Tominanöhjauksenhäriö.

Reesusjeesus

Kävin tässä hiljattain neuropsykologilla. Parin tunnin keskustelun ja muutamien testien jälkeen neurotäti kertoi testien lopputuloksen. Minullla on toiminnanohjauksellinen häiriö. Ei se nyt hirveä yllätys ollut. Pienen ikäni ( olen 40 )
olen huomannut ettei minulla ole ihan kaikki inkkarit kanootissa täysillä mukana. Kävelin vastaanotolta tuttussa aivojen sisäisessä sumussa ja huomasin etten tullut kysyneeksi mikä tai mitä on toiminnanohjauksen häiriö.

Liittyykö tämä toiminnanohjauksen härö jotenkin ADHD:n. Palstaa selaillessani huomaan, että monet ADHD:hen liitetyt oireet ovat itselleni arikipäivää. Varsinkin tehtävien aloittaminen ja loppuun saattaminen, keskittymiseen, muistamiseen liittyvät ongelmat ovat erityisen tuttuja.

Neurotäti ehdotteli, että saattaisin hyötyä neurologisesta kuntoutuksesta. Mitä se sitten lieneekään. Itse ajattelin, että pääsisin aivojeni herraksi palstallakin useaan otteeseen mainutuilla lääkehoidoilla. Onko niistä apua toiminnanohjaukseen liittyvissä ongelmissa mitään apua, vai hyödynkö enemmän terapiamuotoisesta kuntoutuksesta.

Kolmas mahdollisuus on tietenkin vain hyväksyä faktat. Satuin saamaan maanantaimallin aivot ja niiden kanssa on opittava elämään. Ongelma on vain siinä, että näiden ikuisuus ongelmien kanssa painiminen alkaa olla aika väsyttävää.

Eli se kysymys muistaakseni oli, onko toiminnanohjauksen vaikeudet synonyymi ADHD:lle vai onko kyseessä eri neurologinen ongelma. Voiko kyseistä ongelmaa hoitaa lääkkeillä.

7

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvapsykologi

      Ei noilla tiedoilla voi sanoa mistään mitään. Toiminnanohjauksellisia häiriöitä on montaa sorttia ja vakavuusastetta myös. Jotenkin kuulostaa ihan nettitestitasoiselta (vaikka onhan niitäkin hyviä).

    • pekkakivi

      Kait toiminnanohjauksen ongelmia voi olla muissakin neurologisissa häikissä esim. adhd:n lisäksi autismin kirjon häikissä. Neuropsykologit eivät varmaan tee diagnooseja vaan se homma kuuluu lekureille. Mene neuropsykan lausunnon kanssa neurologin tai neuropsykiatrisiin oireyhtymiin perehtyneelle psykiatrille, niin voit saada täsmennystä ja mahdollisen jonkun (alustavan) diagnoosin. Ja ehkä lääkityksenkin.

      Mä olen itse ADHD diagnoosin saanut ja etenkin toiminnanohjauksen ongelmista kärsivä yksilö. Esim. tuolta http://peda.net/veraja/vep/tietoveraja/ongelmia_kasvussa_ja_kehityksessa/tarkkaavaisuus_ja_oppiminen/tarkkaavaisuuteen_liittyvia_kasitteita/toiminnanohjaus

      voit katsoa toiminnanohjauksen määrittelyn ja sen ongelmien kuvauksen.

      Mä olen saanut apua stimulanteista. On käsittämätön tunne kun homma jota saattanut viikkokausia siirtää, onnistuu hetkessä yhden pillerin ottamisen jälkeen.

    • pekkakivi

      Niin joo, miksi alunperin menit neuropsykologin tutkimukseen?

      • Reesusjeesus

        "Niin joo, miksi alunperin menit neuropsykologin tutkimukseen?"

        Neuropsykologille menin osana laajempaa lääkarintarkastusta jonka tarkoituksena oli kartoittaa mahdollisuuksiani uudelleenkoulutukseen. Kuten tuossa alustuksessa mainitsin olen, pitkään " käsrsinyt " epämääräisistä ongelmista joista keskustelin aluksi psykologin ja hänen suosituksestaan myöhemmin neuropsykologin kanssa.

        " On käsittämätön tunne kun homma jota saattanut viikkokausia siirtää, onnistuu hetkessä yhden pillerin ottamisen jälkeen."

        Hiukan skeptisesti suhtaudun aivokemian sorkkimiseen lääkkeillä. Joskus tuntuu siltä että pelkkä kofeiini saa pääni toimimaan miten sattuu. Toisaalta, häviänkö mitään jos päädyn kokeilemaan stimulantteja. Ei tämä nytkään mitenkää herkkua ole.


    • pekkakivi

      Minä en ole mitenkään innoissani stimulanttien syömisestä, kun mietityttää aikaansaako ne jotain tuhoa. Toisaalta, mitäs tuolla on tuhotttavaa? ;) No joo. Sanoin etttä kyllä mulla elämänlaatu on jonkin verran parantunut stimulanttien aloittamisen jälkeen, joten jos sinusta siltä tuntuu ja siihen saat mahdollisuuden, niin kannattaa kokeilla.

    • Reesusjeesus

      Aika jänskää miten eri tavalla lääkärit suhtautuvat ADHD:hen. Kun " hoitava" lääkäri, siis perus sellainen, lukaisi neuropsykologin arvion läpi, hän vähätteli koko ongelmaani ja sanoi toiminnanohjaukseen liittyvien vaikeuksien olevan vain ominaisuus. Ominaisuus, kyllä, mutta arkea haittaava ja kiusallinen. Sellainen aivojen peräpukama jonka aiheuttamaan kutinaan törmää jatkuvasti. Sillä erolla, että peräpukamat on sairaus ja siihen on olemassa hoito.

      En tiedä, jaksanko, viitsinkö enää alkaa tivata jatkotutkimuksia. Olisin kyllä voinut jotain stimulanttia kokeilla, mutta enpä taida kehdata enää alkaa niitä ainakaan tältä viimeisimmältä lääkäriltä kyselemään. Vastauksen tietää etukäteen.

      Hiukan olen pettynyt tähän kaikkitietävien lääkärien mafiaan, jotka leimaavat asenteellaan oikeasti ( minua enemmän ) apua tarvitsevat luulosairaiksi. Jos lääkärin nuivan asenteen takana oli stimulanttien todistettavasti haitalliset sivuvaikutukset tai lääkeriippuvuuden pelko, saattaisin hyväksyä asian. Mutta jos oikein olen ymmärtänyt, ei kait kokeilusta voi olla seurauksena mitään pysyvää haittaa. Ne joko tehoavat tai ovat hyödyttömiä.

      Lukemani perusteella tässä maassa on sairauksia joita ylihoidetaan lääkkeillä ( verenpaine) ja toisaalta on olemassa joukko ali diaknisoituja ( ADHD, masennus jne. ) Systeemi edellyttää potilaalta erinomaista toimintakykyä ja oma-aloitteisuutta jotta pääsisi sellaiseen hoitoon joka häntä parhaiten palvelisi. Sitä ei välttämättä sairaalta löydy.

      Kirjoitan lisää jos hommassa tapahtuu jokin käänne.

    • antigeeni

      Heh, Reesusjeesus tuo "aivojen peräpukama" oli kyllä päivän paras ilmaisu! Todella tympeältä kuulostaa tuollainen lääkärin taholta tuleva vähättely, sillä niistä stimulanteista voisi oikeasti olla sulle hyötyä. Tai sitten ei. Mutta eipä tuota tiedä ainakaan ennen kuin on kokeillut. Minun ongelmiin on ollut jossain määrin apua. Mutta mulla ei ole ihan "aivojen peräpukamista" kyse, vaan vähän vähäisempää kutinaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe