Toivooko vl oppi kuolemaa tässä asiassa?

kenkestää.

Tässä tosikertomus vl opista. Nainen ja mies meni naimisiin, tämä nainen
oli vl perheen kasvatti, mies ei. Perhe kasvoi, lapsia siunaantui lyjyessä ajassa
> 5. Nainen tuli " tunnosntuskiin" ja teki parannuksen. Lapsimäärä kasvoi
muutamalla.
Avioliitto alkoi rakoilemaan ja ero tuli. Mies muutti muualle ja otti toisen naisen,
asuu avoliitossa. Nainen jäi yksin lasten kanssa. Seuroissa käy, lapset myös.
VL opin mukaan tämä vl nainen ei saa ottaa uutta miestä, vaikka on vielä
suhteellisen nuori, ei saa tuntea rakkautta, hellyyttä, koskaan, paitsi........
Vain tämän miehen kuolema voi pelastaa. Silloin on lupa ottaa uusi mies.
Onko siis niin vl oppi, että on toivottava, että mies kuolee, saadakseen luvan mieheen?

37

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on synti.

      Ei toisen kuolemaa saa toivoa. Syntiihän semmoinen on.

    • Tätä se on, kunnol

      Tätä se oppi teettää.
      Hiljaisesti toivoa toiselle syöpää, kuolemaa.

    • Estääkö naimisiinmen

      Kyllähän jokaisella on toisen hellyydenkaipuu aina.
      Estääkö todella usko tämän asian ympärillä nämä.
      Eikö pappi vihi eronneetkin avioliittoon, hullun ollessa edellinen puoliso.
      Vai onko mikä tilanne?

    • uggtumhnj

      Riippuu sukunimestä.

    • JUmalan tahto

      JOs mies lähti, siis petti aviolupauksensa, niin vaimo on hänestä vapaa.
      Eli uuteen avioliittoon vaan.

      • Ei pidä paikkansa

        Nainen ei saa mennä uusiin naimisiin.
        vl oppi kieltää niin.


      • Irti hiorasta
        Ei pidä paikkansa kirjoitti:

        Nainen ei saa mennä uusiin naimisiin.
        vl oppi kieltää niin.

        Vl oppi on yhdentekevä tässä asiassa. Huoruuden tähden lähtenyt mies vapauttaa puolisonsa välittömästi uuteen avioliittoon.

        Raamattuhan selkeästi opettaa, että "muun kuin huoruuden tähden".
        Jos puoliso irtisanoo aviolupauksensa naimalla toisen naisen hän tekee huorin, ja huorimieheen ei kukaan nainen ole enää sidottu, millään tavalla.

        Tilanne olisi eri jos nainen olisi tehnyt huorin ja mies olisi sen tähden lähtenyt.


      • irti huorasta
        Irti hiorasta kirjoitti:

        Vl oppi on yhdentekevä tässä asiassa. Huoruuden tähden lähtenyt mies vapauttaa puolisonsa välittömästi uuteen avioliittoon.

        Raamattuhan selkeästi opettaa, että "muun kuin huoruuden tähden".
        Jos puoliso irtisanoo aviolupauksensa naimalla toisen naisen hän tekee huorin, ja huorimieheen ei kukaan nainen ole enää sidottu, millään tavalla.

        Tilanne olisi eri jos nainen olisi tehnyt huorin ja mies olisi sen tähden lähtenyt.

        Nimimerkki meni edellisessä vähän koomiseksi.

        Sen voisi vaikka tulkita että irti hiehosta. :-)))))))

        Paljon ne ennen isännät nytkyttelivät lehmiä navetoissa.


      • Ei vapauta
        Irti hiorasta kirjoitti:

        Vl oppi on yhdentekevä tässä asiassa. Huoruuden tähden lähtenyt mies vapauttaa puolisonsa välittömästi uuteen avioliittoon.

        Raamattuhan selkeästi opettaa, että "muun kuin huoruuden tähden".
        Jos puoliso irtisanoo aviolupauksensa naimalla toisen naisen hän tekee huorin, ja huorimieheen ei kukaan nainen ole enää sidottu, millään tavalla.

        Tilanne olisi eri jos nainen olisi tehnyt huorin ja mies olisi sen tähden lähtenyt.

        Onpa nuita muutamia vl tuttuja suvussa
        Ei ole mennet uusiin naimisiin. Kun ei saa mennä. Ei muuten sanota JT
        Yksin elää ja lapset.


      • 2x18
        Ei vapauta kirjoitti:

        Onpa nuita muutamia vl tuttuja suvussa
        Ei ole mennet uusiin naimisiin. Kun ei saa mennä. Ei muuten sanota JT
        Yksin elää ja lapset.

        Niin on.
        Ne onkin SRK:n laatimia omia sääntöjä ja yleistä vl-hapatusta.


      • wallaa
        Ei vapauta kirjoitti:

        Onpa nuita muutamia vl tuttuja suvussa
        Ei ole mennet uusiin naimisiin. Kun ei saa mennä. Ei muuten sanota JT
        Yksin elää ja lapset.

        Ihan on kuin islamin opissa,islam opettaa juuri noin.


    • 15x11

      Mies on rikkonut liiton eikä se ole enää voimassa! Nainen voi kysyä miestään takaisin
      (joku aika) jos ei tule, hän voi ottaa vapaan miehen.

      Matt. 5:32
      32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. [Matt. 19:9; 1. Kor. 7:10,11]

    • Tuo on liian ahtaasti tulkittu, mikäli eronnut katsotaan tekevän haureutta avioituessaan uudelleen. Kukapas heittää sen ensimmäisen kiven kun miettii seuraavaa Raamatun ilmoitusta:

      Matt. 5:28
      Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

      Olisikohan näitä "huorintekijöitä" paljon maailmassa ? Mitäpä arvelette?

      • 19x3

        Lukee siinä tosiaan "joka katsoo naista himoiten"
        Ei varmasti ole sama asia, eihän?


      • tarkka paikka

        Kristitty saa anteeksi KAIKKI synnit, myös huoruuden. Maailmassa ei ole yhtäkään ihmistä joka ei ole tehnyt huorin, - Jeesus oli ainoa!

        Ainoastaan pilkkaa Pyhää Hnkeä vastaan ei saa ikinä anteeksi.
        Tässä asiassa on paljon tietämättömyyttä, jopa arvostamani teologi ei ollut käsittänyt, mistä on kysymys silloin kun pilkataan Pyhää Henkeä.


      • 19x3 kirjoitti:

        Lukee siinä tosiaan "joka katsoo naista himoiten"
        Ei varmasti ole sama asia, eihän?

        Huorintekemistä on se, että käy naimassa naapurin rouvaa, tai sitten katsoo naapurin rouvaa himoiten. Molemmat ovat huorintekemistä. Asia on myös päinvastoin, jos nainen katsoo miestä himoiten.

        Eli käytännössä näitä "huorintekijöitä" on valtava määrä ja sen perusteella mies voi erota vaimostaan, ja vastaavasti vaimo miehestään. Silloin voi mennä uudelleen naimisiinkin, koska ero on aiheutunut huoruudesta.


      • 8x2
        lappix kirjoitti:

        Huorintekemistä on se, että käy naimassa naapurin rouvaa, tai sitten katsoo naapurin rouvaa himoiten. Molemmat ovat huorintekemistä. Asia on myös päinvastoin, jos nainen katsoo miestä himoiten.

        Eli käytännössä näitä "huorintekijöitä" on valtava määrä ja sen perusteella mies voi erota vaimostaan, ja vastaavasti vaimo miehestään. Silloin voi mennä uudelleen naimisiinkin, koska ero on aiheutunut huoruudesta.

        Höpsis!
        AVIORIKOKSEN tekee se joka käy naimassa naapurin rouvaa.


      • 8x2 kirjoitti:

        Höpsis!
        AVIORIKOKSEN tekee se joka käy naimassa naapurin rouvaa.

        Kyse oli haureudesta, mutta toki naapurin rouvan naiminen on samalla aviorikos.

        1. Kor. 6:9
        Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,

        Ja huorintekemiseen riittää tämä:

        Matt. 5:28
        Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.


      • Itse harkitsee
        8x2 kirjoitti:

        Höpsis!
        AVIORIKOKSEN tekee se joka käy naimassa naapurin rouvaa.

        Ei ole sellaista "rikosta" suomen laissa


      • Itse harkitsee kirjoitti:

        Ei ole sellaista "rikosta" suomen laissa

        Seksuaalinen häirintä missä muodossa hyvänsä on tuomittava teko, myös Suomen laissa.


      • 8x2 kirjoitti:

        Höpsis!
        AVIORIKOKSEN tekee se joka käy naimassa naapurin rouvaa.

        Entä jos käy thai-hieronnassa, eroottisessa sellaisessa?


      • Wariska kirjoitti:

        Entä jos käy thai-hieronnassa, eroottisessa sellaisessa?

        Se on hierontaa, ja jos se tuntuu hyvältä ja oikealta, niin siitä vaan. Sen voi selittää sitten taivaan porteilla miltä tuntui.


      • lappix kirjoitti:

        Se on hierontaa, ja jos se tuntuu hyvältä ja oikealta, niin siitä vaan. Sen voi selittää sitten taivaan porteilla miltä tuntui.

        Itsetyydytys on syntiä. Jos tulee sukupuolisesti tyydytetyksi thai-hieronnassa, niin lasketaanko se itsetyydytykseksi vain huorinteoksi?

        Joka tapauksessa syntiä? :)))))))))))))


    • lkjkn

      Raamatun kohta, johon vl tässä vetoavat voitaisiin tulkita myös niin, että jos nainen on kunnollinen ja mies tekee huorin, niin nainen on vapaa menemään uuteen avioliittoon. Vl haluavat kitenkin tulkita kaiken mahdollisimman vaikealla tavalla. Näin he syyllistyvät julmuuteen niitä onnettomia kohtaan, jotka ovat sattuneet saamaan kelvottoman puolison. "Vanhurskas armahtaa juhtaansakin, mutta jumalattoman sydän on armoton".

    • move like jagger

      Jos oot ns. vl-nimisuvusta eli paremmasta perheestä niin sulle junaillaan avioero ja saat mennä uusiin naimisiin es er koon luvalla. Mutta jos olet ihan vl-tavis tallaaja perheestä niin sulle osu tyhjä arpa tän avioeron suhteen, jos haluat kilvoitella uskomassa. Sellasessa maailmassa elämme. Tai siis lahkossa. Suomessa avioeron saa kyselemättä jos on ns. vapaa kansalainen. (=ei kuulu aivopesu jengeihin)

      • seurakunta päättää

        Seurakunnan edessä kun tekee parannuksen, niin eronneena uudelleen naiminen onnistuu, vaikka ex-puoliso elääkin.


      • dfgjmrakyey
        seurakunta päättää kirjoitti:

        Seurakunnan edessä kun tekee parannuksen, niin eronneena uudelleen naiminen onnistuu, vaikka ex-puoliso elääkin.

        eli proseduuri menee näin:

        1) eroat entisestä
        2) nait uuden
        3) pyydät anteeksi em. kohtia seurakunnan edessä.

        Niinkö?

        Vai:

        1) eroat entisestä
        2) pyydät anteeksi eroasi ja kerrot aikeistasi avioitua uuden kanssa ja pyydät sitä anteeksi jo etukäteen
        3) nait uuden.


    • Hemesti

      Autuasta on olla jumalinen ja tyytyä onneensa. Oon nähny joitakin hylättyjä, jotka ovat eläneet naimattomina lopun elämäänsä, heillä on ollut Jumalan siunaama elämä. He ovat tyytyneet Jumalan sanaan ja olleet sille kuuliaisia tällaisessa koettelemuksessa.

      • Hemesti, hemesti, miksi haluat, että toisella naisella ei olisi syliä ja kainaloa mihin mennä?

        Ei se mitään autuutta ole, että oman sormen kanssa.


    • Hemesti. Sellaiset ihmiset ovat olleet uskontonsa uhreja.

    • Vanhoolliset/uudet

      vl kuppikuntaa on kahdenlaista tässäkin asiassa.
      Oikein vanhoolliset eivät misään nimessä päästäisi ottamaan
      uutta aviopuolisoa ns, varmuuden vuoksi, jonkon ramaatun epämääräisen lauseen
      vuoksi, joka haluttaisiin tulkita vahvemmalla tavalla. Jumalan tervettä ei sanottaisi.

      Taas nämä uudemmat liberaalit vl ovat laajemmin varustautuneita.
      "Antaisivat luvan" ottaa aviopuoliso ja kuulua joukkoon.

      Ihmeellistä kyllä, asioita hallitsee ja määrää siioni, ei ihminen itse.

      • Vinha perä tässä

        Tässä asiassa on kyllä vinha perä.
        Näin sitä viedää yksityistä päätäntävaltaa.


    • Se on ihmisen oma vika, jos antaa päätäntävaltansa muille.

    • Simmut auki

      Minä en itse jaksa Jeesukseen uskovana ymmärtää teitä lestadiolaisia oppeineen vaikka kovasti yritänkin. Oletteko niin lahkonne ja järjestelmänne sokaisemia että laitatte todella oman lakihenkisyytenne aina etusijalle?
      Raamattu on täynnä opetusta jossa korostetaan USKOA eikä lakia.
      Raamattu opettaa myöskin RAKKAUDESTA. Teillä lain noudattaminen tuntuu menevän yli siitäkin.
      Viimeaikojen lapsiin sekaantumistapauksia ja niiden peittelyä en haluakaan ymmärtää sillä se jos mikä on syntiä. Ja se peittely joka jatkuu vuodesta toiseen on todella oksettavaa ja lahkolaisuutta.
      Kaikesta huolimatta toivon teillekin hyvää kevättä ja kesää. Lukekaa Raamattua ja pyytäkää Jeesusta avaamaan silmänne. Siunausta.
      ps. mummuni oli lestadiolainen ja kiltti ihminen

    • Jokainen hoitaa oman leiviskänsä ja sillä siisti. Siinä on ihmisen hengellinen vapaus uskoa tai olla uskomatta.

    • entinen vl

      Sairasta

    • Viedä hellyys

      Vanhat ja ns. vanhoolliset maallikkosaarnamiehet toden totta
      saarnaavat, että uusiin avioliittoihin ei ole lupaa.

      Myös WEHA , onko hiljentynyt nykyisin, oli samoin vanhoollinen, joskus kun
      samantyyppisistä asioista oli keskustelut.

      Monta säveltä kuuluu "laulunsanoihin". otappa niistä selvä, varmuuden vuoksi vankempi.
      - ettei tulisi sanomista- ja elä yksin. JT muut toivottaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      928
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      797
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      590
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      35
      511
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe