uudelleen. Voit varmastikkin anonyymina soittaa alueesi sos. toimistoon, esim. aikuissosiaalitukeen ja tiedustella asiaa.
      Onnea.

• annika991

Kiitos vastauksesta!

Siis vaikuttavatko vanhempien tulot silti, vaikka olen 20-vuotias?

• annika991

jep, eihän ne kelan etuuksiin vaikuta, siitä sossusta kyselin..

• 4 + 19

Kysy myös vielä koulusta/ oppiaineesta, jos voit tehdä jonkun esseen tms. kesällä.

• Sanna...

Siivoushommia minä oon tehny kesällä. Sillä rahalla pystyny maksaa vuokran ja saanu syötyy

• maana-

Ikäväähän opiskelijoille on, ettei kesätyöksi meinaa saada oman alan töitä varsinkaan opintojen alussa. Itse oon saanut jalan oven väliin seurakunnan hautausmaatyön kautta, mikä ei ole lähelläkään alaani mutta on ihan kivaa muuten. Tällaisia töitä kannattaa yrittää hakea, vaikka se ihan varmasti ketuttaakin, kesällä kun on niin paljon helpompi tulla toimeen kun saa palkkaa.

• kierrä systeemiä

Mun tyttöystävä on kirjoilla muualla vaikka käytännössä asuu mun luona. Eli kierrämme systeemiä ja tyttöni saa toimeentulotukea kesällä. Näin oli myös viime vuoden kesällä.

• .....

Mä veikkaan ettet hae kunnolla töitä - etkä kaikkia niitä paikkoja, joita voisit hakea. Tai sitten hakemuksissasi on vikaa (teennäisiä, tekaistuja) ja CV:ssäsi.

Itse opiskelen henkilöstöjohtamisen tradenomiksi tällä hetkellä, toinen vuosi opiskeluja AMK:issa kaikenkaikkiaan meneillään. On IHME, jos löydän tälle kesälle henkilöstöhallinnon puolelta jotain työtä / harjoittelupaikkaa, suoranainen ihme. Luultavasti en löydä, koska se on niin hankalaa. Siksipä olen päättänyt että suoritan työharjoitteluni henkilöstöhallinnon alalla vasta kolmosvuoden päätteeksi, kun olen käynyt kaikki kurssit ja aloittanut opparia, jne.

Eli tämä kesä ainakin menee varmasti vielä "ei oman alan hommissa", eli yhdessä yrityksessä varastovastaavana/toimistotyöntekijänä. Siitä saa rahaa sen verran, että pystyy elämään kesän ja jääpä vähän säästöönkin.

Eli hae muitakin kuin oman alan hommia, ehdottomasti. Ehdit oman alan hommissa kyllä olemaan. Hae nyt KAIKKIA mahdollisia.

• Niin, ja sitten jos et mitään löydä, niin sitten on vielä vuokratyöt. Eli mee vaikka varamiespalveluun kirjoille tms. niin sieltä takuulla soitellaan :) Työ varmaan aika aivotonta, mutta rahaa ja kuitenkin jotain työkokemusta siitä saisi :)

• ....

Enkä myöskään ymmärrä miksi sulla ei ole mahdollisuutta opiskella kesällä, jos et käy töissäkään??

• .....

Joo Varamiespalveluun ilmoittaudut, sekä Opteamiin. Sieltä sua vuokrataan pieniksi hetkiksi aina eri yrityksiin tekemään hommia ja tuuraamaan. Siitä saa ihan hyvää perus tuntipalkkaa.

Ja jos et muuta keksi, niin pistä lehteen ilmoitus tai kaupan ilmoitustaululle, että mukava ja luotettava opiskelija tarjoutuu siivoamaan koteja, auttamaan vanhuksia, katsomaan lapsien perään, yms yms. Pyydät siitä vähän palkkaa.

• annika991

Kaikissa kouluissa ei ole mahdollisuutta kesäopiskeluun. Ota asioista selvää.

