Muilla mammoilla samoja ongelmia?

epätoivoinen89

Pohjustan hiukan juttuani..

Eli erosin vähän yli vuosi sitten lapseni isästä ja lapsen kirjat jäivät silloin käytännön syistä isälle ( emme halunneet lapselle isompia muutoksia, minä muutin pienen pieneen yksiöön lähelle) ja poika nyt 2-vuotias. Isä halusikin yllättäen viime kesänä muuttaa takaisin kotipaikkakunnalleen ja minullahan ei ollut juuri muita vaihtoehtoja kuin muuttaa perässä. Ukkohan muutti omien vanhempiensa luokse! Asuu vieläkin vanhemmillaan.. -.-

Minä asun nyt paikkakunnalla jossa en halua asua, minulla ei ole perhettä eikä ystäviä täällä. Aloittelen koulunkäyntiä uudestaan.. Miehellä tietenkin on kaikki täällä valmiiksi, myös äiti joka hyysää häntä sekä poikaamme eikä ota kuuleviin korviinsa minun pyyntöjä pojan hoitoon liittyen. Lapsen isä sanonut että yrittänyt puhua äidilleen pojan hoidosta, mutta ei kuulemma kuuntele häntäkään. Nyt lapsi kiukuttelee minun luona kun minulla on rajoja mitä ei ole ollenkaan mummolassa. Ja lapsen isällä ei ole ilmeisesti minkäänlaista kiirettä muuttaa pois täyshoitolastaan.

Olen puhunut siitä että lapsen kirjat siirrettäisiin nyt minulle, niin kuulemma se lähdetään setvimään käräjille. Lapsen isä ei siis suostu tähän lapsen muuttoon minun luokse. Ja minulla ei ole voimavaroja tähän projektiin. Onko neuvoja tai kokemuksia vastaavasta? Meillä on siis vuoroviikko systeemi, enkä saa taloudellista tukea muualta kuin sossusta "ruokarahaa" niiltä viikoilta kun poika on minun luona.

Minulla ei ole hajuakaan mitä teen jotta elämästäni tulisi edes siedettävää. Exä kiukuttelee minulle aina kun keskustelemme, minulla ei ole juuri nimeksikään täällä sosiaalisia kontakteja, en halua asua tällä paikkakunnalla, lapsen isovanhemmat tekevät lapsen hoidon suhteen oman pään mukaan.. Ja asiahan on niin että isovanhemmat hoitavat lapsen melkein kokonaan koska isä on huomannut että hän voi tehdä mitä haluaa kun isovanhemmat hoitavat poikaa niin mielellään. Pää leviää!

Auttakaa joku... En tiedä mitä tehdä enää tilanteelle.

19

1172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aila z

      Mitä helvatan tekemistä " lapsen kirjoilla " on elämäsi kanssa, voit ottaa lapsen kainaloon ja muuttaa koska lystäät, eivät sitä mitkään kirjat estä
      " emme halunneet suurempia muutoksia lapselle " eli 2 vuotialle?

      jo on älykäs lapsi jos jotain kirjoista ymmärtää, onko teillä yhteishuoltajuus, oletko yksinhuoltaja vai lapsellinen kakara joka tekee mitä yhtä lapsellinen x ja sen vanhemmat käskee?

      olet aikuinen ihminen, ei sinua kukaan määrää mihin saat tai mihin et saa muuttaa

      jos menee käräjäoikeuteen - menkööt - ei siitä sen pahempaa voi seurata kuin nykytilanteesi

      • bksdnfjshdfv

        Lapsi on kirjoilla isällään eli asuu virallisesti isänsä kanssa. Ei siis mistään Hanhiemon satuaarteesta kysymys, vaikka kirjoista puhutaankin.


    • laki on laki

      Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin sinun ei olisi tarvinnut suostua miehesi muuttoon kotipaikkakunnalleen.
      Nyt on vähän myöhäistä, kun jo siellä asutte.

      Etkö puhunut lastenvalvojalle tuosta muutosta etukäteen? Kyllä hänen olisi pitänyt neuvoa, että ei Suomessa oteta vauvoja kainaloon ihan tuosta vaan ja muuteta toiseen päähän Suomea jättäen toisen vanhemman tahdon huomioimatta.

    • mxcvbn

      Lastenvalvojalle vaan aikaa varaamaan. Eihän tosta kuviosta tuu mitään. Käräjöinti tosiaan ei oo tarpeellista. kunhan uhoavat. Lapsi on sun ja sulla vuoroviikot. Vakauta oma tilanteesi ensin. Kouluun kyllä ehdit myöhemmin.

      • fasdasass

        Joo mihin se lapsi isää tarvitseekaan. Lapsi on ainoastaan äidin. Hieno asenne näillä suomifemakoilla.


    • epätoivoinen89

      Joo NYT tiedän ettei me oltais voitu muuttaa koska minä olin sitä vastaan silloin taannoin, mutta silloinen perhetyöntekijä vain nyökkäili lapsen isän kanssa että joo-o, sulla ei auta kuin mennä mukana. Ne eivät sanoneet minulle ettei lapsen isä voi noin vain muuttaa lapsen kanssa! Sain sen tietää vasta uudella paikkakunnalla..

      Ja ensimmäiseen vastatakseni, laki sanoo etten saa muuttaa lapsen kanssa ihan minne haluan. Siihen tarvitaan molempien vanhempien suostumus ja isä ei tähän suostu koska ei suostu edes siihen että lapsen kirjat (eli vakituinen asuinpaikka) muutettaisiin minun luokseni. Ja käräjille meno nyt vaikeuttaisi asiaa moneltakin kannalta. Esim mielenterveyteni järkkyisi varmasti siitä stressistä, isovanhempien sekä lapsen isän käytös minua kohtaan muuttuisi ja lapsi joutuisi kaiken sen kaunan ja vihan keskelle?? En halua tätä pojalleni.

      Tähän ei kai ole mitään ulospääsy tietä, ellei isä jostain syystä muuta mieltään tai haluaisi muuttaa sinne mihin minäkin... Tai sitten lähden käräjille hakemaan yksinhuoltajuutta, en vain näe siinä mitään järkeä. Miksi lapselta pitäisi riistää isä ja isovanhemmat? Kai se on vain kärsittävä jos haluan lapseni lähellä olla.

      • sossupaholainen

        Siis aikuinen saa muuttaa mihin haluaa. Mutta lapsen muuttoon tarvitaan molempien vanhempien suostumus, jos on yhteishuolto. Ja tällöin tietysti sen joka ei halua muuttoa, on oltava valmis ottamaan lapsi itselleen. Yksinhuoltajuutta ei tarvita, vaan riittää asumisesta päättäminen, siis sinun tapauksessasi sinun pitäisi muuttaa ennen käräjille menoa..
        Sinun (nykyisessä) tilanteessasi tuskin käräjäoikeus myöntäisi asumista sinulle (ei se varmaa ole, mutta hyvin todennäköistä). Yksinhuoltajuutta ei varmastikaan myönnä.
        Sinun kannattaisi nyt järjestää elämäsi siellä uudella paikkakunnalla.Jos pääset opiskelemaan, löydät varmaan uusia ystäviä ja kun pääset töihin, taloudellinen tilanne paranee.


      • iiii iii

        Kyllä nyt näyttää pahasti siltä, että olet yliarvostanut jonkun räkänokkaisen perhetyöntekijän Jumalan asemaan.

        Perhetyöntekijä voi olla koulutukseltaan mikä vaan: lähihoitaja, kodinhoitaja, kotiavustaja, perushoitaja, perhepäivähoitaja, sosiaaliohjaaja, sosionomi, sosiaalikasvattaja, sairaanhoitaja, lastenohjaaja, nuorisonohjaaja, ravintolakokki, tarjoilija, vajaamielishoitaja, diakoni, sosiaalialan ohjaaja, lastentarhanopettaja, lähikasvattaja ja erikoissairaanhoitaja.

        Sinä yliarvioit muiden ihmisten viisautta! Paskat. Lopeta tuo kuviteltujen auktoriteettien edessä nöyristely. Kun lapsesi menee päiväkotiin ja kouluun, niin muista: ei se henkilökunta mitään Jumalia ole.


    • huhuhhhhh

      Edustat supertyhmien ihmisten kärkijoukkoa.
      Kyllä kai sen jokainen ymmärtää, että tarkoitit
      että lapsi on kirjoilla isänsä luona - miksi
      suostuit siihen?
      Nyt et halua erottaa lasta isästä jne.
      Voi hyvää päivää sentään avuttomuutta-
      ei sinulla kärsivällisyyttä muutenkaan ole -
      eroat, kun lapsesi on noinkin pieni -
      kauanpa romanssi kesti...

      • Tahvol

        Kyllähän tuolla oli joku kysellyt että mitä ihmettä kirjojen luku tässä on kyseessä ja että ompas superfiksu penska jos osaa jo 2-vuotiaana lukea :'D
        Ja joskushan elämä vie, et sinä tiedä kuinka kauan pariskunta on voinut olla yhdessä ennen lapsen syntymää. Meillä oltiin 7 vuotta yhdessä (3 naimisissa) ja kahden lapsen jälkeen erosimme.
        Life is not that simple.


    • huuuuuuuuujjjjaaaaaa

      Voimia Sinulle!Olenpa ite nähnyt ja kuullut perheneuvolassa erittäin asiatonta käytöstä työntekijöiltä!

    • MietiSelvitäToimi

      Olet todella hankalassa tilanteessa. Oman kokemuksen kautta voin aavistaa mistä tilanteessasi on alunperin ollut kysymys ja varsinkin kun tilanne on nyt se mikä on. Olet ajatellut lapsesi parasta, mutta valitettavasti se on mennyt vain huonommaksi. Todellisuudessa lapsesi on joka toisen viikon ilman kumpaakin vanhempaansa, koska isä ei ota vastuuta lapsestaan omalla viikollaan. Eihän hänen tarvitse.

      Oma hyvinvointisi on lapsen kannalta nyt ensiarvoisen tärkeää. Mieti mitä sinä haluat ja mikä sinun mielestäsi olisi hyvä ratkaisu. Kirjoita asiat ylös perusteluineen. Voit käydä neuvottelemassa lastenvalvojan kanssa ja pyytää häneltä kotikäyntinä arviota lapsen tilanteesta isänsä luona. Tuo huolesi esiin vahvasti. Lapsesi isovanhemmat eivät ole hänen huoltajiaan. Eihän isänkään tarvitse 24/7 paikalla olla, mutta vastuu on kuitenkin hänellä. Pystyykö hän sen vastuun asianmukaisesti hoitamaan ?

      Minun tapauksessani lastenvalvoja ei ottanut kantaa oikein mihinkään asiaan vaan lapsen kotiosoite ratkaistiin käräjillä. Lastenvalvojan luona voi tehdä sopimuksen jos asioista on sovittu, riitoja hän ei ratko. Tarvitset siis lakimiehen. Saat sen oikeusaputoimistosta. Jos tulosi ovat pienet saat avun mahdollisesti jopa maksutta, tulojen mukaan. Mutta jos tähän lähdet, älä mainitse asiasta kellekään. Käy keskustelemassa asianajajan kanssa ihan rauhassa. Hän ottaa kyllä sitten ajallaan yhteyttä eksääsi mikäli päädytte lähteä ajamaan asiaa eteenpäin.

      Voimia ja päättäväisyyttä ! Kun tiedät tekeväsi asian lapsesi parhaaksi, menet läpi vaikka harmaan kiven. Minä onnistuin ja lapseni ja minä saamme taas hengittää.

    • hujjki

      Muuta takaisin sinne mistä lähditkin ja ota lapsi mukaasi,sinulla on siihen oikeus.
      Käräjöintiä varten sinulla tulee vain olla hyvät todisteet siitä,ettei lapsen elämä nyt tuollaisenaan ole hänen kehitykselleen hyväksi.

      Valmistele asiat hyvin ja ota hyvissä ajoin pätevä asianajaja itsellesi.

      -isä mikä teki samoin-

      • isä kans

        voiko tuota tehdä jos ei ole huoltajuutta.. vai mitä tarkoittaa että 'kirjat on isällä'


    • tasaarvoako

      Hmm... mitenkään irvailematta, miehet ja isät ovat joutuneet juuri tuollaiseen tilanteeseen sopeutumaan iät ja ajat, nainen on tehnyt niinkuin haluaa kuulematta isää ollenkaan ja aina tietenkin se on ollut lapsen edun mukaista. Kumma jollei lapsella nytten ole hyvä olla, on hoitava verkosto ympärillä ja kaikkea..... aina ei mene tasan.

      • arvoapa hyvinkin

        mua myös vähän huvittaa tämä ap:n vuodatus, täähän on ihan peruslähtökohta meillä miehillä erotilanteissa :)


    • 17+20

      Minä menisin lastenvalvojan/neuvolaan puheille setvimään asioita ja kertomaan millanen tilanne on. Siis tästä ettei mummolassa ole ollenkaan rajoja ja poika siksi kiukuttelee sinun luonasi. Menisitte kummatki sinne juttelemaan. Kyllä täytyy olla samat säännöt.

      Mummolle kyllä pitää sanoa ihan suoraan tämä asia vaikka kuinka tekisi pahaa. Ei mitään pyyntöjä vaan keskustelette ja sanot ihan suoraan, että sinun ja exäsi lapsi ja sinun ja exäsi kasvatus menetelmät. Eihän se mummo varmasti pahaa tarkota ja tuskin haluaa mummon mieltä pahottaa, mutta kyllä täytyy hänenkin ymmärtää tämä. Isän täytyy myös ymmärtää, että hän on vastuusssa lapsen kasvatuksesta eikä hänen vanhempansa.

      Koulun alottaessa varmasti saat uusia tuttavia ja jos kerkeät voisit käydä lapsen kanssa jossain kerhossa tms. tutustumassa uusiin ihmisiin.
      Tsemppiä!

      • det

        Siinä on vain sekin, että lastenvalvojakin on usein vain taitamaton ihminen. Minä en omaa elämääni laskisi lastenvalvojan käsiin.


      • sossupaholainen
        det kirjoitti:

        Siinä on vain sekin, että lastenvalvojakin on usein vain taitamaton ihminen. Minä en omaa elämääni laskisi lastenvalvojan käsiin.

        Vanhemmat itse päättävät lapsensa asioista, ei lastenvalvoja. Mutta lastenvalvojalla on koulutus ja usein pitkäkin kokemus näistä asioista, joten he pystyvät neuvomaan vanhempia ( se kuuluu heidän työhönsä). Ja heidän virkaansa kuuluu sitten vahvistaa vanhempien tekemät päätökset. Mutta ap:lle, et voi ottaa lasta mukaasi ilman isän suostumusta. Enkä usko, että oikeus menisi asumista muuttamaan noilla perusteilla, mitkä olet täällä kertonut. Joten järjestä elämäsi uudella paikkakunnalla ja kanna vastuusi siellä. Mummon kanssa tietysti olisi hyvä keskustellä yhteisistä linjoista, ellei se sitten aiheuta lisää erimielisyyttä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe