Vaikka olenkin nainen ja isolla, niin siitä huolimatta olen Lieksan kovin jätkä
( pyydän anteeksi oikeilta jätkiltä koska kunniotan sitä kulttuuria mitä oikeat jätkät edustaa ),
kuppikoko on 96 D ja muodot muutenkin kohdallaan, mutta se mikä tekee minusta jätkän on se, että minä uskallan haukkua kaikki missä on vähäkään elonmerkkiä, no tietenkään en julkisesti, mutta mielessä
voi kamala nuo politikot, voi kamala nuo kunnan virkamiehet, voi kamala virkavalta, voi kamala , voi kamala nuo naapurit, voi kamala muualta tulleet, voi kamala minä itse Aulikki
voi, voi ja voi
voi kamala jos tuo luonto kesään herätessä antaa minulle Aulikille iloisen mielen ja nään kun puut ja luonto rupiää kesän kukoistukseen, voi jos kuulen tuo iloisen linnunlaulun, voi, voi jos mieleni tulee positiiviseksi ja minusta häviää kateus, minusta häviää katkeruus ja minusta tulee mukava ihminen, silloin tunnen olevani vielä kovempi
Lieksan kovin JÄTKÄ
15
559
Vastaukset
- DD/E
kuppikoko on 96 D ja muodot muutenkin kohdallaan??????????????????????????????????????
Aulikki Lyhtypylvään tietämys kuppikoosta kertoo, että tupailloissa ei ole oppi mennyt perille.
Kehoitus oliskin keskittyä jatkuvan haukun ja rakutuksen saralla keskittymään oman itsensä tutkiskeluun syventävästi.
Ekaksi vaikka kallonpohjan sisällön nestemäärän syventävä kurssi. Aluksi kaksi opintoviikkoa ja paikkana joku rauhallinen ympäristö. Vaikka pehmustettu koppi, valvonnan alla.
Sen jälkeen itsetutkiskelun etäoppi kotona yksin . Peiton alla ja välineenä taskulamppu. Etäopin aihenimi olkoonkin, kaksi pallia ja toimimaton nysä.
Opinnäytteen voi kirjoittaa S24 Lieksa osioon nimellä Ei seiso, tiputtaa ja vuotaa. - jätkät meni jo
Älkää puhuko potaskaa ja käyttäkö sanaa jätkä? Kunnon jätkällä ei ole mitään tekemistä epäasiallisen käytöksen kanssa? Nykyään ei enää ole jätkiä, vaan niitä oli silloin pokasaha savotoiden aikaan! Nykypäivänä jos joku sanoo olevansa jätkä, niin se on loukkaus jätkä sanaa ja sen periaatetta vastaan!
Nykyään on vain joutavia tyhjäntoimittajia ja koviksia jotka luulee olevansa vaikka mitä!- sitä aikaa muistan
oikeassa olet ,lieksassa ei ole montaa kovaa jätkää elossa,nämä nykypäivän ns.kovat jätkät,kovikset ( pullahiiret) ei edes tiedä mitä se tarkoittaa kun puhutaan kovista jätkistä,pullahiiret ovat kuin varjo todellista jätkistä,
- no toi Aulikki
itse pyytää anteeksi ton " jätkä " sanan käyttöö ja se on jees, mä muistan snadin kundina kun mä kuljin noitten ns. jätkien messissä, no tietenkin lähinnä vaan riesana niin ne tosiaan oli kovii kavereita ja mä nostan ton stetsonin korkeelle
no mä en kovin hyvin sitä Lieksaa tunne, mut must alkaa vaikuttaa, että onko siel edes kundeja joita vois perinteesiti sanoo mieheiks ?
tää ei ollu tarkotettu millään pahalla - kaiken kokenut
Voisinkohan minä olla jätkä, kun ensimmäinnen saha minulla oli metsätöissä
nälkäviulu eli pokasaha ,toisena sahana justeeri ja pukkuri näillä viime mainituilla kaadettiin paksummat puut.
Vuosi 1950 talvi ensimmäinen puu kaatui Maksimossa justeerilla isä kyllä avusti hommaa , vai olikohan se toisin päin? Olinhan 13 vuotta vanha.
Talvet metsätöissä, kesät uitossa , silloin jätkä nimi oli kyllä muuta kuin
kunnioittava nimi.
Jälkeen päin tätä nimeä on ruvettu käyttää hiukan arvokkaammin joissain piireissä
Itselläni ei ole pahaa nimestä pahaa sanottavaa,liikuinhan sellaisissa
piireissä jossa ylin koulu arvo asteikko liikkui jossain peruskoulun
jatko-opinnot oli suoritettu ,sekin jäi minulta vajavaiseksi kävinhän jatkokoulua 10 tuntia ,olis pitänyt käydä 150 tuntia. Toisin sanoen kävin kokeet suorittamassa
siinnä uiton lomassa., että näillä eväillä mennään .Tykkään Jätkä nimestä, kunhan se tulee sellaisesta suusta että sanoja tietää mitä se tarkoittaa. - kaiken kokeneelle
kaiken kokenut kirjoitti:
Voisinkohan minä olla jätkä, kun ensimmäinnen saha minulla oli metsätöissä
nälkäviulu eli pokasaha ,toisena sahana justeeri ja pukkuri näillä viime mainituilla kaadettiin paksummat puut.
Vuosi 1950 talvi ensimmäinen puu kaatui Maksimossa justeerilla isä kyllä avusti hommaa , vai olikohan se toisin päin? Olinhan 13 vuotta vanha.
Talvet metsätöissä, kesät uitossa , silloin jätkä nimi oli kyllä muuta kuin
kunnioittava nimi.
Jälkeen päin tätä nimeä on ruvettu käyttää hiukan arvokkaammin joissain piireissä
Itselläni ei ole pahaa nimestä pahaa sanottavaa,liikuinhan sellaisissa
piireissä jossa ylin koulu arvo asteikko liikkui jossain peruskoulun
jatko-opinnot oli suoritettu ,sekin jäi minulta vajavaiseksi kävinhän jatkokoulua 10 tuntia ,olis pitänyt käydä 150 tuntia. Toisin sanoen kävin kokeet suorittamassa
siinnä uiton lomassa., että näillä eväillä mennään .Tykkään Jätkä nimestä, kunhan se tulee sellaisesta suusta että sanoja tietää mitä se tarkoittaa.no koulut tuli ja meni,lukutaito säilyi mutta pilikkujen ja pisteitten paikka ja hienot sanat jäi johonkin
olin niin pieni rääpäle, että sahaamaan en pystynnä oisin hukkunna lummeen
mutta pölliä hevosella ajon laaniin kun isommat kyttiin nosti
oli kahdenlaista oli ne oikiat jätkät, ammattimiehet ja elämäntavan omistajat ja sitten oli nämä ns. " jätkäporukat " joilla nyt ei perinteisen työkulttuurin kansaa mitään tekemistä ollut
tuli vaan mieleen, että nykyaikanahan on näitä kaljalla ja roskaruualla lihotettuja
vähemmän työkulttuurissa mukana oleviä porukoita kylät pullollaan, mutta ei kait heitä ruveta jätkis sanomaan, paremminkin vois sanoa " tyhjänpäiväisiä norkoilijoita " - jätkä ja ominaisuus
sitä aikaa muistan kirjoitti:
oikeassa olet ,lieksassa ei ole montaa kovaa jätkää elossa,nämä nykypäivän ns.kovat jätkät,kovikset ( pullahiiret) ei edes tiedä mitä se tarkoittaa kun puhutaan kovista jätkistä,pullahiiret ovat kuin varjo todellista jätkistä,
jätkä oli
a ) kovan työmies
b ) rehellinen
olen erään pienen syy- yhdeyden takia käynyt hyvin usein tuolla Savukoskella
missä ja siinä ympäristössä 1910 - 1980 oli paljon savotoita ja mulla on tuttava piirissä niin paikallisia ja yks ent. lentojätkä jotka on ollut siellä töissä, kaverit ovat jo nyt ihan täysiikäisiä ja Savokoskella elää vielä ent. taksikuski joka aikanaan kuljetti kavereita, kun siellä pysähtyy niille tukkikämpille ja muistelee tarinoita ja katsoo niitä asumus- työkaluhuolto ympyröitä niin ei voi kun sanoa, että nyky mies on kuin varjo niistä akvereista jotka " jätkänä " leipäsä tienasi ja tuo porukka piti keskenään huolta, että porukassa ei ollut varkaita, tappelijoita ja kusettajia
miehiä pistettiin työmaalta kohden etlää, annettii sakilla selkään ja jos muu ei auttanna saatto kevri hävitä kairaan
nythän näitä kovia kavereita " olevinaan kovia " on kun nyrkit pystyssä riehuu, särkee paikkoja tai tekee muuta laittomuutta, työmiehiksi ei oo enää monestakaan,
paskanjauhajaksi kyllä
vielä kun antaa tuolle entiselle lentojätkälle kättä tuntee kädenpuristuksesta, että toisessa päässä on rehellinen ja rehti työmies eikä tuulessa heiluva takki
laita pisteet, pilkut ja isot kirjaimet ite ja korjoo virheet
- ABCn mopopoika
tulehan Aulikki kahtommaan miehnmallii huoltoasemalle niin yllätyt,
tuöevaissuus on turvattu - eläkee
Niin poikajoella sitä pölliä uiteltiin, ei ollut kännyä eikä raksuja.
- eikä tuijotettu
töllötintä, eikä lorvittu baareissa, kesäsin tehtiin töitä joilla ja talavella mehässä,
taitaa tämä tietokeonekansa olla samallaista kun pullataikkinnoo pyörittäs. yhtä pyörreetä ja löyssee - riitukko 285,2
eikä tuijotettu kirjoitti:
töllötintä, eikä lorvittu baareissa, kesäsin tehtiin töitä joilla ja talavella mehässä,
taitaa tämä tietokeonekansa olla samallaista kun pullataikkinnoo pyörittäs. yhtä pyörreetä ja löysseeeikä kasvatettu hamppuu eikä mittään muutakkaan huumetta
immeiset kunnivoitti vielä lakkii ja virkavalttoo
ja tosijaankkiin miehet ol miehhii
naiset naissii ja niitä välmuotoja ei hyväksytty
ja jos Aulikki sallinet niin sanottaa jotta oot lieksan kovin miehen kuvatus
ja kunnivoitettaan jätkee
- oon
Ei pyöri pölli rännissä suurilla puheilla, ennen erottu miehet pojista.
- ja kun mies tuli
töihin niin ei sitä tarvinnu vahtia, ny nämä ns. koulutetut ammattimiehet on pikkusen velttoja, narisijoita ja niitä etuja, etuja jaam utta ne velvollisuudet, ne velvollisuudet on hämärän peitossa
no tämä pizza / hampurilaiskansa kuolee omiin läskeihin ja omaan saamattomuuteen
- titityyviuviu
kaheli
- entiaikaaan
Nyt on aivan uusiaika entiseen verraten. Ennen oltiin työssä 24 h vuorokaudessa, työssä juotiin, naitiin ja seurusteltiin, kaikki elämän tarpeet tyydytettiin työpaikalla, nukuttiin välistä, mutta työn vieressä. Kenelläkään ei ollut kiirettä, olihan miehitys 5/ kertainen. Koti oli niin pieni, ettei siellä kaikki perheenjäsenet sopineet ede nukkumaan yhtäaikaa, oli työt järjestettävä siten, että nukkumapaikat öisin vaihtui parempia tarpeita varten. Tämä aika oli ennen sotija, mutta sodan jälkeen tyäaika lyheni 12h, 6/ päivänä viikossa ja siitä sitten 8h. Vaikka ennen tehtiin pitijä työpäiviä, työn tekemine oli inhimillistä ja antoisaa monessa mielessä, palkka riitti justiinsa leipään, muu eläminen tuli luontaisetuna, jep.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932255Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561848- 1761393
- 234845
- 62769
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11766- 65764
- 55662
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591