Kun olen pari kertaa purjehtinut kantosiipialuksella Sortavalasta Valamoon, olen alkumatkalla huomannut aika suuria rakennuksia Sortavalasta johtavan kapean lahden länsipuolella.
Vasta äskettäin sain tietää, että rakennukset ovat Kasinhännän lentotukikohdan hangaareja ynnä muita rakennuksia.
Löysin jopa kuvan Kasinhännästä (myös sarjan kuva nro 5 on Kasinhännästä):
http://veijorio.kuvat.fi/kuvat/LENT%C4J%C4N ALBUMI/ Kasinh%E4nt%E4.jpg/web
Sitten vävin viime kesänä Kasinhännän hangaareilla.
Tie sinne lähtee Sortavala-lahdenpohja maantielta noin 1,1 kilometriä Karjalan sillalta Lahdenpohjaan päin. Risteyksestä käännytään vasempaan eli kaakkoon.
Kun varsin hyväpintaista tietä ajaa runsaat 3 kilometriä, saavutaan niemekkeen päähän. Hangaareihin pääsi puikahtamaan siälle. Ne olivat vaikuttavan suuria läheltäkin tarkasteltuna. Hyvä tutustumiskohden sotahistoriamatkailijoille.
Sana "kasinhäntä" tarkoittaa "kissanhäntää" ja tulee karjalankielisestä sanasta."kažinhändä".
Tietääkseni Meritiedustelulaivue 2 on toiminut Kasinhännästä käsin.
Haluaisin tietää lisää.
- Tietääkö lukija, onko Kasinhännän tukikohdasta olemassa historiateosta tai muuta kirjallista tietoa?
- Millä koneilla tukikohdasta on operoitu?
- Mistä löytyisi lisää valokuvia tukikohdan toiminnasta?
Suuret kiitokset!
Kasinhännän Lentotukikohta
11
2606
Vastaukset
- Sortavalan tukikohta
Suomen Ilmavoimat teki vuonna 1924 organisaatiouudistuksen.
Silloin Ilmailuosasto 3:ta tuli Meritiedustelulentolaivue 2.
Siitä käytettiin lyhennettä M.T.L.2.
Vuodesta1926 alkaen nimi oli 2. Erillinen Meritiedustelulentolaivue.
Lyhenne oli 2.Er.MeLL.
Näiden yksiköiden kotitukikohta oli Kasinhäntä Sortavalassa.
Lisätiedot kirjassa:
- Pakarinen J., Rajalainen J. "Satakunnan lennoston historia 1918-1998" (1998).- Kasinhäntä, historia
Tälle sivulle on koottu yksityiskohtainen selvitys Kasinhännän Lentotukikohdan järjestelyistä (englanniksi). Mukana on myös kuva Hansa-koneen starttikiihdytyksestä:
http://www.sci.fi/~fta/ftrsqn21_history_2.htm
Sivustolta pääsee myös Sortavalan Lentoaseman historiaan. Lentoasema sijaitsi nykyisen matkustajasataman tuntumassa.
- Vartioitu niemeke
Neuvostoaikana Kasinhäntä oli sotilastukikohtana kielletty alue ja tiukasti vartioitu alue.
Nyt siellä voi käydä vapaasti. Tukikohdan alueelta löytyvät mm. vanhat ilmatorjunta-asemat, upseerikerho, aliupseerien asuntola, konehangaarit, huoltoverstas ja nousuluiskat lentokoneita varten. - Kasinhännän kalusto?
Kasinhännän lentokoneet olivat ilmeisesti kaksitasoisia ponttoonikoneita?
- Hansa & Ripon
Sortavalan Kasinhännästä operoitiin pääasiassa Hansa-koneilla.
Hansa oli Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan 1920-luvulla lisenssillä valmistama kone. Se oli yksimoottorinen ja -tasoinen, kaksipaikkainen meritoimintakone. Koneita valmistettiin saksalaisen "Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerken" myymällä lisenssillä kaikkiaan 120 kappaletta. Tyyppimerkintä oli I.V.L. A.22 Hansa. Kuva:
http://img196.imageshack.us/img196/5609/ivla22hansa2.jpg
Suomen Ilmavoimat käytti Hansaa meritoimintakoneena 1923–35.. Talvisin laskutelineisiin kiinnitettiin sukset.
Hansan meritoimintakoneena korvasi Blackburn Ripon:
http://personal.eunet.fi/pp/gdes/images/Blackburn_Ripon.jpg
Suomen ilmavoimissa Riponeja käytettiin vuodesta 1931 lähtien 1930-luvun lopulle ensisijaisesti tiedusteluun ja yhteistoimintaharjoituksiin.
Talvi- ja Jatkosodassa Riponeja käytettiin tiedusteluun, sukellusveneiden torjuntaan ja pommituksiin. - Kasinhäntä, Ripon
Blackburn Ripon oli englantilainen, kaksitasoinen, yksimoottorinen lentotukialuksilta operoivaksi suunniteltu torpedo- ja tiedustelukone:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Blackburn_Ripon_IIF.jpg
Konetta valmistettiin useissa sarjoissa vuodesta 1929 lähtien 123 kappaletta.
Suomen valtio hankki Ripon-koneen valmistuslisenssin. Yhteensä 25 konetta rakennettiin Valtion Lentokonetehtaalla Suomessa. Ensimmäinen kone lensi vuoden 1930 joulukuussa. Sortavalankin sinitaivaalla koneet olivat tuttu näky.- Kasinhäntä, Ripon 2
Riponeilla lennettiin viimeiset lennot vuoden 1945 alussa, ja sen jälkeen ne poistuivat palveluskäytöstä. Lentolaite oli palvellut kunniakkaasti Suomen Ilmavoimia historian tärkeänä ajanjaksona.
Seuraavassa on harvinaista videomateriaalia Suomen Blackburn Riponeista.
Videolla nähdään koneen lentoonlähtö vesiltä ja laskautuminen veteen.
Ilmasta on kuvattu muun muassa Haminaa ja Viipuria:
http://www.youtube.com/watch?v=AeNo4XHmx_E
Videolla on kestoa vajaat 10 minuuttia.
- Sortavalan Lentoasem
Sortavalaan perustettiin ensimmäinen lentoasema kesäkuussa 1918.
Se sijaitsi Sortavalan keskustassa Vakkolahden rannalla, nykyisen sataman maastossa. Lentoaseman konesuojan muodostivat aluksi kaksi kankaista vajaa, joihin mahtui kaksi lentokonetta. Kolmas lentokone oli laskusillalla.
Puurakenteinen lentokonehalli valmistui lokakuussa 1918.
Varsinaisena lentokenttänä käytettiin rannalta avautuvaa Läppäjärven selkää.
Sortavalan lentoaseman toiminta siirtyi Kasinhäntään 1921 alkaen. - Friedrichshafen FF49
Sortavalan Lentoaseman ensimmäinen lentokone oli Friedrichshafen FF49C.
Kone saapui kesäkuun lopulla 1918. Kuva:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Friedrichshafen_FF49C_at_Sortavala,_Finland_ca._1918.jpg
Kuva samanlaisesta Tanskan laivaston koneesta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/FF49.jpg/255px-FF49.jpg
Kuva pienoismallista Japanin väreissä:
http://www.bel-air-models.com/models/military-large/FriedrichshafenFF49c.jpg
Sortavalan Lentoasemalta toimivien lentokoneiden tehtävänä oli valvoa Laatokkaa, mutta sieltä suoritettiin valvontalentoja myös Laatokan pohjoispuolelle. - Sortavalan Fredrikat
Friedrichshafen FF 49 oli saksalainen, puurakenteinen, kaksipaikkainen, kaksitasoinen ja kaksimoottorinen vesi- ja tiedustelulentokone.
Kone oli vahvarakenteinen, erittäin merikelpoinen ja lento-ominaisuuksiltaan sitä pidettiin hyvänä. Kellukkeilla pystyttiin lentämään myös jäältä.
FF 49 -konetta rakennettiin eri versioina yhteensä 240 kappaletta.
Koneen lentonopeus 140 km/h ja maksimilentoaika 5 tuntia 40 minuuttia.
Friedrichshafen FF 49 -koneita oli Suomen Ilmavoimilla käytössä yhteensä viisi kappaletta vuosina 1918-1923. Koneen lempinimi oli "Fredrika". - TPA Keuruu
Terve!
Hankipa käyttöösi kirja "Satakunnan Lennoston historia 1918-1998".
Tekijät Juha Pakarinen ja Jari Rajalainen.
Kasinhännän lento-osasto toimi 1925-1939 Sortavalassa.
Tuossa mainitsemassani kirjassa on hyvä selostus lento-osaston toiminnasta, kalustoista ja yleensä elämästä tukikohdassa.
Valokuvia voi käydä etsimässä Helsingissä Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä. Tämä paikka on on enetiseltä nimeltään Sota-arkisto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit284923Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen3063703TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.362780Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372709- 1452230
- 552016
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1221900Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:91594Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s41514Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi261468