Ehkäisysaarnaa heikoimmille sisarille

anhjhljsljla

Itse ehkäisen ja haluaisin jotain vertaistukea, kun tämä edesmenneen puhujan saarna on niin musertava.
"--Nykyajan ihminen ei pelkää rikkoa Jumalan määräyksiä vastaan. Mutta minä uskon sillä lailla, että vaikka olisi kuinka uskovainen isä, joka helpompien päivien tähden ei tahdo tänne maailmaan lapsia saattaa, niin hän taitaa joutua helvetin vaivassa niille syntymättömille lapsillensa leipää otsa hiessä hankkimaan.
Kuulkaa, se on huokeampi täällä otsa hiessä lapsille leipää hankkia kuin helvetissä, kun Jumala meille sitä leipää vielä siunaa. Ja minä uskon, äidit rakkaat, jos ette täällä tahdo kivulla synnyttää lapsia, niin te ette pääse lasten kanssa iankaikkista elämää nauttimaan, mutta teidän pitää alkaa helvetin vaivassa ja helvetin tuskissa niitä syntymättömiä lapsia vielä synnyttämään. Voi, voi sinua ihmisraukkaa, joka tahdot taivaaseen päästä, ja kuitenkin vastoin omaatuntoasi elät ja julkeasti Jumalan käskyä vastaan rikot – – .
(Saarna (1962) / Pauli Korteniemi.) Painajaisiahan tästä saa, ja edellisistä synnytyksistäkin nään vielä painajaisia.... ilman kivunlievitystä --- imukuppisynnytyksiä, vääriä tarjontoja, ylipitkiä ponnistusaikoja, vaikeita jälkioireita, ajoittaista masennusta...

58

981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx vaan
      • Lasten lukumäärä on perheen isän ja äidin päätettävissä, eikä SRK:n vanhojen paappojen eikä vl-naapurin pariskon.

Ainahan se ei ole helppoa, joskus voi olla niinkin, että lapsia ei vain tule.

Keinohedelmöitys on samalla tavalla Jumalan tahtoon puuttumista kuin ehkäisykin. Jos haluaa asiat näin tulkita.

Mulle henkilökohtaisesti on molemmat tavat sallittuja, ehkäisy ja hedelmöitys.

Iso perhe jos isä ja äiti niin haluaa tai 2-3 lasta tai ei lapsia ollenkaan. Kaikki okei.

Mutta iso EI pakkosynnytyksille.

• äiti vl 77.
        Wariska kirjoitti:

Lasten lukumäärä on perheen isän ja äidin päätettävissä, eikä SRK:n vanhojen paappojen eikä vl-naapurin pariskon.

Ainahan se ei ole helppoa, joskus voi olla niinkin, että lapsia ei vain tule.

Keinohedelmöitys on samalla tavalla Jumalan tahtoon puuttumista kuin ehkäisykin. Jos haluaa asiat näin tulkita.

Mulle henkilökohtaisesti on molemmat tavat sallittuja, ehkäisy ja hedelmöitys.

Iso perhe jos isä ja äiti niin haluaa tai 2-3 lasta tai ei lapsia ollenkaan. Kaikki okei.

Mutta iso EI pakkosynnytyksille.

Mulle henkilökohtaisesti on molemmat tavat sallittuja, ehkäisy ja hedelmöitys

.-• mulle ei ! Arvostan erilaista elämää.

• äiti vl 77. kirjoitti:

Mulle henkilökohtaisesti on molemmat tavat sallittuja, ehkäisy ja hedelmöitys

.-• mulle ei ! Arvostan erilaista elämää.

Mitä tarkoitat sillä, että sulle ei?

Ehkäisyä?
        Vai hedelmöitystä?

Olen ihmetellyt sitä, että vl-lahko ei hyväksy ehkäisyä sen takia, että se on Jumalan tahdon vastaista, mutta hyväksyy hedelmöityksen vaikka sekin on Jumalan tahdon vastaista.

Molemmat ovat vastoin luonnon omaa kulkua. Ehkäpä hedelmöitys vielä enemmän kuin ehkäisy.

• Arvaappa miksi vl-saarnaajat ja puhujat ovat miehiä? Siksi, että he eivät tiedä mistä he puhuvat, kun he puhuvat synnyttämisestä.

Aivan naurattaa tuo Paulin puhe. Kuulen oikein miten se ääni väristen puhuu huuhaata ja tietää, että net onnettomat naiset uskovat joka sanan.

Koska te vl-naiset huomaatte, että teitä käytetään uskonnon nimissä hyväksi? Jumala on antanut teille aivot, joilla te voitte ihan itse ajatella. Järjen käyttö on sallittua. Mitä Jumala sanookaan teille kun te olette heittäneet Hänen antaman lahjan hukkaan?

• Ehkäpä tuollaiset puheet tarkoittavat, että jättäkää omat aivot kotiin narikkaan ja menkää kuuntelemaan vl-setien viisasta julistusta. Ja ennenkaikkea, uskokaa siihen mitä he teille valehtelevat.

• öökdsjfökj

Naurattaisi jos ei itkettäisi. Tuo puhe toisaalta on niin absurdia settiä, että sen äärellä voi puhua jo hengellisestä väkivallasta ja nähdä ahdasmielisen lahkon piirteitä tässä hengellisessä kodissani. Tuon puhujan dramaattinen (kauhistuttava) saarna ja siviilissä leppoisa olemus yhdessä kiteyttää sen, mitä nykyään näen yhä enemmän lestadiolaisessa käyttäytymisessä: hyvään verhottua pahaa.

• pelon vanki

Minulle oli myös yllätys Linjakummun kirjaa lukiessani, miten järkyttäviä Päivämiehen tekstit olivat 70-luvulla. Nehän suorastaan huusivat kauhukuvia helvetistä ja ikuisesta tulesta.

• Hemesti
        pelon vanki kirjoitti:

Minulle oli myös yllätys Linjakummun kirjaa lukiessani, miten järkyttäviä Päivämiehen tekstit olivat 70-luvulla. Nehän suorastaan huusivat kauhukuvia helvetistä ja ikuisesta tulesta.

Nyt pitääkin esim. kirkossa asetella vain tyynyjä kainaloihin, eikä saa ollenkaan mainita kadotuksesta, eikä syntiä varmaan ookkaan.

• 15+18
        Hemesti kirjoitti:

Nyt pitääkin esim. kirkossa asetella vain tyynyjä kainaloihin, eikä saa ollenkaan mainita kadotuksesta, eikä syntiä varmaan ookkaan.

hemesti: pohjanmaalainen muorinketale ei ossoo viitata -70-luvun PM:n pääkirjoitusteksteihin. "tyynyjä kainalloon" oli sillon normi ilimasu. PM:n entinen pt sen sijjaan kyllä on lukenu nuo pääkirjoitukset monneen otteeseen, ja ossoo ottaa sieltä käsitteitä tällasiin asiayhteyksiin. Siun feikkihahmos ei pysy oikein roolissaan

• Haavoittunut yhteisö
        pelon vanki kirjoitti:

-niminen kirja, tosiaan. Samoin, minä kyllä en ollut uskoa silmiäni sitä kirjaa lukiessa. Ihan kuin joku taikauskoinen lahko.

• mieti ihan ite

Oletteko koskaan laskenut,joku matemaatikko voisi laskea,kuinka paljon maapallolla olisi ihmisiä,jos kukaan ei ehkäisisi.
      Usein olen miettinyt,miten maa-ala omakotitaloille,miten ruoka riittäisi.
      Millainen maapallo olisi,jos kaikki olisivat vl:iä.
      Minä en ole ihan vakuuttunut siitä,että Jumala on tarkoitttanut niin,että kaikki synnyttämään kykenevät naiset synnyttävät läpi hedelmällisen ikäkautensa.Jos näin olisi,osa olisi ihan varmasti sairastunut hyvin nuorena joko ravinnon puutteeseen tai muihin sairauksiin.Niinkuin tosin ennen ehkäisyä tapahtui Suomessakin.
      Jumala on luonut ihmiselle aivot,jotka pystyvät kehittelemään mitä ihmeellisempiä keinoja,että ihminen selviää maapallolla.
      Aluksi ihminen asui luolissa,siitä ajasta on tapahtunut paljon kehitystä.
      Ehkäisy on yksi niistä.

• Suursynnilliset

Voisi yhtä lailla saarnata suurperheet suoraan helvettiin maan varjelemisen laiminlyöntisynnin vuoksi.

Saavat sitten opetella varjelemaan maata helvetin tulilieskoissa.

• yks uskovainen

Tuo Korteniemen saarna on vain ihmispuhetta, Raamatusta et löydä tukea sille väitteelle, että jokaiselle olisi määrätty tietty määrä lapsia ja että niitä joutuisi synnyttämään/elättämään sitten helvetissä. Kaikki vain ihmispuhetta.

Lue Joh 1:12-13:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
      13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Tästä luet ihan selvästi, että lapset syntyvät "miehen tahdosta" tänne maan päälle mutta Jumalan lapsiksi synnytään Jumalan tahdosta. Tuolla jakeella yksistään putoaa pohja pois ehkäisyn synnillistämiseltä.

Kun ehkäiset, et ole yhtään sen huonompi uskovainen tai "uskonsa teoillaan kieltänyt" kuin kukaan muukaan, joka on "keskellä". Ole rauhassa ja usko rauhassa edelleen.

• ...

Ihminen pelastuun armosta uskon kautta niin yksinkertaista se on
        Ei raamattu puhu siitä pitääkö ihmisillä olla lapsia vai ei mitään.

• halloo!

Miksi vetää tänne saarna 50 vuoden takaa? Onhan uudempiakin.
      Kuriositeettina ehkä, mutta että ottaa se vakavasti?

60-luvun yhteiskunnassa tuommoinen saarna oli jotenkin ymmärrettävissä
      mutta nyt maailmassamme on ihan toisenlaiset paineet.

• Kysyn mie...

Eikö oppi ole muuttumaton?
        Nyt ei sitten enään yhtään penikkaa, saa loppua?

Vai näin on? Opit muuttuu?

• tunnustuskirjat
        Kysyn mie... kirjoitti:

Eikö oppi ole muuttumaton?
        Nyt ei sitten enään yhtään penikkaa, saa loppua?

Vai näin on? Opit muuttuu?

Miksi ne, joita asia ei koske, ovat kaikkein innollaimpia sitä toitottamaan, tavat eivät ole oppia Luthrin mukaan.

• no jopa on

Minäkin olen luullut että oikea väärentämätön Jumalan sana on muuttumaton eikä kiinni kunkin ajan virtauksissa....sehän mennee ihan mahottomaksi jos synnit on "uudistettava" aina muutaman vuoden välein. Että se mikä oli syntiä eilen, ei olekkaan sitä enää tänään... ei se niin voi olla!

Tämmöseksikö on lestatiolaisuus nyt muuttunu?

• Pauli Korteniemen täytyi olla mieleltään sairastunut ihminen. Kukaan täysjärkinen ei tuollaisia puhele.

Raamattu ei kiellä ehkäisyä. SRK:n ja vl-saarnamiesten lanseeraaman ehkäisykiellon tarkoitukset:

1) Turvata vl-herätysliikkeen jäsenmäärä.

2) Alistaa vl-naiset vain synnytyskoneiksi.

• näin on

Kieltää, sillä Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Sitä herruutta ei ole luovuttanut ihmiselle. Ihminen ottaa herruuden sillä tavalla, että päättää elämän alkamisesta, saako alkaa vai ei. Sekä tekee perhesuunnittelua, monta lasta aikoo tehdä/hankkia, niitä käsitteitä käyttävät. Hankkia ikään kuin eläin hankitaan perheseen tai auto tai mitä tahansa. Kun ei ehkäistä, Herruus säilyy Jumalalla, luottamus, että Jumala osaa ja näkee parhaiten asiat. Näin on.

• Elä sano, että mieleltään sairas.

Soli vain lesta ja varma asiastaan ja sai tukea muilta saarnaajamiehilta.

Naiset oli pakko pitää kotona jollaki konstila, jos ei muuten niin uhkaamalla helvetillä. Koska naisen ja miehen välinen rakkaus oli ehkä tuntematon käsite hänelle ja monelle muulle lestalle.

Ei sairas mutta narsisti.

Kuuluu samaan kategoriaan alueemme silloisen kirkkoherran kanssa, joka vaati vaimolleen yksityishuoneen synnytysosastolla koska, halusi intiimiä kanssakäymistä heti synnytyksen jälkeen eikä vasta sitten kun neuvolassa luvattiin.

Eikä ollut ainoa vaimo, silloiset vaimot itkivät niitä keskenään.

Samaa mieltä muulta osin.

Olis niin helppoa sanoa, että mieleltään sairas, ei tarttis kantaa mitään vastuuta tekosistaan.

• Wariska kirjoitti:

Elä sano, että mieleltään sairas.

Soli vain lesta ja varma asiastaan ja sai tukea muilta saarnaajamiehilta.

Naiset oli pakko pitää kotona jollaki konstila, jos ei muuten niin uhkaamalla helvetillä. Koska naisen ja miehen välinen rakkaus oli ehkä tuntematon käsite hänelle ja monelle muulle lestalle.

Ei sairas mutta narsisti.

Kuuluu samaan kategoriaan alueemme silloisen kirkkoherran kanssa, joka vaati vaimolleen yksityishuoneen synnytysosastolla koska, halusi intiimiä kanssakäymistä heti synnytyksen jälkeen eikä vasta sitten kun neuvolassa luvattiin.

Eikä ollut ainoa vaimo, silloiset vaimot itkivät niitä keskenään.

Samaa mieltä muulta osin.

Olis niin helppoa sanoa, että mieleltään sairas, ei tarttis kantaa mitään vastuuta tekosistaan.

"mutta teidän pitää alkaa helvetin vaivassa ja helvetin tuskissa niitä syntymättömiä lapsia vielä synnyttämään."

Kyllä tämä on SEKOPÄISEN vl-ihmisen puhetta.

• Melperi1 kirjoitti:

"mutta teidän pitää alkaa helvetin vaivassa ja helvetin tuskissa niitä syntymättömiä lapsia vielä synnyttämään."

Mutta jos sanot että mieleltään sairas, niin hänen ei edes tarvitse ottaa vastuuta sanomisestaan.

Sekopäinen ja kaheli. Okei.

Sovinisti.

On kauheata, että he samassa saarnassa puhuvat rakkaudesta ja seuraavassa lauseessa alistavat toisen ihmisen itsensä alle.

Joka itsensä ylentää...

• yks uskovainen
        näin on kirjoitti:

Kieltää, sillä Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Sitä herruutta ei ole luovuttanut ihmiselle. Ihminen ottaa herruuden sillä tavalla, että päättää elämän alkamisesta, saako alkaa vai ei. Sekä tekee perhesuunnittelua, monta lasta aikoo tehdä/hankkia, niitä käsitteitä käyttävät. Hankkia ikään kuin eläin hankitaan perheseen tai auto tai mitä tahansa. Kun ei ehkäistä, Herruus säilyy Jumalalla, luottamus, että Jumala osaa ja näkee parhaiten asiat. Näin on.

Luehan tuo kirjoittamani Raamatun kohta. Jumaslan on antanut ihmisille kyvin lisääntyä ja järjen, jota voi käyttää silloin, kun ei voi/pysty/jaksa/halua lisääntyä enää.

Siis Joh 1:12-13, jossa selvästi sanotaan, että ihmiseksi synnytään miehen tahdosta, mutta Jumalan lapseksi synnytään Jumalan tahdosta (n.s. uudestisyntyminen).

Sinun väitteeltäsi menee pohja jo pois siinä, että vl-liikkeessä on sallittua lapsettomille pariskunnille käydä hoidoissa, jotta he saisivat lapsia. Kenen tahdosta ne lapset ovat sitten syntyneet, kun "Eämän ja kuoleman Herra" ei ollut määrännyt tälle pariskunnalle yhtäkään lasta ja he väkisin ja ihmisjärjen keksimin keinoin sellaien hankkivat? Sellainen lapsi ei ole syntynyt Jumalan ahdosta, vaan ihmisen. Eikö ihminen silloin ole tehnyt Jumalan tahdon vastaisesti kun on lääkärin keinoin hankkinut lapsen itselleen?

• Järkyttävää
        näin on kirjoitti:

Järkyttävää

• näin on kirjoitti:

Minä kiitän Jumalaani että ET ole isäni.

Yrittäsit edes asettua vaimon saappaisiin.

• ...
        Melperi1 kirjoitti:

Minä en onneksi joudu helvettiin synnyttään koska olen armosta pelastettu uskon kautta ei lasten kautta

• Sanasta sanaan
        ... kirjoitti:

Minä en onneksi joudu helvettiin synnyttään koska olen armosta pelastettu uskon kautta ei lasten kautta

Mutta Raamatussa Paavali sanoo, että "Nainen pelastuu lasten synnyttämisen kautta".

• Sisar hento
        näin on kirjoitti:

Mutta Jumala itse on antanut ihmiselle aivot ja viisauden kehittää lääketiedettä suojelemaan elämää. Ehkäiseminen todellakin suojelee elämää koska ei ihmisen pidä tuottaa lapsia joita ei itse halua, tai ei kykene hoitamaan.

• Sanasta sanaan kirjoitti:

Mutta Raamatussa Paavali sanoo, että "Nainen pelastuu lasten synnyttämisen kautta".

Raamatussa sanotaan myös:
        Mutta joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu.
        Ap.t. 2:21

Tarkoittaako tämä kohta vain miehiä?

• cccpppp
        Järkyttävää kirjoitti:

Järkyttävää

Minä en ole ihan vakuuttunut siitä,että Jumala on tarkoitttanut niin,että kaikki synnyttämään kykenevät naiset synnyttävät läpi hedelmällisen ikäkautensa

• alkuperäinen kirjoit

Kysyit miksi saarna 50 vuoden takaa. Siksi, että vaikeiden elämän kysymysten (ehkäisy) tullessa äitiyden myötä ajankohtaiseksi, vaikka perheemme on vielä pieni, olen alkanut kokea itseni kelpaamattomaksi liikkeeseemme. Jos näinkin voimakkaasti on liikkeessämme opetettu, tällaista ajattelua sen jäsenet voivat kantaa alitajunnassaan ja kannan itsekin (kadottava synti).

Siitä ajattelusta irrottautumisessa auttaa, että katsoo kauhua (helvetillä peloittelu) silmästä silmään ja miettii että onko Jumalan viesti tämän asian kanssa ahtaalla oleville näin ankara? Onko todellista armollista puhetta liikkeen sisällä olemassakaan näille ihmisille jotka kamppailevat asian kanssa? Missä kuulisi puhetta, jossa puhutaan äitiyden ja raskauden väsyttämille äideille oikeasti välittävästi, puhetta joka ei luo pelkoa. Puhetta, mikä lupaa levätä, kuunnella omaa hyvinvointiaan, rajojaan, pelkojaan.

• Mitä Jumala haluaa

Jumala toivoo kaikille ihmisille vain hyvää. Toisaalta Jumala on jättänyt ihmiset elämään omaa elämäänsä. Jos on väsynyt, Jumala ei poista väsymystä.

Monesti suurten onnettomuuksien kohdatessa kysytää, miksi Jumala sallii sen tapahtua. Vastausta ei ole. Onnettomuudet, väsymykset ja vaivat vain tulevat. Ehkäisyasiassa Jumala ymmärtää ongelmat, eikä vaadi sellaista, mihin ihmisen kestokyky ei riitä.

Se, että hedelmöittymättömät lapset olisivat etukäteen "varastossa" on hölynpölyä. Miehen siemensyöksyssä tulee miljoonia siittiöitä. Jumala ei puutu siihen, mikä niistä pääsee hedelmöittämään ja jokainen tuottaisi aivan erilaisen ihmisen.

• yks uskovainen

Sinulle, alkuperäinen kirjoitatja: Tiedät itsekin vastauksen, se ei ole vl-liikkeen säälimätön ja rakkaudeton pakkosynnyttämisoppi, jota Jeesus kehoitta tekemään.

Hän sanoo: tulkaa minun tyköni te kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ja myös: minun taakkani on sovelias ja kuormani on keveä.

Monisynnyttäjä-äidin kuorma ei ole keveä, eikä taakkaa ole sovelias, kun sitä ei ole rakkaudella hänelle annettu.

Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, mikä on suurin käsky laissa, hän vastasi: Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Jo yksin tämä käsky kumoaa kaikki pakkosynnyttämiskäskyt, sillä jos rakastaa perheenäitiä, niin häntä ei lastata liialla lasten synnyttämisellä ja kasvattamisella eikä isää lastata ison perheen elättämisessä yli hänen voimiensa. Jos rakastaa lähimmäistää, ei aseta hänelle kohtuutonta taakkaa, jonka alle nämä ihmiset väsyvät.

Äidit ja isätkin joutuvat monesti valvomaan öitä lastensa takia, päivisin ruokkimaan heitä, pesemään heitä, valvomaan heitä,opettamaan heitä, pitämään sylissä jne jne ja jos lapsia on paljon, niin he eivät saa riittävästi tarpeitaan tyydytetyksi yksinkertaisesti siksi, että yksi äiti ei ehdi hoivaamaan suurta lapsilaumaa. Näin myös nämä lapset jäävät lähimmäisen rakkautta vaille.

Siis sinulle, aloittaja, ja kaikille muillekin asian kanssa ahdistuneille: Jeesus ei vaadi teiltä enempää, kuin kohtuudella jaksatte. Joku jaksaa 10 lasta helposti, lapset ovat rauhallisia, eivät sairastele, heillä ei ole erityistarpeita mm vammaisuuden tai kroonisten sairauksien takia, vanhempien kyky kasvattaa lapsia on riittävä. Toisella voi olla ylipääsemättömiä vaikeuksia jo 1-2 lapsen takia, kun lapsella on erilaisia ongelmia.

Ei siis voida sanoa lainkaan, kuinka monta lasta kunkin pariskunnan on synnytettävä, sillä siihen ei ole olemassa mitään lakia eikä Raamatun sanaa. Kukin perhe päättää sen asian ihan itse, eikä muilla ole lupa puuttua siihen kyselemällä syitä "liian" pieneen lapsimäärään.

Seurapuheitten aihe ei todellakaan saa olla lapsiluvun korostaminen, vaan Jeesuksen rakkauden korostaminen ja kehoitus osoittamaan toisille ihmisille sitä rakkautta, josta Jeesus itse on meille esimerkin antanut.

• Kieku ja Kaiku
        Mitä Jumala haluaa kirjoitti:

Jumala toivoo kaikille ihmisille vain hyvää. Toisaalta Jumala on jättänyt ihmiset elämään omaa elämäänsä. Jos on väsynyt, Jumala ei poista väsymystä.

Monesti suurten onnettomuuksien kohdatessa kysytää, miksi Jumala sallii sen tapahtua. Vastausta ei ole. Onnettomuudet, väsymykset ja vaivat vain tulevat. Ehkäisyasiassa Jumala ymmärtää ongelmat, eikä vaadi sellaista, mihin ihmisen kestokyky ei riitä.

Se, että hedelmöittymättömät lapset olisivat etukäteen "varastossa" on hölynpölyä. Miehen siemensyöksyssä tulee miljoonia siittiöitä. Jumala ei puutu siihen, mikä niistä pääsee hedelmöittämään ja jokainen tuottaisi aivan erilaisen ihmisen.

Mitäkö Jumala haluaa? Jumala on kaikkivaltias, kaikkitietävä ja täydellisen hyvä. Ei kai Jumala siis " tarvitse " eikä " halua " yhtään mitään?

• hups...

Naiselle kehittyy elinaikana 400-500 kypsää munasolua.
      Miten ne kaikki ehtii lapseksi saattamaan...no siellä ikuisuudessa tietysti.

Mutta totta puhuen,kyllä ehkäisy on ihan OK

• Järkyttynyt

Järkyttävää

• Jokainen lapsi haluaisi syntyä toivottuna, odotettuna perheeseen.
      Mielestäni on sadistista uskonnon varjolla pilata äidin terveys, jaksaminen. Myös lasten elämä on laadukkaampaa jos äiti jaksaa hyvin.
      Ketkä jaksatte pupuilla kuin kanit ilman ehkäisyä ja vastata seurauksista seuraavat 30 v. niin mikäs siinä.

MUTTA ÄLKÄÄ TUOMITKO NIITÄ JOTKA tähän teolliseen pakko- liukuhihna synnyttämiseen eivät suostu. Heillä jokaisella on omat HYVTÄT syynsä.

Minä en ole synnyttänyt yhtään lasta. Oma sairauteni ja puolison työttömyys estivät sen.
      Katsokaa vähän kauemmas ja miettikää mitä tulevaisuus tuo... haluatko sinä tehdä lapsia TÄHÄN maailmaan kärsimään?

• ulla-69

Voisin yhtyä sinuun, enkä puhu fysiikasta.

Elämän tarkoitusta kun miettii, niin kaikkinainen keskustelu ehkäisystä ym tuntuu pieneltä ja kaukaiselta.

Kun miettii oikein syvälle niin jotenkin kohtaa lähtöpisteen ja alkaa miettiä ehkäisyä yms.
        Semmonen kehä siitä tulee, syntyminen ja kuoleminen on maailman luonnollisin asia jota on jatkunut ilmeisesti tuhansia vuosia.
        Nykyaikana on alettu ehkäistä! Eläimet eivät ehkäise, eivätkä pahemmin sairasta ainakaan liiallisen synnyttämisen takia.
        Onko ihminen eläin. ei se ole sama asia.
        Mitä me ollaan ja miksi. Missä me ollaan. vaikka synnyttäminen ei olekaan enään muotia, voi myös ymmärtää synnyttäjiä, hehän vaan jatkavat vanhaa perinnettä. Luoja antaa jos antaa. Jos et halua niin päätös on sinun. Entä sitten.

• järki käteen
        ulla-69 kirjoitti:

Elämän tarkoitusta kun miettii, niin kaikkinainen keskustelu ehkäisystä ym tuntuu pieneltä ja kaukaiselta.

Kun miettii oikein syvälle niin jotenkin kohtaa lähtöpisteen ja alkaa miettiä ehkäisyä yms.
        Semmonen kehä siitä tulee, syntyminen ja kuoleminen on maailman luonnollisin asia jota on jatkunut ilmeisesti tuhansia vuosia.
        Nykyaikana on alettu ehkäistä! Eläimet eivät ehkäise, eivätkä pahemmin sairasta ainakaan liiallisen synnyttämisen takia.
        Mitä me ollaan ja miksi. Missä me ollaan. vaikka synnyttäminen ei olekaan enään muotia, voi myös ymmärtää synnyttäjiä, hehän vaan jatkavat vanhaa perinnettä. Luoja antaa jos antaa. Jos et halua niin päätös on sinun. Entä sitten.

Vl-liikken periaate on, olkaa hedelmälliset lisäntykää ja täyttäkää maa. Tämä käsky kuuluu jokaiselle liikkeessä olevalle miehelle ja naiselle. Eikä sitä voi kyseenalaistaa.

Jospa nämä saarnamiehet kokisivat samat kivut ja tuskat mitä naiset kokevat jäisi varmaan lapsiluku pieneksi.

• eiuskossa
        ulla-69 kirjoitti:

Nyt et taida olla asioista perillä, minä olen seurannut lehmien synnytyksiä kymmeniä vuosia kyllä ne sairastivat synnyttämisien takia poikimahalvauksia,kohdun esiinluiskahtamisia luomisia ,tarkoittaa keskenmenoa.keisarinleikkauksia. Kyllä näitä on. mutta kun lehmä ei pysty enää synnyttämään se pannaan lihoiksi.

• Luomiskertomuksesta
        järki käteen kirjoitti:

Vl-liikken periaate on, olkaa hedelmälliset lisäntykää ja täyttäkää maa. Tämä käsky kuuluu jokaiselle liikkeessä olevalle miehelle ja naiselle. Eikä sitä voi kyseenalaistaa.

Jospa nämä saarnamiehet kokisivat samat kivut ja tuskat mitä naiset kokevat jäisi varmaan lapsiluku pieneksi.

"Vl-liikken periaate on, olkaa hedelmälliset lisäntykää ja täyttäkää maa. Tämä käsky kuuluu jokaiselle liikkeessä olevalle miehelle ja naiselle. Eikä sitä voi kyseenalaistaa. "

Suuri väärinkäsitys.

http://freepathways.wordpress.com/2010/07/07/luomiskertomuksen-sanoma/

• peräkylän pr

Meillä noin vanhat jutut on aikoja sitten käytetty ulkohuussissa kuivikkeena.

• etsivä-xx

Ainakan yhtään ihmistä ei jää syntymättä luterilaisen opin mukaan. Jumala on ennalta tiennyt ketkä tänne syntyvät. Kuuliaisuus Jumalale on jotakin muuta kuin arvuuttelua Jumalan kanssa. Se on toimimista niiden edellytysten mukaan, mitkä Jumala on lahjana antanut.. Kastekin on hyvän omantunnon liitto. Hyvä omatunto voi olla myös sen todenneella, että terveys riittää tähän mutta ei enempään.

• äitipieni

Kiitos sinulle Yks uskovainen. Ilmesesti et kuulu vl- lestadiolaisuuteen? Haluaisin lukea tuollaisia kirjotuksia päivämiehestä ( lehtemme), kuulla samanlaista saarnaa sisarilloissa ym. kodin illoissa. Mutta valitettavasti tuonkaltaiselle puheelle ei ole sijaa vl - herätysliikkeessä. Meillä niin rakastetaan tätä "ristiä", ja sitä ei keltään , väsyneimmältäkään äidiltä kovin helposti haluta pois ottaa. Raskauttamaan vain tällaisella armottomalla armollisuudella: "Rakkaat äidit...- synnyttäkää, synnyttäkää, jos mielitte taivaaseen" Tuli taas morkkis äitienpäivänä. En tohtinut ry:n juhliinkaan lähteä siinä pelossa, että tuo luovuttamaton oppimme sieltä taas kuultelisi rivien välistä, äitejä ylistämällä alistavissa juhlapuheissa. Eivät kaikki naiset ole luotu isonperheen äideiksi. Itselläni on aina ollut täysi työ pitä ihan vaan itestä ja omista menemisistä ja tavaroista huolta - Minussa on haaveilijan , "taiteilijaksi "nuoruudessa kauniistikin nimettyä hajamielisyyttä. Nykyään sille puolelle itsessäni ei jää juuri sijaa ja - kotona on kaaos ja ärtynyt äiti, joka ei selviä itkevien pienten kanssa edes ulos...Yritän taiteilla näiden muutaman pienen ja oman mielenterveyteni kanssa ja vl-uskokin ja yhteisö on muuttunut vain syyllisyyden ja ahdistuksen aiheeksi. Oma Jumalakuvani on kuitenkin armollisempi.

• Samassa veneessä

Täällä kanssa taiteillaan vl-uskon ja pienten kanssa. En ees osaa sanoa, kuinka paljon helpottaa kun lukee että minunlaisia ihmisiä on olemassa meikäläisten keskuudessa. Itse olen siinä tilanteessa, että koen olevani aivan liian huono kaikkien vahvasti eteenpäin porskuttavien keskuudessa. Itse en ole mikään haaveilijatyyppi, mutta pää ei meinaa siltikään kestää tätä arkea, jatkuvaa taistelua sen suhteen tehdäkö niin kuin sanotaan olevan oikein vai niin kuin tuntuu oikealta, jäädäkkö vai pysyäkö liikkeessä jne. Tsemppiä sinnekin suuntaan, yritä jaksaa ja tehdä sellaisia ratkaisuja elämässäsi, että lapset näkisivät välillä hymyilevääkin äitiä :)

• Pomppulinna
        Samassa veneessä kirjoitti:

Täällä kanssa taiteillaan vl-uskon ja pienten kanssa. En ees osaa sanoa, kuinka paljon helpottaa kun lukee että minunlaisia ihmisiä on olemassa meikäläisten keskuudessa. Itse olen siinä tilanteessa, että koen olevani aivan liian huono kaikkien vahvasti eteenpäin porskuttavien keskuudessa. Itse en ole mikään haaveilijatyyppi, mutta pää ei meinaa siltikään kestää tätä arkea, jatkuvaa taistelua sen suhteen tehdäkö niin kuin sanotaan olevan oikein vai niin kuin tuntuu oikealta, jäädäkkö vai pysyäkö liikkeessä jne. Tsemppiä sinnekin suuntaan, yritä jaksaa ja tehdä sellaisia ratkaisuja elämässäsi, että lapset näkisivät välillä hymyilevääkin äitiä :)

Ehkäisy ei ole mikään synti.

• Niitähän on

Mikä sua on estänyt käyttämästä kivunlievitystä?

• 31

10-lastakotekee tulee jo kuin pieru on muuten väljätpaikat

• purriörri

Viimeisessä Päivämiehessä oli surullinen nimimerkillä tehty kirjoitus. missä masennuksen partaalla hoippuva äiti kertoi tilastaan. Se on poikkeuksellista tässä lehdessä. Aikaisemmin tällaista kirjoitusta ei olisi päästetty läpi. Yleensähän lehti kertoo vain onnellisista suurperheistä. Ehkä vähitellen SRK:n virallinenkin taho on huomannut, että äitienkin kestokyvyllä on rajansa.

Tämä äiti koettaa jaksaa lapsistaan saamien ilonpisaroiden avulla eteenpäin. Hän elää kuitenkin riskirajalla. Sitä ei vielä uskallettu lehdessä sanoa, että tällaisessa tapauksessa 2-3 vuoden vauvatauko olisi ainoa oikea ratkaisu, mikäli ei vielä halua sterilointia.

• hauskassa

Hyvä saarnaa lahjoilla

• rasvaa köysi..

kantsii rasvata köysi ja???????????

• mitä luulet?

Onko ehkäisy synti?

• tiedän

On, ja ruma!

• perämela

1. Moos. 1:22
      Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä"

Maailmassa oli tuolloin Aatami ja Eeva, kaksi luotua olentoa. Jumala valmisti maan ihmisten asuttavaksi, joten ilman lisääntymistä kahdella ihmisellä olisi ollut koko maapallo asuttavanaan kahdestaan. Siis aivan järjellinen kehotus lisääntymisestä. Lisäksi he olisivat kuolleet aikanaan, kuten tapahtuikin.

Samanlainen tilanne on tässä:

1. Moos. 9:1
      Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa.

Tuolloin vedenpaisumus oli tuhonnut jumalattomat ja ainostaan Nooan perhe, yhteensä 8 henkeä oli maapallolla. Sen asuttamiseksi kokonaan Jumala kehoitti lisääntymään, koska muutenhan maa olisi ollut kahdeksan ihmisen käytössä. Ja koska kuolema tuli Aatamin kautta, niin nämä kahdeksakin olisivat kuolleet aikanaan. Jollei lisääntymistä ei olisi tapahtunut, olisi maa ollut jälleen autio ja tyhjä.

• hallojata

KOittakaa te jäsenet ymmärtää, ettei teidän pomonne voi myöntää olleensa vääässä, sehän on heille ylpeille puupäille aivan mahdotonta, eli jälelle jää jäsenten rohkea irtisanoutuminen näistä hölmöistä opinkappaleistanne, ehkä johtoporukka tulee perässä kunniallisella viiveellä.

• 1+67

Jumala on luonut ihmiselle aivot,jotka pystyvät kehittelemään mitä ihmeellisempiä keinoja,että ihminen selviää maapallolla.
      Aluksi ihminen asui luolissa,siitä ajasta on tapahtunut paljon kehitystä

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe