Tuomas Hänninen lausui hedelmöittymisestä

Jumalan puhallus

"Hedelmöittymisen yhteydessä Jumala puhaltaa elämän hengen ihmisalkioon ja ihmisestä tulee ikuisesti elävä sielu."

Tuomas Hänninen Päivämiehessä.

Tuolla perusteella ei Hänninen näytä yhtyvän ajatukseen, etät se "sielu" tai "pyhä henki" olisi sisältyneenä jo sukusoluihin eli munasoluun ja siittiöön.

59

774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl25vl

Aika tärkeä kommentti!

Näin olen itsekin AINA ajatellut mutta meidän liikkeessä opetetaan välillä jopa, että ehkäisy on murha (mielestäni täysin vinksahtanut käsitys).

t. vl-nainen

• niin.

No, se ehkäisy on puuttumista elämän tehtävään. Jumala on elämän ja kuoleman Herra ja siihen herruuteen ei muut ssaa puuttua. Jos ehkäisee, ei pysty luottamaan Jumalaan, vaan tekee ilmoituksen Jumalalle, etten halua lasta ja päätän tästä ihan ite - ikään kuin sanoen; Jumala sinulla ei ole tähän päättämistä, kun en halua rasitetta, niin en ota!

• Katastrofi**
        niin. kirjoitti:

No, se ehkäisy on puuttumista elämän tehtävään. Jumala on elämän ja kuoleman Herra ja siihen herruuteen ei muut ssaa puuttua. Jos ehkäisee, ei pysty luottamaan Jumalaan, vaan tekee ilmoituksen Jumalalle, etten halua lasta ja päätän tästä ihan ite - ikään kuin sanoen; Jumala sinulla ei ole tähän päättämistä, kun en halua rasitetta, niin en ota!

Perhesuunnittelu on ainoa tie maan varjeluun. Meidänhän piti myös varjella maata ja luomakuntaa?! Eikä pelkästään ekokatastrofoida.

• velikulta**
        niin. kirjoitti:

Taidat olla vl-velikulta

• vl25vl. Nyt kannattaisi pohtia ja vaatia vastausta, kenet murhataan ehkäisyssä? Meidän luonnolliseen ruumiiseen kuuluvat sellaiset ilmiöt, jotka "murhaavat" luonnollisesti eläviä sukusoluja.

Miesten yölliset siemensyöksyt ja naisen hedelmöitymätön munasolu tuhoutuu luonnollisesti. Siis ketään ei murhata, ne vaan poistuvat kehosta luonnollisesti. Lasketaanko siis niin, että ehkäisyssä kondomin mukana poisheitetyt siemensolut ovat jotenkin "arvokkaampia", kun normaalissa yöllisessä siemesyöksyssä tuhoutuneet solut?

Samoin on naisten kohdalla. Kuukautisten mukana poistunut munasolu ei ole sen arvokkaampi kuin sekään munasolu, joka on ehkäisyllä tehty hedelmöitymättömäksi. Siis ketään ei murhata.

• akka vaan
        niin. kirjoitti:

tuolla periaatteella myös lääketieteelliset toimenpiteet infraktin hoidosta haavan puhdistukseen,(torjutaann haavakuutetta ja verenmyrkytystä) rokotukset, yms on puuttumista Jumalan toimiin, eli estetään kuoleman tuloa!

• kansanmies opettaa
        niin. kirjoitti:

Voi persusta noita laestaadiuksen opetuslapsia! Taidatte olla paitsi lukusivistystä vailla ,myös kaikenlaista talonpoikasijärkeä vailla.
        Minä annan nyt raamattutunnn kaikille laestadialaisille.

1) Raamattu ei ole kaiken auktoriteetti. Sen sanaa on aina tulkittu ja niin pitää tehdäkin. Pitää tulkita niin, että pysytään sekä totuudessa että todellisuudessa nykyajan mittapuun mukaan.
        2) Ei ole olemassa yksivaltiasta eli kaikkivaltiasta Jumalaa. Niin sanoo raamatun kirjat. On vai jumaluus, joka taistelee perskeleen kanssa ihmisten ja luonnon hallinnasta. Kolmantena on vielä riippumattomat luonnonvoimat, jotka eivät kunnioita jumalaa eikä ihmistä.
        3) On kaikenlaisia oppisuuntia, kuten laestaadiolaisuus, eikä niiden opettajia pidä kenenkään täysjärkisen täysin totella. Ei minkään suunnan johtajia pidä kuuliaisesti seurata, oma järki pitää olla ohjaajana.

• vl25
        lappix kirjoitti:

vl25vl. Nyt kannattaisi pohtia ja vaatia vastausta, kenet murhataan ehkäisyssä? Meidän luonnolliseen ruumiiseen kuuluvat sellaiset ilmiöt, jotka "murhaavat" luonnollisesti eläviä sukusoluja.

Miesten yölliset siemensyöksyt ja naisen hedelmöitymätön munasolu tuhoutuu luonnollisesti. Siis ketään ei murhata, ne vaan poistuvat kehosta luonnollisesti. Lasketaanko siis niin, että ehkäisyssä kondomin mukana poisheitetyt siemensolut ovat jotenkin "arvokkaampia", kun normaalissa yöllisessä siemesyöksyssä tuhoutuneet solut?

Samoin on naisten kohdalla. Kuukautisten mukana poistunut munasolu ei ole sen arvokkaampi kuin sekään munasolu, joka on ehkäisyllä tehty hedelmöitymättömäksi. Siis ketään ei murhata.

Totta.

Siksipä minä en pystykään hyväksymään näkemystä, että ehkäisy on murha. Mutta näin jotkut vl:t ajattelee, valitettavasti...

• Murha vai ei?

• vl 22 nainen

kannatan ehkäisyä, enkä aio tehdä kolmea enempää

• vl 22 nainen

mulla on jo kaksi lasta

• Vihdoinkin apua

Tämä muuttaa nyt kyllä sen että olisi syytä pitää ehkäiyä enää syntinä ollenkaan.

• Tuo kääntää opin vas

Mitä vielä?
      tuohan kääntää muna/siitiösolun luonteen tiedemiestenkin silmissä?

mitä sitä paasaataan , aivan täyttä puppua.

• SRK pakki

Jumalalle kiitos että hän on lähettänyt viisaista viisaimman Tuomaksen tänne maan päälle oppaaksemme.

• velikulta**

Näin vl-veli todisti, että ehkäisy ei ole murha vaan perhesuunnittelun avulla voimme toteuttaa Jumalan maan varjelemisen käskyn.

• Epäreilua

Mutta miten tmä uusi oppi sitten selitetään niille kymmenille tuhansille vl naisille jotka ovat tähän saakka uskoneet kun on sanottu että "perhesuunnittelu on synti kaikissa muodoissaan"?

• Se on outoa
        Epäreilua kirjoitti:

Mutta miten tmä uusi oppi sitten selitetään niille kymmenille tuhansille vl naisille jotka ovat tähän saakka uskoneet kun on sanottu että "perhesuunnittelu on synti kaikissa muodoissaan"?

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kuinka voidaan näin muutella syntejä?

• Se on outoa kirjoitti:

Niitä syntejä voidaan säätää SRK:n johdon toimesta, riippuen mihin suuntaan liike on menossa. Uusia "syntejä" säädetään tarpeen mukaan tarkoitushakuisesti, jotta karja pysyy ruodussa ja johto voi hyvin...

• Äimänkäkenä
        Se on outoa kirjoitti:

Mulle opetettiin että Jumalan sana on muuttumaton ikuisesti.

• Tuomas Hänninen puhuu vastoin Raamattua. Elävä lihallinen ihminen on itsessään ja kokonaisuutena sielu. Se ei ole ikuisesti elävä, vaan jokainen ihminen=sielu kuolee. Myös elossa olevilla eläimillä on sielu.

Tuomas Hänninen ei tiedä, ettei liha ja veri peri taivasten valtakuntaa, eikä näinollen sielullinen ihminen sinne pääse. Ainoastaan uudestisyntynyt hengellinen ihminen / luomus perii taivasten valtakunnan.

• mietteliäs vl

Kyllä minä olen aina oppinut että sielu on sitä mikä elää ikuisesti ja ruumis jää maatumaan hautaan ihmisen kuoltua. Erikoinen tuo sinun näkemyksesi, sillä tämä on luterilainen katsantokanta asiaan.

• 23

Kyllä kaikki lapset syntyvät Jumalan pyhittäminä, mutta jos he eivät kuule elävää evankeliumia ja elävät synnissä, niin tunto paatuu, Pyhä Henki häviää ja usko kuolee.
        Tällöin ihmisen pitää "syntyä uudelleen" eli saada parannuksen armo.

Jer. 1:5
        "Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään, ja panin sinun kansain prophetaksi."

• O-vl
        23 kirjoitti:

Kyllä kaikki lapset syntyvät Jumalan pyhittäminä, mutta jos he eivät kuule elävää evankeliumia ja elävät synnissä, niin tunto paatuu, Pyhä Henki häviää ja usko kuolee.

"Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään, ja panin sinun kansain prophetaksi."

Tottakai meidän jokaisen elämä on Jumalan tietämä jo etukäteen, jokaisen elämällä on tarkoituksensa. Mutta ei se todista, että ehkäisy olisi kuitenkaan murha!

• Hoitajana töissä
        O-vl kirjoitti:

Tottakai meidän jokaisen elämä on Jumalan tietämä jo etukäteen, jokaisen elämällä on tarkoituksensa. Mutta ei se todista, että ehkäisy olisi kuitenkaan murha!

Pakkolisääntyminen estää kunnollisen kiintymyssuhteen mudoostumisen lapsen ja äidiin välille.

Siitä seuraa monille terapiakierre aikanaan.

• mietteliäs vl kirjoitti:

Kyllä minä olen aina oppinut että sielu on sitä mikä elää ikuisesti ja ruumis jää maatumaan hautaan ihmisen kuoltua. Erikoinen tuo sinun näkemyksesi, sillä tämä on luterilainen katsantokanta asiaan.

Niinpä, nimenomaan luterilainen muttei raamatullinen.

• kutsuminen
        23 kirjoitti:

Niin, Jeremia pyhitettiin.

• Mietteliäs vl
        lappix kirjoitti:

Niinpä, nimenomaan luterilainen muttei raamatullinen.

Ei tuo sinun eläimillä on sielu-käsityksesi kyllä ainakaan raamatullinen ole.

• Mietteliäs vl kirjoitti:

Ei tuo sinun eläimillä on sielu-käsityksesi kyllä ainakaan raamatullinen ole.

Mietteliäs vl. Mitä kertoo Raamattu asiasta:

3. Moos. 17:14
        Sillä KAIKEN LIHAN sielu on sen veri, jossa sen SIELU on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.

3. Moos. 17:11
        Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

Kuten tiedät, vanhassa liitossa uhrattiin Jumalalle eläimiä / sieluja.

• mietteliäs vl
        lappix kirjoitti:

Mietteliäs vl. Mitä kertoo Raamattu asiasta:

3. Moos. 17:14
        Sillä KAIKEN LIHAN sielu on sen veri, jossa sen SIELU on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön.

3. Moos. 17:11
        Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.

Kuten tiedät, vanhassa liitossa uhrattiin Jumalalle eläimiä / sieluja.

Mutta se oli vanhan liiton aikana, nyt elämme uutta liittoa.

• mietteliäs vl kirjoitti:

Mutta se oli vanhan liiton aikana, nyt elämme uutta liittoa.

Ei sielu ole muuttunut uudessa liitossa mihinkään. Me olemme eläviä lihallisia sieluja, kuoltuamme olemme kuolleita sieluja.

1.Kor.15
        39 Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
        40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
        41 Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
        42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
        43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
        44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
        45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
        46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
        47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
        48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
        49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
        50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Pitää erottaa lihallinen=sielullinen ruumis, sekä hengellinen ruumis. Sielu kuuluu lihaan, eikä mikään liha peri taivasten valtakuntaa.
        Ainoastaan kuolleista herätetyt hengelliset uudet luomukset perivät taivasten valtakunnan. Siinä on se ero.

• yleinen pappi

Voi sinua lappix ! Jos yrität todistaa, ettei liha ja veri ole inhimillisten sielunvoimien koti, niin olet väärässä. Seksuaaliset vietit ovat Jumalan, meidän Herramme antama hengellinen ja sielullinen ihana lahja ihmisten nautittavaksi myös silloin kun ei ole edes tarkoitus lisääntyä. Seksistä saa Raamatun mukaan nauttia jokainen aviopari myös silloin kun vain haluttaa rakastella, eikä haluta lisääntyä.
        On vain muutamien uskonsuuntien vääristynyt oppi, että ehkäisy on syntiä. Se on kiihkoilevaa vääristynyttä kristinuskoa kun seksuaalinen nautinto ilman lastentuottamista kielletään. Sitä paitsi tässä mennään yksityiselle alueelle, joka ei mitenkään kuulu pappien tai uskonnollisten johtajien toimivaltaan. Näitä asioita koskeviin kysymyksiin saa kieltäytyä vastaamasta. Vapauteen Kristus on meidät vapauttanut, ei alistussuhteeseen.

Kuulkaa nyt varmuudella kaikki: Ehkäisy ei ole millään lailla syntiä, ei edes varrattavissa pahoihin tekoihin. Uudestisyntyminen tai -syntymättömyys ei vaikuta näissä asioissa mitään. Parisuhdeasioissa vaikuttaa molemmipuolinen kunnioitus toisensa ruumiillista ja psykologista hyvinvointia kohtaan. Mies ei saa vaatia vaimolta terveyden vaarantamista tai edes heikentämistä, ei saa vaatia että naisen pitää olla alttiina raskaudelle kun yhdytään. Yhdyntä on iloa varten, ei jälkeläisten tuottamista jatkuvasti.
        Pitää käyttää kondomeja, nainen saa hankkia kierukan halutessaan ja ehkäisypillerit ovat tietenkin luvallisia jopa suositeltavia.

• yleinen pappi kirjoitti:

Voi sinua lappix ! Jos yrität todistaa, ettei liha ja veri ole inhimillisten sielunvoimien koti, niin olet väärässä. Seksuaaliset vietit ovat Jumalan, meidän Herramme antama hengellinen ja sielullinen ihana lahja ihmisten nautittavaksi myös silloin kun ei ole edes tarkoitus lisääntyä. Seksistä saa Raamatun mukaan nauttia jokainen aviopari myös silloin kun vain haluttaa rakastella, eikä haluta lisääntyä.
        On vain muutamien uskonsuuntien vääristynyt oppi, että ehkäisy on syntiä. Se on kiihkoilevaa vääristynyttä kristinuskoa kun seksuaalinen nautinto ilman lastentuottamista kielletään. Sitä paitsi tässä mennään yksityiselle alueelle, joka ei mitenkään kuulu pappien tai uskonnollisten johtajien toimivaltaan. Näitä asioita koskeviin kysymyksiin saa kieltäytyä vastaamasta. Vapauteen Kristus on meidät vapauttanut, ei alistussuhteeseen.

Kuulkaa nyt varmuudella kaikki: Ehkäisy ei ole millään lailla syntiä, ei edes varrattavissa pahoihin tekoihin. Uudestisyntyminen tai -syntymättömyys ei vaikuta näissä asioissa mitään. Parisuhdeasioissa vaikuttaa molemmipuolinen kunnioitus toisensa ruumiillista ja psykologista hyvinvointia kohtaan. Mies ei saa vaatia vaimolta terveyden vaarantamista tai edes heikentämistä, ei saa vaatia että naisen pitää olla alttiina raskaudelle kun yhdytään. Yhdyntä on iloa varten, ei jälkeläisten tuottamista jatkuvasti.
        Pitää käyttää kondomeja, nainen saa hankkia kierukan halutessaan ja ehkäisypillerit ovat tietenkin luvallisia jopa suositeltavia.

"Yleinen pappi. En ymmärrä mistä nappasti tuollaisen väitteen, jota en tunne omakseni. Minä nimenomaan todistan,että lihallinen elävä ihminen on sielu, ei henki. Siis sielu ei ole henki, vaan elollinen lihallinen ihminen tai eläin. Tottakai jokaisen ihmisen fyysinen ja hengellinen koti on oma keho. Se olet sinä tai minä. Me olemme eläviä sieluja.

Olen samaa mieltä, että ehkäisy ei ole synti, mutta VL-liikkeen syntilistassa se on synti, kuten netti, televisio. korvakorut, hiusten värjäys ym ym. keksityt "synnit". Ne ovat tuon järjestön määrittämiä "syntejä".
        Minä nimenomaan kannatan parin koskemattomuutta perhe-elämässä, johon kuuluu perhesuunnittelu. Pidän ulkopuolisten puuttumista tai painostamista parin elämään perustuslain vastaisena, mutta VL-liike silti sitä harrastaa.

11§

Uskonnon ja omantunnon vapaus
        Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
        Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Siis jos uskonto omilla säädöksillään ja opillaan vaikuttaa jäseniensä omantuntoon siten, että se ohjaa heidän arkielämän käyttäytymistä, silloin toiminta on vastoin perustuslakia.

• armonoppilas

Juuri noin asia on kuin Tuomas Hänninen sanoi.

Samalla hetkellä ihminen myös syntyy elävään uskoon elämänvedestä ja Pyhästähengestä.

Jos ihminen menettää tuon elävän uskon myöhemmin, niin hänen täytyy syntyä uudestaan elämänvedestä ja Hengestä, päästäkseen takaisin osalliseksi pelastuksesta ja taivasosuudesta ja Pyhästähengestä ja syntien anteeksisaamisesta.

Tuo uusi elämänvedestä ja Hengestä syntyminen voi tapahtua vain ja ainoastaan Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästön kautta.

• kuka uskoo mitä

Jännää, kun muslimien mielestä kaikki vauvat syntyvät muslimeina.:) Oletko vl koskaan ajatelltut, jos vauvasi onkin muslimi? Tai hindu, ollut entisessä elämässään vaikka voikukka?

• Yksikään ihminen ei synny synnittömänä, ainoa synnitön ihminen maan päällä on ollut Jeesus.
      Jos vauva olisi täysin synnitön, hän olisi samalla kuolematon. Miksi vauva, joka ei ole ehtinyt tehdä ainuttakaan syntiä, kuolee puolen tunnin kuluttua syntymästään?
      Mitä vastaat?

• etsivä-xx

Eipä synnykään synnittömänä. Syntyy uskovaisena, osallisena uskon kautta tulevasta vanhurskaudesta.

Kuolemattomuus ei tarkoita, että ei kuolisi maanpäällä. Vaan on osallinen ylösnousemuksesta.

• etsivä-xx kirjoitti:

Eipä synnykään synnittömänä. Syntyy uskovaisena, osallisena uskon kautta tulevasta vanhurskaudesta.

Kuolemattomuus ei tarkoita, että ei kuolisi maanpäällä. Vaan on osallinen ylösnousemuksesta.

Jassoo. No, mihikäs sitä evankeliumia sitten tarvitaan, jos ihminen syntyy uskovaisena? Ja eihän silloin olisi tarvittu Jeesuksen ristinkuolemaa eikä Jumalaakaan, jos kaikki syntyvät uskovaisina?

Room. 10:17
        Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

• etsivä-xx
        lappix kirjoitti:

Jassoo. No, mihikäs sitä evankeliumia sitten tarvitaan, jos ihminen syntyy uskovaisena? Ja eihän silloin olisi tarvittu Jeesuksen ristinkuolemaa eikä Jumalaakaan, jos kaikki syntyvät uskovaisina?

Room. 10:17
        Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Kun ihminen on aina syntinen. Vanhurskas ihminen on vain uskon kautta, koska usko syntien anteeksi antamukseen tuo osallisuuden Kristuksen vanhurskauteen. Et tunnu ymmärtävän. Ihminen ei säilytä uskoaan itsestään, (jos ei kuole jo imeväisenä), ilman Jumalan sanan kuulemista.

• etsivä-xx kirjoitti:

Kun ihminen on aina syntinen. Vanhurskas ihminen on vain uskon kautta, koska usko syntien anteeksi antamukseen tuo osallisuuden Kristuksen vanhurskauteen. Et tunnu ymmärtävän. Ihminen ei säilytä uskoaan itsestään, (jos ei kuole jo imeväisenä), ilman Jumalan sanan kuulemista.

etsivä-xx. Kaikki ovat syntisiä, myös imeväiset. Jos ihmiset kuuntelevat "tuomas hännisiä" ja uskovat heitä, niin tie kadotukseen on valmis.

• etsivä-xx kirjoitti:

etsivä-xx-. Ihmisen usko tulee kuulemisesta, aivan oikein. Jos ihminen kuuntelee tuomashännisiä, niin silloin usko perustuu tuomashännisen oppiin. Ihminen säilyttää uskonsa paremmin ilman ainuttakaan uskontoa tai tuomashännistä, koska hän itse saa ratkaista, mikä on hänen uskonsa perusta.

Uskonnollista mössöä syötetään jokaisessa lahkossa. Kun sitä aikansa uskotellaan ihmiselle, niin lopulta hän uskoo siihen, olipa sen uskon perusteena millainen ihmisoppi hyvänsä. Ja tällainen ihminen kutsuu itseään uskovaksi ja Jumalan lapseksi.

• yleinen pappi
        lappix kirjoitti:

etsivä-xx. Kaikki ovat syntisiä, myös imeväiset. Jos ihmiset kuuntelevat "tuomas hännisiä" ja uskovat heitä, niin tie kadotukseen on valmis.

Kuule lappix. Kyllä sinä olet ihan pihalla kaikesta ihmistä vapauttavasta teoloogiasta.
        Tosiasiat: 1) Ihminen on syntyessään täysin synnitön, ja kelpaa Jumalalle täydellisesti vaikka kuolisi heti ja ilman mitään hätäkasteita ja rukouksia.
        2) Ihmisessä on taipumus pahoihin tekoihin jo geeneihin sisältyvinä. Vasta sitten kun ihminen tekee jotain pahaa, niin siitä voi alkaa kehitys, joka johtaa synnillisyyteen. Silloin ihminen on kasvanut niin, että itse käsittää mitä tekee.

Siis ihan elämän alussa ei tarvita mitään evenkeliumia. Vasta sitten kun ihminen on tehnyt tietoisesti pahuutta, hän tarvitsee anteeksiantoa, joka kristinuskossa tulee Jeesukselta. Vapautus ja anteeksianto on kyllä voimassa, mutta se pitää ottaa vastaan enenkuin siitä on yksilölle hyötyä.

Juutalaisuuden Jahve, joka käsitetään kristinuskossa isä Jumalaksi on ankara tuomari silloin kun hän käsittää jonkun toimivan hänen minä-minä-minä olemustaan vastaan. Isä Jumalan ja varsinkin Jahven sielun sisin olemus on ihmisen näkökulmasta täydellisen itsekäs; minä, minä, minä. Juutalaisuus uskontona onkin jäänyt tälle heimojumalan asteelle. Jahve on vain juutalaisia varten.
        Jumala siirtyi antamaan ihmiskunnalle pojan, joka on isänsä armollisempi. Voidaan Raamatusta johtaa seuraavanlainen keskustelu Jumalan ja Jeesuksen välillä: Jumala sanoi, että voi sun ruokotonta noita ihmisiä kun ne eivät tottele minua, ne söivät omeinoita vaikka minä kielsin. Se ottaa minun sieluni päälle, minä tapan ne kaikki. Siihen Jeesus sanoi: Älä hyvä isä tapa niitä, minä rakastan tätä ihmiskuntaa, jonka me loimme. Armahda heitä kun minä pyydän. Tapa vaikka minut niin sinun vihasi laantuu ja sinäkin pääset vihan taakastasi. Niin sitten tapahtui aikanaan. Jeesus tapettiin Jumalan ja ihmiskunnan välien sovittamiseksi. Siinä Jeesus sovitti Jumalan sielussa asuvan vihan ja Jumalan viha laantui. Ihmiset saavat nyt joukoittain kirkon kautta ottaa vastaan Jeesuksen hankkiman armahduksen, jolla Jumalan viha laantui. Ihminen on nyt vapaa niissä uskontokunnissa, jotka pitävät Jeesusta sovittajana.

• yleinen pappi kirjoitti:

Kuule lappix. Kyllä sinä olet ihan pihalla kaikesta ihmistä vapauttavasta teoloogiasta.
        Tosiasiat: 1) Ihminen on syntyessään täysin synnitön, ja kelpaa Jumalalle täydellisesti vaikka kuolisi heti ja ilman mitään hätäkasteita ja rukouksia.
        2) Ihmisessä on taipumus pahoihin tekoihin jo geeneihin sisältyvinä. Vasta sitten kun ihminen tekee jotain pahaa, niin siitä voi alkaa kehitys, joka johtaa synnillisyyteen. Silloin ihminen on kasvanut niin, että itse käsittää mitä tekee.

Siis ihan elämän alussa ei tarvita mitään evenkeliumia. Vasta sitten kun ihminen on tehnyt tietoisesti pahuutta, hän tarvitsee anteeksiantoa, joka kristinuskossa tulee Jeesukselta. Vapautus ja anteeksianto on kyllä voimassa, mutta se pitää ottaa vastaan enenkuin siitä on yksilölle hyötyä.

Juutalaisuuden Jahve, joka käsitetään kristinuskossa isä Jumalaksi on ankara tuomari silloin kun hän käsittää jonkun toimivan hänen minä-minä-minä olemustaan vastaan. Isä Jumalan ja varsinkin Jahven sielun sisin olemus on ihmisen näkökulmasta täydellisen itsekäs; minä, minä, minä. Juutalaisuus uskontona onkin jäänyt tälle heimojumalan asteelle. Jahve on vain juutalaisia varten.
        Jumala siirtyi antamaan ihmiskunnalle pojan, joka on isänsä armollisempi. Voidaan Raamatusta johtaa seuraavanlainen keskustelu Jumalan ja Jeesuksen välillä: Jumala sanoi, että voi sun ruokotonta noita ihmisiä kun ne eivät tottele minua, ne söivät omeinoita vaikka minä kielsin. Se ottaa minun sieluni päälle, minä tapan ne kaikki. Siihen Jeesus sanoi: Älä hyvä isä tapa niitä, minä rakastan tätä ihmiskuntaa, jonka me loimme. Armahda heitä kun minä pyydän. Tapa vaikka minut niin sinun vihasi laantuu ja sinäkin pääset vihan taakastasi. Niin sitten tapahtui aikanaan. Jeesus tapettiin Jumalan ja ihmiskunnan välien sovittamiseksi. Siinä Jeesus sovitti Jumalan sielussa asuvan vihan ja Jumalan viha laantui. Ihmiset saavat nyt joukoittain kirkon kautta ottaa vastaan Jeesuksen hankkiman armahduksen, jolla Jumalan viha laantui. Ihminen on nyt vapaa niissä uskontokunnissa, jotka pitävät Jeesusta sovittajana.

"yleinen pappi". Kuten itse tunnustkin, olet teologian orja ja oppilas. Olet uskonnollinen uskontoon kuuluva, jonka uskonperustana on luulo oikeaan oppiin. Kristikunnaksi itseään kutsuvalla massalla on kirjava ihmisoppi, jonka takana on alunperin katolinen kirkko ja sen kirkolliskokousten päätökset.
        Niissä on hyväksytty se "totuus", jota sinäkin "yleinen pappi" uskottelet ihmisille.

Kuten Raamattu todistaa, tuomiolla seisovat sekä pienet että suuret, eikä yksikään ihminen, ei edes vauva ole synnitön. Se on teidän epäraamatullista oppia.

Ilm. 20:12
        Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

Ymmärrän hyvin, että kun leipätöinä on "teologinen pappeus", silloin ihminen on leipäpappi, saarnamies, valehtelija ja eksyttäjä. Niitä on maailma pullollaan, joka kolkassa.

Sinun näkökulmasta "yleinen pappi" minä olen pahasti pihalla. Syy on se, etten ole uskonnollinen uskonnon orja enkä usko ihmisoppeja. Sellaisen "papin" mielipide on ulkokultaisuutta, ja sillä pappi saa itsensä näyttämään ihmisten silmissä itsensä vanhurskaalta.
        Mietippäs kenen lauluja sinä laulat "yleinen pappi" ?

• noh..,,.

Ylläpitäjä on siis vanhoillislestadiolainen, kosken koskaan ole nähnyt asiallisen tektini jäävän riekkumaan mistään muista syistä, kuin että jos yritän sanoa jotakin sarkastista uskontoysymyksiin - tai kritisoida keskusta- tai perussuomalaiset- ta kd- puoluetta, noin esimerkiksi.

Sori en tajua, miksi kenenkään ämmän pitäisi tehdä enemmän kakaroita, kuin terveys sietää ja minun mielestäni pitäisi siinä jo melkeinpä poliisin puuttua, jos _Suomessa_ joku nainen henkilökohtaisen terveytensäkin menettämisen uhalla, synnyttää tyyliin yli seitsemän lapsen jälkeen vielä lisää. Ja muuten: missään muussa nyky-eurooppalaisessa maassa kuin Suomi, ei ole poliittisia puolueita uskontopohjaisesti siten, kuin Suomessa. Olette sangen eksoottisia, te vanhoillislestadiolaiset - vähän samaan tapaan, kuin eksoottisia keskimääräisen suomalaisen silmiin on joku Borabora-saarten lihavuus- uskonto missä naiset lihotetaan lihapulliksi ja ihaillaan sitä enemmän, että mitä läskimpiä ne on tai jotkut muut.

En ihan aidosti ymmmärrä, että miksi niin itsestäänselvästä asiasta kuin naisen valinnasta synnyttää tai olla synnyttämättä, te edes haluatte keskustella. Nyt ei ole keskiaika. Synnytelkööt ne jotka haluaa, mutta itse kun olen tavis enkä mikään vanhoillislestadiolainen, ei mulle ainakaan jumala ole määrännyt, että mun pitäisi mennä naimisiin teininä ja alkaa työkseni synnytellä - onneksi.

Mut teidän nuoret lestisnaiset on kapinallisia. Osa niistä uskaltaa jopa meikata. Aika friikki se teidän käsitys onkin, että nainen ei saa värjätä hiuksiaan, mutta että permanentin saa ottaa, mistä syystä varmaan puolet teikäläisten naisista nähtiinkin takavuosina kalmankalpeina, puudelipermanteissa ja tottakai kivasti yhteiskunnan maksamissa perhe- etuuksilla ostetuissa merkkivaatteissa.

Nettiä saatte käyttää - jumala ei teiltä sitä kiellä? Ilmeisesti. Miks telkkari on teille mörkö, kun kuitenkin omat penikkanne ruivaa kaiken aikansa katsomalla telkkaria? Jumala sanonut teille, että netti ei oo sellainen soo soo, mutta että telkkari on, niinkö?

• Tuomas The Luuseri

Kuinka paljo painoarvoa voi laittaa Hännisen kaltaisen miehen yhdellekään ajatukselle, hn kun pitää kahden tyttären kahdeksan vuoden mitaista raiskaamista pikkusyntinä johon kuka tahansa on valmis lankeamaan ja kotiin käymään tulevien omien tyttäriensä halaamista pedofiliana?

• tietäjä x

sielu on ollut ennenkin, se asettuu sikiöön vasta noin neljän kuukauden kuluttua
      hedelmöittymisestä. Siksi odottavan äidin kuuluu kuunnella kaunista musiikkia ja lukea hyviä kirjoja. Myös miehen kanssa ei saa riidellä, pitää olla positiivisella mielellä odotusaika. Lapsi vaistoaa kaiken äidin mielialan jo kohdussa.
      Kun lapsi on syntynyt vanhempien alkutervehdyksenä voisi olla vaikkapa "tervetuloa takaisin".

• Tietäjä x. Mistä tietäjä on moisen sielutieteen tietonsa ammentanut? Sinällään musiikin kuuntelu on mannaa ihmiselle, vaikkei hän odottaisi lastakaan.

• tietäjä x

mikä on tuo tunturi?

• ...se on tuolla svea mamman puolella.. kungsledenin alkupäässä...

• chris_hitchens

Tuohan sallii myös jälkiehkäisypillerit ym, sillä hedelmöittyminen tapahtuu yleensä vasta muutaman vuorokauden jälkeen yhdynnästä (jos ylipäätään tapahtuu).

(Lääke)tiede ja asioiden oikean tilan parempi selviäminen on myrkkyä taikauskolle.

• Kieltenopettaja

"Tiede ja asioiden oikean tilan parempi selviäminen on myrkkyä taikauskolle"

Totta. Mitä paremmin on perillä asioista, sitä vahvempi on vastustamaan uskonnollisia taikausko-höpötyksiä.

Niiden teho perustuu ihmisten tietämättömyyteen ja pelkoihin.

• Otetaan esimerkki Raamatusta, jossa ihminen luuli sairauden johtuvat hengestä.

Mark. 9:20
      Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi HENKI häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.

Nykyään lääketiede antaisi diagnoosin - epilepsia ja määräisi lääkkeet. Mutta silloinen tietämätön ihminen luuli kaikkia selittämättömiä ilmiöitä henkien aikaansaannoksiksi.

• Kysyn miksi.

Mistä syystä lääketieteeseen on sallittua turvautua tässä tapauksessa mutta ei ehkäisyasiassa?

Vl mies saa käyttää hyväkseen ihan surutta kaikki mahdolliset lääketieteen keinot vaaliakseen terveyttään jahyvinvointiaan. Samaa ei sallita vl naiselle.

• joku vl
        Kysyn miksi. kirjoitti:

Mistä syystä lääketieteeseen on sallittua turvautua tässä tapauksessa mutta ei ehkäisyasiassa?

Vl mies saa käyttää hyväkseen ihan surutta kaikki mahdolliset lääketieteen keinot vaaliakseen terveyttään jahyvinvointiaan. Samaa ei sallita vl naiselle.

Höpö höpö! Jos äiti on todella väsynyt, masentunut tai sairas, niin silloin on aivan oikein pidättäytyä seksistä. Voi se usko mennä siitäkin, jos liian ahtaalle joutuu.

• Hyvä kysymys. Mielestäni VL-liikkeessä on opetettu sellainen asenne, että miehet määrää ja naiset häärää. Se on uskonnon ideologiaa, jonka takana on ihminen.

• Naulan kantaan !!

Totta!

"VL-liikkeessä on opetettu sellainen asenne, että miehet määrää ja naiset häärää. Se on uskonnon ideologiaa, jonka takana on ihminen. "

• SRK kääntää kelkkaa

Huomatkaa, että Tuomas Hännisen lausunto on nyt uusi asia, näin ei ole ennen opetettu. Hän on sitä mieltä että Jumalan luomistyö tapahtuu vasta hedelmöityksessä, mikäli tapahtuu.

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/

Näin on, ja silloin ehkäisy ei ole mitenkään synnillistä eikä väärin.

• Kiitos SRK

Pikkuhiljaa tämäkin kielto murenee. Nyt on oikea suunta Hännisellä.

• Jumala ei luo enää ketään, vaan luomistyö päättyi kuudenteen päivään. Jumala ei siis luo uusia ihmisiä maan tomusta, vaan Hän antoi ihmisille ja eläimille kyvyn lisääntyä.

Kuten aiemmin mainitsin, sukusolu ei yksinään ole alkio. Niin miehen kuin naisekin sukusoluja tuhotuu luonnollisesti, koska Jumala on sen niin tarkoittanut. Eikä se ole murha, koska mitään elollista niistä ei yksinään synny muutenkaan.

Jos hedelmöitys on tapahtunut, mikä on aivan luonnon kiertokulun mukainen tapahtuma, silloin abortilla keskeytetty raskaus on mielestäni ihmiselämän surmaamista, vaikkakin se on vasta alkuvaiheessa.

• Ei se jatku enää
        lappix kirjoitti:

Jumala ei luo enää ketään, vaan luomistyö päättyi kuudenteen päivään. Jumala ei siis luo uusia ihmisiä maan tomusta, vaan Hän antoi ihmisille ja eläimille kyvyn lisääntyä.

Kuten aiemmin mainitsin, sukusolu ei yksinään ole alkio. Niin miehen kuin naisekin sukusoluja tuhotuu luonnollisesti, koska Jumala on sen niin tarkoittanut. Eikä se ole murha, koska mitään elollista niistä ei yksinään synny muutenkaan.

Jos hedelmöitys on tapahtunut, mikä on aivan luonnon kiertokulun mukainen tapahtuma, silloin abortilla keskeytetty raskaus on mielestäni ihmiselämän surmaamista, vaikkakin se on vasta alkuvaiheessa.

Olen samaa mieltä ja eikö Lutherikin sano niin että Jumalan luomistyö on päättynyt.

Jumala loi seitsemän päivän aikana kaiken ja näki että se oli hyvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe