Kouluissa ei enää opeteta uskontoa niin kuin vielä 80- ja 90-luvuilla tehtiin. Rippikoulu on ainoa mahdollisuus oppia jotain uskosta. Opetatteko muut kotona uskon perusasioita? Miten? Kristittyjen kouluja on aika harvassa, mutta jostain olisi tuo oppi saatava.
Opetatteko kotona
35
109
Vastaukset
- YAK-42
Kyllä perusasiat kannattaa opettaa lapselle jo ennen kouluikää ja ainakin 5-6 -vuotiaalle voi jo uskonasioista kertoa. Opettaminen käy vaikkapa tarinoiden avulla.
Seurakunnat järjestävät kerhoja ja pyhäkouluja, joskin tarjonta vaihtelee paikkakunnittain. Kouluissa opetetaan toki uskontoa edelleenkin ja nykyiset oppikirjat ovat erittäin hyviä, mutta päivänavauksia ja ruokarukouksia on entistä vähemmän. Maaseutukoulut ovat yleensä uskonnollisempia kuin kaupunkien koulut, ja rippikouluakin käydään maaseudulla enemmän kuin kaupungeissa.- Jeebus
Totta. Jesset ja Jumalat kannattaa indoktrinoida mahdollisimman nuorena, sen tietää kirkkokin.
Ydintiedon virhe joka on tyypillinen ihmisen kehitysvaisheeseen alle nelivuotiaana vaatii vahvistamista ettei se korjaantuisi lukemaan opittua.
- zyrt
Ei uskonnonopetus koulussa miksikään ole muuttunut. Ihan samaa isäjumalaa siellä lasten päähän juntataan kuin ennenkin.
Jos uskominen johonkin jumalaan olisi luontaista (kuten jotkut uskikset väittävät) niin ette te tarvitsisi mitään opetusta lapsillenne.
"Kristittyjen kouluja on aika harvassa, mutta jostain olisi tuo oppi saatava."
Joko on sinulta unohtunut miten pitää uskoa oikein? Ja valtionko sitten pitää maksaa sinun lstesi uskontoon indoktrinointi?- .
sulla näyttää olevan tosi vanhanaikaiset tiedot koulujen uskonnonopetuksesta.
- zyrt
. kirjoitti:
sulla näyttää olevan tosi vanhanaikaiset tiedot koulujen uskonnonopetuksesta.
Netistä löytyy nykyinen opetussuunnitelma myös uskonnonopetuksesta. Ihan samaa tarua se on kuin ennenkin.
- EL.a .K:IM
äiti minäkin
Mä en muksuilleni opettanut kristinuskoa. Sitä arvomaailmaa kyllä. Että pitää olla pienemmän puolella, ja jakaa omastaan. Niistä on tullut ihan täyspäisiä ilman uskonnon tuputtamista. Ei mullekkaan uskontoa tuputettu. Musta tuli hihhuli ihan kokemuksieni kautta. Lapsen usko on tuhat kertaa parempi kuin opittu usko. - goddeloos
"Kouluissa ei enää opeteta uskontoa niin kuin vielä 80- ja 90-luvuilla tehtiin. Rippikoulu on ainoa mahdollisuus oppia jotain uskosta. Opetatteko muut kotona uskon perusasioita? Miten? Kristittyjen kouluja on aika harvassa, mutta jostain olisi tuo oppi saatava."
- Jos lapsi on jumalan lapsi hän on sitä ilman opetusta. Uskoon opettaminen tekopyhää. Hei, nimim. "äiti minäkin".
Kotona annettu kristillinen opetus on mielestäni lapselle tärkeää. On arvokasta oppia omilta läheisiltään kristillisen arvomaailman ja ennen kaikkea, että voi kotona puhua ja kysyä asioita Jumalasta, Jeesuksesta, uskosta ja kaikesta mitä pieni lapsi kyselee ja ihmettelee elämässä. Lapsen kristillinen kasvatus ei ole tuputtamista eikä jotenkin aivopesemistä. Jokainen vanhempi opettaa omalle lapselleen jotakin arvomaailmaa ja asenteita ja mielipiteitä. Kukaan ei voi kasvaa "tyhjiössä". Meillä ainakin keskustellaan usein hyvin perimmäisistä kysymyksistä ja lapsen kysymykset eivät ole pieniä ja helppoja. Kerron esim.lapselleni, kun hän kysyy uskotko Jumalaan. Kerron miksi uskon ja mitä ajattelen Jumalasta. Aina ei osaa edes vastata lapsen kysymyksiin ja ajattelenkin, että se on tärkeää, että saa luotettavan aikuisen kanssa pohtia niitä asioita, mitä lapsi kysyy. Myös iltarukous, laulut, Raamatun kertomukset ja virret ovat sellaista pääomaa, joka kantaa myöhemmässä elämässä. lapsen kanssa myös on hyvä käydä seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa. Kirkossa, konserteissa, pyhäkoulussa jne.
Merja Lampila, pappi- Totta on
Parahin Merja, epäjumala Jumalasta puhuminen totena lapselle on silkkaa valehtelua. Se on hyvä muistaa.
- zyrt
Kerro mitä on kristillinen arvomaailma. Annatko lapsesi lukea raamattua vanhasta testamentista?
Vaikka te uskovaiset puhutte koko ajan jeesuksesta niin yritä nyt muistaa se, että tarinan mukaan hän on jumalan kolmasosa, kolmasosansa siittämä ja kolmasosansa tappama, vaikkakaan ei kuollut sillai niinku oikeesti, eks tiä.
Jos annat lapsesi lukea raamattua, niin minä en pidä sinua hyvänä äitinä. Sellaista julmuutta ei lasten pidä lukea. Eikä varsinkaan kun kun väitätte, että tarina on totta.
Mitä kerrot lapsillesi helvetistä, joka on kristinuskon pelastussanoman ydin? - zyrt
zyrt kirjoitti:
Kerro mitä on kristillinen arvomaailma. Annatko lapsesi lukea raamattua vanhasta testamentista?
Vaikka te uskovaiset puhutte koko ajan jeesuksesta niin yritä nyt muistaa se, että tarinan mukaan hän on jumalan kolmasosa, kolmasosansa siittämä ja kolmasosansa tappama, vaikkakaan ei kuollut sillai niinku oikeesti, eks tiä.
Jos annat lapsesi lukea raamattua, niin minä en pidä sinua hyvänä äitinä. Sellaista julmuutta ei lasten pidä lukea. Eikä varsinkaan kun kun väitätte, että tarina on totta.
Mitä kerrot lapsillesi helvetistä, joka on kristinuskon pelastussanoman ydin?Täm siis Merjalle osoitettu kommentti.
- PenttiTepsa
zyrt kirjoitti:
Mitä kerrot lapsillesi helvetistä, joka on kristinuskon pelastussanoman ydin?Kai se kristillinen arvomaailma on tiivistetysti
10 käskyssä, jotka ovat kahdessakin kohtaa VT:ssa. - Mirka...
Kukaan tervejärkinen ei tuputa satuja totena lapsilleen. Tästä voi päätellä ettei uskovaiset ole tervejärkisiä. Kirkko taas on kiinnostunut näitten lasten rahoista ja siksi oikein yllyttää että aivopeskää lapsenne.
Kannatan uskonnoille 21v ikärajaa. - Hei Merja
Olet hyvä esimerkki miten te uskovaiset aivopesette lapsenne törkeällä tavalla harhaiseen jumalauskoon. Yllytät jopa muita aivopesemään ja saastuttamaan lasten pienet aivot jumala saduilla. Et hyväksy lapsillesi edes lain edellyttämää uskonvapautta. Sanoisin sinua tyranniksi. Lapsesi pitäisi ottaa huostaan heti ja heidät pitäisi elvyttää sairailta jumala uskomuksilta.
- Kristinuskon kirja.
Merja Lampila
Eikö kirkon opin mukaan kummeilla ole suuri vastuu lapsen kristillisestä kasvatuksesta ? Vai mitä varten lapselle on pakko olla kummit kirkon kastetilaisuudessa ?
Minun mielestäni lapsen kasvatuksen vastuu on ensisijassa vanhemmilla ja sitten koululla. Kummisysteemi on kirkon hallitsemistapa saada ihmiset oman valtansa alle. Merja Lampila,
"Lapsen kristillinen kasvatus ei ole tuputtamista eikä jotenkin aivopesemistä."
Lapselle on äärimmäisen helppo juurruttaa uskomus yliluonnollisesta ihmishahmoisesta olennosta, joka pystyy luomaan maapallon ja elämää, kuuntelemaan lapsen rukouksia ja tarjoamaan turvaa sekä rakkautta.
Reaalimaailmassa tuollaisesta olennosta ei ole havaintoja, mutta kun lapsena sellaisesta kerrotaaan, niin monet uskovat asiaan vielä aikuisenakin.- Tie, totuus, elämä
A10097 kirjoitti:
Merja Lampila,
"Lapsen kristillinen kasvatus ei ole tuputtamista eikä jotenkin aivopesemistä."
Lapselle on äärimmäisen helppo juurruttaa uskomus yliluonnollisesta ihmishahmoisesta olennosta, joka pystyy luomaan maapallon ja elämää, kuuntelemaan lapsen rukouksia ja tarjoamaan turvaa sekä rakkautta.
Reaalimaailmassa tuollaisesta olennosta ei ole havaintoja, mutta kun lapsena sellaisesta kerrotaaan, niin monet uskovat asiaan vielä aikuisenakin.' ..uskovat asiaan vielä aikuisenakin.'
Kyllä uskovat ehkä jopa vielä vahvemmin kuin lapsena, eritoten tapauksissa, joissa he ovat kohdanneet Jumalan ja Jeesuksen persoonallisena Jumalana.
'Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä.' - zyrt
PenttiTepsa kirjoitti:
Kai se kristillinen arvomaailma on tiivistetysti
10 käskyssä, jotka ovat kahdessakin kohtaa VT:ssa.Laitetaan se sitten tänne. Näetkö sinä tuossa mitään ongelmakohtia? Minä ainakin näen.
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
- Miksi ei. Missä uskonnonvapaus?
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
- Miksi ei, varsinkaan kun ei kerrota mitä se väärin käyttäminen on ja varsinkin kun kaikilla ei ole jumalaa?
3. Pyhitä lepopäivä.
- Tässä kohtaa tulee ongelmia. Kristitytkin tekevät viisipäiväistä työviikkoa. Miksi?
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
- Ei kaikkia vanhempia voi eikä pidä kunnioittaa.
5. Älä tapa.
- Silti vaan sopii että kenttäpapit siunaavat tappamisen ja sotaan lähtemisen.
6. Älä tee aviorikosta.
- Sellaista ei Suomen rikoslaki tunne. Monet kristityt käyvät vieraissa. Ei oikein natsaa tuokaan kohta.
7. Älä varasta.
- Kirkon olisi syytä miettiä tuota kohtaa tarkkaan.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
- Uskovaisille tosi tärkeä ohje, mutta myös se, josta ei juurikaan piitata.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
- Miksi kirkko sitten hamuaa myös uskonnottomien omaisuutta? kts. hautaustoimi ja kirkollisvero uskonnottoman kuolinpesästä. Eikä pidä unohtaa talouselämää. Miten kauoankäynnin, jos ei tavoitella toisten omaisuutta?
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
- Puoliso ja työntekijätkö ovat omaisuutta?
Tässä Carlinin mielipide kymmenestä käskystä.
http://www.youtube.com/watch?v=YzEs2nj7iZM - zyrt
Tie, totuus, elämä kirjoitti:
' ..uskovat asiaan vielä aikuisenakin.'
Kyllä uskovat ehkä jopa vielä vahvemmin kuin lapsena, eritoten tapauksissa, joissa he ovat kohdanneet Jumalan ja Jeesuksen persoonallisena Jumalana.
'Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä.'Ei kukaan ole kohdannut jumalia. Nehän ovat pelkkiä opittuja uskomuksia.
zyrt kirjoitti:
Mitä kerrot lapsillesi helvetistä, joka on kristinuskon pelastussanoman ydin?Raamatusta on monia hyviä kirjoja, joissa on lapselle kerrottavia tarinoita. Sitten, kun lapseni haluaa lukea ns. tavalista Raamattua pidän huolen, että hän lukee sieltä hänen kehitystasolleen sopivia kohtia. Raamatussa on tärkeintä ilosanoma Jeesuksesta ja kertomukset jeesuksen toimnnnasta. Kristillinen arvomaailma on kiteytettynä rakkauden kaksoiskäskyyn. Ja milestäni me asumme vielä hyvin krisitiillisessä Suomessa, missä kristilliset arvot ovat olemassa. Lapseni kanssa olen keskustellut helvetistä, kun hän itse on kysellyt. Hänen kysymyksenä koskivat maailmanloppua ja kerroin, että meistä kukaan ei sitä tiedä ja me saamme olla turvallisella mielellä kaikessä mitä tapahtuu, koska meillä on Jeesus.
ja sinulle "Totta on". Miksi en kertoisi lapselleni sellaista, mistä itse saan voimaa ja mielekkyyttä ja mikä on minulle tärkeää.
Merja Lampila, pappi- Totta on
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Raamatusta on monia hyviä kirjoja, joissa on lapselle kerrottavia tarinoita. Sitten, kun lapseni haluaa lukea ns. tavalista Raamattua pidän huolen, että hän lukee sieltä hänen kehitystasolleen sopivia kohtia. Raamatussa on tärkeintä ilosanoma Jeesuksesta ja kertomukset jeesuksen toimnnnasta. Kristillinen arvomaailma on kiteytettynä rakkauden kaksoiskäskyyn. Ja milestäni me asumme vielä hyvin krisitiillisessä Suomessa, missä kristilliset arvot ovat olemassa. Lapseni kanssa olen keskustellut helvetistä, kun hän itse on kysellyt. Hänen kysymyksenä koskivat maailmanloppua ja kerroin, että meistä kukaan ei sitä tiedä ja me saamme olla turvallisella mielellä kaikessä mitä tapahtuu, koska meillä on Jeesus.
ja sinulle "Totta on". Miksi en kertoisi lapselleni sellaista, mistä itse saan voimaa ja mielekkyyttä ja mikä on minulle tärkeää.
Merja Lampila, pappiParahin Merja, voimaa ja mielekkyyttä toki saduista voi saada, mutta se ei tee niistä tosia. Kerro lapsellesi mieluummin tosia asioita kuin fantasioita.
- Kristinuskon kirja.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Raamatusta on monia hyviä kirjoja, joissa on lapselle kerrottavia tarinoita. Sitten, kun lapseni haluaa lukea ns. tavalista Raamattua pidän huolen, että hän lukee sieltä hänen kehitystasolleen sopivia kohtia. Raamatussa on tärkeintä ilosanoma Jeesuksesta ja kertomukset jeesuksen toimnnnasta. Kristillinen arvomaailma on kiteytettynä rakkauden kaksoiskäskyyn. Ja milestäni me asumme vielä hyvin krisitiillisessä Suomessa, missä kristilliset arvot ovat olemassa. Lapseni kanssa olen keskustellut helvetistä, kun hän itse on kysellyt. Hänen kysymyksenä koskivat maailmanloppua ja kerroin, että meistä kukaan ei sitä tiedä ja me saamme olla turvallisella mielellä kaikessä mitä tapahtuu, koska meillä on Jeesus.
Merja Lampila, pappiMerja Lampila 11.5. 19.35
Kun lapsesi alkaa enemmän ajattelemaan omilla aivoillaan, niin hän varmaan ihmettelee, miksi äiti ei anna minun vapaasti lukea hänen pyhää kirjaansa. Silloin hänelle todennäköisesti selviää kirkon opin valheellisuus !
Kerro lapsellesi, että Jumalan tahto on lähimmäisen rakkaus. Hän voi silloin vapaasti ja rehellisesti muodostaa oman käsityksensä ja arvostus äitiä kohtaan syvenee.
- EL: a.K:IM
kuunteleva_kirkko
Merja. En tarkoittanut että kristillisen maailmankatsomuksen lapselle kertominen olisi tuputtamista. Meinasin opillisten asioiden tyrkyttämistä. Eihän aikuisetkaan oikein tunnu pääsevän niistä yhteisymmärrykseen. Poitsu ainakin tykkäsi käydä seurakunnan kerhossa. Ehkä siksi että se arvomaailma vastasi kotona saatua. äiti minäkin
10.5.2012 21:33
>>>Opetatteko kotona...Opetatteko muut kotona uskon perusasioita? Miten?- PenttiTepsa
Seurakunnan kerhoissa ja leireillä on mahdollisuus oppia. Rippikoulu on myös tärkeä.
Kotona lapset oppivat vanhempien esimerkkiä seuraamalla eniten. Lapset ovat tarkkanäköisiä.
Luther piti tärkeänä, että kotona opitaan uskon perusasiat. - MrMorden
"äiti minäkin 10.5.2012 21:33
Kouluissa ei enää opeteta uskontoa niin kuin vielä 80- ja 90-luvuilla tehtiin. Rippikoulu on ainoa mahdollisuus oppia jotain uskosta. Opetatteko muut kotona uskon perusasioita? "
Toki opetamme. Uskon perusasian eli se on pelkkkää kuvitelmaa, verrattavissa satuihin ja tarinoihin. Lapsi on tämän oikein hyvin jo sisäistänyt ja alkanut itsekkin ihmettelemään moista järjettömyyttä. - Ymmärretty
Uskonnot ovat Bullshittiä.
- zyrt
Miksi uskontoa pitäisi opettaa? Uskovat sanovat, että usko on jumalan antama lahja, joten en näe mitään mieltä siinä, että opetettaisiin uskomaan. Eihän siitä mitään tule, jos jumala ei sitä lahjaa anna.
Tulee yhteiskunnalle paljon halvemmaksi, kun jätetään koulujen uskonnonopetus pois.- PenttiTepsa
Usko onkin lahja, mutta lahjan käyttöä voi opetella.
Oman hengellisen perinnön tunteminen auttaa
ymmärtämään elämää ja muitakin uskon muotoja.
Suomen suurin uskonto lienee silti usko "kasvottomiin markkinavoimiin". ;-) - zyrt
PenttiTepsa kirjoitti:
Usko onkin lahja, mutta lahjan käyttöä voi opetella.
Oman hengellisen perinnön tunteminen auttaa
ymmärtämään elämää ja muitakin uskon muotoja.
Suomen suurin uskonto lienee silti usko "kasvottomiin markkinavoimiin". ;-)Hengellinen perintö lähi-idästä?
- PenttiTepsa
zyrt kirjoitti: "Hengellinen perintö lähi-idästä?"
Arvoisa zyrt, emmekö me ihmisetkin ole sieltä Afrikasta Lähi-idän kautta tulleet?- ....
oho. Nytkö sinä uskot evoluutioon?
- silleesti se mennee
Nythän se on jo nähty Suomessakin kuinka kalliiksi on kristinuskon opetuksen pois jättäminen tullut.
- Totta on
Kyllä se niin on, että ennen kristinuskon tuloa Suomeen kaikki oli paremmin. Ukko Ylijumala antoi paljon enemmän antimiaan kuin kristinuskon epäjumala Jumala.
- näin on
Varkaita vilisee firmoissa ja firmojen ulkopuolella, kun ei enää tunneta kymmentä käskyä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201737
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy441066Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?40910Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44792Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37750