Tuet + omien tuotteiden myynti

KiiraLiina

Vaikuttaako Kelan ja sossun tukiin jos esim. leikkaa tuttujen hiuksia maksusta, tekee tilauksesta ja maksusta leivonnaisia jne?

9

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossupummi

      Kuhan käteisenä otat ja turpa pysyy kiinni niin sitten ei (jos yksityisenä henkilönä meinaat). Sitten ottavat jos näkyy tilillä ja katsovat että ei ole vähäisiä tuloja (sossu).

    • Vähäinen tulo

      Kannattaa muistaa, että mikään tulo ei ole sossulle "vähäinen tulo". Minä sain tilille rahaa kaupungin vuokra-asuntoyhtiön talotoimikunnan jäsenen kokouspalkkiota 40 euroa, ja tuloksi se katsottiin pari vuotta sitten.

      • 1908765

        Tämä vaihtelee paikkakunnittain, mikä on väärin mielestäni. Itsellä saa olla tasan 50 euroon asti kuukaudessa tilillepanoja, joita ei huomioida. Näin lukee myös kaupungin ohjeistuksessa.


    • Tulee mainita

      Määritettäessä toimeentulotukilaskelmaa sossut ja etuuskäsittelijät kuin yhdestä suusta ottavat pienetkin tilillepanot tulona huomioon. Mutta kun toimeentulotukihakemuksessa mainitsee vähäisen tulon käsitteestä, niin minä olen jopa saanut veronpalautukset lyhentämättömänä vähäisenä tulona tililleni.

      • 1908765

        En ole koskaan maininnut, eikä ole koskaan vähennetty. Vähintään joka toinen kuukausi on yksityishenkilön/henkilöiden tilillepanoja 20-50 euroa, eikä ole tarvinut selvitellä mitään.
        Ainut minkä olen erikseen alleviivannut ja selvittänyt, on ollut pikavippi summan ylittäessä 50 euroa. Sitä ei luonnollisestikaan lasketa tuloiksi, koska on lainaa.


      • sossun asiakas
        1908765 kirjoitti:

        En ole koskaan maininnut, eikä ole koskaan vähennetty. Vähintään joka toinen kuukausi on yksityishenkilön/henkilöiden tilillepanoja 20-50 euroa, eikä ole tarvinut selvitellä mitään.
        Ainut minkä olen erikseen alleviivannut ja selvittänyt, on ollut pikavippi summan ylittäessä 50 euroa. Sitä ei luonnollisestikaan lasketa tuloiksi, koska on lainaa.

        Espoossa ainakin pikavippi katsotaan tuloksi. Otin 100€ pikavipin, kun piti maksaa pari laskua, eikä päätös sossusta ole tullut. Seuraavassa kuussa nuo 100€ katsottiin tuloksi ja sain 100€ vähemmän toimeentulotukea (vaikka ilmoitin sossuun, että se on laina, ja se näkyi myös tiliotteessa) Ja kun seuraavassa kuussa piti maksa se lainakin takaisin, niin oli 240€ miinuspuolella. Joten se siitä....

        Ja esim huutonetissä myyty OMA tavara katsotaan myös tuloksi. Myin vanhat vaatteet ja tilille tuli 50€ ja sekin vähennettiin toimeentulotuesta. Joten nykyään heitän kaikki vanhat tavarat suoran roskikseen, kun niitä ei saa myydäkään.


      • Toinen asiakas
        sossun asiakas kirjoitti:

        Espoossa ainakin pikavippi katsotaan tuloksi. Otin 100€ pikavipin, kun piti maksaa pari laskua, eikä päätös sossusta ole tullut. Seuraavassa kuussa nuo 100€ katsottiin tuloksi ja sain 100€ vähemmän toimeentulotukea (vaikka ilmoitin sossuun, että se on laina, ja se näkyi myös tiliotteessa) Ja kun seuraavassa kuussa piti maksa se lainakin takaisin, niin oli 240€ miinuspuolella. Joten se siitä....

        Ja esim huutonetissä myyty OMA tavara katsotaan myös tuloksi. Myin vanhat vaatteet ja tilille tuli 50€ ja sekin vähennettiin toimeentulotuesta. Joten nykyään heitän kaikki vanhat tavarat suoran roskikseen, kun niitä ei saa myydäkään.

        Jyväskylässä ei katsota tuloksi pikavippejä lainkaan. Kaveriltakin voi lainata, jos näkyy tiliotteessa takaisinmaksu tai on velkakirja. Eikä kysellä/tarvitse selvittää mistä on tullut raha tilille, jos on muita tilillepanoja max. 50€/kk. Voi siis rauhassa myydä jotain pientä vaikka huuto.netissä.


    • LDdk

      Vähäisiä tuloja, 100 euroon asti ei huomioida toimeentulotukea laskettaessa. Näin ainakin täällä, muista kunnista en tiedä. Itselläni on usein erillaisia huutonet myynneistä tulleita panoja tilillä ja pieniä kotiutuksia pokerihuoneilta, koskaan ei ole katsottu tuloksi, enkä ole erikeen niitä mitenkään selvitellytkään.

    • ghgghgfh

      Tuloksi otetaan ja huomio se että toiminnallasi sinut saatetaan rinnastaa yrittäjäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe