HDR-kuvaus?

samu

Olisi mielenkiintoista nähdä jos täällä olisi ei-niin ammattilaisten kuvaamia HDR kuvia? Itse nyt olen sen 3 päivää tehnyt HDR kuvia ja olisi mukava katsella myös muitten vasta-alkajien kuvia?

Omat kuvani ---> http://samu88.kuvat.fi/kuvat/HDR kokeiluja/

9

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samu

Osaan kyllä. Mutta mistä tiedät onko vasta-alkajien kuvia, saatikka suomalaisten semmoisten?

• onko vasta

”olisi mukava katsella myös muitten vasta-alkajien kuvia?”

Haluatko nähdä huonoja ammattilaisten tekemiä vai hyviä vasta-alkajien tekemiä – miksi?

• samu

Siis Jos täältä löytyisi muita HDR-harrastajia, niin olisi kiva jos näkisi heidän gallerioitaan, keskustelemaan ja kysymään niksejä tiettyjen efektien tekoon?

• no mä käytän paljon hdr- tekniikka kuvauksessa. onhan noissa hienoja efektejä ja kuvankäsittelyllä saa aikaiseksi melkein mitä vaan.
      mutta en käytä hdr:ää siihen vaan esim taivaan puhkipalamisen estämiseksi. eli pyrin jättämään kuvan mahdollisimman "luomuksi"

noissa kahdessa linkissä on suurin osa hdr:ää, toinen linkki pokkarilla ja toinen järkkärillä:

http://koti.mbnet.fi/winner/norjanreissu2010.html

http://koti.mbnet.fi/winner/lomakuvia2011.html

mutta sun ja mun kuvia ei voi siinä mielessä verrata että mä en ole käyttänyt efektejä ja sä olet :)

noo on mulla muutama psykedeelinen hdr kuva ihan vaan "pöytälaatikossa" :)

hyviä kuvia sulla aika paljon siinä.

• J

Hienoja kuvia Samu!

Monestako valotuksesta olet omasi rakentanut ja millä softalla kasaat?

Huomasin käyttäneesi paljon pienintä mahdollista aukkoa. Tämä itse asiassa heikentää kuvan laatua (tarkkuutta) diffraktoitumisen muodossa. Pidempiä suljinaikoja tavoitellessa kannattaa ennemmin käyttää harmaasuodinta.

• samu

Kiitoksia... 3-5 kuvaa yleensä olen käyttänyt. Itse muistelisin jostain lukeneeni että kannattaa käyttää pienintä mahdollista aukkoa, mutta onneksi valaisit asiaa hieman niin pääsee kokeilemaan sitten suurempaa aukkoa. Photomatix pro 4.2:sta tullut käytettyä(en oo muihin vielä edes perehtynyt).

Kyllä noita harmaasuotimia on tullut kateltua ja jossain vaiheessa pitää pistää semmosta tilaukseen :)

HARRASTELIJAKIRURGI:

Ihan kivoja kuvia. Aika moni suosii juuri tuommoisia kuvia kuin sinulla. Eli että HDR efekti ei näy niin selvästi kuin mulla... Eli mahdollisimman luomu kuva saisi olla :)

• toi valtionhotelli on kyl ihan taideteos :)

photomatixia käytän itekki, se noista varmaan parhain säätövalikoimaltaan.

asiaakin oli: käytän aukon valinta asetusta kiekosta, eli aukko pysyy samana. iso on yleensä sata koska otan jalustalta. mutta tuo aukon pysyminen samana on siitä hyvä juttu että syväterävyysalue pysyy samana. esim tuo18-55 peruskittiputken optimaalisesti parhaat aukot on 8 ja 11.

päivällä otan yleensä kolme kuvaa eli normi ja -2 ja 2.

puoliharmaista:

http://www.telefoto.fi/index.php?open=6684

tilasin tuon ylimmän tarjouspaketin jossa on pidike ja kolmea eri vahvuutta puoliharmaata soviterenkaan joutuu tilaan erikseen, maksaa vähän reilun kympin. olen hyväksi havainnut tuon, parempi säätää kuin objektiiviin ruuvattava. tai siis ruuvataanhan tuokin objektiiviin mutta siinä pystyy säätämään pystyasennossa suodinta
      ja jos obiskan kierrekoko vaihtuu nii selviää pelkällä kympin ja rapiat soviterenkaalla.

ostin tuossa hiljan tokinan 11-16mm linssin ja siihen sitten tilasin 77mm soviterenkaan. sen verran paksua kauraa että vasta n 14mm:ssä ei näkynyt reunoilla. mutta hyvä niinkin.

tämä nyt ei liittynyt kylläkään varsinaisiin hdr kuviin :)

• tunnelbhaan

Itsekin joskus hdärrää kuvanneena, otankin riamuhuudoin vastaan tuon telefoton suodatinvalikoiman. Nimittäin tuo tupakki vaikuttaa sangen kiihoittavalta samaten auringonlaskuefekti. Tuommoisen kun järkkää niin eipä tarvitse enää hdärrän kanssa pelailla, kun yhdellä kuvalla piäsee oikeisiin atmosfääreihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2254
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      172
      2010
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      44
      1943
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1660
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1539
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      193
      1489
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1231
    8. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      32
      1104
    9. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      77
      1073
    10. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1073
    Aihe