Rikoksista ilmoittaminen koulumatkoilla & koulupäivän aikana

avuttomat lapset

Minkälaisia systeemejä eri kouluilla on ilmoittaa rikoksista, jotka tapahtuvat koulumatkoilla / koulupäivän aikana?

MInua on jäänyt ihmetyttämään, kun kaksi alakoululaista jäi auton alle suojatiellä eikä koulun taholta otettu yhteyttä poliisiin eikä vanhempiin.

Ensin lapset olivat vapisseet puoli päivää koulussa uskaltamatta puhua asiasta mitään, vaikka he olivat siis mustelmaisia uhreja. Kun he olivat asiasta opettajalle kertoneet, opettaja oli toimittanut lapset terveydenhoitajalle, mutta ei muuta.
Koulun puolustus oli siinä, että he eivät olleet saaneet tietää yliajon uhriksi joutumisesta vasta, kuin parin tunnin kuluttua tapahtuneesta.

Selvisi, että päälleajajan vieressä istunut oli koulun henkilökunnan tuttavia. Itse sain puhelimen päähän tämän henkilön ja tämän viesti oli syyllistävä, että lasten heijastimet olivat olleet piilossa ja itsekehuvasti hän totesi nostaneensa heijastimet esiin.
Kehui olevansa terveydenhuoltoalan ihminen ja tarkistaneensa henkilökohtaisesti, että lapsilla ei ollut vammoja.

Tänä päivänäkään toisen lapsen vanhemmat eivät asiasta tietäisi mitään, ellei oma lapseni olisi kertonut asiasta minulle ja minä tämän toisen lapsen vanhemmille. Tämän toisen lapsen vammat olivat vieläpä pahempia, koska hän oli kaatunut auton alle.

3

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ReelinkiX

Lue Suomen perustuslaki 2§: "Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."

118§: "Virkamies vastaa virkatoimiensa lainmukaisuudesta. Hän on myös vastuussa sellaisesta monijäsenisen toimielimen päätöksestä, jota hän on toimielimen jäsenenä kannattanut."

Viranmaiset, myös opettajat ja muu kouluhenkilöstö, noudattavat toimissaan aina tarkoin lakia, eivätkä siis voi olla koskaan väärässä.

• BrrrMrrrDrrrrrrr

Olin pari vuotta sitten töissä amiksessa joka on suht lähellä Jokelaa. No, Jokelan ampumisen (muisto...)päivänä eräs oppilas=reilusti yli 18v huumekäyttäjä= ilmoitti mun tunnilla kirjallisesti että se meinaa tulla ja ampua porukkaa, uhkaili samalla myös muita opettajiaa.

Vein sen opiskelijan lappusen reksille, reksi keskusteli oppilaan kanssa ja päätti lähettää sen oppilaan kotiin lepäämään. Oli siinä opokin mukana. Poliisille soittaminen ei ollut heidän mielestä tarpeellista.

Reksi on siellä vaihtunut, netin mukaan edennyt uralla ja on täysi paska jossain toisessa hyväpalkkiáisessa duunissa. Näin sanon, koska mahdollinen ampumakohtaus olisi ollut yhtä paljojn hänen ja open syytä yhtä paljon kuin ampujan.

Onneksi tajusin erään vanhemman opettajan kannustamana, että se on poliisiasia.

Mut näin jälkikäteen... ketään ei sit informoitu - ei koulun esimiehiä, oppilaiden vanhempia, sen luokan oppilaiden vanhemmille ei kyllä kerrottu mitään.

• BrrrMrrrDrrrrrrr

En ajatellut, että joutuisin tätä enää miettimään, mutta kyllä tuntui pahalta kun näin Hyvinkään surmauutisia. Jos asia käsitellään vasta kun oppilas rupee ampumaan, ollaan vaikeuksissa. Olen läheisille monesti sanonut, että siellä vielä käy näin, mutta silti toivoin, että joku asia muuttuu ja oppilashuolto (ja terve järki) rupee pelaamaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/aihe/hyvinkaansurmat/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä

Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh
      Maailman menoa
      101
      4572
    2. Jos venäjällä olisi kansan valitsema presidentti, olisiko Ukrainan sotaa?

Ei varmasti olisi. Sehän on tiedossa, että raskaalla vaalivilpillä putin jatkaa pressana.
      Maailman menoa
      217
      3675
    3. Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt

Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit
      Maailman menoa
      152
      3478
    4. Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon

Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188
      Maailman menoa
      51
      3294
    5. Miten Yxäri iskettiin?

Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j
      Sinkut
      230
      2742
    6. Ylen juontaja möläytti suorassa radio-ohjelmassa

Ylen Radio Suomen juontaja Samuli Aaltonen käytti törkeää kieltä maanantaiaamupäivän Koko Suomen radio -ohjelman lähetyk
      Maailman menoa
      53
      2486
    7. "Kostokakka!" Farmi Suomen pehtoori avaa sanaisen arkkunsa Frederikin haisevasta jäynästä

Voi hyvänen aika Reetun touhuja! Pehtoori Terho Häkkinen sai ennen näkemätöntä höykytystä heti Farmi Suomi -realityn alk
      Tv-sarjat
      22
      2383
    8. Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia

mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös
      Maailman menoa
      122
      2330
    9. Ei se halua mitään!!

Arkailija koko tyyppi!
      Ikävä
      55
      2188
    10. Katsoitko Petolliset, mitä mieltä?

Vanajanlinnan käytävät ja salongit täyttyvät jälleen kuiskailuista, salaisuuksista ja petoksista. Petollisten uudella
      Tv-sarjat
      11
      2096
    Aihe