Potkut kesken sairasloman

ei näin, ei todellak

Mitä luulette että tässä nyt tulee käymään kun tilanteeni oli sellainen että olin vuokratyöntekijänä 17kk yhtä mittaa, sopimus ei ollut pätkitty eli vain on olemassa yksi ja ainoa solmittu työsopimus.

Eräs päivä sitten jouduin 4pv sairaslomalle, ilmoitin asiakasyritykseen ja vuokratyönantajaani hyvissä ajoin että olen sairastunut, molemmat kuittasivat että asia ok, ilmoita miten kävi.

Seuraavana päivänä sitten vuokrafirmalta tulee heti aamu 8:lta tekstari että ok, laita sairasloma todistus tulemaan mutta sitten menee usempi tunti että vuokrafirman tj. soittaa että se maanantai oli sitten sinun viimeinen päivä eli antoivat potkut jo valmiiksi hyväksytyn sairasloman.

Saamassani lopputilissä vielä kaikenlisäksi näkyy että olivat maksaneet sen ensimmäisen sairaslomapäivän ja lisäksi se kuuluisa tekstiviesti vuokrafirman numerosta on edelleen tallella.

Eikö minua olisi pitänyt kohdella vakituisena työntekijänä johtuen työsuhteen pituudesta kun minut irtisanottiin vaikka työtodistuksessa lukee vähentynyt vuokratyövoiman tarve? Toinen vuokrafirma oli siitä ovela ko. asiakasyrityksessä että teki aina lyhyitä sopimuksia ajankohdasta a ajankohtaan b jolloin oli helppo päättää että jatketaanko vai ei.

Päätin nyt joka tapauksessa lähteä kokeilemaan riskillä omaan piikkiin miten tässä käy, maksan mitä maksan vaikka luotolla asianajalle kun hän mahdollisesti laatii sovintoesityksen ex työantajalleni että maksatte näin ja näin paljon ja teitä ei haasteta oikeuteeen.

Mitä me tästä opimme? Liittykää siihen liittoon! Tehkää se koeajalla siten että maksatte itse jäsenmaksunne ja näin työnantaja ei tiedä kuulutko vai et!

7

727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????????????

Miksi ne liiton maksut ylipäätään pitäs antaa työnantajan maksettavaksi?

• asdfcsss

Moi

Tästä asiasta on puitu oikeudessa ja homma menee niin, että mikäli he ovat sinut irtisanoneet vähentyneen työntarpeen takia ja palkanneet sen jälkeen jonkun sinun tilallesi tekemään niitä hommia mitä olet tehnyt ei voida katsoa irtisanomisen johtuneen vähentyneestä työntarpeesta vaan jostakin muusta.

Jos olisit liiton jäsen saisit ilmaista oikeusapua. Nyt jos haluat viedä asian eteenpäin pitänee sinun palkata itse asianajaja ja mielellään sellainen joka on työoikeuteen perehtynyt.

• ekala

Olsiko kuitenkin paras että pyydät tehdyistä töistä työtodistuksen ja haet uutta työtä. Jos olet hyvä työntekijä, ei maailmasi muutu miksikään. Riitelemällä et ainakaan edesauta työpaikan saantia.

Jotenkin kuulostaa siltä, että vuokrafirmasi ei ole oikein hyvä firma, tai sitten olet itse huoo työtekijä ja olet ensimmäisenä irtisanotuissa, kun firman työtekijätarve vähenee.

• Näin se vaan menee

Juurikin näin. Jos ja kun lähdet vääntämään jostain työnantajaasi vastaan, voit olla varma, että jatkossa työllistyminen on enemmän kuin haasteellista. Vuokrafirma tuskin rekryää sua mihinkään ja asiakasyritys puolestaan pitää huolen, että "hankala vuokraorja" -maine kulkee myös muihin firmoihin alta aikayksikön. Sama koskee tietysti muita vuokrafirmoja, koska jokainen firma kyselee AINA entisistä paikoista kokemuksia....

• ei näin, ei todellak
        Näin se vaan menee kirjoitti:

Juurikin näin. Jos ja kun lähdet vääntämään jostain työnantajaasi vastaan, voit olla varma, että jatkossa työllistyminen on enemmän kuin haasteellista. Vuokrafirma tuskin rekryää sua mihinkään ja asiakasyritys puolestaan pitää huolen, että "hankala vuokraorja" -maine kulkee myös muihin firmoihin alta aikayksikön. Sama koskee tietysti muita vuokrafirmoja, koska jokainen firma kyselee AINA entisistä paikoista kokemuksia....

Huomattu on jo, pari saman alan paikkaa yllättäen menikin sivu suun, myönnetään se että olin asiakasyritys Alihankkija Oy:n tj.n "mustalla" listalla, ko. henkilö yksinkertaisesti on vain sellainen että jos naama ei jostain syystä miellytä niin sillä ei ole mitään merkitystä miten työsi hoidat tai hoidit.

Tuohon asiaan ei edes auttanut silloisen nokkamiehen hyvä palaute minusta kellä oli jopa valtaa päättää siitä että kuka toimii silloisissa työtehtävissä ja kuka laitetaan takaisin ns. hantti hommiin.

Asikasyrityksessä itsessäänkin on jotain mätää, eivät välttämättä tee uusille omille työntekijöille kirjallista työsopimusta ja osalla on palkoissa jatkuvia epäselvyyksiä. Alihankkija Oy on siis sellainen että se pyörittää Maalikennekeskuksella Schenker Express Oy:n B-terminaalia eli toimii talo talon sisällä.

Kieltämättä itselläni on ollut pientä uskon puutetta työnhaun suhteen juurikin siksi että alkavat soitelemaan edellisen perään, ainoa valo tunnelin päässä on se että on mahdollista että kaverini pystyy junailemaan minut hänen työnantajalleen ja siten että eivät soittele perään edelliselle, katsotaan miten käy.

• näin on tosi

"Riitelemällä et ainakaan edesauta työpaikan saantia."
      Riitelemättä jättäminen taas lisää tuollaisia työnantajan törkeyksiä, kuriin tollaset kusettajafirmat.

Tottakai pitää hakeutua muualle töihin mutta entiesn työpaikan kanssa pitää välit selvittää vaikka oikeudessa. Minua ainakin jäis vaivaamaan tuollanen kusettaminen loppuijäksi ellen oikeutta saisi, on ihan perskohtaista kokemusta moisesta pariinkin otteeseen. Kumpikin firma oli sen verran viisas ettei oikeuteen lähtenyt häviämään vaan maksoi lopulta kiltisti minkä oli velkaa. Nykyisin yhä useampi firma ei tajua olevansa väärässä ja lähtevät oikeuteen häviämmän ihan selviäkin juttuja. Kai nykyajan juristit höynäyttää noita firmoja ja rahastavat niitä hölmöjä ja se on niille ihan oikein.

• ei näin, ei todellak

AP sai työsuojelupiiristä seuraavan viestin, eli potkut kesken sairasloman on sallittua mikäli se tapahtuu tuotannollisista ja taloudellisista syistä mikä on juurikin se perustelu työsuhteen päättymisen syynä työtodistuksessani.

Arvoisa vastaanottaja

Kiitos viesteistänne. Työntekijän työsuhteen päättäminen hänen Sairaslomansa aikana on kiellettyä silloin kun se johtuu itse sairaslomasta tai työntekijän sairaudesta mutta esim. tuotannollista / taloudellista syistä työsuhteen päättäminen ei ole kiellettyä. Kertomanne perusteella teillä on ollut kohtuullisen vähän sairaslomia ainakin tämän vuoden aikana.

Työnantaja vetoaa työsuhteenne päättämisen perusteena asiakasyrityksen vuokratyöntekijä tarpeen vähenemiseen. Mikäli asiakasyritykseen olisi palkattu uusi työntekijä teidän työsuhteenne päättymisen jälkeen ilman, että tätä paikkaa olisi tarjottu teille niin silloin voisi perustellusti epäillä sairaslomaanne työsuhteen varsinaisena päättämisperusteena. Mutta kertomanne mukaan asiakasyritykseen on palkattu Adansian kautta työntekijä ennen teidän työsuhteenne päättämistä joten tätä edellä mainittua perustetta ei ole.

Työlainsäädännössä ei ole olemassa sääntöä työvoiman vähentämisjärjestyksestä (muutamissa työehtosopimuksissa näin sen sijaan on) joten työnantajalla on direktio-oikeus valita ne työntekijät joiden työsuhdetta ei jatketa. Tässä tapauksessa myös asiakasyritys ilmoittaa ketkä vuokratyöntekijät jatkavat heillä. Muistakaa, että vaikka työskentelitte Alihankkija Oy:ssä ja teille maksettiin asiakasyrityksessä käytössä olevan työehtosopimuksen mukaista palkkaa niin tämän työehtosopimuksen muita kuin palkkaukseen liittyviä pykäliä ei tule sovellettavaksi teidän työsuhteessanne koska työnantajanne on Adansia Oy jossa tätä kyseistä työehtosopimusta ei sovelleta; tarkoitan tällä esim. työvoiman vähentämispykälää > sitä ei sovelleta tapauksessanne em. syystä.

Te voitte aina itse riitauttaa työsuhteenne päättämisen perusteen, mikäli katsotte sen aiheelliseksi, ja vaatia vahingonkorvausta. Teillä on kanneaika 2 vuotta työsuhteen päättymisestä, oikeusapua antavat yleinen oikeusaputoimisto ja yksityiset asianajajat tai lakimiehet mikäli ette kuulu ammattiliittoon joka voi puolestanne hoitaa riitauttamisasian

T.

Tarkastaja Jukka Kurki

Etelä-Suomen aluehallintoviraston

Työsuojeluvaltuutettu

Postiosoite:

Työsuojelun vastuualue

PL 46, 00531 HELSINKI

puhelin 029 501 6000 (vaihde)

fax (09) 730 798

s-posti: [email protected]

www.avi.fi/tyosuojelu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      80
      1965
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1270
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe