Moi! mulla on 3,5 vuotias narttu sakemanni,12-vuotias uros spk ja niiden 10 kuukautinen urospentu. olen aina halunnut jälkeläisen tälle 12 vuotiaalle,ja niinpä jätin kesän pentueesta tämän uroksen.MUTTA TEINKÖ VIRHEEN? alistaa ja dominoi kovasti omaa emoaan,emo pelkää,ei edes yritä puolustautua;mitä teen? onko tämä mahdoton yhtälö elää tuo urospentu samassa kodissa? saanko kuriin ja miten? kärsiikö emokoira pentunsa takia kuinka paljon?urospentu ei ole oppinut sisäsiistiksikään. Asun rivitalokaksiossa,eli pienet tilat vielä.Jos olisin tiennyt kuinka raskasta tää on,en ois pentua jättänyt itselle.olen työttömänä,eli ehdin katsoa koirien perään.Mut kun töihinkin on joku päivä mentävä,onko vaaraa,että urospentu jopa vahingoittaa/raatelee emoaan?isäänsä kunnioittaa,eikä ole mullekaan aggressiivinen.mulla ei oo kavereita täälläpäin,eli oon ihan yksin koirieni kanssa
Emokoira aikuisen urospentunsa kanssa samassa kodissa
34
2345
Vastaukset
- sorivaan
kertoisin jos tietäisin, myös mielelläni kuulisin tuosta tilanteesta, taitaa olla harvinainen. Jospa joku vastaisi, kun tulee taas kärkeen
niinpä..please ihmiset,vastatkaa!!!Sä sori vaan-olet ainut vastaaja tähän asti.Tottakai oon miettiny tän 10 kk urospennun myyntiä,mut ei se oo niin helppoo,varmaan kiinnyn liikaa eläimiin. Sitten on kauheaa,kun ihana ja kiltti tyttökoirani pelkää omaa pentuaan.Eikö tuon pennun pitäisi olla laumassa emonsa alapuolella?Sit kun tyttökoirani on niin nuori,haluaisin sen saavan vielä pentuja,mut tuleeko siitä mitään,kun tuo oma aikuinen urospentu terrorisoi emoaan? vanha 12-vuotias koirani varmasti elää viimeistä kesäänsä...
- mä vaan
soveltuuko ylipäätään urospentu jäämään samaan kotiin emonsa kanssa? onko kokemuksia?onko tiedossa taisteluja johtajuudesta yms? käsittääkseni sen urospennun kuitenkin pitäis olla laumassa "alempana"kuin emonsa?
- Tötsö
Vaikuttaisi siltä että nuorimmallasi on paljon "patoutunutta"energiaa ja purkautuu kertomallasi tavalla.
Vähän särähti korvaan tuo 10kk ja sisäsiisteys ongelma, eli minkätakia ei ole oppinut sisäsiistiksi?
Mitä ja miten puuhaat koiriesi kanssa, on aika avain kysymys tässä vaiheessa.
Älä nyt ainakaan vahvista nuorimman käytöstä sekä kiinnitä huomioita omaan tekemiseesi ja erityisesti siihen miten huomion jaat koirien kesken.
Toisaalta ei kannata myöskään vahvistaa hirveästi nartun,puolustushaluakaan,muutoin on tarjolla aika ongelma.
Voi olla että narttu stressaa vallitsevaa tilannetta, eli tuskin on rento mutta "kärsiminen"lienee vahvasana ainakin näillä taustatiedoilla.
Voi olla toki että oli virhe jättää pentueesta uros itsellesi tai sitten ei,nyt kiinnostaisi sitten millainen oli aivan pentuna, sekin kertoo suuntaa mitä odotettavissa.
Vaaraa on että koirat jossain vaiheessa sitten selvittävät välinsä itse jos eivät saa keskinäistä yhdessäoloa muutoin rakennettua, tässä olet itse avainasemassa rakentamassa symbioosoia.
Antamillasi taustatiedoilla on vaikeaa haarukoida mitään ratkaisumallia näin netin välityksellä. Ennen kaikkea tuo tilanne kokonaisuuten on sellainen että se pitäisi nähdä mitä siinä tapahtuu,siitä johtuu pitkälti se ettei kukaan oikein vastaa.
Noihin kaikkiin yksittäisongelmiin löytyy kirjoituksia useitakin näiltä sivuilta,mutta niin kuin todettu tuota kokonaisuuttasi on vaikea hahmottaa netissä. - Vähänoutoa
Vaikuttaa että jotain muutakin on vialla/pielessä, jos tuon ikäinen koira ei ole sisäsiisti,vaikka itse olet kotona?? Häiriötä on.
- asiakerrallaan
Siellä rivarissako koirasi sai pennut? Ja olet ajatellut vielä pennuttaa narttuasi?
Taitaa olla sinulle niissä kahdessakin koirassa riittävästi.
koitahan selvittää se koiratilanne enne kuin teetät lisää niitä pentuja.
Ja opeta se uroksesi sisäsiistiksi,järkyttävää että tuon ikäinen koira tekee tarpeensa sisälle,hajutkin taitaa olla melkoiset.
- vee mitä touhuu
Selkeästi koirasi eivät saa tarpeeksi liikuntaa ja aktivitettejä.10kk eikä sisäsiisti???Kertoo omistajan laiskuudesta.Mulla on kotona 12viikkonen joka on tehnyt kerran pissat sisälle ja pyytää ulos kun on hätä.Tottakai sillon pitää olla supernopee, että ehtii viedä sen ulos, ja siksi se napataan syliin ja kiikutetaan nopeasti ulos.Eli kyllä se sisäsiisteys on ihan oman laiskuutesi syytä.Ja vielä lisää suunnittelet pentuja.No, sehän on fiksuu!
- 6
meilläkin sensenmann-kasvatti ja oli 12 viikkosena sisäsiisti. ja kerrostalossa asutaan.
- Eiymmarrä
6 kirjoitti:
meilläkin sensenmann-kasvatti ja oli 12 viikkosena sisäsiisti. ja kerrostalossa asutaan.
Kyllä näin,meillä omakotitalossa sisäsiistejä super nopeasti,ikinä ei ole ollut sen kanssa ongelmia, kun olen itse kotona,niin kuin tämän jutun aloittajakin...
Ei tuota oikein ymmärrä jos sanoisin jo aikuinen koira tekee sisälle..
Ja kuinka helppo tuossakin tapauksessa olisi opettaa kun rivitalossa asuu,kai siellä on jonkinlainen oma takapihakin? - häh!
6 kirjoitti:
Kuinka tuollainen voi olla mahdollista?
- Asiatjärjestykseen!
"Mulla ei oo kavereita täälläpäin" Miten olet sellaiselle seudulle joutunut ettei ole kavereita? Niitähän monesti tulee koirien myötä ,kun käydään jossain koulutus kentällä tai koirapuistoissa..
Minä kyllä epäilen sinua itseäsi moisista koiraongelmista..
Oletko vaan koirahamstraaja, vaan mikä on homman nimi kun pitää kaksioon kerätä koiria enemmän kuin mahtuu?
Ja miten tuo uroksesi saa tehdä paskat ja kuset sisälle??
Missähän mahtanee olla vika?? Kuulostaa todella oudolta koko stoori.
Nyt liikkumaan niiden koiriesi kanssa ahklerasti ,niin kaikilla on muukavampaa..
Ulos vaan sieltä ahtaasta kaksiosta hakemaan niitä kavereita,miten meinaat pärjätä jos töihinkin satut pääsemään? - sakun omistaja
moi,emä antaa yleensä pennun riekkua tiettyyn ikään asti,mutta yleensä komentaa jo jos kymmenen kuukautinen on,,sisä siisteys olis pitänyt olla jo aikoja sitten,,saako se koko koira lauma liikuntaa ollenkaan ;?
- Hyphyp
Olis varmaan avuksi erottaa emo ja pentu mahdollisimman paljon toisistaan että nuoren uros pystyy kehittämään oman identiteetin. Onko sulla mahdollisuuksia erottaa koirat edes yöksi ja silloin ku oot poissa? Emo-pentu suhde saattaa olla samalla lailla ongelma kuin et jos ottaa kaksi sisaruspentua samasta pentueesta. Tästä löytyy paljon artikkeleita ainakin englanniksi: raising littermate puppies!!
- pennun omistaja
Mulla uros saku oli täysin sisäsiisti ennen 4kk ikää. Olen myös kotona, joten oli aikaa viedä pentua ulos riittävän usein, vaikka vauvakin oli samalla hoidettavana.
Taas kerran "kasvattaja" joka ei tunnu tietävän koirien pidosta juurikaan mitään, teettää pentuja omilla koirillaan pienessä kaksiossa, kyselee täällä koiriensa ongelmista...Olisikohan kannattanut jättää koirien kasvattaminen sellaisille, jotka sen homman osaa. Saahan pennuilla työtön hieman taskurahaa, tuskin on edes rekisteröinnit hoidettu puhumattakaan pentueen merkitsemisistä ja eläinlääkärintarkastuksista.
Surullista.. - 6
Eikö aamustondis vanhalta herralta onnistunu?
- käyttissaku
Ei kai täällä kukaan oo väittäny koiran olevan sisäsiisti kahden tunnin ikäisenä? Itse puhuin omasta uroksesta ja 4:stä kuukaudesta, tosin pentua käytettiin vielä asioilla noin puolenyön tienoilla ja aamulla ekan kerran noin 6aikoihin, että yöt ei tietenkään kovin pitkiä ole meidän tapauksessa. Sanomalehdet sai poistaa lattioilta 4kk iässä kun pentu rupes niillä vaan leikkimään, eikä ole vahinkoja kyllä tullut. Ja kyllä käsittääkseni terve 4kuinen hallitsee jo rakkonsa, ainakin tiettyyn pisteeseen asti, ei varmaankaan 10tunnin jaksoja kuitenkaan.
Kasvattajalla, kyllä tarkoitin kirjoituksessani pentujen teettäjiä, en sitä että omistaa pennun ja kasvattaa siitä aikuisen koiran. Ja kyllä yleensä kasvattajat, jotka pentuja teettävät, myyvät ne ja saavat niistä rahaa. Toiset (valitettavasti ei kaikki) rekisteröivät pennut (ei ole ilmaista, 70 eur/pentu jos ei omista kennelnimeä), tarkistuttavat ne eläinlääkärillä ennenkuin myyvät (ei ole ilmaista), ja lisäksi vielä tunnistusmerkitsevät (ei ole ilmaista)., ja kustannukset siis syntyvät ennenkuin myytävistä pennuista on saanut rahoja. Itsekkin olen työttömänä ollut ja täytyy kyllä sanoa, että minulla ei olisi ollut säästössä tuollaisia summia mitä vaaditaan oikeilta kasvattajilta pentueen rekisteröinteihin yms.
- sitäsaamitätilaa
On surullista todellakin jos 10 kuinen koira tekee kuset ja paskat sisälle kun he kuuluvat asuvan vielä rivitalossa... jossain on vikaa.. esim takapihalle pääsy on ilmeisesti liian työläs tapahtuma vaikka omistaja on kotona koiriensa kanssa...
jos nelikuinen ei hallitse "toimintojaan" eikä omistaja vaivaudu sitä viemään ulos syönnin ja pennun heräämisen jälkeen,saa syyttää itseään..
Meilläkin on kasvatettu 5 sakua eikä kukaan ole tehnyt sisälle enää 4 kuisenakaan..
Et silleen .. läl läl lää vaan itselles..- .
Juu, ei meilläkään enää nelikuisena ole asioitu sisälle, pieniä valuvikoja voi olla, mutta kyllä nelikuinen pentu on sisäsiisti, jos vähän viitsii nähdä vaivaa.
- wuh
. kirjoitti:
Juu, ei meilläkään enää nelikuisena ole asioitu sisälle, pieniä valuvikoja voi olla, mutta kyllä nelikuinen pentu on sisäsiisti, jos vähän viitsii nähdä vaivaa.
Täältä löytyy myös yksi joka oli nelikuisena sisäsiisti.
- 6+4
Minun koirani oli 4 kk ikäisenä sisäsiisti, joten sinun on turha tulla väittämään vastaan asiassa. Ja koirani on näyttelylinjainen, erittäin hyväsukuinen rekisteröity saksanpaimen, (kuten kaikki edellisetkin saksanpaimenkoirani joihin on kuulunut sekä näyttiksiä että käyttiksiä ja kaikki eläneet väh. 12-vuotiaiksi), jonka kanssa ei koskaan ole harrastettu näyttelyitä. Pidetty, ihailtu, asuinalueellaan tunnettu, joka suhteessa terve saksanpaimen. Piste.
- sitäsaamitätilaa
En ole väittänytkään että 4 kuisen PITÄISI olla sisäsiisti.. mutta meillä ne ovat olleet
sen tiedän..
Mutta kyllä 10 kuisen PITÄISI olla jo sisäsiisti sen tiedät itsekkin.
Sinä se olet p****n puhuja ja tiedät sen itsekkin.
Ymmärrä luettu teksti.- Puhammet, pissiskö?
Pennut ilmastonmuutospalstalla ovat näköjään ottaneet asiakseen poistaa kaikki viestini. Vaikka pelkkää asiaahan minä puhun - ainakin koirapalstalla. Joten yritetäänpä uudelleen vähän väännetyllä nimimerkillä.
Niin, tuosta sisäsiisteydestä. En kyllä yhtään arvannut, että tästä tällainen sota syntyisi. Tai että onnistuisin loukkaamaan noin monen superkoiran omistajan mieltä. Kyllähän moni nelikuinenkin pentu tekee tarpeensa ulos, kun sitä vain tarpeeksi usein ulkona käyttää (esimerkkinä vaikkapa kaikki omat koirani), mutta sisäsiisteyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. On olemassa sellaisiakin koiria, jotka eivät pääse koskaan sisälle - ja tuolla logiikalla ne ovat sisäsiistejä jo syntyessään.
Oikeastihan koira on sisäsiisti silloin kun se tulee itse sanomaan kun on asiaa ulkosalle, ja pystyy vielä pidättelemään sen aikaa että sinne ehditään. Nelikuisena ei yksikään, ja tiedät sen itsekin.
Minulla ei ole mitään vaikeuksia luetun, kuullun tai haistetun tekstin ymmärtämisessä. Mitenkäs sinulla? - .
Puhammet, pissiskö? kirjoitti:
Pennut ilmastonmuutospalstalla ovat näköjään ottaneet asiakseen poistaa kaikki viestini. Vaikka pelkkää asiaahan minä puhun - ainakin koirapalstalla. Joten yritetäänpä uudelleen vähän väännetyllä nimimerkillä.
Niin, tuosta sisäsiisteydestä. En kyllä yhtään arvannut, että tästä tällainen sota syntyisi. Tai että onnistuisin loukkaamaan noin monen superkoiran omistajan mieltä. Kyllähän moni nelikuinenkin pentu tekee tarpeensa ulos, kun sitä vain tarpeeksi usein ulkona käyttää (esimerkkinä vaikkapa kaikki omat koirani), mutta sisäsiisteyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. On olemassa sellaisiakin koiria, jotka eivät pääse koskaan sisälle - ja tuolla logiikalla ne ovat sisäsiistejä jo syntyessään.
Oikeastihan koira on sisäsiisti silloin kun se tulee itse sanomaan kun on asiaa ulkosalle, ja pystyy vielä pidättelemään sen aikaa että sinne ehditään. Nelikuisena ei yksikään, ja tiedät sen itsekin.
Minulla ei ole mitään vaikeuksia luetun, kuullun tai haistetun tekstin ymmärtämisessä. Mitenkäs sinulla?Jos olet ite onneton tunari, etkä saa koiraasi nelikuisena sisäsiistiks, niin ei se muita haukkumalla onnistu sen paremmin.Älä ole niin laiska, kyllä se iitä sitten onnistuu onnettomammaltakin.
- hissis
. kirjoitti:
Jos olet ite onneton tunari, etkä saa koiraasi nelikuisena sisäsiistiks, niin ei se muita haukkumalla onnistu sen paremmin.Älä ole niin laiska, kyllä se iitä sitten onnistuu onnettomammaltakin.
Iitä se lähtee, jo vain. Meinaa vain sääliksi käydä sinunkin koiriasi.
- puhuvakoirasanoo
hissis kirjoitti:
Ei tarvi olla superkoira, vaikka se ehkä sinusta siltä kuulostaakin.
Älä ole niin laiska, ehkä pääset mukaan tähän superkoirien joukkoon.
Koiran normaali siisteys ikä on 3-5 kk joten mitään superia ei siihen tarvita! - 4 kk sisäsiisti
Puhammet, pissiskö? kirjoitti:
Minulla ei ole mitään vaikeuksia luetun, kuullun tai haistetun tekstin ymmärtämisessä. Mitenkäs sinulla?"Oikeastihan koira on sisäsiisti silloin kun se tulee itse sanomaan kun on asiaa ulkosalle, ja pystyy vielä pidättelemään sen aikaa että sinne ehditään. Nelikuisena ei yksikään, ja tiedät sen itsekin."
Paskanjauhantaa. Koirani oli 4 kuukauden ikäisenä sisäsiisti eli ei siis tehnyt tarpeitaan sisälle vaan pyysi päästä ulos kun oli tarvis sinne päästä. Ja asumme kerrostalossa. Ei tullut rappuun edes kertaakaan pissoja eli osasi myös pidättää. - superpissis
puhuvakoirasanoo kirjoitti:
Ei tarvi olla superkoira, vaikka se ehkä sinusta siltä kuulostaakin.
Älä ole niin laiska, ehkä pääset mukaan tähän superkoirien joukkoon.
Koiran normaali siisteys ikä on 3-5 kk joten mitään superia ei siihen tarvita!Mut kun mä aattelin elää tän elämän ihmisenä. Koirat on kyl ihkuja eläimii, mutta kun ne ei saa syödä edes suklaata! Ja mä tykkään suklaasta!
- pissishissis
4 kk sisäsiisti kirjoitti:
"Oikeastihan koira on sisäsiisti silloin kun se tulee itse sanomaan kun on asiaa ulkosalle, ja pystyy vielä pidättelemään sen aikaa että sinne ehditään. Nelikuisena ei yksikään, ja tiedät sen itsekin."
Paskanjauhantaa. Koirani oli 4 kuukauden ikäisenä sisäsiisti eli ei siis tehnyt tarpeitaan sisälle vaan pyysi päästä ulos kun oli tarvis sinne päästä. Ja asumme kerrostalossa. Ei tullut rappuun edes kertaakaan pissoja eli osasi myös pidättää.Ei ole koiranpentu koskaan rappuun pissinyt, ei.
Onnea vain valitsemallasi itsepetoksen tiellä. Todennäköisesti tuossa kyllä käy lopulta niin, että katajaan kapsahdat sinäkin. Mutta omapahan on asiasi.
Menipähän kyllä mielenkiinto näihin "keskusteluihin". Onneksi oikeasta maailmasta löytyy täysijärkisiäkin koiraihmisiä, jopa saksanpaimenkoirien kasvattajia. - .
hissis kirjoitti:
Älä sääli minä vietin ja vietän niiden kanssa aikaa, siksi ne sisäsiistejä onkin jo nelikuisena, toisin kuin sinun koirasi, jotka tekevät sisään vielä kymmenkuisenakin.Eipä ole omistaja kummonen, jos koiraansa ei sisäsiistiksi saa alle viiskuisena.Eli eipä ole sellainen omistaj viettäny pennun kanssa aikaa...sellanen säälittää....
- ihkupissaaja
. kirjoitti:
Älä sääli minä vietin ja vietän niiden kanssa aikaa, siksi ne sisäsiistejä onkin jo nelikuisena, toisin kuin sinun koirasi, jotka tekevät sisään vielä kymmenkuisenakin.Eipä ole omistaja kummonen, jos koiraansa ei sisäsiistiksi saa alle viiskuisena.Eli eipä ole sellainen omistaj viettäny pennun kanssa aikaa...sellanen säälittää....
Ei todellakaan ole omistaja kovin kummoinen, jos ei edes luettua ymmärrä vaikka rautalangasta vääntäisi. Vaikka ihan tavallista varmaankin tällä palstalla.
- Karvaskalkki
Kukahan tässä nyt on itsepetoksen tiellä???
Ei voi mitään ,jos ei kestä muiden mielipiteitä ja käytäntöjä.
Toivon että jatkat keskusteluja niiden "täysjärkisten" koiraihmisten kanssa.
Kun väittämäsi ei saanutkaan yhtään puoltavaa kommenttia, näiltä itsepetoksen tiellä kulkijoita!- ihkupissaaja
Niin, ja nyt minulle tuli paha mieli. Ihan itkettää. Älä kuitenkaan mene talkkarille kertomaan että yksikään koiranpentu ei ole koskaan rappukäytävään pissinyt - sehän saattaa vaikka suuttua.
- jtygef
meillä ainakin kaikki neljä tulevat hyvin juttuun keskenään. meillä on ollut kaksi pentuetta ja molemmista olen yhden koiran jättänyt itselle.tosin molemmat jotka jätin ovat narttuja.eli taloudessa kolme narttua ja yksi uros.
välillä emon pennut kyllä kokeilevat rajojaan ja esim leikit voivat mennä hiukan rajuiksi niin että molemmat emon pennut ovat korvissa/niskakarvoissa kiinni. mutta emo kyllä näyttää kaapin paikan ja pennut rauhoittuvat kun huomaavat että riekkuminen ei ole emon mieleen. - emokouliikatraansa
Noin sen pitäisi ollakkin,kyllä emo on paras pentujen kasvattaja.
Se saa normaalisti ruotuun raisummankin kakaran.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481249Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753