kirjavinkki

Kalle P

Mielensäpahoittajan paluu
Hauska kirja
Mäkkärisukupolvi vaviskoon

Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike,
WSOY 2012

Mielensäpahoittajalle ovat koittaneet ankeat ajat. Hän on joutunut pestäväksi ja puunattavaksi ja ruuankin laittaa se hienohelma, joka
tuli entisen, ruman kotiavun tilalle. Paras panna ovet lukkoon ja alkaa itse kokata ruokansa. Kuulemma ruma kotiavustaja viipyi liian kauan mielensäpahoittajan luona ja sehän ei sovi. Nykyisin kaiken pitää tapahtua nopeasti ja kahvikupille ja keskustelulle ei ole aikaa. Pitää rientää seuraavan vihanneksen luo.
Mielensäpahoittaja alkaa opetella ruuanlaiton saloja. Onneksi yläkaapista löytyy vaimon ( joka on hoidossa) ruokareseptikirja ja siitähän sopii aloittaa. Mutta kun mieli on hajanainen, niin paistokset pääsevät kärähtämään pannulle ja palovaroitin alkaa huutaa. Sitä alas kopistellessa tulee tohtori Kivinkinen paikalle ja tuumii, että isäntä taitaa olla kokkauspuuhissa.
Poika sitten myöhemmin kertoo mielensäpahoittajalle Kivinkisen terveiset, että mies olisi parempi pistää holhoukseen ja
vanhainkotiin. Mutta mielensäpahoittajaa ei niin helposti masenneta. Hän oppii laittamaan monenmoista pöperöä ja kun Kivinkinen ja poika tulevat audienssille, tarkoituksenaan puhua ukkokodista, tarjoaa mielensäpahoittaja heille monen ruokalajin aterian. Siinäpä sitä on pojalle ja Kivinkiselle ihmettelemistä.
Täyttä rautaa on tälläkin kertaa Kyrön kirja. Mieshän on tullut tv:stä tutuksi ja edellistä mielensäpahoittaja-opusta on myyty jo kymmenin tuhansin. Mistähän Kyrö lienee oppinsa saanut, mutta aika aidosti hän paneutuu vanhuksen ongelmakenttiin ja saa lukijan miettimään, että nykyinen mäkkärisukupolvi voisi ottaa oppia vanhoista patuista, jotka ymmärtävät vielä hyvän lähiruuankin päälle. Kehotan lukemaan opuksen. Se tarjoaa näkökulman, joka nykyisinä aikoina on melkoisen terveellinen.

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meeri

Empä tiedä, mutta olemmeko me vanhemman luokan ihmiset kuitenkin vähän jälkeen jääneitä näistä nuoremmista ikäluokista.
      Itse ajattelen, että se on vain jonkinlaista itsensä pelastamista kaiken maailman turhistakin hössötyksistä.
      Kuitenkin olen sitä mieltä, että ei ihan kaikki asiat ole meidänkään kohdalta ihan vielä toivotonta.
      Juuri tuokin, että opetella voi vieläkin jotain.
      On, kuulemani mukaan nykynuorissa paljon sellaisia, jotka ajattelevat entisten aikojen asioita ja jopa perehtyvätkin niihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe