Hela tiden talas det bara om pakkoruotsi.Pakkoruotsi är bara en utmärkt förevändning att anfalla finlandssvenskarna.
Vem vågar säga sanningen ?
34
67
Vastaukset
- 21
Ei, pakkoruotsi on jokaista suomenkielistä ja uussuomalaista koetteleva rasitus vailla palkintoa.
Lapsemme lukevat ruotsia ainoana pakollisena kielenä - ja jopa ainoana pakollisena aineena läpi koulutuksen peruskoulusta korkeakouluihin. Aniharvalle on pakkoruotsista hyötyä, useimmille siitä on paljon riesaa. Riesa ei ole vain muutaman tunnin kurssi vaan pitkä ja laaja opinto-ohjelma: vähintään kolme vuotta ja kaksi tai kolme viikkotuntia peruskoulussa, lukiossa vähintään kuusi kurssia ja korkeakouluissa virkatutkintoon liittyvät kurssit sekä niiden tukikurssit (nyt esimerkiksi ammattikorkeassa opiskelija voi joutua käymään kolmekin tukikurssia selvitäkseen varsinaisesta kokeesta). Tässä palaa rahaa ja aikaa.
Millä oikeudella väität, että aiheellinen kritiikki tällaista pakkoa kohtaan, jota vastaavaa ei ole missään maailmassa, olisi ihan vain ruotsinkielisten hätyyttelyä? - drömbild
Så ärliga människor finns det inte.
- 18
Tässä ollaan kyllä rehellisiä. Miksi et suostu näkemään asiaa muiden kuin itsesi ja omien harhaluulojesi kannalta?
- verklighet
18 kirjoitti:
Tässä ollaan kyllä rehellisiä. Miksi et suostu näkemään asiaa muiden kuin itsesi ja omien harhaluulojesi kannalta?
Är det inbillning när jag blir anfallen för att jag talar svenska ?
- mörkläggning
verklighet kirjoitti:
Är det inbillning när jag blir anfallen för att jag talar svenska ?
Varför vågar inte de mest fanatiska fennona erkänna vad de egentligen håller på med.Ett Finland utan finlandssvenskar är slutmålet.
- 21
verklighet kirjoitti:
Är det inbillning när jag blir anfallen för att jag talar svenska ?
Missä sinua vastaan on hyökätty?
- 10
mörkläggning kirjoitti:
Varför vågar inte de mest fanatiska fennona erkänna vad de egentligen håller på med.Ett Finland utan finlandssvenskar är slutmålet.
Keitä kutsut fanaattisimmiksi fennoiksi?
Mikset hyväksy sitä, että ihmiset saisivat itse valita kielet, joita opiskelevat? - mörkläggning
21 kirjoitti:
Missä sinua vastaan on hyökätty?
I en högst vanlig buss,jag talade svenska med mitt svenskspråkiga barnbarn.En äkta finne var av den åsikten att vi skulle hålla käften.Det var jobbigt att förklara för en fyraåring.Mannen ifråga var inte ens berusad.
- förstår inte
10 kirjoitti:
Keitä kutsut fanaattisimmiksi fennoiksi?
Mikset hyväksy sitä, että ihmiset saisivat itse valita kielet, joita opiskelevat?Vad fan har pakkooruotsi för samband med att man misshandlar människor ?
- 43
mörkläggning kirjoitti:
I en högst vanlig buss,jag talade svenska med mitt svenskspråkiga barnbarn.En äkta finne var av den åsikten att vi skulle hålla käften.Det var jobbigt att förklara för en fyraåring.Mannen ifråga var inte ens berusad.
Ymmärsinkö oikein, että tämä on tapahtunut kerran.
Useimmille tapahtuu jotain ikävää joskus. Niin ei saisi käydä, mutta ajat ovat kovat ja avohoitopotilaita pukkaa. - 21
förstår inte kirjoitti:
Vad fan har pakkooruotsi för samband med att man misshandlar människor ?
Täällä keskustellaan pakkoruotsin poistamiseksi.
Keskustelu on vaikea, kun koko ajan väitetään, että on olemassa laumoittain väkivaltaisia fennoja. Kuulostaa uskomattomalta. - iakttagare
43 kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tämä on tapahtunut kerran.
Useimmille tapahtuu jotain ikävää joskus. Niin ei saisi käydä, mutta ajat ovat kovat ja avohoitopotilaita pukkaa.Det händar hur ofta som helst,man får bara inte tala om det.Om man blundar så händer det inte.Man vill inte erkänna sanningen.
- 25
iakttagare kirjoitti:
Det händar hur ofta som helst,man får bara inte tala om det.Om man blundar så händer det inte.Man vill inte erkänna sanningen.
Siis joka bussissa huudellaan ruotsia puhuville?
Jos monikielisessä suurkaupungissa, jossa bussissa kuulee yhdellä matkalla niin somaliaa, turkkia kuin ranskaakin, huudellaan vain ruotsinkielisille, niin silloin kyse ei ole siitä, että huudeltaisiin vierasta kieltä puhuville.
Voisiko todella olla niin, että pakkoruotsi on aiheuttanut syvän katkeruuden, jota ne kaikkein häiriintyneimmät saattavat purkaa julkisesti.
Olkaa siis huolissanne pakkoruotsista. Ymmärtäkää, miten suuresta haitasta on kyse. Puretaan pakko ja ruotsin kieli menettää ärsyttävyytensä aggressiivisimpienkin avohoitopotilaiden korvissa. - Tapio Rautalapio
21 kirjoitti:
Täällä keskustellaan pakkoruotsin poistamiseksi.
Keskustelu on vaikea, kun koko ajan väitetään, että on olemassa laumoittain väkivaltaisia fennoja. Kuulostaa uskomattomalta."Keskustelu on vaikea, kun koko ajan väitetään, että on olemassa laumoittain väkivaltaisia fennoja. Kuulostaa uskomattomalta. "
Ei kai se totta olekaan. Marqiisi on joskus väittänyt suomalaisia poikkeuksellisen väkivaltaiseksi kansaksi (mikä hänen mukaansa on ruotsalaisten syytä) mutta kansainvälisessä vertailussa ollaan ihan keskikastia.
Mitä palstan netti fennoihin tulee niin joillakuilla on kyllä ollut aikamoista uhoa, nimimerkki herkko mm. kertoi hakanneensa vieraskielisiä pesäpallomailalla (vai oliko vain uhkaillut) ja mm minun henkilötietojani on tiedusteltu uhkaavassa hengessä. Arvelen, että todellisessa elämässä ovat ihan tavallsiia pulliaisia silti.
Mutta ei netti fennoja ole laumoittain. Tai no, jos puoli tusinaa on lauma niin sitten ehkä. - 820
iakttagare kirjoitti:
Det händar hur ofta som helst,man får bara inte tala om det.Om man blundar så händer det inte.Man vill inte erkänna sanningen.
Oletko koskaan päästänyt mieleesi kysymystä,mistä se mahtaa johtua.
Eiköhän se johdu siitä vähemmistötyranniasta,jota te harjoitatte enemmistöä
kohtaan.
Kun sallitte suomenkielisille heidän itsensä valitseman identiteetin,johon
ei ruotsinkielisyys kuulu,luulen,että saatte aivan vapaasti puhua mitä kieltä
ikinä haluatte.
Tästä on kysymys,ei mistään muusta.Pitäisi katsoa sinne peiliin,sieltä löytyy
syy. - Rantaruottalainen
21 kirjoitti:
Täällä keskustellaan pakkoruotsin poistamiseksi.
Keskustelu on vaikea, kun koko ajan väitetään, että on olemassa laumoittain väkivaltaisia fennoja. Kuulostaa uskomattomalta.Ihan niin kuin on vaikeeta keskustella kun kokoajan väitetään että suomenruotsalaiset ovat omaa etua tavoittelevia, ahneita, röyhkeitä jne jne.
- gustas
820 kirjoitti:
Oletko koskaan päästänyt mieleesi kysymystä,mistä se mahtaa johtua.
Eiköhän se johdu siitä vähemmistötyranniasta,jota te harjoitatte enemmistöä
kohtaan.
Kun sallitte suomenkielisille heidän itsensä valitseman identiteetin,johon
ei ruotsinkielisyys kuulu,luulen,että saatte aivan vapaasti puhua mitä kieltä
ikinä haluatte.
Tästä on kysymys,ei mistään muusta.Pitäisi katsoa sinne peiliin,sieltä löytyy
syy.Så felet är alltså vårt för att vi blir påhoppade för att vi talar ett officiellt godkänt språk i Finland.
Märker du inte att du använder precis samma argument som tyskarna gjorde mot judarna: "Ni har själva förorsakat era problem genom att ni finns till." Småningom blev det helt accepterat i Tyskland att det var judarnas eget fel. Och eftersom de själva hade förorsakat det så fick man börja göra vad man ville mot dem.
Samma retorik har alltid använts när man skall skapa fiender för att småningom kunna börja angripa dem och jaga bort dem. Så vi är på god väg här i landet också att få en etisk utrensning av oss svenskspråkiga. Om ingen säger stopp - 15
gustas kirjoitti:
Så felet är alltså vårt för att vi blir påhoppade för att vi talar ett officiellt godkänt språk i Finland.
Märker du inte att du använder precis samma argument som tyskarna gjorde mot judarna: "Ni har själva förorsakat era problem genom att ni finns till." Småningom blev det helt accepterat i Tyskland att det var judarnas eget fel. Och eftersom de själva hade förorsakat det så fick man börja göra vad man ville mot dem.
Samma retorik har alltid använts när man skall skapa fiender för att småningom kunna börja angripa dem och jaga bort dem. Så vi är på god väg här i landet också att få en etisk utrensning av oss svenskspråkiga. Om ingen säger stoppRuotsinkielisten ongelmat on aiheutettu pakkoruotsilla - ei siis sillä, että ruotsinkieliset ovat olemassa.
Kai ymmärrät eron!
- Niin?
Esität, että pakkoruotsi olisi tekosyy, mutta kyllä se on ihan oikea syy. Usko pois.
Nopeiten tilanne muuttuu paremmaksi, kun ITSE painostatte etupuolueenne ja muut vahvat eturyhmänne kannattamaan pakkoruotsituksen poistoa. - Pois pakkoruotsi!
Jos meillä ei olisi pakkoruotsia, olisin ehkä puolustanut suomenruotsalaista tuota hyökkääjää vastaan. Mutta nyt en välitä, koska meitä suomalaisten lapsia vastaan hyökätään joka päivä koulussa, pakkoruotsilla.
On aivan turha esittää marttyyria, jos oma asenne on enemmistön sinputtamista kannattava. Kärsikää, niin mekin kärsimme. Joka ikinen päivä!- bort med tvånget
Jag vägrar att känna mig skyldig bara för att mitt modersmål är svenska.Jag röstar inte på SFP, jag fodrar ingen betjäning på svenska.Det enda jag vill är att ifred få använda mitt språk.
- 22
bort med tvånget kirjoitti:
Jag vägrar att känna mig skyldig bara för att mitt modersmål är svenska.Jag röstar inte på SFP, jag fodrar ingen betjäning på svenska.Det enda jag vill är att ifred få använda mitt språk.
Ei tietenkään siitä, että ruotsi on äidinkieli, tarvitse tuntea syyllisyyttä.
Mutta oma vastuu pakkoruotsin jatkumisesta tulee oivaltaa ja vaikuttaa omiin edustajiin niin, että tämä väryys muita kieliä äidinkielenään puhuvia kohtaan loppuu.
Reiluutta puolin ja toisin. - 27
bort med tvånget kirjoitti:
Jag vägrar att känna mig skyldig bara för att mitt modersmål är svenska.Jag röstar inte på SFP, jag fodrar ingen betjäning på svenska.Det enda jag vill är att ifred få använda mitt språk.
Kirjoitat ikään kuin minä ja lapseni olisimme vastuussa siitä, että maailmassa on kaiken maailman huutelijoita. Heitä ei ole valittu demokraattisin vaalein. Sen sijaan pakkoruotsin vaatijat poliitikassa on sinne valittu ruotsinkielisten äänin. Tälle voidaan tehdä jotain. Kun pakon poistuttua kieli-ilmapiiri normalisoituu, huutelijat joutuvat keksimään itselleen uusia kohteita.
- är det mitt fel ?
22 kirjoitti:
Ei tietenkään siitä, että ruotsi on äidinkieli, tarvitse tuntea syyllisyyttä.
Mutta oma vastuu pakkoruotsin jatkumisesta tulee oivaltaa ja vaikuttaa omiin edustajiin niin, että tämä väryys muita kieliä äidinkielenään puhuvia kohtaan loppuu.
Reiluutta puolin ja toisin.Vad skall en vanlig finlandssvensk göra konkret,berätta ? Om man inte röstar på partier som flaggar för skolsvenska,vad skall jag göra ??????????????
- näin kiitos
är det mitt fel ? kirjoitti:
Vad skall en vanlig finlandssvensk göra konkret,berätta ? Om man inte röstar på partier som flaggar för skolsvenska,vad skall jag göra ??????????????
Riittää, että kommentoit avoimesti kaikkia pakkoruotsimyönteisiä kantoja, joita puolueesi edustajat ja HBL esittävät. Ihan vain avoimesti: lopettakaa pakkoruotsi ja suomenkielisten aliarviointi. Kiitos
- fria språval
näin kiitos kirjoitti:
Riittää, että kommentoit avoimesti kaikkia pakkoruotsimyönteisiä kantoja, joita puolueesi edustajat ja HBL esittävät. Ihan vain avoimesti: lopettakaa pakkoruotsi ja suomenkielisten aliarviointi. Kiitos
Här skriver vi många varje dag att vi vill ha fritt språkval,inte en enda fenno kommenterar de inläggen.
- Kielivapaus nyt
Ruotsin asema Suomessa on provokaatio viittä miljoonaa suomalaista kohtaan. Pakkoruotsi kouluissa ja virkamiesruotsi valtion ja kunnan viroissa. Enemmistö joutuu pakolla oppimaan vierasta kieltä, jotta muutama heistä saisi työpaikan valtion ja kunnan virastoissa. Opiskelut viivästyvät, jos ei ole oppinut ruotsia tarpeeksi. Jopa lääkäreiltä vaaditaan ruotsintaito, mikä on väärin. Koska esimerkiksi yksityinen lääkäri ei ole viranomainen tai tuomioistuin. Perustuslaki takaa palvelut molemmilla kielillä virastoissa ja tuomioistuimissa. Ei missään muualla. Viranomaisella on kielivelvoite, ei virkamiehellä. Perustuslain mukaan.
- Kielivapaus nyt
Esimerkiksi lääkäriksi opiskelevalla on ollut ruotsi rasitteena koko koulutuksen ajan. Ykstyisenä lääkärinä hän ei ole kunnan tai valtion virkamies. Omalla klinikalla hän voi joutua ottamaan vastaan henkilöitä, jotka puhuvat sataa eri kieltä. Silloin ei ole hyötyä englannista, saksasta, ruotsista jne., vaan tulkista.
- Nettisuom. (-fenno)
Kuka uskaltaa sanoa totuuden?
Suomen valtio ja sen poliitikot kerjäävät kielipolitiikallaan vihaa, sen syntymistä ja kohdistumista täysin viattomiinkin. Miten? Enemmistökielisten vähemmistökielipakolla kaikessa koulutuksessa ja virkakoneistossa.
Siinä on totuus kaikessa lyhykäisyydessään.- Tapio Rautalapio
"Suomen valtio ja sen poliitikot kerjäävät kielipolitiikallaan vihaa, sen syntymistä ja kohdistumista täysin viattomiinkin."
Tuhatniccinen pitää hurrivihan lietsontaa niin ilmiselvänä syntymäoikeutenaan, että pyrkii vastuuttamaan siitä muita.
Ei, tuhatniccinen, ei se niin mene. Tuhatniccinen ja kaltaisensa ovat ihan itse vastuussa omista teoistaan ja kirjoituksistaan niinkuin jokainen muukin. Eivät he mitään vastuuttomia pikkulapsia tai vähämielisiä liene - vaikka sellaisen vaikutelman joskus antaisivatkin. - 9
Tapio Rautalapio kirjoitti:
"Suomen valtio ja sen poliitikot kerjäävät kielipolitiikallaan vihaa, sen syntymistä ja kohdistumista täysin viattomiinkin."
Tuhatniccinen pitää hurrivihan lietsontaa niin ilmiselvänä syntymäoikeutenaan, että pyrkii vastuuttamaan siitä muita.
Ei, tuhatniccinen, ei se niin mene. Tuhatniccinen ja kaltaisensa ovat ihan itse vastuussa omista teoistaan ja kirjoituksistaan niinkuin jokainen muukin. Eivät he mitään vastuuttomia pikkulapsia tai vähämielisiä liene - vaikka sellaisen vaikutelman joskus antaisivatkin.Poliittiset päätökset ja keskustelun ilmapiiri voivat joko synnyttää tai sammuttaa vihamielisyyttä yhteiskunnassa.
Pakkoruotsi synnyttää vihamielisyyttä - ja erityisesti se ylimielinen tapa, jolla vapaan kielivalinnan kannattajiin suhtaudutaan mitätöiden, mustamaalaten ja demonisoiden.
Jokainen vapaan kielivalinnan kannattaja, joka sortuu vihapuheeseen, tekee karhunpalveluksen sille vapaudelle, jota luulee puolustavansa. Mutta miten paljon suurempaa hallaa tekevätkään ne pakon puolustajat, jotka harkiten haluavatkin kiihottaa vihaa vapaan kielivalinnan kannattajissa järjestelmällisellä halventamisella.
Jokaisella on vastuu itsestään ja niistä, joita äänestää. Jätetään siis itse kukin viha ja vihaan yllyttäminen pois näistä keskusteluista - ja jätetään äänestämättä niitä, jotka pakkoruotsia kannattamalla lisäävät harmeja yhteiskunnassamme. - Nettisuom. (-fenno)
9 kirjoitti:
Poliittiset päätökset ja keskustelun ilmapiiri voivat joko synnyttää tai sammuttaa vihamielisyyttä yhteiskunnassa.
Pakkoruotsi synnyttää vihamielisyyttä - ja erityisesti se ylimielinen tapa, jolla vapaan kielivalinnan kannattajiin suhtaudutaan mitätöiden, mustamaalaten ja demonisoiden.
Jokainen vapaan kielivalinnan kannattaja, joka sortuu vihapuheeseen, tekee karhunpalveluksen sille vapaudelle, jota luulee puolustavansa. Mutta miten paljon suurempaa hallaa tekevätkään ne pakon puolustajat, jotka harkiten haluavatkin kiihottaa vihaa vapaan kielivalinnan kannattajissa järjestelmällisellä halventamisella.
Jokaisella on vastuu itsestään ja niistä, joita äänestää. Jätetään siis itse kukin viha ja vihaan yllyttäminen pois näistä keskusteluista - ja jätetään äänestämättä niitä, jotka pakkoruotsia kannattamalla lisäävät harmeja yhteiskunnassamme.Olipa hyvä vastaus Rautalapiolle. Kiitos siitä.
- Tapio Rautalapio
Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:
Olipa hyvä vastaus Rautalapiolle. Kiitos siitä.
Toivoisin niin marqiisin kuin tuhatniccisen ottavan onkeensa numeronikin kirjoituksesta. Vihanlietsonta mustamaalaavin, vääristelevin ja suoranaisesti valheellisin kirjoutuksin a la marqiisi ja sellaisen kirjoittelun komppaaminen a la tuhatniccinen joutaisi kokonaan pois.
- Ei tajua ei
Tapio Rautalapio kirjoitti:
Toivoisin niin marqiisin kuin tuhatniccisen ottavan onkeensa numeronikin kirjoituksesta. Vihanlietsonta mustamaalaavin, vääristelevin ja suoranaisesti valheellisin kirjoutuksin a la marqiisi ja sellaisen kirjoittelun komppaaminen a la tuhatniccinen joutaisi kokonaan pois.
Rantaluopio ei selkeästi ole mikään järjen jättiläinen, jos ei osaa erottaa pakkoruotsin vastustamista ja ruotsinkielisten vihaamista toisistaan. On varmasti olemassa henkilöitä, jotka vihaavat ruotsinkielisiä sekä vastustavat pakkoruotsia samoin perustein, joilla suomenruotsalaiset itsekin vastustavat pakkoruotsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381