Luukusta tipahti Metropolian muotoilun linjalle (sisustus/teollinen muotoilu) valintakoekutsu.
Mitähän valintakokeissa tehdään? Ilmeisesti ainakin piirretään, kun pitää olla lehtiö, lyijykynät ja värikynät mukana. Hieman pelottaa, että miten pahasti itseni nolaan. Jos pitääkin olla yhtä hyvä kuin Picasso tai jotain. :) Mutta kaipa sinne mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Olen hyvä piirtämään ja monilta saanut kehuja, mutta paineen alla ... en tiedä. Mua myös hermostuttaa jos joku katsoo vaikkapa piirtämistäni. Useimmiten mikään ei suju ensiyrittämällä koska en ole hirveästi ylläpitänyt piirtämis lahjojani. Mutta kyllä se siitä aina alkaa sujumaan.
Mites se haastattelu? Mitä ne siellä kysyy? Sitäkin pelkään, että osaanko mitään järkevää sanoa. Tämä ala ei ole mikään "pakko" minulle, mulla ei ole mitään kutsumusta mihinkään suuntaan. Ainoa toive työltä on se, että se työllistäisi paremmin kuin vaikkapa media-assistentti ja siihen sisältyisi luovaa tekemistä. Oon vähän ulapalla mitä edes haluan isona tehdä. Mulla on perustutkinto alla, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja. Oon yrittänyt tehdä noita töitä hampaat irvessä, mutta kun ei ne lapset ole yhtään sen kultasempia missään paikoissa. Ei oikein jaksa kuunnella sitä haistattelua yms.
Sitten mietin, että mitenköhän edes löydän sen Bulevardi 31 Helsingistä ... asemalle toki tulen junalla, mutta mites siitä. Onko vaikea paikka löytää? Kauankohan asemalta menee kävellä?
Sitten mietin vielä sitä, että paljonkohan tuolla muotoilu puolella opiskelu maksaa? Ilmeisesti ilmaista, mutta pitääkö itse hommata jotain tarvikkeita tms? Saakohan opiskelijat matkakorvauksia jos tulee jostain pidemmältä?
Metropolia, muotoilu
6
1300
Vastaukset
- Ei sovi avuttomille
Kuule nyt, tänne on hakijoita noin kymmenkertainen määrä paikkoihin nähden, joten pitää olla tosi hyvä ja tosi motivoitunut jos meinaat päästä sisään. Haastattelussa kysellään enimmäkseen motivaatiosta, miksi hait ja mitä aiot tehdä isona. Vinkkinä vaan, että jos kerrot haastattelussa hakemisen syyksi tuon mitä kirjoitit, saat noin nolla pistettä.
Asemalta voi mennä Bulevardille kävellessä vaikka kuinka kauan, jos kävelee vaikka Tikkurilan kautta. Jos et osaa käyttää Googlen karttoja, niin ei kannata tulla edes kokeisiin. Opit muuten vielä senkin että täällä ei sitten kannata liikaa kysellä neuvoja tai sua pidetään tyhmänä ja avuttomana, joten koita nyt ottaa itsekin selvää.
Ja vielä semmoinen asia, että opiskelupaikka ei sitten ole Bulevardilla luksusympäristössä vaan ihan vaan Tikkurilassa betonin harmaan ja kusenhajuisen aseman vieressä. Se tulee monelle pettymyksenä sitten kun aloittaa. Tarvikkeet pitää ostaa itse eikä mitään korvauksia saa, Työpaikoista ei myöskään ole mitään takeita. - dippadai
"Pitää olla tosi hyvä ja tosi motivoitunut".
Jos on tosi hyvä, miksi pitää opiskella? Oletin, että opiskelemaan lähdetään siksi, että kehittää osaamistaan, oppii uutta, oppii ymmärtämään mitä isona aikoo tehdä, saa jotain mihin tähdätä yms. Ainahan saa hakea, ei ketään estetä. Pitäiskö vaan ajatella, että turha edes hakea kun ei kuitenkaan pääse? Onkohan se nyt sitten arvostettua toimintaa. Ymmärrän toki, jos olisin hakemassa johonkin taiteilijakouluun missä pitää olla taiteilija jo valmiiksi. Miten voin osata sisustussuunnittelua, jos en sitä ole opiskellut? Mitä tarkoitat hyvällä? Hyvä piirtämään, hyvä ideoimaan?
Jostain luin, että hakijoita on jotenkin vähemmän kuin muualle, siksikö ennakkotehtäviä ei ollut? Vai senkö takia just hakijoita onkin sitten enemmän.
Tuskin olen maailman ainoa 21-vuotias, joka ei tiedä mitä haluaa oikeastaan tehdä. Jotain on kuitenkin pakko tehdä, valintoja. Tai sitten mietin vielä kymmenenkin vuoden päästä, että mitä ihmettä nyt haluan tehdä ja olen jossain päätä raastavassa työssä. Sitten onkin myöhäistä itkeä.
Niin ja tiedän kyllä, että itse opiskelu paikka on Tikkurilassa, parempi vain ainakin mun mielestä.
Niin ja en ajatellut sanoa haastattelussa, että "joo mä nyt vaan hain tänne ku en muutakaa löytäny" tms. Minua KIINNOSTAA tämä ala, mutta niin kiinnostaa myös moni muukin. Mulla ei ole mitään sellaista "oon aina halunnut lapsesta asti eläinlääkäriksi" juttua.
Mutta hyvä tietää, että amk;ssa ihmiset on noin ilkeitä ja itsekkäitä. Aina voi vastata ystävällisesti vaikkei neuvoja haluisikaan jakaa! Voi olla etten pääse sisään, koska olen liian ystävällinen ja hyväsydäminen. :) No, ei kai se haittaa.
Jos jollain on jotain hyviä ideoita, mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, niin ihmeessä kertomaan. En viitsis toista perustutkintoakaan opiskella, varsinkaan jos niillä ei tee mitään. On käyty työkkärit läpi yms, ammatinvalintapsyk. yms enkä siltikään tiedä mikä oikein haluisin olla. Onko muka kaikki amk hakijat ihan varmoja valinnoistaan? - trallalllaaaa
Aloituspaikkojahan tuonne on aika vähän ja pisteitä pitää saada käytännössä täydet, että kouluun varmasti pääsee.
- dippadai
Mutta minkälaista ihmistä ne hakee? Pitääkö olla oikeasti suuri taiteilija, että pääsee opiskelemaan jompaa kumpaa? Eikö taiteilijat nyt suuntaudu jonnekin ihan muualle. Ajattelin noiden olevan sellaisia tutkintoja, että luovuudesta on plussaa, mutta ei tarvitse olla mikään Picasso. En halua edes hakea sellaiseen tutkintoon, missä ainoa keino pärjätä on piirtämislahjat. Kai sisustamisessa muutakin tarvitaan! Ainakin intoa puhkuen katson sisustusohjelmia, lehtiä yms ja tekeehän ne niitä pohjapiirrustuksia yms "tauluja" mistä saa käsityksen suunnitelmasta. Mutta ei ne nyt näytä mitään kamalan taiteellisia lahjoja tarvitsevan. Niiden ohjelmien olen kuullut olevan vaikeita, mutta pidän todella paljon tietokoneella näpräämisestä (kuvien muokkaus yms) että varmasti tykkäisin.
Oonko käsittänyt väärin?- Minnimc
Pääsykokeessa on piirtämistehtäviä. Piirtämistaitojen lisäksi arvostellaan ideat. Ei pääse helposti, vaikka ennakkotehtäviä ei olekaan. Pitää olla toosi hyvä piirtämään ja ideoimaan.
Valitettavasti suurin osa täällä on ihan kusipäitä ja just tollasia että avuttomat älkää vaivautuko -tyylisiä. Varsinkin telkkaritaiteilijan pitää olla tosi kova. Uran rakentamiseen tarvitaan ennen kaikkea terävät kyynärpäät. Kiltti ja huolehtiva ohjaajatyyppi ei pärjää tällä alalla.
Eikä työpaikoista tosiaan ole mitään ylitarjontaa. Paremmin varmasti saat töitä vapaa-ajan ohjaajana.
- dippadai
En päässyt kakkosvaiheeseen. Tosi vähän ne kyllä näköjään ihmisiä valitsee. :o Tuostakin vielä karsiutuu. Saako jostain tietää pistesijoituksensa? Tietää, että onko järkeä hakea ensivuonna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462