Katseltuani eri valmistajien tietoja vastavalosuojista niin ihmettelen; miksi pitää olla joka objektiiville eri vastav.suoja. Sitten on vielä muutensama mutta esim.Nikonissa VR;putkille oma.
Onko se vain myynnin edistämistä vai mistä on kysymys.
Jos neuvoisitte aloittelijaa.
Vastavalosuojat
21
498
Vastaukset
- vastarannankii
Ainakaan Nikkorilla mitään myyntiä edistä koska jokaisen objektiivin mukana seuraa ao. objektiiviin suunniteltu vvs.
- ilman suojaa
Asiallisesti kysyn, mitä virkaa ? Nikkoreiden mukana ne tulivat. Koskaan en ole käyttänyt. Onko saivartelua kysyä. Otin kuvaa lentokoneesta , joka nousi pystyyn, kohti aurinkoa, " pari metriä " sivuitse. Auringon " vieressä oli pilvi jota vasten sain siluettikuvan koneesta, siis vastavaloon, aurinko säteineen vieressä. Mitä hyötyä vastavalosuojasta olisi ollut tähän vastavaloon ?
- lääpä
Paljonkin. Olisit saanut tulokseksi kontrastirikkaamman kuvan ilman auringon ylenmääräisiä heijastuksia. Itse pidän vastavalosuojaa aina kiinni, pelkästään sen takia että se estää tehokkaasti ensimmäistä linssiä naarmuuntumasta, tai siltä ettei itsekkään pääse lääppimään sormin etulinssiä.
- 7+7
Vastavalosuojasta ei ole nimestään huolimatta hyötyä vastavaloon vaan sivuvaloon, jolloin se vähentää hajavaloa. Eri polttovälit ja erilaiset etulinssin halkaisijat vaativat erilaisen vastavalosuojan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastavalosuoja- vaan sivuvaloon?
Tuohon tapaan pilkkua viilaten vastavalosuojasta ei ole mitään hyötyä sivuvalossa!
Monen aloittelijan on näköjään mahdoton ymmärtää mitä ”vastavalo”-termillä tarkoitetaan valokuvauksessa.
- J©B
”miksi pitää olla joka objektiiville eri vastav.suoja.”
sama vastavalosuoja ei sovi kaikkiin, pari syytä esim:
– laajakulmaiseen tarvitaan lyhyempi kuin teleobjektiiviin. Liian pitkä vinjetoi laajakulmassa ja lyhyestä ei ole paljon hyötyä telessä.
– objektiiveissa on eri kokoisia ”suodinkierteitä” johon vastavalisuoja kiinnitetään. - mietteitä
No, minä en viilaa pilkkua, vaan koetan oppia kuvaamaan ja joskus kyseenalaistan " päivänselviä " asioita. Voi olla että en vaan ole huomannut niitä heijastuksia ja kontrastin vajausta, kuin yhdessä kuvassa, jossa oli iso läikkä. Sitä en tiennyt, että se parantaa kontrastia. Pokkareissahan ei pääsääntöisesti ole suojia, joten niillä pitäisi olla joskus hankala kuvata muidenkin valonlähteiden, kuin auringon ohessa.
G 12 linssi näkyy olevan aika kupera ja syvälläkin. Siinäkö syy, ettei heijastuksia tule ? Entä auttaisiko jokin suodin asiaan, esim.polaris. suodin, käyttäisi tai ei, sen ominaisuutta. Järkkäriä saan kannettua helposti objektiivista, mutta se vastavalosuoja on aika iso, ja kokonaisuudesta tulee huomiota herättävä ihmisten joukossa. Roikotan kameraa yleensä obj.sta. Ja esim 24 70 jää sopivasti ranteen alle piiloon ja näkyy vain runko.- Dol Biong
"”No, minä en viilaa pilkkua, vaan koetan oppia kuvaamaan ja joskus kyseenalaistan " päivänselviä " asioita. Voi olla että en vaan ole huomannut niitä heijastuksia ja kontrastin vajausta, kuin yhdessä kuvassa, jossa oli iso läikkä…
Selittelyä:
– perustelemato tai väärin perustein kyseenalaistaminen syö usein vastaajan halua auttaa ymmärtämätöntä
– myötävalossa ei vastavalosuojasta ole merkittävää hyötyä (voi olla, että siksi et ole huomannut), paitsi sormenjälkien, roiskeiden yms. osalta.
– vastavalosuojasta on kuvan laadun kannalta hyötyä aina silloin kun ns. vastavalo tulee kirkkaasta välonlähteestä (esim aurinko tms)
– se läikkä tulee siitä, että kirkas valo aiheuttaa heijastuksia kaikissa lasipinnoissa linssin sisällä (”läikkä” on yleensä himentimen aukon muotoinen).
Sitä en tiennyt, että se parantaa kontrastia.
– parantaa se silloin jos objektiiviin tulee valoa ”väärästä” suunnasta. Hajavalo vähentää kontrastia kuvassa
– tästä samasta syystä (heijastuksien minimoiminen) linssien ja suodattimien reunat sekä objektiivin runko sisältä on maalattu mattamustaksi.
… Pokkareissahan ei pääsääntöisesti ole suojia, joten niillä pitäisi olla joskus hankala kuvata muidenkin valonlähteiden, kuin auringon ohessa.
– on se aina hieman hankalampaa vastavaloon
– jos vastavalosuojaa ei ole niin sen voi korjata varjostamalla objektiivin etummaista linssiä kädellä, hatulla tms.
G 12 linssi näkyy olevan aika kupera ja syvälläkin. Siinäkö syy, ettei heijastuksia tule? …
– välillisesti kyllä. Sillä ei ole merkitystä mikä objektiivia varjostaa. Kuperuus ei merkittävästi vaikuta asiaan.
Entä auttaisiko jokin suodin asiaan, esim.polaris. suodin, käyttäisi tai ei, sen ominaisuutta …
– ei auta kun tässä ei ole kysymys kohteen heijastumista vaan objektiivin sisäisistä.
– pikemminkin päinvastoin. Esim UV yms suodattimet aiheuttavat lisää heijastuksia vastavalossa (2 -lasipintaa edellisten lisäksi). Halpa polarisaatiosuodin lienee pahin mahdollinen vaihtoehto (huonot pinnoitteet ovat hyviä heijastimia).
– polarisaatiosuodin vähentää vai ei-metallisten kohteiden pinnan (peili)kiiltoa.
Pilkkua viilaten kaikki valokuvaaminen perustuu vastavaloon, mutta tässä yhteydessä vastavallolla tarkoitetaan kirkkaasta valonlähteestä tulevaa valoa jos ”osuu” objektiivin (tai suodattimen) etummaiselle pinnalle (aurinko paistaa lasiin) - Dol Biong
Dol Biong kirjoitti:
"”No, minä en viilaa pilkkua, vaan koetan oppia kuvaamaan ja joskus kyseenalaistan " päivänselviä " asioita. Voi olla että en vaan ole huomannut niitä heijastuksia ja kontrastin vajausta, kuin yhdessä kuvassa, jossa oli iso läikkä…
Selittelyä:
– perustelemato tai väärin perustein kyseenalaistaminen syö usein vastaajan halua auttaa ymmärtämätöntä
– myötävalossa ei vastavalosuojasta ole merkittävää hyötyä (voi olla, että siksi et ole huomannut), paitsi sormenjälkien, roiskeiden yms. osalta.
– vastavalosuojasta on kuvan laadun kannalta hyötyä aina silloin kun ns. vastavalo tulee kirkkaasta välonlähteestä (esim aurinko tms)
– se läikkä tulee siitä, että kirkas valo aiheuttaa heijastuksia kaikissa lasipinnoissa linssin sisällä (”läikkä” on yleensä himentimen aukon muotoinen).
Sitä en tiennyt, että se parantaa kontrastia.
– parantaa se silloin jos objektiiviin tulee valoa ”väärästä” suunnasta. Hajavalo vähentää kontrastia kuvassa
– tästä samasta syystä (heijastuksien minimoiminen) linssien ja suodattimien reunat sekä objektiivin runko sisältä on maalattu mattamustaksi.
… Pokkareissahan ei pääsääntöisesti ole suojia, joten niillä pitäisi olla joskus hankala kuvata muidenkin valonlähteiden, kuin auringon ohessa.
– on se aina hieman hankalampaa vastavaloon
– jos vastavalosuojaa ei ole niin sen voi korjata varjostamalla objektiivin etummaista linssiä kädellä, hatulla tms.
G 12 linssi näkyy olevan aika kupera ja syvälläkin. Siinäkö syy, ettei heijastuksia tule? …
– välillisesti kyllä. Sillä ei ole merkitystä mikä objektiivia varjostaa. Kuperuus ei merkittävästi vaikuta asiaan.
Entä auttaisiko jokin suodin asiaan, esim.polaris. suodin, käyttäisi tai ei, sen ominaisuutta …
– ei auta kun tässä ei ole kysymys kohteen heijastumista vaan objektiivin sisäisistä.
– pikemminkin päinvastoin. Esim UV yms suodattimet aiheuttavat lisää heijastuksia vastavalossa (2 -lasipintaa edellisten lisäksi). Halpa polarisaatiosuodin lienee pahin mahdollinen vaihtoehto (huonot pinnoitteet ovat hyviä heijastimia).
– polarisaatiosuodin vähentää vai ei-metallisten kohteiden pinnan (peili)kiiltoa.
Pilkkua viilaten kaikki valokuvaaminen perustuu vastavaloon, mutta tässä yhteydessä vastavallolla tarkoitetaan kirkkaasta valonlähteestä tulevaa valoa jos ”osuu” objektiivin (tai suodattimen) etummaiselle pinnalle (aurinko paistaa lasiin)ps.
Jos polarisaatiosuodin olisi objektiivin takana niin se ilmeisesti toimisi kysymälläsi tavalla
- vastakarvakuva
Samasta syystä kuin on autoihin tarjolla erikokoisia vanteita ja kumeja. Mitä tahansa vannetta ei voi lyödä nissan micraan, eikä 15 tuuman vanteelle kannata sovitella 19 tuuman tai 13 tuuman kumeja.
- Lens Hoods
Näytti olevan lontoon kielellä juttua aiheesta:
http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Lens-Hoods.aspx - tärkeilijä
4 vastaus oli vasta asiaa. Muuten meni taas paskanjauhamiseksi.
- D200
Vastakarvan vastaus meni täydellisesti yli hilseen. Se oli varmaan niin hienoa vertailua, ettei tällainen kuvausharrastelija ymmärrä. Sen verran voin autoista kertoa, että olen useamman V 8 koneen kunnostanut, kasannut laatikoita ja perääkin joskus kiristänyt . Haluaisin oppia myös kuvaamaan. En vaan ymmärrä mitä hän Micransa kanssa puuhailee. Itselle ei aivan ekaksi tulisi mieleen, noin pikkuinen pompan nappi.
- perääkin
Kyllä tuo vertaus oli kuitenkin osuva.
Jos olet koneita kunnostanut niin ymmärrät, että pultti tai mutteri ei sovi väärän kokoisiin kierteisiin. Micrassa on muuten tässä suhteessa sama vika kuin V8:ssa.
Sama tauti vaivaa lähes kaikkea objektiivin eteen mm. kierteillä kinnitettävää. Eli siis 52mm:n kokoinen vastavalosuojan kierre ei oikein sovi esim 77mm:n kokoisiin objektiivin suodinkierteisiin.
- D200
Sen verran pitää vastata tähän vannejuttuun. Kun olen ostanut niitä objektiivejä, olen saanut niiden mukana myös vastavalosuojat. Onko vastaaja itse koettanut sovittaa niitä omaan pokkariinsa ja kuvitellut muidenkin olevan ... Kukaan ei jutustelussa ole ihmetellyt / kysellyt, miksi v-suoja ei sovi johonkin toiseen objektiiviin, joten vannejuttu oli osuva vain omaan Micraansa.
No. onneksi oli myös perehdyttäviä vastauksia, niistä kiitollinen.- vannejuttu?
”Sen verran pitää vastata tähän vannejuttuun.
Kun olen ostanut niitä objektiivejä, olen saanut niiden mukana myös vastavalosuojat.”
Samaa tautia esiintyy noissa vannejutuissa. Kun olen ostanut autoja, olen saanut niiden mukana myös vanteet.
- vastasuoja?
Aloittaja:
”miksi pitää olla joka objektiiville eri vastav.suoja.”
vs.
D200:
Kukaan ei jutustelussa ole ihmetellyt / kysellyt, miksi v-suoja ei sovi johonkin toiseen objektiiviin
Joo nää kysymykset on joillekin on tosi vaikeita ymmärtää —kai? - Minäkin sanon
Kukin objektiivi on aika monen ominaisuuden summa. Polttoväli, valovoima, linssien lukumäärä ja ryhmitys vaihtelevat; lisäksi moni objektiivi tehdään polttoväliltään säädettäväksi ja tuo säädettävyysalue (zoom-kerroin) vielä vaihtelee. Tietynlaiseen hintalappuun pyrkiminenkin muuttaa vielä asioita.
Etulinssin läpimitta (halkaisija) vaihtelee em. syistä huomattavasti. Minulla näkyy esiintyvän kahta kokoa: 52 mm ja 72 mm.
Vastavalosuojan pitää suojata objektiivia sivusta tulevalta hajavalolta mutta se ei saa varjostaa liiaksi (jotta kuvan reunat eivät vinjetoituisi eli jäisi tummemmiksi). Laajakaistaisen objektiivin vastavalosuojan mitoitusvaatimukset poikkeavat tässä suhteessa teleobjektiivien vastaavista.
Zoom-objektiivien rakenteet vaihtelevat siinäkin mielessä, että joidenkin etulinssi pyörii zoomattaessa, toisten taas ei. Mikäli etulinssi pyörii, muotoillaan vv-suoja tavallisesti pyöreäksi. Etulinssin asennon pysyessä samana voidaan vv-suoja muotoilla neliömäiseksi ja ehkä vielä loveta siten, että suojausvaikutus on kuva-alan sivuilla maksimaalinen mutta vinjetoitumista ei tapahdu kuvan kulmissakaan. Minun valovoimaisen prime-kakkulani vv-suoja on pyöreä, kun taas 18–200-millisessä jokapaikanzoomissani on lovettu, ”kukkamainen” suoja.
Tämä riittäköön minulta, koska en juuri tämän enempää asiasta tiedäkään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastavalosuoja
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_hood- Minäkin sanon
>Etulinssin läpimitta (halkaisija) vaihtelee em. syistä huomattavasti.
>Minulla näkyy esiintyvän kahta kokoa: 52 mm ja 72 mm.
Tarkennus: mainitut mm-luvut tarkoittavat *suodatinkierteen* eivätkä suoranaisesti etulinssin läpimittaa. - ehkä vielä loveta?
Minäkin sanon kirjoitti:
>Etulinssin läpimitta (halkaisija) vaihtelee em. syistä huomattavasti.
>Minulla näkyy esiintyvän kahta kokoa: 52 mm ja 72 mm.
Tarkennus: mainitut mm-luvut tarkoittavat *suodatinkierteen* eivätkä suoranaisesti etulinssin läpimittaa.Minullakin läpimitta (halkaisija) vaihtelee ja suoja on pyöreä — haittaaks se?
- MuustasyystäSuoja
Monet ammattikuvaajat (lehtikuvaajat) näyttävät käyttävän vastavalosuojaa kiinni objektiivissa myös sisätiloissa kuvatessaan eli käytännössä aina ja syy lienee
todellakin se että, se suojaa objektiivia eikä yleensä ainakaan pilaa kuvaa juuri
missään oloissa.. ainakin jos telkkari uutissa kattoo käräjäsaleissa kuvaavia..
uutiskuvaajia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1362198
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1301553En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1331489- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1411205The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121121Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226955- 156906
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57823Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20809