Gerbiilit säikkyjä ja purevat, mitä teen?

Onneton :(

Minulla on 2 gerbiiliä, molemmat poikia. Ovat olleet nyt meillä 2 viikkoa ja ovat n. 7 viikkoa.
Kun ostin ne, olivat ensin kilttejä mutta nyt vain purevat jos tarjoan kädestä herkkuja tai sit saavat sätkyjä ja juoksevat karkuun.
Miten saan ne kesyiksi ja niin että eivät purisi?
Niillä on iso lasiterra ja muutenkin paljon virikkeitä ja ympäristö on rauhallinen.

6

786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kesytys ja totutus

      No jos ovat eläinkaupasta tai "kaverilta" saatuja niin tuollainen käytös ei ole ihme, aluksi olivat kiltisti koska kaikki oli uutta mutta nyt kun ovat tottuneet niin ovat palanneet normaaliksi. Ei siinä auta mikään muu kuin kesytys ja käsittelyyn totuttaminen.

      • Onneton alkup.

        Miten ne voi kesyttää kun tarjoan kädestä herkkuja niin purevat sormista. Jo se kun kävelee terran ohi saa ne luikkimaan piiloon. Joskus jompi kumpi on äkki napannut herkun ja sit ryntää takas piiloon sitä syömään.
        Kauan yleensä gerbiilien kysytys vie aikaa?


      • Edellinen
        Onneton alkup. kirjoitti:

        Miten ne voi kesyttää kun tarjoan kädestä herkkuja niin purevat sormista. Jo se kun kävelee terran ohi saa ne luikkimaan piiloon. Joskus jompi kumpi on äkki napannut herkun ja sit ryntää takas piiloon sitä syömään.
        Kauan yleensä gerbiilien kysytys vie aikaa?

        Gerbiilit pitää vain napata käteen, eivät ne kesyinäkään käteen kiipeä. Aika riippuu kesyttäjästä, gerbiilistä ja kesyttämiseen käytetystä ajasta, jotkut kesyyntyvät jo viikon kuluessa jotkut taas eivät kesyynny kunnolla melkein koskaan.
        Mutta täällä on erittäin hyviä neuvoja ja vinkkejä gerbiilin kesytykseen, joten lueskele yksityiskohtaiset tiedot ja neuvot gerbiilien kesytyksestä ja totutuksesta

        http://www.gerbiili.info/foorumi/


      • Anonyymi
        Edellinen kirjoitti:

        Gerbiilit pitää vain napata käteen, eivät ne kesyinäkään käteen kiipeä. Aika riippuu kesyttäjästä, gerbiilistä ja kesyttämiseen käytetystä ajasta, jotkut kesyyntyvät jo viikon kuluessa jotkut taas eivät kesyynny kunnolla melkein koskaan.
        Mutta täällä on erittäin hyviä neuvoja ja vinkkejä gerbiilin kesytykseen, joten lueskele yksityiskohtaiset tiedot ja neuvot gerbiilien kesytyksestä ja totutuksesta

        http://www.gerbiili.info/foorumi/

        Gerbiiliä ei saa vain väkisin nostaa kädelle…ne alkaavay pelkäämään kättä eivätkä totu koskaan..


    • jep..

      Ei gerbiilit ole koskaan kovin kesyjä, meidän nykyiset gerbut ovat vuoden ikäisiä, eivätkä mielellään ole kädessä, makupaloja kyllä ottavat kädestä mutta jos esim. käsi haisee ruualle tms. pahalle, purevat niin että nahka venyy.

      Meillä on gerbiileille tehty 2-kerroksinen asumus, alakerroksena on lasiterra, ja sieltä menee "tikkaat" muoviseen dunaan jonka pohjaan on tehty reikä. Ovat paljon aktiivisempia ja vilkkaampia kun on enemmän tilaa liikkua. Itse ainakin huomasin, että pelkkä lasinen terra oli liian pieni kahdelle, eivät liikkuneet tarpeeksi (lihoivat) ja olivat "tylsistyneitä", nyt on tilaa vipeltää.

    • Anonyymi

      Mun gerbiilit kiipeävät kädelle, kun laitan käden terraarioon ja annan niiden itse tulla. En edes yritä ottaa kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe