Missä kouluttamaton nuori nainen voi opiskella ammatin kun käytynä on vain peruskoulu?
Suurin osa koulutuksista on sellaisille ihmisille jotka on ollut jollain alalla töissä ilman tarvittavaa koulutusta. Myöskin osa koulutuksista maksaa tonneja tai opiskelusta ei saa rahaa. :/ Mikään näistä koulutuksista ei käy minulle toisin sanoen.
Yhteishaussa en iän takia voi hakea koska minusta se on noloa olla ainut 20v... useimmat yhteishaussa hakevat on niitä peruskoulunsa päättäneitä eli minua useamman vuoden nuorempia.
Onko aikuisille (18 ) yhteishaun tyyppisia koulutuksia? Eli siis opiskelu ilmaista, ajalta saa opintotukea ja sen ammatin lukeminen kestää sen kolme vuotta ja koulu on päivittäistä?
Tosi ikävä tilanne.
Mitähän sitä nyt tekisi?
11
330
Vastaukset
- gd43
Ainiin ja täällä missä asun on todella vähän tarjontaa muutenkin, pitäisi mennä isompaan lähikuntaan jos haluaa opiskella.
- jedianha
ite hain 25-vuotiaana ihan nuorisopuolelle ammattikouluun opiskelemaan.luokkakaverit oli just peruskoulusta päässeitä tai välivuoden pitäneitä ja hyvin ottivat tällasen vanhuksen joukkoonsa :) enkä hakenu missään haussa vaan ihan suoraan vaan otin yhteyttä koululle syksyllä kun näky lehdessä olevan vielä vapaita alotuspaikkoja. sain ihan normi opintotuet ja asumislisät opiskelua varten ja ilmasen lounaan koulupäivinä. nyt valmistun 27-vuotiaana elämäni ensimmäistä kertaa ammattiin, ja vasta nyt päätin että oon liian vanha enää jatkamaan nuorisopuolella uuden ammatin opiskelua, joten hain aikuiskoulutukseen..
- 3089
whattodo:n syyt ovat ihan tekosyitä.
Työkkärin koulutuksissa löytyy ihan peruskoulun käyneille, samoin aimisten aikuislinjoilla. 20 v. ei ole missään nimessä liian vanha ihan tavalliseen amikseenkaan, on siellä muitakin, varsinkin alaa vaihtaneita.
Rohkiasti vaan asialle ja kouluttautumaan.
Itse lopetin viime vuonna, 47-vuotiaana. - sdab
"Yhteishaussa en iän takia voi hakea koska minusta se on noloa olla ainut 20v... useimmat yhteishaussa hakevat on niitä peruskoulunsa päättäneitä eli minua useamman vuoden nuorempia."
Hain alkuvuodesta yhteyshaun kautta amiksen YO-pohjaiseen perustutkintoo. Olen nyt 28 v. Sitten kun sulle tulee ikää lisää ja pari vuotta kärsit duunissa mistä et nauti niin et enää välitä iästäsi vaan haluat sen ammatin. - W-
Samanlaisten kysymysten äärellä on revitty täälläkin hiuksia päästä jo pitemmän aikaa. Olen 23-vuotias ja käytynä vain peruskoulu ja motivaation puutteen takia keskeytyneet lukio-opinnot. Kova hinku olisi kouluun, mutta nyt olen vanhempana tajunnut, että eihän sinne niin vain päästäkään. Lisäksi on epäreilua kouluttautumisesta aidosti kiinnostuneita ihmisiä kohtaan, että heillä kaikilla ei ole edes mahdollisuutta päästä pääsykokeisiin. Pelkkä nimi paperissa tuntuu riittävän koululle.
Minäkään en todellakaan haluaisi kolme vuotta kestävälle nuorisopuolelle koska se kolme vuotta on minulle todellakin ikuisuus, jossa ehdin muuttaa mieltäni satoja kertoja. Mikään ala ei ole koskaan tuntunut omalta. Teatteri ja kirjoittaminen sekä ruuanlaitto vain kiinnostaa.
Asiaani mutkistaa lisää vielä se, että tapasin joku aika sitten n. 240km:n päästä elämäni miehen ja haluaisin ehdottomasti tietenkin hänen lähelleen. Senkin pienemmän paikkakunnan koulutusvaihtoehtoja olen katsellut aikuiskoulutuksen puolelta, vaan kaikkeen vaaditaan työkokemusta jo tai alan työ- tai oppisopparipaikka. Eli kyllä ns. kirjaviisaat pääsevät sisään kuin heittämällä, mutta me älykkäät jäämme oven taa norkoilemaan.
Miks kaiken pitää olla niin v*tun monimutkaista?!! Hermot menee kun ei ole koskaan selvillä mistään joten tulevaisuudesta on turha haaveillakaan... - tosiaan.
Tosi noloa. Hain yhteisvalinnassa, ikää 50. Tarkoititkohan sä, että sä olet ainut kaksikymmenvuotias, kun muut on paljon vanhempia?
- asddaaa
"Tosi noloa. Hain yhteisvalinnassa, ikää 50. Tarkoititkohan sä, että sä olet ainut kaksikymmenvuotias, kun muut on paljon vanhempia? "
Mitä noloo siinä nyt on. Eikö 50-vuotiaana ole kaikki hölmöilyt hölmölty :P - Että näin.
"Eli kyllä ns. kirjaviisaat pääsevät sisään kuin heittämällä, mutta me älykkäät jäämme oven taa norkoilemaan."
Ei minusta kyllä kuulosta kovin älykkäältä jäädä vain peruskoulun varaan. Jos jotain jättää kesken niin aina pitäisi olla olemassa vaihtoehto B.- W-
Nimimerkille Että näin. Kirjaviisaudella ja älykkyydellä on se valitettava ero kouluhauissa aina, että mitä enemmän opiskellut sitä paremmat mahdollisuudet päästä aina uudelleen koulutettavaksi, kun taas "jo valmiiksi" älykäs, nokkelampi ja paremmin alalle sopiva jää huomaamatta juurikin sen takia, koska pääsykokeet eivät jostain syystä ole avoimia kaikille - ja tämä on hyvin epäreilua. Luulisi, että oppilaitoskin hyötyisi siitä, että käyvät mahdollisimman monta oppimisintoista läpi (koska pääsykokeet yleensä maksavat), eivätkä vaan katselisi ja vertailisi huikeita saavutuksia tokareissa ja työtodistuksissa.
- 3+2
Voisiko aloittaja keksiä vielä enemmän tekosyitä, että voisi jatkaa kotona makaamistaan ja älykkyytensä todistelua.
Lisää, lisää, heti mulle tänne nyt. - hohhoijaa
hehheeee:D hyvin te jaksatte..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462