• of_triin1

Minulla olisi tarjolla pientä lisäansiota kesäksi ja opiskelun oheen. Tulot eivät vaikuta opintotukeen ja saa itse päättää työajoistaan ja pystyy hyvin vaikuttamaan ansioiden määrään.
      Jos kiinnostaa niin ota yhteyttä:
      [email protected]

• hyi kammotus...

Seksipalvelujako olet vailla?

• Sannuli..

Mä olin edelliskesän siivoomassa ravintoloita ja bubeja. Rankkaa mutta pakko jotakin oli tehdä.
      Viimekesäksi pääsinki jo hotelliin kerrossiivoojaksi. Ihan mukava duuni.
      Kannattaa ottaa töitä kun töitä kun se näkyy papereissa ettet ole löysäilijä.

• fgdsfkhgh

Töitä saa kyllä, vaikkei kyllä mieleisiä. Kokeile vielä puhelinmyyntifirmoja. Ei sillä tienaa, mutta ehkä hengissä kesän yli pysyy. Ja jos et tukia ole saamassa, niin asu kesä vanhemmillasi kuitenkin, ei synny kuluja samalla tavalla. Poikaystäväsi kyllä tulisi ymmärtää, ellei halua alkaa elättää sinua.

• annika991

Kyllä mä olen ihan joka paikasta töitä hakenut, vuokrafirmoistakin. Ei ole tässä vaiheessa tärkeintä onko oman alan töitä vai ei.
      Molemmissa polvissani on pahat rakenneviat(menee sijoiltaan,ei kestä seisomatyötä,pahoja rustavaurioita) eli rajottaa työmahdollisuuksia. Toinen polvi leikattukin tänä talvena eli en seisoma- tai siivoustyöhön kykene. Lopulliseen paranemiseen voi mennä jopa vuosi. On niin isosta leikkauksesta kyse.
      Opteamin kautta olen tehnyt hommia aiemmin, mutta jalkojen tilanne on sellainen etten kyseistä työtä pysty enää jatkamaan.
      Ei kaikissa kouluissa tietenkään ole mahdollista opiskella kesällä. Kannattaisi ottaa asioista ensin selvää ennen kun tulee aukomaan... Yleensähän noita kesäopintoja on mahdollista suorittaa lukioissa tai yliopistoissa enkä opiskele kummassakaan.

• annika991

Onhan se kumma kun niitä töitä on NIIN helppo saada, mutta työttömiä kuitenkin on Suomessa suhteellisen paljon. Mutta joo kiitos osalle neuvoista.

• Kannattaa hakea ...

Olen ollut vuokratyöfirmassa (Eilakaisla) töissä ja saanut sieltä ihan kivan kesätyön, toimistotöitä. Koko kesä oli samassa paikassa. Kannattaa niihin ilmoittautua. Eikä niissä ole kaikki hommat mitään aivottomia.

• annika991

Ok, kiitti vinkistä! Pitää laittaa sinne hakemus.

• Poikasaunoohyi

Rillaa poika

• ...

AMK:issa tehdään kesäopiskeluja! T. AMK-opiskelija

• töitätöitä

Jos opiskelee myös kesällä niin voi saada opintotukea myös silloin. Kesällä voi myös nostaa opintolainaa mikä n. 200e/kk. Eihän enää puolison tulot vaikuta kelan etuuksiin opiskellessa? Kesäksi on mahdollista saada toimeentulotukea ja asumistukea, eli siis heti huomenna kelaan selvittämään asioita. Sossu maksaa myös erinäisiä tukia mihin kait vielä puolison tulot vaikuttaa.. Ja jos ei kelan virkailija osaa neuvoa pyydät toisen virkailijan paikalle. Niin ja tukia VAIN jos et oikeesti MITÄÄN löydä.

• dgvds<

Opiskelija ei voi saada asumistukea kesällä. Jos opintotukea ei myönnetä kesäksi niin ei saa myöskään opintolainaa.

• korjaus...

Koko kesän ajan voi lainan nostaa, jos ei sitä ole vielä syksyllä/keväällä loppuun käyttänyt.

• Mirkkunen09a

Hei Annika! Monet samassa tilanteessa muuttavat kesällä kirjansa kotiin kun töitä ei löydy ja kesällä ei saa opintotukea. Virallinen muuttoilmoitus pitää kyllä tehdä.

Sossun laskelmissa vanhempien tulot EI vaikuta 18v täyttäneen rahoihin koska vanhempiensa luona asuva 18v. täyttänyt saa muutenkin vähemmän käyttörahaa kuin yksin asuva. Yksin asuvan perusosa on 461,05€ kun taas vanhempiensa luona asuva 18v täyttänyt 336,57€. Älä sossun reaktioita murehdi koska tämä on melko yleistä :) Olen myös ollut vastaavanlaisessa tilanteessa eikä mitään ongelmia tullut vastaan.

Kelasta saat varmasti samat tuet myöhemminkin, eihän tilanteesi muutu kuin väliaikaisesti ja sillä välillä et ole oikeutettu opintotukeen joten ei huolta :)

Hauskaa kevään jatkoa!

• annika991

Ok, kiitos tiedosta!
        Ja kiitos samoin :)

• 21

opiskeliat on semmoinen kansanryhmä jolle kaikki pitäis olla ilmasta,vois verrata pakolaisiin

• annika991

En oo kyllä ikinä tommosta kuullut.. Työttömäthän ne yhteiskunnan loisia ovat. Miten opiskelu liittyy pakolaisuuteen?
        Sä et ilmeisesti ainakaan ole opiskellut..Tekstin tasosta päätellen

• siivoomaan

Siivoustöitä löytyy aina - ei pidä olla niin nirso. Jos on rahasta pula, pitää tehdä ihan mitä työtä tahansa! En ymmärrä näitä nykyajan nuoria, kun mikä tahansa työ ei kelpaa, menkää siivoamaan, itsekin olen tehnyt mitä vain käteen sain, myös siivonnut, ja nuorena jaksaa! Ja opiskelut suorittanut työn ohella, en ikinä minkään tukien varassa - kyse on yritteliäisyydestä.

• annika991

Näihin siivoushommiin liittyen vastasin jo aiemmin. Ei ole nirsoudesta kyse vaan sitä ettei kroppa kestä.

• kjsdfnglöskfjglösk

anteeks vaan mut mun mielestä se ei ole yhtään reilumpaa olla yhteiskunnan elättinä kuin olla oman kumppaninsakaan elättinä. ja tästä syystä en edes viitsi antaa neuvoja sulle muuta ku et mee vaikka lehtimyyjäks, sinne huolitaan kaikki.

• annika991

Eiköhän niitä veroja tule sen verran maksettua että jostainhan sitä pitäis takas saada.

• riina.oriflame.

Kiinnostaisiko lisäansiot? Kyseessä siis Oriflame-edustajan työ. Saisit kosmetiikasta 25% alennuksen ja oheistuotteista 12,5% alennuksen, ylentyessäsi myös alennukset paranevat. Asiakkaillesi myyt kuvastohinnoin ja täten tämä alennusosuus jää sinun omaan pussiisi, lisäksi saat itsellesi paljon ilmaisia tuotteita jotka myymällä voit ansaita vielä lisää. Mahtavat ylenemismahdollisuudet, paljon hienoja kampanjoita joissa voit päästä reissaamaan Suomessa tai jopa ulkomaille.

Ei aloitusmaksuja, ei minimitilausmääriä, ei tilauspakkoa, et joudu tilaamaan itsellesi varastoon. Voit tilata vaikka vain itsellesi alennuksella. Jos kiinnostuit niin ota yhteyttä:
      [email protected]

• annika991

Tutustuin näihin hommiin pari vuotta sitten, enkä saanut kovin hyvää voittoa myynnistäni. Pelkät alennukset Oriflamen tuotteista eivät niin älyttömästi motivoi hankkimaan uusia asiakkaita. Ja sitäpaitsi suurin osa ystävistäni on opiskelijoita, jota käyttävät meikkeihin keskimäärin 10-20e/kk.
        Mielestäni Oriflamen meikit eivät myöskään ole kovin laadukkaita. esim. luomivärin kestävyys on surkeaa tasoa.

• annika991
        annika991 kirjoitti:

Tutustuin näihin hommiin pari vuotta sitten, enkä saanut kovin hyvää voittoa myynnistäni. Pelkät alennukset Oriflamen tuotteista eivät niin älyttömästi motivoi hankkimaan uusia asiakkaita. Ja sitäpaitsi suurin osa ystävistäni on opiskelijoita, jota käyttävät meikkeihin keskimäärin 10-20e/kk.
        Mielestäni Oriflamen meikit eivät myöskään ole kovin laadukkaita. esim. luomivärin kestävyys on surkeaa tasoa.

Todella vaikeaa markkinoida tuotteita joihin ei itse usko.

• miityty

Sun kannattaa soittaa niihin työpaikkoihin ellei sitä ole erikseen kielletty. Paremmin jäät mieleen ja erotut joukosta. Soitto, paikalla käyminen ja sitten vasta hakemus ;) Haikijoita nimittäin voi olla satoja ellei tuhansia.

• työnä ttt

Avopuolison luona kun asut niin toimeentulotukeen vaikuttaa hänen tulot ja et sitten ilmeisesti saisi mitään.

Kirjojen mukaan katsotaan, jos samalla paikkakunnalla asutte kaikki. Mikäli vanhemmat asuvat muualla, niin periaatteessa haetaan ttt sieltä kunnasta, mutta muutama kunta katsoo toimeentulotuki ohjeita tarkkaan ja niissä sanotaan että oleskelu kunta maksaa, jolloin katsottaisiin taas puolison tulot. Mikäli "kotikuntasi" ei siihen puuta tai asutte kaikki samalla paikkakunnalla, olet oikeutettu kotona asuvan yli 18v perusosaan, joka n. 350€/kk. Mutta saadaksesi sen tulee tosiaan opintolaina olla nostettu sekä työnhaku koko kesäksi voimassa. Jotkut vaativat kirjallisen selvityksen mitä paikkoja esim olet hakenut. Ja kun kyselet ajoissa , niin osa kaupungeista tarjoaa kesätöitä perusteena että kesäksi olisi toimeentulotuen asiakas. Mikäli ko. työstä kieltäytyy, menettää -20% perusosasta, kokonaan ei ttt a voi hylätä.

• annika991

Ne siivoushommat ei nyt onnistu senhän jo selitin eli turha jauhaa samaa. Ja mielummin elän sossun ja vanhempien rahoilla kesän kun pilaan koko kesäni jossain lehtimyyjän hommissa.
      En oo kyllä kuullut, että opiskelijoille kaikki pitäis olla ilmaista. Onhan se aika syvältä,että työttömät saa parempia etuuksia kuin opiskelijat.

• annika991

Pahalta näyttää.. Mitenköhän 330 eurolla kuussa pärjäis. Onkohan sossusta mahdollista hakea rahaa vuokraan, jos vanhempani sitä minulta vaativat? Ja riittääköhän heille vuokranmaksusta todiste pelkässä tiliotteessa? Jos maksaisin vuokran vaikka äitini tilille.

• tsemppiä vaan

Sossu vaatii vuokraa varten ihan vuokrasopimuksen, jossa näkyy vuokran määrä. Muuten kyllä sossu maksaa vuokraankin rahaa, perusosan lisäksi. Lähtökohtaisesti sossulle kaikki mahdollinen täytyy todistaa: vuokrasopimus, muuttoilmoitus, tiliotteet ja vastaavat, selvitys haetuista kesäduuneista jne. Varaudu paperisotaan.

Itse muuten aikoinaan, kun ensimmäistä kesätyötäni etsin, jouduin hakemaan kymmeniin paikkoihin, kaikille mahdollisille aloille. Toukokuun viimeisellä viikolla vasta tärppäsi ja tein toimistosiivousta kesän osa-aikaisesti. Ei se helppoa ole (työn saanti), varsinkaan jos on fyysisiä rajoitteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe