VAKAVA 2012 jälkitunnelmia

moimoi

Hei olisi hauska kuulla miten on muilla mennyt vakava koe? Itse haen ekaa kertaa, joten vähän on huono arvioida oliko koe aikaisempia vaikeampi/helpompi. Vastaamatta jätin muistaakseni kolmeen tehtävään, sen enempää en laskeskellut mitään todennäköisyyksiä.
Lueskelin tässä muita keskusteluita ja ilmeisesti kokeen oikeita vastauksia ei löydy netistä ennen kun tulokset on selvillä. Vähän lisää jännitystä siis.

38

1722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hane

mulla ainaki tuntu jotenki tosi vaikeelta, olin ehkä odottanu vähä erityyppisiä juttuja kysyttäväksi. musta siinä oli aika paljo sovellusta.. mullaki vaa muutama kohta jäi vastaamatta, musta alkuosa oli paljo vaikeempi ku loppu. mutta jännäämään jäädään :)

• Sohville

Yllätyin tehtävien monipuolisuudesta! Tosi mukavia tehtäviä, muutamia tosi kinkkisiä. Eniten epävarmuutta koin Hipelän artikkelia koskevissa kysymyksissä. Vastaamatta jätin myös muutamaan kohtaan. Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis vaikka pisteitä on mahdoton arvioida sillä ensikertalainen itsekin..

• hane

joo se hilpelä oli tosi paha.. ja just ku ite olin aatellu et tän osaan vaikka miten päin, ni sitte se oliki jotenki niin vaikee. ja sitte ne kuvatehtävät oli kans vähän, että en oikee tienny et menikö ne iha nappiin vai ihan puihin.

• Make_93

Moi kaikki!

Koe oli tosi helppo, uskon saavani ainakin 185 pistettä. Kaikki mun frendit (joita on paljon) ovat olleet samaa mieltä kun meitsi.

• OpettajaJee

Joo samaa mieltä kuin Make, oli paljon helpompi kuin esim viime vuonna!!! :D

• RaWaa

Mikäs on tämän vuoden max pistemäärä kokeesta?? Itseltäni meni aivan ohitse kyseinen tieto. Tuntui, että aika riitti todella paljon paremmin tänä vuonna. Viime vuonna kysymyksiä paljon enemmän ja paljon haastavampia muutenkin. Toivotaan parasta!

• HiioHoiii

Muistaakseni max. 180 taidettiin sanoa kokeen alussa. Muistavatko muutkin näin?

• PäinPeetä

Koe tuntui vaikealta. Tosin lukemiseni jäivät aika vähille. Jätin vastailematta aika moneen, mutta mielummin se 0 pistettä kuin miinuspisteet... Saas nähdä kuin käy!

• poppismaria

Huh, ei ollut kyllä mikään huijentunut olo kokeen jälkeen, osa meni ihan täysin arpapelillä ja osa oikein. Kuukauden lukemisella soveltaminen oli kyllä yllättävän vaikeata. Noh, pari viikkoa odottelua. Eikö ne 25.pv tullu ne tulokset?

• HiioHoii

24.5 torstaina.

• jrkb

199 pistettä oli ilmoitettu maksimipistemäärä.

• plryyyy

huhhuh, oli mulle kyllä vaikea. mitä mieltä koirakuvasta? liittyikö artikkeliin? siinä oli kuvan muokkausta mutta mietin sitten kuitenkin että artikkeli käsitteli enemmänkin omakuvaa?

• Sikamieheksi_88

Itse jätin koirakuvan aiheeseen kuulumattomaksi. Artikkeli ei käsitellyt millään tavalla eläinten kuvia galleriassa, enkä osannut soveltaa sitä muutenkaan artikkeliin sopivaksi. Toivottavasti osui oikeaan.

Parasta kokeessa oli, että Purjon artikkelista tuli muutama kahden pisteen kysymys.

Olo ei kuitenkaan ollut mitenkään helpottunut, pikemminkin mieli janosi muutamaa helpottavaa olutta. Oluiden nauttimisen jälkeen osasi taas ottaa positiivisen asenteen ja relata. Hyvin se meni.

• RaWaa

Sama täällä. Laitoin koirakuvan aiheeseen kuulumattomaksi. Mitenkäs se kuvapari, jossa poika mopon kanssa ja toinen kuva, jossa poika laiturilla. Kuvasiko poislähtöä teidän mielestä?

• ddddggt56656

Mun mielestä ei kuvannut, se mopokuva sijoittui mun mielestä pojat&autot kategoriaan. Tämä on kyllä tosi jännää, olis niin kiva tietää niitä vastauksia, että pystyisi yhtään valmistautumaan.

• RaWaa

No, näin itsekin ajattelin ko kuvaparista. Haastavampia tehtäviä mielestäni ehdottamasti olivat vasta-argumentaatio -tehtävä ja kuvaparit -tehtävä. Tulkinnan varaisia ja hieman kompia molemmat. Pakolla vastasin vasta-arg. jtk, koska yhtä paljon sai miinuksia tyhjästä kuin vastaamatta jättämisestä. Ei auttanut taktikoidakaan...

• Kuvatehtävät oli ikäviä, siinä sai raapia päätään oikein kunnolla. Muuten tykkäsin kun oli soveltavia tehtäviä, eikä niinkään kauheeta nippelitietoa. Jätin vastaamatta muutamaan sellaseen missä väärästä sai miinusta, kun en ollu ihan varma tiedoistani.

En osaa sanoa miten se meni, jotenkin toiveikas olo jäi silti, niin ehkä ei niin metsään menny kuitenkaan. Toisaalta mulla vaivaa ne mihin en vastannu, sekä muutama mihin vastasin arpapelillä...

Hilpelän jutut oli mulle ne helpoimmat ja ne varmaan menikin oikein suurin osa, oppimisen utopioissa jouduin hiukan arvaileen, samoin en ole varma miten mulla meni ne matematiikan varhaiskehitys jutut. Jotenka tuloksia odotellessa.

• toiveikas

Kuinka monta kertaa luitte kirjan läpi? Mä luin noin neljä kertaa,mutta koin kokeen vaikeaksi. Samalla kun käy raskaassa työssä ja hoitaa omat muksut, ei jäänyt liikaa energiaa kirjan lukemiselle. Valitettavasti.
      Kävin edellisen kerran kaksi vuotta sitten kokeissa ja silloin oli helpompi.Tuli taas vastattua lähes jokaiseen kysymykseen vähän mutu tuntumalla ja riskilläkin.
      Minäkin jätin koirakuvan artikkeliin kuulumattomaksi. Mutta laitoin kuvapariksi poika ja mopo sekä vesistön lähellä olevan kaverin kuvastamaan lähtemistä. Samoin laitoin artikkeliin kuulumattomaksi tytön ison patsaan luona,. entä te?
      Hilpelä oli vaikea-kyllä.
      Vasta-argumentit oli vaikeita,mutta vastasin kun olivat plus kaksi kohtia. Muistaakseni vastaukset mulla mei jotenkin näin a ja a, b ja b ja cja c olivat pareja. Miten teillä?
      Toiveikas olo oli kokeen jälkeen,mutta kun kirjaa selasin myöhemmin, alkoi epäilyttämään.Mielenkiintoista nähdä tulos.
      harmi kun ei aikaisemmin tule oikeita vastauksia nettiin, koska nyt ne olisivat vielä tuoreessa muistissa.

• easy

Mielestäni koe oli helppo ja toiseen vaiheeseen vaadittavat pisteet tulevat olemaan korkealla.

• Rikkaruoho

Minä luin osan materiaalista kaksi kertaa, osan kerkesin kahlaamaan läpi kolmesti. Vaikealta tuntui vasta-argumentit ja ne luvut (mitä mitta-asteikkoa edustavat). Myöhemmin tarkastin, niin mulla meni väärin se prosenttiluku, ja luin myöskin, että kysymyksissä saattoi olla useampi kuin yksi oikea vaihtoehto, jota en tajunnut.. Blaah

• HiioHoii

Miten noissa kohdissa, joissa oli enemmän kuin yksi oikea vaihtoehto olisi sitten pitänyt toimia? Yksihän nyt kuitenkin vain valittiin avihtoehdoista..? Ainakin itse näin tein. Todella outoa, että näin tehdään... sekoittaa vain enemmän kokelaita... :/

• RaWaa

Aaa, tänään saa tietää, miten meni. Piina loppuu ainakin osittain kunhan posti kajahtaa luukusta. Jaiks! Jännää. :)

• lhj

Kaikille osallistujille tuo kirje postitetaan, vai miten on asia? Vakavan nettisivuilla näin sanotaan, mutta netissä jotkut väittävät että vain soveltuvuuskokeeseen valitut sen saavat?

• SuMMER_552

Kannattaa soittaa ja kysyä omista tuloksista ko. yliopistosta. Näin ainakin itse tein. :) Jyväskylä ei anna tietoja, mutta muut ilmeisestikin antavat....

• Iikku

Osaako joku sanoa tuleeko Turusta kirje kaikille vai vain jatkoon päässeille? Kun ainakin VAKAVA-sivuilla sanotaan että kaikille tulee.. Tänäänhän sen piti tulla, muuta ei ainakaan mulle tullut, enkä viitsis Turkuun asti lähtee katsomaan kun asun yli sadan kilometrin päässä..

• k

mullekaan ei tullut postia Turusta tänään. En ilmeisesti päässyt kouluun...ens vuonna uusi yritys.

• aino

Minuakin kiinnostaa, saako kaikki kokeeseen osallistuneet kirjeen? Omat pisteet kiinnostaisi kovasti, vaikka jatkoon en varmaan päässytkään.

• jiippo

onko kukaan saanut turusta tai tampereelta kutsua soveltuvuuskokeeseen?

• bp

jiippo, pääsin Tampereen varhaiskasvatuksen soveltuvuuskokeeseen mutta kutsu ei ole vielä ehtinyt perille. Kävin yliopistolla kysymässä ja sanoivat siellä että huomenna pitäis sitten tulla jos ei tänään vielä näkynyt. Mille linjalle hait?

• jiippo

kiitos vastauksesta bp, tuo helpotti kovasti! Laitan toivoni siis huomiseen. Hain tampereelle varhaiskasvatuksen ja luokanopettajan linjoille.

• Rikkaruoho

Minä sain kutsun tänään ja Turun yliopistoon luokanopettajalinjalle olen siis yrittämässä. Yllättävän nopeasti oli perillä, mutta jos asuu kauempana, niin saattaa varmaan kestää kauemmin. Miksi ihmeessä näitä tuloksia ei voi netissä julkaista?

• uskokaa tai älkää

kuulitteko siitä että tampereella jäi yksi salillinen kokonaan arvostelematta, yrittää kai huomiseksi saada katottua. että voi v.ittu, toivottavasti ei pisterajoihin vaikuta kauheasti, tuntuisi jotenkin paksulta jos ne lähtisi vaan peruuttelemaan pääsykoekutsuja mutta ei kai sitä koskaan tiedä...?

• HiioHoii

Tuskin peruuttavat kutsuja. Varmaankin vaan joutuvat ottamaan kaikki sisälle, joilla riittää pisteet nykyisen pisterajan mukaan. Eli enemmän porukkaa soveltuvuudessa ja vaikeampi päästä sisälle, kun alunperin oli tullut väärä (= liian alhainen) pisteraja. :P Aika paha moka!!!

• Into

Heippa! Onko täällä ketään joka sai kutsua Helsingin soveltuvuuskokeisiin, (LO ja LTO) ? Kirjeessä sanotaan, että soveltuvuuskoe on tekstipohjainen haastattelu. Mitään ei puhuta esim, ryhmätehtävistä. Aiotteko silti varautua esim. laululeikkiin tms? Jänskättää. :)

• eeilapa

Soveltuvuuskoe kutsu tuli, mutta hitsiläinen mitä teen kun en juuri sinä päivänä pääsisi? Koehan on kolmenapäivänä, joten luuletteko että voisin vaihtaa? Jos soittaisi yliopistolle..

• harmitus

Terve,

Minä en päässyt Helsingin luokanopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeeseen. Nyt kiinnostaa se, että kuinka paljon te luitte, jotka pääsitte? Mä luin 3-4 kertaa. vastasin lähes joka kysymykseen. taisi olla pöljää, tuli niitä miinuspisteitä.

• Into

Luin kirjan monta kertaa läpi, en tarkalleen muista kuinka monta, n 5-10. Joitakin artikkeleita luin useammin. Aloitin lukuprosessin lukemalla kirjan läpi ilman muistiinpanoja. Toisella kertaa tein alleviivauksia ja huomioita, kolmannella vielä vähän lisää. Kirjoitin jokaisesta artikkelista tiivistelmät ja erinäisiä muistiinpanoja ja tein ajatuskarttoja. Höpisin myös paljon lukemaani ja oppimaani muille. Viikkoa ennen koetta tulostin artikkelit uudelleen ja tein vielä uudet alleviivaukset yms. Vaikka tulostimesta muste kuluikin, koin sen hyväksi tavaksi kerrata lukemaani. Tämä ehkäpä sekavalta kuulostava lukuprosessi kannatti sillä pisteet riitti soveltuvuuskokeisiin.

Miinuspisteet huoletti, mutta vastasin lähes kaikkiin kysymyksiin. Noin kolmeen kohtaan, mistä vastaamatta jättämisestä sai 0 pistettä jätin vastaamatta.

• Jännitti ja unohdin helppoja asioita. Muistin heti kun annoin paperin ja lähdin pois, ai niiiiiin näin piti laittaa!!!
      Sitten tuntui, että olin ihan väärässä paikassa!! Ei ollut mitään kysymyksiä valintamatreiaalista. Olipas vaikea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe